Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 april 2005, 22:05   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes
De kleuters (jawel: daar begint het) krijgen les in het Nederlands van perfect tweetalige leerkrachten (meestal Vlamingen die wél ook een franstalig brevet hebben - wat hier niet moeilijk is, gezien ook alle Vlaamse scholen een Franstalige afdeling hebben).
Een school kan slechts een Franstalige afdeling hebben wanneer die onderwijsinstelling in een faciliteitengemeente is gevestigd.

Over welke gemeente gaat het dus hier?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 22:21   #82
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boontjes
- 1° Frans is nu eenmaal een wereldtaal en 2° in België moet je nu eenmaal MEERDERE talen kennen.
Er is maar één wereldtaal en dat is Engels. Als een Japanner in Duitsland of Frankrijk komt dan spreekt hij Engels.
Als een wetenschapper iets publiceert dan doet hij dat in het Engels, anders wordt het niet gelezen.
Dus correctie: Frans is nu eenmaal GEEN wereldtaal.
Ik vind het echter goed dat wij Vlamingen nog een goede basiskennis hebben van Frans.
Over de taalkennis van onze Franstalige landgenoten zal ik maar niet veel zeggen.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2005, 23:47   #83
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Over de taalkennis van onze Franstalige landgenoten zal ik maar niet veel zeggen.
Cliché, beste.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 08:28   #84
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Cliché, beste.
Het is geen cliché. Jij (en ik) zijn zeldzame uitzonderingen en dat weet je heel goed. Er zijn vandaag meer tweetalige franstaligen dan vroeger en het probleem is dus minder acuut. Maar het blijft bestaan.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 10:07   #85
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal
Het is geen cliché. Jij (en ik) zijn zeldzame uitzonderingen en dat weet je heel goed. Er zijn vandaag meer tweetalige franstaligen dan vroeger en het probleem is dus minder acuut. Maar het blijft bestaan.
Dat het blijft bestaan is een feit.
Tiens, waarvan ben jij, Kaal ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 10:23   #86
Kaal
Minister-President

Standaard

Ik ben van Brussel maar woon al een tijdje in de rand.
Oud 29 april 2005, 11:11   #87
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben van Brussel maar woon al een tijdje in de rand.
Zulke franstaligen zijn dan ook meer dan welkom in de rand. Integratie, daar gaat het hem om in een meertalige maatschappij.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 11:12   #88
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het komt vooral door het feit dat de Franstaligen bijna geen contact hebben met Vlaanderen en dus met het Nederlands. Ze zijn meer op de hoogte over wat in Frankrijk gebeurt dan over wat in Vlaanderen gebeurt, kijken zelfs meer naar de Franse TV (TF1, France 2, enz.........) dan naar hun eigen zenders (RTBF, RTL-TVI, enz.....)...............
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 11:14   #89
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Zulke franstaligen zijn dan ook meer dan welkom in de rand. Integratie, daar gaat het hem om in een meertalige maatschappij.
Tja, ik ben Franstalig en kan Nederlands spreken. Ik zie me toch niet naar de Vlaamse rand gaan leven. Ik voel me goed in Brussel, waarom zou ik Brussel verlaten?
Oud 29 april 2005, 11:51   #90
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Tja, ik ben Franstalig en kan Nederlands spreken. Ik zie me toch niet naar de Vlaamse rand gaan leven. Ik voel me goed in Brussel, waarom zou ik Brussel verlaten?
Dat bedoel ik niet, everytime. Kaal is ook franstalig, en woont nu in de Rand (vandaar mijn uitspraak). Maar, wees gerust, hoewel het, het spijt me te zeggen, hoogst ongewoon is, is het uitermate prettig om een franstalige brusselaar te zien met een zeer goede kennis van de Vlaamse taal.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 12:29   #91
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Ik ben wel een speciaal geval. Franstalige moeder maar Vlaamse vader, Vlaamse school, Vlaamse scouts, Vlaams jeugdhuis, KUL, legerdienst in het NL en tot voor kort steeds gewerkt in Vlaamse of tweetalige middens. Ik geloof niet meer in België en vermits ik binnen afzienbare tijd zal moeten kiezen heb ik dan ook Vlaanderen gekozen, .... het land van mijn vader om het op een ietwat ouderwetse manier uite drukken .

