![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: Moeten we religieuze scholen afschaffen? | |||
Ja. |
![]() ![]() ![]() |
17 | 34,00% |
Nee. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 58,00% |
Ik weet het nog niet. |
![]() ![]() ![]() |
4 | 8,00% |
Aantal stemmers: 50. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
![]() |
![]() |
#82 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Maar stellen dat de meerderheid altijd gelijk heeft doe je toch niet hé? Genoeg voorbeelden in de geschiedenis waar de meerderheid het fout had (gaande van nazisme tot geocentrisme)... Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
De creatie van één onderwijsnet zal, vooral in TSO & BSO, zorgen voor een veel efficienter gebruik van middelen. Op deze manier kunnen we zorgen voor materiaal en materieel dat meer up-to-date is en beter aansluit bij de verwachtingen van de werkgevers, verder zullen we het gemiddeld aantal leerlingen in bijvoorbeeld algemene vakken kunnen laten dalen met dezelfde middelen. Ik zie het kwaliteitsverlies niet, denk je nu werkelijk dat leerkrachten zich extra inzetten omdat er concurentie is van het officieel of van het vrij onderwijs? Dat speelt totaal niet, geloof me... Leerkrachten die hun werk serieus nemen, van welk net ook, proberen steeds hun leerlingen zo goed mogelijk verder te helpen voor hun verdere studies of voor hun professionele carrière. Onlangs nog iemand van het vrij onderwijs bij ons over de vloer gehad die uitleg nodig had over een bepaald project, we hebben die mensen met plezier verdergeholpen... Met "concurenten" zou ik dat niet doen. Onderwijs werkt niet volgens vrije markt-principes: als ik iemand van het vrij onderwijs kan verderhelpen doe ik dat. Aan de basis speelt dat verschil tussen vrij & officieel onderwijs niet.
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom pleit ik er al lang voor om de subsidies aan religies gewoon helemaal af te schaffen. Laat de "gelovigen" zelf opdraaien voor hun sektes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het vlaams onderwijs kent zeker zijn hervormingen. Ik herinner me nog levendig de complete ramp van het VSO en de mate waarin dit onderwijs haar leerlingen helemaal niet op het hoger onderwijs voorbereidde. Verschillende netten naast mekaar behouden kost geld maar deze kost weegt niet op tegen de voordelen door onderlinge concurrentie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Schepen
|
![]() Citaat:
Het enige dat ik als belangrijk verschil zie is de kostprijs die verschillend is. En dan moeten de "armere" kindjes naar de staatsschool. En dat is volgens mij het grote verschil. Let op, dit is een theorie, geen wetenschap. Ik heb dit niet grondig bestudeerd, maar ik zie die typische sociale woonwijk mensen (ja, je kan ze soms onderscheiden van de advocaten en de dokters) voor de poorten van de gemeenteschool staan roken, meestal met hun brommertjes erbij, terwijl die veel minder in de buurt van de katholieke school staan. Een vaststelling. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Als er minder arme kinderen in het vrij onderwijs zitten moet men dit niet zien als en doelbewuste politiek van uitsluiting maar kan het beter verklaard worden door de lagere plaats die onderwijs op de prioriteitenschaal van de armere medeburger inneemt en vooral door de relatieve achterstand die deze kinderen van huis uit meekrijgen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Hoe kan je meten dat er voordelen zijn aan de concurentie waarvan u spreekt? Uit welke studies/rapporten haalt u het dat er een concurentievoordeel is? Hoe komt het dat zowel vrij als officieeel onderwijs evengoed uit CIPO-metingen komt? U reageerde niet op het argument dat er in TSO en BSO nu, inalle netten, door het schaalprobleem met verouderde machines gewerkt wordt. Vormt dat geen probleemvoor de kwaliteit?
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Iets moeilijker wordt het als je niet uit een bepaalde elite selecteert, nog steeds niveau wil halen en aandacht hebt voor leerlingen met moeilijkheden. Scholen die dan resultaten kunnen voorleggen zijn in mijn ogen een stuk beter... Het uitsluiten van bepaalde delen van de bevolking zou ik durven omschrijven als een doelbewuste politiek. Elk jaar worden we opnieuw geconfronteerd met mensen die zich proberen in te schrijven in het vrij onderwijs en die men afschrikt om financiële redenen, schermt met een "te grote moeilijkheidsgraad", "afdeling volzet",... Of denkt u dat men het GOK-decreet gemaakt heeft omdat men zin had om wat extra bladen in het staatsblad af te kunnen drukken? Nu nog, ondanks GOK, zien we nog steeds scholen "moeilijkere" leerlingen doorschuiven. Als je staatsgeld wil, neem dan ook de verantwoordelijkheid die ermee gepaard gaat! Langs de andere kant zijn er gelukkig ook vrije scholen die ten volle hun verantwoordelijkheid opnemen.
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik noteer dat u van mening is dat de meerderheid der ouders niet naar hun kinderen omkijkt (zie 1e regel van uw antwoord). Laat u mij weten wanneer de staat de volledige opvoeding van bij de geboorte voor haar rekening zal nemen? Kwestie van op tijd te emigreren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Terzijde : u is geen reclame voor het gemeenschapsonderwijs want het is "piece of cake". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |