Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 maart 2005, 19:04   #81
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Laat hem maar doen. Hij moet binnenkort toch een vat geven. (zie koetjes en kalfjes) De vraag is alleen: waar? Ik ben anders wel eens benieuwd naar het interieur van "De Leeuw Van Vlaanderen" in Antwerpen.
moet vdb een vat geven

graag een linkje naar die topic
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 19:04   #82
vivendi
Vreemdeling

Standaard

Beste mensen,

De enige indicatie die deze peiling geeft is dat de meerderheid van de Vlamingen wil dat "België" blijft bestaan, maar dat er niettemin wel meer bevoegdheden naar de deelstaten moeten gaan. Al de rest zijn persoonlijke interpretaties.

Mijn mening : ik vind de uitslag niet verwonderlijk aangezien ik zelf al vermoedde dat de meeste mensen Belgische aspecten behouden willen zien, zoals bv. de naam "België" zelf, het "Belgisch koningshuis", de Rode Duivels, "Belgische chocolade", "Belgisch bier", "Belgische frieten", enz... dergelijke dingen dus.

Mensen zijn niet dom. "België" is geen probleem, het land "België" mag gerust blijven bestaan. Wat er wel een probleem is dat zijn de bevoegdheden en de politieke spanningen tussen Vlaanderen en Wallonië. Deze problemen kunnen echter in principe ook opgelost worden zonder dat België moet barsten + mensen nemen sowieso niet graag afscheid van iets, ook niet van België. Ik denk dat dit zowat de achterliggende gedachten zijn bij de meerderheid van de Vlamingen die weerspiegeld worden in de resultaten van de opiniepeiling.

Laatst gewijzigd door vivendi : 21 maart 2005 om 19:06.
vivendi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 19:07   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
moet vdb een vat geven

graag een linkje naar die topic
http://forum.politics.be/showthread.php?t=31166
Oud 21 maart 2005, 19:12   #84
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vivendi
Beste mensen,

De enige indicatie die deze peiling geeft is dat de meerderheid van de Vlamingen wil dat "België" blijft bestaan, maar dat er niettemin wel meer bevoegdheden naar de deelstaten moeten gaan. Al de rest zijn persoonlijke interpretaties.

Mijn mening : ik vind de uitslag niet verwonderlijk aangezien ik zelf al vermoedde dat de meeste mensen Belgische aspecten behouden willen zien, zoals bv. de naam "België" zelf, het "Belgisch koningshuis", de Rode Duivels, "Belgische chocolade", "Belgisch bier", "Belgische frieten", enz... dergelijke dingen dus.

Mensen zijn niet dom. "België" is geen probleem, het land "België" mag gerust blijven bestaan. Wat er wel een probleem is dat zijn de bevoegdheden en de politieke spanningen tussen Vlaanderen en Wallonië. Deze problemen kunnen echter in principe ook opgelost worden zonder dat België moet barsten + mensen nemen sowieso niet graag afscheid van iets, ook niet van België. Ik denk dat dit zowat de achterliggende gedachten zijn bij de meerderheid van de Vlamingen die weerspiegeld worden in de resultaten van de opiniepeiling.
Toch wel vreemd dat de Vlamingen, die al jaren en jaren door het walgelijke België werden gekleineerd, uitgemolken, beschimpt... nog voor die afgrijselijke onstaat kiezen he. Alleszins, dat is wat de flaminganten ons al jaren wijsmaken.
Oud 21 maart 2005, 19:18   #85
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Yann vertelt er uiteraard niet bij dat 64% van de Vlamingen vindt dat Vlaanderen meer bevoegdheden moet krijgen. Bye bye unitair België
Jaja neo-hollander. Leer lezen he.

Citaat:
Ik kan uw denkpatroon echt niet volgen. Enerzijds stellen we vast dat de Vlamingen meer bevoegdheden willen overhevelen naar de gewesten. U concludeert daaruit dat de Belgische staat op dit moment slecht draait. Dus als er meer bevoegdheden zijn overgeheveld naar de gewesten, dan zal de tevredenheid onder de Vlamingen toenemen. Dan moet jij mij eens vertellen waarom 85 % van de Vlamingen op dit moment voor de onstaat België kiest, en later, na overheveling van meer bevoegdheden, niet meer.
Oud 21 maart 2005, 19:26   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Dat is gemakkelijk é, vragen beginnen stellen omtrent de grootte van de steekproef, de gestelde vragen....
Het is een enquête van DS, dus een beetje vertrouwen kan geen kwaad
Mocht u mijn, inderdaad talrijke (en trouwens soms ook bijzonder uitgebreide), bijdragen lezen dan wist u al lang dat ik geen enkel belang hecht aan opiniepeilingen, wat de uitslag ook moge zijn.

Voor de rest heb ik natuurlijk wel het recht me af te vragen in hoeverre de peiling als representatief kan worden afgedaan. Maar om dat te weten moet men het aantal ondervraagden weten alsook de manier waarop die werden geselecteerd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 19:32   #87
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
1) verkeerd, 85% van de mensen deelt mijn mening niet volledig wat toch wel wat anders is dan dat ze ze volledig verwerpen. vergeet bijvoorbeeld niet dat er 15% mensen zijn die in deze peiling voor belgie zijn maar er toch geen graten in zien voor een vlaams nationalistische partij te stemmen. dat belgische gevoel kan bij deze mensen dan toch zo diep niet geworteld zitten.
85 % van de Vlamingen verwerpt uw separatistische mening, daar deze mensen België willen behouden. Dat is zo klaar als mineraalwater.

Citaat:
2) ik fiets helemaal nergens omheen, ik toon in deze de inconsequentie van het volk aan. het ene leidt immers onvermijdelijk tot het andere..... het belgische niveau verder willen afbreken maar toch belgie willen behouden is quasi onmogelijk gezien de walen belgie onmiddellijk zullen opblazen eens de constructie voor hen geen voordelen meer inhoudt.
Waarom zouden de Walen België opblazen? Dat wil ik wel eens zien!!!!

Citaat:
3) hier fietst u wel handig ergens omheen, indien de belgen 1 grote familie zijn waarom blijken de vlamingen dan zo weinig vertrouwen te hebben in het bestuur van die ene grote familie. bovendien zit dat belgie gevoel helemaal niet diep, integendeel zelfs.
Het één heeft helemaal niets met het ander te maken.

Citaat:
de meeste belgen weten weinig of niets van hetgeen er over de taalgrens gebeurd, dat wordt bewezen door zeer veel enquetes, bijvoorbeeld die enquete laatst die uitwees dat een zeer groot deel van de walen niet eens yves leterme kent.
Hetgeen u hier aantoont is dat de Belgische politiek complex is, en niet transparant. Ik veronderstel dat de Walen Guy Verhofstadt wel kennen? Dat zegt dus genoeg. U klaagt een probleem aan waarvan de flaminganten zelf de oorzaak zijn.

Citaat:
bovendien geven het overgrote deel van peilingen naar politieke meningen aan dat de walen diametraal tegenover de vlamingen staan. waar is dan dat belgische gevoel? op politiek vlak is het er overduidelijk niet, op sociaal vlak ook allerminst, juist : enkel nog op romantisch vlak.... vraag aan het grootste deel van diegenen die voor belgie stemden eens de simpele vraag "waarom" en de meesten kunnen niet 1 rationeel argument naar boven halen.
De romantiek is ook een argument.

De flaminganten moeten wel erg slechte minaars zijn. U zou evengoed een gelukkig getrouwd koppel kunnen vragen waarom ze niet scheiden. Er zijn dan toch ook geen argumenten om het huwelijk te behouden? Bv. door de transfers van man naar vrouw of visa versa...

Flamingantisme = politieke impotentie

Citaat:
4) ik leg die meerderheid inderdaad naast mij neer omdat ik ervan overtuigd ben dat die meerderheid niet is wat ze lijkt. bovendien is ingaan tegen de meerderheid allerminst ondemocratisch, als men uw interpretatie van democratie moet volgen zou niemand dus nog een standpunt mogen innemen die tegen de meerderheid ingaat.
Er is dan ook geen enkele peiling die uw mening onderschrijft. U zou dus beter wel eens aandacht hebben voor de wil van onze bevolking.

^
Citaat:
5) een uiteenvalling van belgie gaat de eu destabiliseren? bent u nu echt gek geworden, alsof belgie de sleutel tot de eu is waarmee alles staat of valt. bovendien bewijst u hier er wel zeer oude gedachten op na te houden, komaan zeg, komt u nu echt uit de tijd van het post napoleontisme waarin metternich aangesteld werd om alle nationalistische en liberaal gezinde revoluties gewapenderhand neer te slaan? maar in al uw furore over europese verdragen en legers vergeet u wel 1 ding : in 1830 bestonder er ook dergelijke verdragen en had men die gerespecteerd zou de belgische omwenteling al enkele dagen na zijn aanvang neergeslagen zijn, uw belgisch revolutionairen hebben veel geluk gehad dat er tijdens hun kleine opstand na dat operatje ook veel onlusten waren in polen waardoor de andere grootmachten verplicht waren de situatie in belgie oogluikend toe te staan.
Natuurlijk destabiliseert een onafhankelijkheid van Vlaanderen de EU. Dat is logisch, vermits het centrum van Europa, Brussel, niet bij het onafhankelijk Vlaanderen wil horen. De flaminganten zullen Brussel droogleggen.
Oud 21 maart 2005, 19:35   #88
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De flaminganten zullen Brussel droogleggen.

