Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2005, 22:31   #81
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

lutifer vraagt of ik kinderen heb:jawel,vijf. Wat ik voor hen vrees, behalve op een oververvuilde planeet te moeten leven , is dat zij met de jaren een etnische minderheid gaan worden hier in europa, en dat ze daar van gaan afzien.Dat die jongens daar waar ik zo veel over hoor klagen omdat ze zo de ezel uithangen en bommen smijten enz. een paar trappen hoger komen als vandaag het geval is en hier de baas zijn.Wettelijk, officiel ,politiek en financiel.Dat vrees ik, lutifer, en gij zoud dat ook moeten vrezen
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 23:19   #82
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Meer belangrijk is Nietzsches positie t.o.v. het heidendom. Hij begreep dat de oude goden van het lachen gestorven waren, toen ze een god hoorden zeggen dat hij de enige is. Het is dus belachelijk de oude goden te proberen reanimeren, zoals Mitgard het doet, dan nog om de "Europese beschaving" tegen de "Islam" te verdedigen. Dat is Wagneriaans gezeik.
In het laatste deel van Wagners Ring-cyclus, Götterdämmerung, stort Brunnhilde zich met haar paard op het vuur waarop het lijk van Siegfried ligt te branden, waardoor het hele Walhalla uitbrandt en compleet vernietigd wordt. Dan is het tijdperk der goden afgelopen en begint het tijdperk der mensen.

Als ik me niet vergis kwam daarna Parcival, dat duidelijk christelijk geïnspireerd is (heilige graal), waardoor Wagner bij Nietzsche in ongenade viel.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 23:33   #83
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door carlgustaaf
lutifer vraagt of ik kinderen heb:jawel,vijf. Wat ik voor hen vrees, behalve op een oververvuilde planeet te moeten leven , is dat zij met de jaren een etnische minderheid gaan worden hier in europa, en dat ze daar van gaan afzien.Dat die jongens daar waar ik zo veel over hoor klagen omdat ze zo de ezel uithangen en bommen smijten enz. een paar trappen hoger komen als vandaag het geval is en hier de baas zijn.Wettelijk, officiel ,politiek en financiel.Dat vrees ik, lutifer, en gij zoud dat ook moeten vrezen
we delen dus alvast 1 angst carlgustaaf ( die van de vervuilde planeet) maar iedereen weet dat angst een slechte raadgever is .
Ik ben even bekommerd over de christelijke fundamentalisten als over de islamfundamentalisten.
onze levenswijze baart me zorgen enz. en toch ben ik optimistisch ingesteld , blijkbaar rest er toch voldoende leuks om me levenslustig te houden.
Wens jou hetzelfde toe.
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 23:56   #84
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jjohanvdb
Nietzsche is nooit gek geweest of geworden. Hij leed aan een fysische ziekte, waarschijnlijk syphillis, die hem uiteindelijk in een staat van lethargie heeft gebracht.

Meer belangrijk is Nietzsches positie t.o.v. het heidendom. Hij begreep dat de oude goden van het lachen gestorven waren, toen ze een god hoorden zeggen dat hij de enige is. Het is dus belachelijk de oude goden te proberen reanimeren, zoals Mitgard het doet, dan nog om de "Europese beschaving" tegen de "Islam" te verdedigen. Dat is Wagneriaans gezeik.

Kunnen jullie dan een nieuwe god scheppen? Neen? Zwijg mij dan toch van alle goden! Zo (ongeveer) sprak Zarathustra...
GOD IS DOOD,...EN WIJ HEBBEN HEM VERMOORD. Dat zegt Nietzsche in 'Also sprach Zarathustra'.

We hoeven geen goden te reanimeren. Ik denk dat alle religies in oorsprong veel op elkaar leken, en voornamelijk uit elkaar voortgekomen zijn. Er zijn al duizenden religies geweest, zoveel als dat er volkeren waren. Hun goden waren succesvol, zolang het de stam goed ging. Als het verkeerd draaide, dan waren de goden niet meer succesvol en werden ze vervangen door andere.

De speurtocht naar de oorsprong, de oorzaak van de religie en de spiritualiteit, is een heel interessante studie. De wortels van de cultuur naspeuren, de mythen, de taal, de gedenktekens die zij achterlieten. Wie een cultuur verstaat, is in staat ze allemaal te begrijpen. Wie de cultuur van en ander niet begrijpt is meestal ook niet in staat de eigen wortels correct te analyseren.

