Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Moet het migrantenstemrecht er komen ?
Ja 11 30,56%
Neen 25 69,44%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2003, 08:30   #81
Strop
Lokaal Raadslid

Strop's schermafbeelding

Standaard

Ik erger er me al aan dat Walen zich kunnen moeien met de Vlaamse politiek. Maar ja, tot nader order zijn Vlamingen en Walen nog steeds Belgen. Laat staan dat iemand die duidelijk geen Belg wil worden zich mag komen moeien. (en dat geldt voor iedereen)

Iemand die duidelijk wel moeite gedaan heeft Belg te worden mag uiteraard stemmen. (moet zelfs) En op da vlak hebben migranten niets te klagen nu dat onze nationaliteit door de "Snel Belg-wet" slechts een vodje papier geworden is.

Ik zou in het buitenland er zelfs niet over denken om stemrecht te eisen (gesteld dat ik de taal zou spreken) wanneer ik niet van plan ben om hun nationaliteit/zeden/normen/wetten aan te nemen.

Verzet begint met jezelf een vraag te stellen, en die dan aan iemand anders stellen.

Geen Vlaams geld meer voor Wallonië
Strop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 14:21   #82
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop
Ik erger er me al aan dat Walen zich kunnen moeien met de Vlaamse politiek. Maar ja, tot nader order zijn Vlamingen en Walen nog steeds Belgen. Laat staan dat iemand die duidelijk geen Belg wil worden zich mag komen moeien. (en dat geldt voor iedereen)

Iemand die duidelijk wel moeite gedaan heeft Belg te worden mag uiteraard stemmen. (moet zelfs) En op da vlak hebben migranten niets te klagen nu dat onze nationaliteit door de "Snel Belg-wet" slechts een vodje papier geworden is.

Ik zou in het buitenland er zelfs niet over denken om stemrecht te eisen (gesteld dat ik de taal zou spreken) wanneer ik niet van plan ben om hun nationaliteit/zeden/normen/wetten aan te nemen.
Het regeerakkoord voorziet nu dat het migrantenstemrecht naar de kamer wordt doorgeschoven. Dus kunnen de volksvertegenwoordigers (waaronder ook jouw gekozenen) hun zegje uitbrengen. Toch prima zo of niet?
Oud 9 juli 2003, 14:44   #83
Mieke 79
Minister

Mieke 79's schermafbeelding

Standaard

Fantastisch dat het migrantenstemrecht naar de kamer gaat. Ze zouden dit met meer strijdpunten moeten doen!
Oud 9 juli 2003, 18:12   #84
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Van het ogenblik dat je deel uitmaakt van een maatschappij i.e. er uw vaste woonplaats hebt, aanvaardt je de plichten van die maatschappij en krijg je de rechten van die maatschappij. Het stemrecht/De stemplicht maakt daar deel van uit.
Neen, zo gaat dat niet. Die rechten en plichten komen er pas nadat men zich bereid heeft verklaard een leven op te bouwen als burger van die staat. Dat is een regel die in bijna alle landen van Europa geldt.
Dus u vind het volstrekt normaal dat er 1 miljoen mensen ergens leven die totaal geen inspraak hebben in de overheid van het land waar ze wonen. Mja, je mag je opinie hebben natuurlijk, eerlijk klinkt het alvast niet dat mijn buurman mag stemmen omdat ie toevallig ook hier geboren is. Verder vind ik dat een precedent. Als ik geen stemrecht krijg? Wil dat dan zeggen dat ik ook elders selectief mag zijn met de rechten en de plichten? Belastingen niet betalen zie ik wel zitten.
Maar ze hebben wel nog inspraak in het land dat ze verlaten hebben, nietwaar Tomb? U hebbt toch ook in België gekozen. Dus U gaat in de twee landen uw stem laten klinken. In het ene waar ge genen bal van begrijpt, kent de taal niet, en intereseert U niet. En in het andere weet ge zelfs niet wie wie is!
Goede gemotiveerde kiezers noem ik dat! :o
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2003, 18:16   #85
fernand
Europees Commissaris

fernand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strop

Het regeerakkoord voorziet nu dat het migrantenstemrecht naar de kamer wordt doorgeschoven. Dus kunnen de volksvertegenwoordigers (waaronder ook jouw gekozenen) hun zegje uitbrengen. Toch prima zo of niet?
Grote zever is dat. De kamer is een circus doordat iedere stem zichtbaar is. Wanneer het stemmen anoniem moest zijn zou men een ander resultaat zien. Nu zijn de afgevaardigden gewoon knopkensduwers voor hun partij. En degene die niet in het gelid loopt vliegt buiten. In de kamer is er geen vrijheid van stem!!!!! En dat weet U verdomt goed genoeg PiaNOLA.
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be