nee, de brusselaars leggen zichzelf droog. Hebben zij een luchthaven? hebben zij een haven?
Maar bon, ze moeten het zelf weten.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 19:38   #89
vivendi
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mocht u mijn, inderdaad talrijke (en trouwens soms ook bijzonder uitgebreide), bijdragen lezen dan wist u al lang dat ik geen enkel belang hecht aan opiniepeilingen, wat de uitslag ook moge zijn.

Voor de rest heb ik natuurlijk wel het recht me af te vragen in hoeverre de peiling als representatief kan worden afgedaan. Maar om dat te weten moet men het aantal ondervraagden weten alsook de manier waarop die werden geselecteerd.
Beste Jan,

Ik ben zelf werkzaam in de marktonderzoekssector en zal binnenkort op dit forum wat meer uitleg verschaffen over de werkwijze.
vivendi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 19:57   #90
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel

nee, de brusselaars leggen zichzelf droog. Hebben zij een luchthaven? hebben zij een haven?
Maar bon, ze moeten het zelf weten.
Ja zij hebben een luchthaven. Ja zij hebben een haven. Het zijn immers Belgen zoals u en ik.
Oud 21 maart 2005, 20:37   #91
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
85 % van de Vlamingen verwerpt uw separatistische mening, daar deze mensen België willen behouden. Dat is zo klaar als mineraalwater.

nee, 85% verwerpt in meer of mindere mate mijn separatistische mening, bovendien hangt veel dan nog af van de vraagstelling. "wilt u belgie zien barsten" zal waarschijnlijk meer nee's krijgen dan "ziet u vlaamse onafhankelijkheid zitten". en op iets anders antwoord u mij niet, hoeveel belgisch gevoel zit er nog in iemand die belgie wel wilt behouden maar gelijk op een partij stemt die het vlaams nationalisme als eerste programmapunt heeft?

Waarom zouden de Walen België opblazen? Dat wil ik wel eens zien!!!!

di rupo heeft nochtans klaar en duidelijk gezegd dat voor hem belgie niet meer hoeft als de vlamingen de sociale zekerheid willen splitsen. en gezien de grote meerderheid der vlamingen voor verdere (con)federaliseringen zijn zou dat wel eens op de agenda kunnen komen.

Het één heeft helemaal niets met het ander te maken.

natuurlijk heeft het een met het ander te maken, u zegt dat de belgen 1 grote familie zijn. maar blijkbaar vertrouwt de ene helft van die familie de andere niet eens genoeg om samen het bestuur van het gezin te regelen.

Hetgeen u hier aantoont is dat de Belgische politiek complex is, en niet transparant. Ik veronderstel dat de Walen Guy Verhofstadt wel kennen? Dat zegt dus genoeg. U klaagt een probleem aan waarvan de flaminganten zelf de oorzaak zijn.

het flamingantisme is een gevolg van de belgische problematiek en er niet de oorzaak toe, moesten vlamingen en walen perfect kunnen samenleven zou het vlaams nationale gedachtengoed nooit zo ver in de politiek zijn doorgedrongen gezien er geen reden zou toe geweest zijn. maar het omkeren van oorzaak en gevolg is wel iets dat we meer zien bij de bubbels.

De romantiek is ook een argument.

maar wel een zeer zwak argument, als een staat enkel nog bestaat bij gratie van de nationale voetbalploeg en het koningshuis is dat zeer bedenkelijk.

De flaminganten moeten wel erg slechte minaars zijn. U zou evengoed een gelukkig getrouwd koppel kunnen vragen waarom ze niet scheiden. Er zijn dan toch ook geen argumenten om het huwelijk te behouden? Bv. door de transfers van man naar vrouw of visa versa...

als 1 persoon in dat huwelijk moet gaan werken om de andere die lui in de zetel zit te onderhouden, en diegene die lui op zijn gat zit nog eens op alle vlakken zijn best doet om de andere het leven zuur te maken is er inderdaad iets dat niet klopt in dat huwelijk.