Dit neemt niet weg dat er in de rand ook franstaligen leven die het niet meer dan normaal vinden dat men met de buren en in de winkels Nederlands zou spreken.
Oud 29 april 2005, 12:41   #92
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben wel een speciaal geval. Franstalige moeder maar Vlaamse vader, Vlaamse school, Vlaamse scouts, Vlaams jeugdhuis, KUL, legerdienst in het NL en tot voor kort steeds gewerkt in Vlaamse of tweetalige middens. Ik geloof niet meer in België en vermits ik binnen afzienbare tijd zal moeten kiezen heb ik dan ook Vlaanderen gekozen, .... het land van mijn vader om het op een ietwat ouderwetse manier uite drukken .

Dit neemt niet weg dat er in de rand ook franstaligen leven die het niet meer dan normaal vinden dat men met de buren en in de winkels Nederlands zou spreken.
Sorry als ik te indiscreet ben, maar hoe komt het dat al jouw "activiteiten" in Vlaanderen of alvast in het Nederlands gebeurden? Was het een keuze? Misschien voel je je meer verbonden met Vlaanderen dan met Franstalig België? Neem die vragen niet kwalijk, he, maar Franstaligen die duidelijk de kant van Vlaanderen kiezen en die zo verbonden zijn met Vlaanderen, men vindt er bijna nooit. Vandaar mijn vragen.
Oud 29 april 2005, 13:31   #93
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sorry als ik te indiscreet ben, maar hoe komt het dat al jouw "activiteiten" in Vlaanderen of alvast in het Nederlands gebeurden? Was het een keuze? Misschien voel je je meer verbonden met Vlaanderen dan met Franstalig België? Neem die vragen niet kwalijk, he, maar Franstaligen die duidelijk de kant van Vlaanderen kiezen en die zo verbonden zijn met Vlaanderen, men vindt er bijna nooit. Vandaar mijn vragen.
Ik heb altijd in Brussel gewerkt, vandaag nog steeds. Omdat ik goed Nederlands kan krijg ik soms jobs die de franstaligen meestal niet krijgen en zo kom ik in bedrijven of diensten terecht waar Vlamingen in de meerderheid zijn. Maar de laatste twee jaar werk ik bijna uitsluitend met franstaligen.

Mijn houding nu is het resultaat van een lange evolutie. Ik ben geen Vlaamse nationalist in de zin dat Vlaanderen onafhankelijk MOET worden. Ik kies voor Vlaanderen omdat ik ervan overtuigd ben dat België niet *kan* werken. Dit land valt uiteen. Ik moet dus kiezen. En als ik moet kiezen dat merk ik dat de band met Vlaanderen sterker is dan de band met de franstalige wereld. Ik kies dus voor Vlaanderen. Een werkbare vorm van België is voor mij OK. Alleen geloof ik er niet meer in.

Het feit dat ik op politiek vlak mij duidelijk rechts van het centrum positioneer speelt ook een rol. Er is in Wallonië geen enkele partij waar ik mij nog in kan vinden. Het is al zeker 15 jaar geleden dat ik nog op een franstalige politicus heb gestemd.

Ik heb nu wel een heel sterke band met Vlaanderen en ben in die zin eigenlijk uniek. Maar ik ken nog twee franstaligen uit de rand, wies banden met Vlaanderen veel losser zijn, en die toch ook voor Vlaanderen kiezen. Grotendeels uit afkeer voor de Waalse politiek.

Het drama van Wallonië is dat de PS haar in een wurggreep houdt
Oud 29 april 2005, 18:02   #94
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan u het ze kwalijk nemen, rekening houdend met:
Citaat:
Er is maar één wereldtaal en dat is Engels. Als een Japanner in Duitsland of Frankrijk komt dan spreekt hij Engels.
Als een wetenschapper iets publiceert dan doet hij dat in het Engels, anders wordt het niet gelezen.
Ik vind het echter goed dat wij Vlamingen nog een goede basiskennis hebben van Frans.
Citaat:
Het komt vooral door het feit dat de Franstaligen bijna geen contact hebben met Vlaanderen en dus met het Nederlands. Ze zijn meer op de hoogte over wat in Frankrijk gebeurt dan over wat in Vlaanderen gebeurt, kijken zelfs meer naar de Franse TV (TF1, France 2, enz.........) dan naar hun eigen zenders (RTBF, RTL-TVI, enz.....)...............
Wat deden de Vlamingen nog geen 20j geleden? Naar holland kijken? (beetje laf dus, dergelijke vergelijking te maken... dat we niet meer naar NL posten kijken, moet trouwens een dooddoener voor de Groot-Nederlandse gedachte zijn)

