![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Leven en werk van John Locke (1632-1704) Liberale grondrechten en milieu Basisinkomen en vrijheid Het georgisme bouwt verder op de liberale grondbeginselen maar reikt een praktische oplossing aan om de liberale filosofie in een werkbaar maatschappijmodel om te zetten http://www.sdnl.nl/gv-1k03a.htm Dit boek ligt aan de basis van het georgisme: Progress & Poverty by Henry George
Laatst gewijzigd door @lpha : 1 maart 2005 om 07:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Om te beginnen ben ik geen liberaal, maar conservatief, hoewel ik op economisch gebied inderdaad tot de klassiek-liberale strekking mag gerekend worden. Uiteraard heeft iedereen recht op toegang tot de natuur. Je mag zoveel in het Zoniënwoud gaan wandelen als je wil. Verder is, tenzij je in Saudi-Arabië woont, de natuur vaker een kost dan een opbrengst. Of ga je de basisinkomens van de opbrengst van de houtkap betalen? Ik dacht het niet. Nee, uiteraard wordt dit betaald door belastingen, hetzij op arbeid of inkomen (spiritisten) of door btw (vivantisten). In alle geval willen al deze links-liberale (zeg maar liberal) groepen méér belastingen om hun programma te verwezenlijken. En belastingen hebben natuurlijk niks van doen met het klassiek-liberalisme...
![]() |
![]() |
#83 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Die klassiek-liberale strekking is gewoon neo-liberalisme, iets dat nix te maken heeft met liberalisme. Citaat:
Toegang tot de natuurlijke bronnen om te werken en te leven zijn dat wel. De welvaartcreatie is het product van Natuur en arbeid. Citaat:
Laatst gewijzigd door @lpha : 1 maart 2005 om 08:38. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2005 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2005 om 15:52. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Wie wil weten wat hedendaags liberalisme inhoudt kan trouwens best bv Friedrich von Hayek of Ludwig von Mises raadplegen. Niet dat ik iets heb tegen John Locke, maar hij leefde nog in het pre-industriële tijdperk, dus zijn ideeën zij op zijn zachtst gezegd niet meer aangepast aan de tijd...
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Niet voor dat "liberalisme" van jou waarvan je enkel uit pikt dat wat in het eigenbelang van je eigen kraam past en de rest met voeten treedt. Btw: Ik ben benieuwd naar jou grondbeginselen van het "liberalisme".
Laatst gewijzigd door @lpha : 1 maart 2005 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Naast de vrije markt sta ik dus voor: - een kleine, maar sterke staat, die de belangen van het individu maximaal verdedigt; - mimimale sociale zekerheid; - minimale belastingen; - een keiharde aanpak van de criminaliteit; - recht op zelfverdediging (oa wapendracht) - ....
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Dag Friedrich von Hayek of Ludwig von Mises je bent geschiedenis
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 1 maart 2005 om 18:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Zelfs de persoon die het onderwerp is van je onderschrift zei: Abraham Lincoln (1809 - 1865): The land, the earth God gave man for his home, sustenance, and support, should never be the possession of any man, corporation, society, or unfriendly government, any more than the air or water.... Ik heb nog een lijstje met uitspraken van notoire liberalen: John Locke (1632 - 1704): God gave the world in common to all mankind. Thomas Jefferson (1743 - 1826): The earth is given as a common stock for men to labor and live on. Adam Smith (1723 - 1790): Ground rents are a species of revenue which the owner, in many cases, enjoys without any care or attention of his own. Ground rents are, therefore, perhaps a species of revenue which can best bear to have a peculiar tax imposed upon them. Tom Paine (1737 - 1809): Men did not make the earth.... It is the value of the improvement only, and not the earth itself, that is individual property.... Every proprietor owes to the community a ground rent for the land which he holds. Leo Tolstoy (1828 - 1910): Solving the land question means the solving of all social questions... possession of land by people who do not use it is immoral - just like the possession of slaves. Sun Yat-Sen (1866 - 1925) The land tax as the only means of supporting the government is an infinitely just, reasonable, and equitably distributed tax, and on it we will found our new system. The centuries of heavy and irregular taxation for the benefit of the Manchus have shown China the injustice of any other system of taxation. John Stuart Mill (1806 - 1873): Landlords grow richer in their sleep without working, risking, or economizing. The increase in the value of land, arising as it does from the efforts of an entire community, should belong to the community and not to the individual who might hold title.
Laatst gewijzigd door @lpha : 1 maart 2005 om 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Vandaag leven we in een kennis-maatschappij waar mensen kunnen succesvol zijn onafhankelijk van hun bezit, maar uitsluitend op basis van werkkracht en verstand. En dit dankzij de vrije markt. Als het van sommigen in dit forum afhing, waren we nu allemaal in een kolchoze aan het doen alsof we werkten...
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daar sta je dan met een programma en geweten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
Echter, hier bestaat geen echte oplossing voor. Je kan alleen het onderwijs zo goed mogelijk en zo toegankelijk mogelijk maken. Op dit vlak scoort Vlaanderen niet slecht, maar vaak is goed onderwijs onvoldoende om een slechte thuissituatie te compenseren. Maar wat is dan het alternatief? Je kan die kinderen toch moeilijk allemaal plaatsen....
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
Ik zou niet liever doen dan op m n eigen stukje grond - of levenslanggebruiksrecht is ook goed - m n groentjes verbouwen enz. Ben ik een misdadiger of een outlaw omdat ik dat wil ? Maar het gaat niet omdat mijn toegang tot de grond die m i van iedereen is - is afgesneden. Moest die niet afgesneden zijn dan kon ik simplistisch gezegd mijn plan trekken. Maar jullie hebben de natuurlijke situatie scheefgetrokken en nu komen zagen dat ze dop = belastingen moeten betalen. Pak ons onze grond niet af dus dan moeten jullie ook niks afdragen voor ons
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
gooi je wapen in de schelde en stort het geld dat je maandelijks uitgeeft aan de schietsport aan UNICEF
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Thuis slecht? Dat kan ik niet beoordelen. Maar kans-arm thuis is meestal kans-arm opgroeien. Ma als kuisvrouw en pa die stempelt en nu zelfs zijn dop gaat gaan verliezen binnenkort, daar in opgroeien zal zelden leiden tot een beter geschoold en gemotiveerde jongeling met de juiste connecties voor werk. Dus opnieuw zitten we met ons eigen probleem van die vicieuze cirkel te proberen doorbreken. Geef mensen een kans. Niet allen gaan die grijpen of kunnen dat, maar gun het hun in ieders eigen belang. Als uw buurt verloederd is bent u ook slachtoffer geworden. Als uw vrienden werkloos worden zit u waarschijnlijk in hetzelfde straatje te sukkelen. Van bovenaf zitten roepen "kieper dat gespuis in de kelder", dat helpt niet en men zal alleen maar steeds meer kelders nodig hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
Lokaal Raadslid