Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2005, 19:08   #81
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Ik heb een omgekeerd osmose (reverse osmosis) systeem op mijn watersysteem staan. Er is namelijk geen waterleiding waar ik woon. Zo duur is dat ook niet, ik geef minder aan electriciteit uit om het water op te pompen en te zuiveren dan dat het mij zou kosten om het aan te kopen.
Ik ben al een tijdje op rust, de systemen kunnen al verbetert zijn intussen..
Zo’n vijftien jaar geleden koste dat 18 fr/liter meen ik mij te herinneren.
(Afschrijving, spoelen, vervangen membramen enz..)
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 19:09   #82
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF
Het probleem aangaande ons drinkwater is dat het heel moeilijk is om nog ergens water te vinden dat met een minimum aan zuivering te gebruiken is als drinkwater. De grondwaterspiegel daalt (door oppompen van water tbv drinkwater, industrie, landbouw...) en we moeten dus steeds dieper gaan boren om nog bij deftig water te komen. Tevens krijgen we daardoor ook een verzilting van het grondwater, het grondwater daalt, en zeewater dringt ondergronds het land in. In Nederland is dat al een zeer groot probleem.
Tweede mogelijkheid is het zuiveren van oppervlaktewater (rivieren, kanalen, meren,...), maar hier zitten we met een erfenis van jarenlange vervuiling en die zorgt ervoor dat de kostprijs voor het zuiveren steeds verder stijgt. Schep bij gelegenheid eens een glaasje water uit het Albertkanaal en bedenk dan dat dat water gebruikt wordt om een groot deel van de provincie Antwerpen van water te voorzien. De zin om zo (ongezuiverd) een slok te nemen zal u bij de aanblik en (vaak) de geur al snel vergaan.
Er zijn er die al jaar en dag staan te roepen dat de oorlogen in de toekomst om water zullen gaan en om niks anders.
Zij hebben gelijk.
Idd. Helaas, iedereen speelt dove als ik er aan kom...
en dan gaat het zelfs nog niet eens over politici maar om 'gewone' mensen ...
Oud 22 juni 2005, 19:14   #83
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
het preciese effect zal afhangen van welk soort wolken gevormd worden:

Als de temperatuur stijgende is zoals nu zal er meer oceaanwater verdampen. Dit zorgt voor meer H2O damp, dat voornamelijk in zijn gecondenseerde vorm (wolkendruppeltjes) voorkomt in de atmosfeer. Hoge wolken gaan eerder aardwarmte absorberen, lage wolken gaan eerder zonlicht reflecteren. Niemand weet welke vorm van wolken zal overheersen, en dus welk lange-termijn effect zal optreden in de huidige en onveranderde situatie.
Ik heb persoonlijk de indruk dat het geen regenwolken zijn die gevormd worden.

- In Spanje de grootste droogte sinds 60 jaar.
- In Portugal 80% minder regenval als normaal
- Ook Frankrijk kent een abnormaal lage neerslag met droogte als gevolg
- Evenals Groot - Brittannië (dat nochtans midden in de de zee ligt, zelfs dat lijkt tegenwoordig geen garantie ...)

En door het afnemen van de golfstroom dacht ik dat er vrij grote zekerheid was over eerst een opwarming en een daling van de neerslag en 'n verhuizing van dieren en plantensoorten (zoals die nu bezig is) op korte en middellange termijn en op lange termijn: Siberische temperaturen door het wegvallen van de golfstroom. Met name alles boven de evenaar wordt koelt af, alles eronder warmt op ...
Oud 22 juni 2005, 19:15   #84
Groentje-18

Standaard

Citaat:
hmm, dat zeg ik echt niet hoor. Het geldt ook voor ons als wij zoet water zouden hebben en de Nederlanders bijvoorbeeld niet. 't is maar om te zeggen: water als geopolitieke inzet is niet re rechtvaardigen, en iedereen die dit oppert moet zelf maar eens geboycot worden met water. Over de Walen heb ik niks gezegd
Idd!

Water is trouwens ook iets dat internationaal moet worden aangepakt.

Een rivier enzovoort stoppen niet bij de grenzen van een land ... dat voorbeeld zouden wij ook beter volgen met onze visie.
Oud 22 juni 2005, 19:19   #85
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
In realiteit is er nu geen water omdat in een hoekje van België iedereen plots zijn hof of zijn aardbeien is beginnen sproeien.
Verder is er nog enorm veel water. Ik was toevallig nog aan de Dijle daarjuist. Die loopt dichtbij Rotselaar en het getroffen gebied. Water genoeg daar.

En de kwaliteit is goed genoeg om drinkwater van te maken.
Wat een argument! Hoe lang komen we hier mee toe denk je?

Amai, nu ben ik weer gerustgesteld!

(I'm afraid I am not...)
Oud 22 juni 2005, 19:20   #86
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Niet waar
Op enkele plaatsen. Maar bijna enkel door drainage: om de landbouwgronden droog te houden.