Flamingantisme = politieke impotentie

op slogans antwoord ik niet

Er is dan ook geen enkele peiling die uw mening onderschrijft. U zou dus beter wel eens aandacht hebben voor de wil van onze bevolking.

de grootste omwentelingen in de geschiedenis kwamen voort van groeperingen die initieel slechts een klein deel van de bevolking achter zich hadden. is er bij de belgische omwenteling eerst een referendum gehouden om te weten wat de bevolking erover dacht? is er aan de franse revolutie een referendum vooraf gegaan? heeft men ooit aan het volk gevraagd hoe zij stonden tegenover de europese unie? men moet niet altijd slaafs het volk volgen, het volk is per definitie behoudsgezind en moet soms een schop in zijn gat krijgen voor het voort wil

^Natuurlijk destabiliseert een onafhankelijkheid van Vlaanderen de EU. Dat is logisch, vermits het centrum van Europa, Brussel, niet bij het onafhankelijk Vlaanderen wil horen. De flaminganten zullen Brussel droogleggen.

hoogst waarschijnlijk bovendien geen antwoord op het feit dat volgens uw logica belgie nooit zou bestaan mogen hebben
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 21:11   #92
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is nochthans veel eenvoudiger. Jullie pleiten niet voor meer bevoegdheden op gewestelijk niveau in een Belgisch kader. Jullie pleiten voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.
Niet persé. Ik heb altijd gezegd dat ik voor een autonoom Vlaanderen ben, omwille van een beter bestuur. Indien dat bestuur binnen een Belgische context kan, heb ik daar geen probleem mee. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 21:26   #93
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel vreemd dat de Vlamingen, die al jaren en jaren door het walgelijke België werden gekleineerd, uitgemolken, beschimpt... nog voor die afgrijselijke onstaat kiezen he. Alleszins, dat is wat de flaminganten ons al jaren wijsmaken.
Stockholm syndroom.
Oud 21 maart 2005, 21:41   #94
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Slechts 15 procent van de Vlamingen behoren tot de eerste vijftien op honderd op het gebied van "vooruit op zijn tijd", politieke-intelligentie en maatschappelijk inzicht.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:18   #95
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Als deze peiling betrouwbaar is zie je maar hoe nuttig volksreferenda niet zouden zijn. Zoals het er nu naar uit ziet is er weinig sprake van meer regionalisatie (behalve debiele zaken zoals wapenexport), met een referendum daarentegen zou het vlug gedaan zijn met al het gezever van de Waalse politici en de Vlaamse slippendragers.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:20   #96
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Niet persé. Ik heb altijd gezegd dat ik voor een autonoom Vlaanderen ben, omwille van een beter bestuur. Indien dat bestuur binnen een Belgische context kan, heb ik daar geen probleem mee. Maar eerst zien en dan geloven natuurlijk.
En als België unitair nog beter bestuurd kan worden, dan ben je daar dus ook voorstander van?
Oud 21 maart 2005, 22:21   #97
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Slechts 15 procent van de Vlamingen behoren tot de eerste vijftien op honderd op het gebied van "vooruit op zijn tijd", politieke-intelligentie en maatschappelijk inzicht.
Ik denk net andersom. 85 % heeft eindelijk door dat het flamingantisme een overjaars, Middeleeuws en barbaars gedachtengoed is.
Oud 21 maart 2005, 22:23   #98
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

@ Muys.

U mag nog zoveel rond de pot draaien als u wilt: 85 % is tegen het belangrijkste programmapunt van uw partij: de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Daarmee wordt aangetoond dat het succes van het VB een kort leven beschoren is. Het is een bevlieging.
Oud 21 maart 2005, 22:30   #99
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Waarschijnlijk gaan er nog een paar bevoegdheden overgeheveld worden zoals kinderbijslag. Dan is het ver gedaan, en zal de federale staat een permanente vorm krijgen die stabiel hoort te werken.

Indien men consequent is herfederaliseert men zaken zoals buitenlandse handel en wapenlicenties ook maar meteen terug. Voor beter bestuur of course. Ik kan er goed inkomen dat bepaalde dingen anders worden geregeld in het noorden, maar schaalvergroting moet ook kunnen om efficienter te werken indien dit verschil niet groot is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 maart 2005, 22:34   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler
Stockholm syndroom.
Dat krijgen we dan: de flaminganten beginnen de Vlamingen te haten, omdat ze er een andere mening op nahouden. De stap naar het terrorisme is dan nog maar heel klein.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be