Veel mensen gaan naar de kerk, maar weten niet dat ze daar omringd zijn door oeroude symbolieken. De priesters en pastoors leggen hen dat ook niet voldoende uit, vind ik. Nochtans is het dan zo dichtbij, zo tastbaar.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 16:28   #85
carlgustaaf
Banneling

Standaard

in 2 woorden: obsessionele grootheidswaanzin."wij zijn de enige, echte gelovigen, de uitverkorenen die de enige,echtigentechtige god aanbidden die de wereld voor ons en voor ons alleen geschapen heeft".
Oud 8 augustus 2005, 16:48   #86
carlgustaaf
Banneling

Standaard angst

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
we delen dus alvast 1 angst carlgustaaf ( die van de vervuilde planeet) maar iedereen weet dat angst een slechte raadgever is .
Ik ben even bekommerd over de christelijke fundamentalisten als over de islamfundamentalisten.
onze levenswijze baart me zorgen enz. en toch ben ik optimistisch ingesteld , blijkbaar rest er toch voldoende leuks om me levenslustig te houden.
Wens jou hetzelfde toe.
Zo angstig ben ik nu ook niet dat ik daar van wakker lig,hé, ik vind juist dat ge uw kop niet in het zand moet steken en doen of er niks aan de hand is.Want als ge wacht tot als het te laat is, dan angst of geene angst, dan valt er niets meer aan te verhelpen
Oud 8 augustus 2005, 17:38   #87
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
in 2 woorden: obsessionele grootheidswaanzin."wij zijn de enige, echte gelovigen, de uitverkorenen die de enige,echtigentechtige god aanbidden die de wereld voor ons en voor ons alleen geschapen heeft".
was dit een reactie op Bokkerijder zijn posting?
dan lijkt me dit wel heel eigenaardig
ik vond dat eigenlijk een heel open mooie zelfs poetische posting en lees daar iets gans anders in.
Oud 8 augustus 2005, 17:40   #88
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Zo angstig ben ik nu ook niet dat ik daar van wakker lig,hé, ik vind juist dat ge uw kop niet in het zand moet steken en doen of er niks aan de hand is.Want als ge wacht tot als het te laat is, dan angst of geene angst, dan valt er niets meer aan te verhelpen
ik ben niet van de slimsten carlgustaf, porbeer dat voor mij even eens concreter te maken, als je wil tenminste. Wat is er volgens jou aan de hand?
Oud 8 augustus 2005, 18:00   #89
carlgustaaf
Banneling

Standaard mentale ziekte symptomen

Citaat:
was dit een reactie op Bokkerijder zijn posting?
dan lijkt me dit wel heel eigenaardig
ik vond dat eigenlijk een heel open mooie zelfs poetische posting en lees daar iets gans anders in.
nee het was een antwoord op lutifer's vraag om hem uit te leggen welk de symptomen waren van de drie erge ziektes waar de mensheid snel van moet genezen:judaisme, christendom en islam
Oud 8 augustus 2005, 18:50   #90
Lutifer
Gouverneur

Standaard

ha ok maar ik ben wel een zij , niet dat dat belang heeft.

zeg carlgustav de kerken hier in het westen lopen alvast leeg, ik weet niet hoe het zit met de synagogen en moskeeën maar misschien vinden die ziektes wel zelf terug een evenwicht ?
Oud 8 augustus 2005, 21:58   #91
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
ha ok maar ik ben wel een zij , niet dat dat belang heeft.

zeg carlgustav de kerken hier in het westen lopen alvast leeg, ik weet niet hoe het zit met de synagogen en moskeeën maar misschien vinden die ziektes wel zelf terug een evenwicht ?
dat zou inderdaad kunnen en wenselijk zijn, maar liefst steekt men een handje toe.Vraag me nu niet hoe,dat zie ik allemaal nog niet zo duidelijk zitten, maar als je een idee hebt, kom maar op.Verder doelde ik niet enkel het zogenaamde westen, maar wel de hele planeet natuurlijk.
Oud 9 augustus 2005, 00:05   #92
Lutifer
Gouverneur