In Nederland. En in delen van de Polders.
In het grootste deel van België niet
Er is niks met dat water. Na zuivering is het proper. De laatste jaren zijn onze rivieren enorm in kwaliteit gestegen. De kanalen hadden meestal al een vrij goede kwaliteit.

Er zullen oorlogen om water zijn in sommige gebieden. In het grootste deel van de wereld niet. Daar is immers meer dan genoeg water.
In het grootste deel van de wereld is te weinig water. (zie de VN-rapporten). Veel te weinig.
En dat gaat er niet op beteren als we zo verder gaan.
Oud 22 juni 2005, 19:22   #87
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie
Dat was nu ool mijn eerste gedacht zie. Driunkwater met grootste zorg behandeld om dan zomaar over groenten e.d. te spuiten? Niet goed bezig.
Waarom sproeien die met drinkwater? Kunnen die niet zelf een put laten boren?
Idd!
En voor iedere 'grote of kleine boodschap' 7 liter water door het toilet doorspoelen.
En niet te vergeten de liters water voor het wasmachine, het wassen van de auto en onze huizen ... en dat door zo'n 10 miljoen mensen (alleen nog maar in België)
Oud 22 juni 2005, 19:29   #88
Freddie
Gouverneur

Freddie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18
In het grootste deel van de wereld is te weinig water. (zie de VN-rapporten). Veel te weinig.
En dat gaat er niet op beteren als we zo verder gaan.
Te weinig water? Nee! Er zijn te veel mensen!
Freddie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 19:40   #89
Groentje-18

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Freddie
Te weinig water? Nee! Er zijn te veel mensen!
Maar laten we de dingen oplossen die oplosbaar zijn. (en liefst ook moreel aanvaardbaar...).
Oud 22 juni 2005, 20:11   #90
phoebe
Parlementsvoorzitter

phoebe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
En vergeet niet dat een groot deel van het Vlaams water uit Wallonië komt.
Dat is dan toch iets in ruil voor de transfers van Vlaanderen naar Walonië, veel is het ook niet.

phoebe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 20:16   #91
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Wat heeft de land -en tuinbouw met drinkwater te maken?
Een oplossing vraagt ge?
Prijzen van het drinkwater vervijfvoudigen boven een bepaald verbruik.
Het water rantsoeneren.
Citaat:
prijzen van het drinkwater vervijfvoudigen boven een bepaald verbruik
Leg eens uit, hoeveel zou je dan mogen gebruiken?
Ik was mij graag alle dagen, wil dit dan zeggen dat ik daarom 5 keer het dubbele moet betalen?

Oud 22 juni 2005, 20:17   #92
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
Kan best,maar de wolken komen van over zee, dus is er een transfer van wolken van Vlaanderen naar Wallonië. Eigen wolk eerst!

Oud 22 juni 2005, 20:35   #93
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
ik denk dat wateropslag, beheer, en zuivering beter ge-europeaniseerd wordt. Internationaal toezicht op kwaliteitsnormen, vervuiling en bestrijding daartegen, alsook tussenkomen in belangenconflicten en grondwater-geschillen zou dan zeer handig zijn. Water is nu éenmaal iets dat niet stopt aan een landsgrens, en bovendien is het van levensbelang voor de mens. Reden genoeg om hiervan prioriteit te maken.
[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by phoebe on 22-06-2005 at 21:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:
ik denk dat wateropslag, beheer, en zuivering beter ge-europeaniseerd wordt. Internationaal toezicht op kwaliteitsnormen, vervuiling en bestrijding daartegen, alsook tussenkomen in belangenconflicten en grondwater-geschillen zou dan zeer handig zijn. Water is nu éenmaal iets dat niet stopt aan een landsgrens, en bovendien is het van levensbelang voor de mens. Reden genoeg om hiervan prioriteit te maken.
[/size]

[size=1]After edit by phoebe on 22-06-2005 at 21:35
Reason:

Citaat:
:tumbsup:[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door phoebe : 22 juni 2005 om 20:36.
Oud 22 juni 2005, 20:56   #94
phoebe
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Alleen... de politici moeten nog overtuigd worden dat er een probleem dreigt.

Wat ze kunnen doen als ze zover zijn (waar ik al zo'n 5 jaar op wacht):

- de bevolking regenwater laten gebruiken om
  1. het toilet door te spoelen
  2. de was te doen
  3. het poetswerk te doen, zowel in bedrijven als thuis
  4. de auto te wassen
  5. ...
Dat regenwater loopt nu toch maar gewoon in de riolering, in 70% van de gevallen zelfs in dezelfde riolering als waar het afvalwater door stroomt...
Dat doe ik al, al enkele jaren