Laatst gewijzigd door rodeo : 29 april 2005 om 18:04.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2005, 19:33   #95
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dat we niet meer naar NL posten kijken, moet trouwens een dooddoener voor de Groot-Nederlandse gedachte zijn
dikke zever. Toen ik klein was keken wij thuis 3/4 naar de Nederlandse zender(s). Ik heb inderdaad ook een hele tijd nog amper de Nederlandse zenders bekeken, toch voor een paar jaar. Nu kijk ik evengoed 3/4 naar Nederlandse zenders. Zeker als het over politieke programma's gaat. En d�*n pas voel je goed het feit dat we hier geen onafhankelijke zenders hebben.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 02:12   #96
Public energy
Provinciaal Statenlid

Public energy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo

Wat deden de Vlamingen nog geen 20j geleden? Naar holland kijken? (beetje laf dus, dergelijke vergelijking te maken... dat we niet meer naar NL posten kijken, moet trouwens een dooddoener voor de Groot-Nederlandse gedachte zijn)
Hoeveel Vlaams-Waalse coproducties worden er tegenwoordig nog gemaakt? Dat we er zelfs niet meer in slagen de voorrondes van eurovisie of de verkiezing van de grootste Belg samen te organiseren vind ik alleszins een teken aan de wand. Het aantal Vlaams-Nederlandse coproducties daarentegen is de laatste jaren sterk toegenomen, al zijn het dan wel niet altijd programma's van niveau, toch vind ik het het een signaal dat de twee volkeren stillaan naar elkaar toe beginnen groeien.

Laatst gewijzigd door Public energy : 30 april 2005 om 02:13.
Public energy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 09:04   #97
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
------------------------------------------
Oorspronkelijk bericht door luc broes
Ik vind het echter goed dat wij Vlamingen nog een goede basiskennis hebben van Frans

Ik kan begrijpen dat Walen Engels kiezen ipv Nederlands. Maar Engels kennen ze ook niet! Ze hebben het duurste onderwijs en behalen de slechtste resultaten. En hetzelfde doet zich voor in ongeveer alle andere domeinen. Daarbij verwacht men dan nog dat Vlamingen de rekeningen betalen. En dat neem ik wel kwalijk, maar dan vooral Vlaamse politici die dat allemaal blijven slikken.

Laatst gewijzigd door luc broes : 30 april 2005 om 09:05.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 09:34   #98
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door A
Had men Onderwijs nationaal gehouden en daar dan beslist dat de tweede taal steeds de verplicht tweede landstaal was, dan had men vele problemen voorkomen. Even bijvermelden dat de splitsing van het onderwijs jaren één van de grote eisen van de Vlaamse beweging was.

Mag ik er u even aan herinneren dat het Vlaamse onderwijs tot de wereldtop behoort? Dus zo slecht was die splitsing nu ook weer niet.

"Wat we zelf doen, doen we beter" klinkt misschien behoorlijk arrogant en het is misschien niet altijd juist, maar soms is het ook ècht zo.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 09:43   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch even nuanceren:

http://www.audimetrie.be/audiences/S-MSOVER.htm
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2005, 10:28   #100
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
Mag ik er u even aan herinneren dat het Vlaamse onderwijs tot de wereldtop behoort? Dus zo slecht was die splitsing nu ook weer niet.

"Wat we zelf doen, doen we beter" klinkt misschien behoorlijk arrogant en het is misschien niet altijd juist, maar soms is het ook ècht zo.
Het Vlaams onderwijs is kwa kwaliteit uitstekend, maar wat ik jammer vind is dat het hoger onderwijs echt ondergefinancierd is, en zo vele kansen mist.

Een nederlandse universiteit krijgt enorm veel meer subsidies per student dan een vlaamse, om maar een voorbeeld te noemen. En het is juist onderzoek dat veel geld nodig heeft.....

Het kan dus nog VEEL beter.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be