Oud 22 juni 2005, 21:43   #95
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door phoebe
Leg eens uit, hoeveel zou je dan mogen gebruiken?
Ik was mij graag alle dagen, wil dit dan zeggen dat ik daarom 5 keer het dubbele moet betalen?
Wilt ge nu beweren dat gij al dat water verbruikt hebt in uw bad, of moet ik er uit verstaan dat ge u alleen wast als er een hittegolf heerst ?
Het is perfect te bereken hoeveel een gezin normaal dagelijks nodig heeft.
Voor mijn part zelfs aan drie baden per dag per gezinslid en gerekend met een chronische diaree.
Wie echter een fontein wilt zetten en zijn zwembad vullen met drinkwater kan daar voor mijn part extra voor betalen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 21:48   #96
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En door het afnemen van de golfstroom dacht ik dat er vrij grote zekerheid was over eerst een opwarming en een daling van de neerslag en 'n verhuizing van dieren en plantensoorten (zoals die nu bezig is) op korte en middellange termijn en op lange termijn: Siberische temperaturen door het wegvallen van de golfstroom. Met name alles boven de evenaar wordt koelt af, alles eronder warmt op ...
De golfstroom start anders boven de evenaar. Enfin, het is eigenlijk heel complex. Over heel de wereld stromen er stromen die met elkaar verbonden zijn.

Er is trouwens inderdaad een opwarming. Dat is niet bijzonder gezien onze enorme verstedelijking.
Oud 22 juni 2005, 22:38   #97
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik heb persoonlijk de indruk dat het geen regenwolken zijn die gevormd worden.

- In Spanje de grootste droogte sinds 60 jaar.
- In Portugal 80% minder regenval als normaal
- Ook Frankrijk kent een abnormaal lage neerslag met droogte als gevolg
- Evenals Groot - Brittannië (dat nochtans midden in de de zee ligt, zelfs dat lijkt tegenwoordig geen garantie ...)

u haalt een aantal landstreken aan, ik had het eigelijk over de oceanen (die veel meer opp innemen), het is dáar dat de opwarming een steiging in verdamping zal veroorzaken.
En n�*emand weet de uitkomst van de wolken-effect. Men moet daar prioriteit van maken, want de inkomende zonnestralen zijn het EERSTE wat men moet onderzoeken ivm opwarming.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 22:39   #98
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Idd!

Een rivier enzovoort stoppen niet bij de grenzen van een land ... dat voorbeeld zouden wij ook beter volgen met onze visie.
meer concreter: in kaart brengen van grondwaterreserves, en dit behandelen zoals ze nu doen met olie en gas!
Water is vele malen belangrijker dan de industriele grondstoffen.
(en bovendien: water wordt óok gebruikt als industriele grondstof. Grondverzakkingen, delta's die aan't wegspoelen zijn, heelder miljoenen steden die de komende 100 jaar zullen verzakken... allemaal toch wel belangrijke zaken, niet?)[edit]
[size=1]After edit by Zwart & Geel on 22-06-2005 at 23:41
Reason:

Citaat:
Idd!

meer concreter: in kaart brengen van grondwaterreserves, en dit behandelen zoals ze nu doen met olie en gas!
(en bovendien: water wordt óok gebruikt als industriele grondstof. Grondverzakkingen, delta's die aan't wegspoelen zijn, heelder miljoenen steden die de komende 100 jaar zullen verzakken... allemaal toch wel belangrijke zaken, niet?)[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Idd!

Water is vele malen belangrijker dan de industriele grondstoffen.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 22 juni 2005 om 22:41.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2005, 22:45   #99
Groentje-18

Standaard

Citaat:
(en bovendien: water wordt óok gebruikt als industriele grondstof. Grondverzakkingen, delta's die aan't wegspoelen zijn, heelder miljoenen steden die de komende 100 jaar zullen verzakken... allemaal toch wel belangrijke zaken, niet?)
Zeker weten!!! Dat water véél belangrijker is dan die industriële grondstoffen.

Best wel sadistisch hé. Over het feit dat de industriële grondstoffen slinken wordt brand en moord geschreeuwd, alsof we daar niet zonder kunnen leven ...

En naar het feit dat de zoetwatervoorraden, de meest elementaire voorwaarde voor het leven op aarde (en wrs ook omstreken), zienderogen dalen wordt niet gekeken ...
Terwijl we daar ècht niet zonder kunnen leven!!
Oud 22 juni 2005, 22:49   #100
Groentje-18

Standaard

Citaat:
De golfstroom start anders boven de evenaar. Enfin, het is eigenlijk heel complex. Over heel de wereld stromen er stromen die met elkaar verbonden zijn.

Er is trouwens inderdaad een opwarming. Dat is niet bijzonder gezien onze enorme verstedelijking.
Ik weet niet echt veel van die golfstromen, behalve dat degene die zorgt voor het zachte Europese klimaat bedreigd is ..

Verder beaam ik u stelling zeer zeker.

Maar ik vind het wel bijzonder dat er met deze informatie zo laks wordt omgegaan. Net alsof er geen vuiltje aan de lucht is. (letterlijk en figuurlijk...).
En dat terwijl we waarschijnlijk ons niet eens kunnen indenken wat de gevolgen kunnen zijn ...
Onwetendheid blijkt tegenwoordig een goede reden te zijn om het risico te negeren. Een ontwikkeling die ik niet begrijp, noch appreciëer...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be