Standaard

voor mij hoeft het niet, alle religies hebben veel moois in zich.
Ik ken alleen het machtsapparaat dat achter het aangezicht van het Katholieke geloof schuilgaat en ik hoop dat de macht daarvan gewoon verder afbrokkelt . Verder heb ik op zich niets tegen katholieken of tegen het katholieke geloof.Of de islam en het judaîsme een vergelijkbaar machtsapparaat ter hunner beschikking hebben weet ik echt niet. Ik dacht van niet maar ik zei het al ik ben niet voldoende op de hoogte om daar iets zinnigs over te zeggen.
Oud 9 augustus 2005, 15:52   #93
De Knut
Minister

De Knut's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
trouw aan en verbonden met de noordse goden, de natuur, het bloed, de NOORDSE ZIEL. (...)

de asatru was een veroveringsgodsdienst, net als de islam.
(...)
de asatru zal geen dogmatische godsdienst zijn met allerlei suffe leefregeltjes, en het is dat ook nooit geweest.(...)
Nu pas dit bericht gelezen. een paar bedenkingen.

Bij punt 1.
Trouw aan het bloed en de Noordse ziel. Inderdaad, maar ge vergeet nog dat dé basis van de asatrugemeenschap gevormd werd door de sibben. En deed jij in ene andere topic nu niet geringschattend over het huwelijk? Echt consequent is dat allemala niet hoor bij jou.

Bij punt 2
Asatru was helemaal geen veroveringsgodsdienst. De "aanvallen" vanuit het noorden waren nooit offensief, doch steeds ene reactie op de bekeringspolitiek van het christendom. De asatruar hebben nooit in de geschiedenis hun religie willen opdringen aan anderen. Iedere vorm van missionering en bekeringsijver is de astaru totaal vreemd.

Bij punt 3
U maakt een cruciale fout. Asatru is GEEN godsdienst maar een religie. En tussen godsdienst en religie bestaat wel degelijk een hemelsbreed verschil !
De Knut is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2005, 17:01   #94
carlgustaaf
Banneling

Standaard

Citaat:
voor mij hoeft het niet, alle religies hebben veel moois in zich.
Ik ken alleen het machtsapparaat dat achter het aangezicht van het Katholieke geloof schuilgaat en ik hoop dat de macht daarvan gewoon verder afbrokkelt . Verder heb ik op zich niets tegen katholieken of tegen het katholieke geloof.Of de islam en het judaîsme een vergelijkbaar machtsapparaat ter hunner beschikking hebben weet ik echt niet. Ik dacht van niet maar ik zei het al ik ben niet voldoende op de hoogte om daar iets zinnigs over te zeggen.
Volgens mij, maar ik heb de wijsheid niet in pacht en kan me dus vergissen ,beschikt het judaisme, nationale godsdienst van israel, over eerstens een niet te verwaarlozen militaire macht, als tot nu toe enige bezitter van de atoombom in het midden-oosten onderandere, en stevig geimplanteerd op een strategisch punt in die streek, en tweedens een enorme, occulte, financiele macht, aanwezig in alle bestaande multinationals, met als 2de vaderland de verenigde staten,waar men joden terugvind tot in de hoogste politieke, en financiele (maar dat is hetzelfde)sferen. Een niet te verwaarlozen machtsapparaat wat mij betreft.De islam heeft na het instorten van het Ottomaans imperium op een klein vuurtje overleefd, zonder veel invloed op de internationale politiek, maar dank de petrodollars zijn ze er nu terug bovenop gekomen en zitten te poperen van ongeduld om eindelijk de wereldheerschappij van de christenen en de joden af te pakken.Vergeet niet dat ze reeds 1600 jaar onze directe concurrenten zijn.Dat heeft voor mij allemaal niets met racisme te maken , enkel met logika en historische feiten.Een racist is voor mij iemand die denkt dat zijn ras beter is dan alle andere rassen,menselijke varianten, bevolkingsgroepen of hoe ge ze "political correct" ook noemen wilt.Ik denk enkel dat alle mensen proberen om de baas te spelen over de anderen, bewust of niet, en dat als iemand bij u komt en daar probeert de leiding over te nemen , dat ge u daartegen moet verzetten.En in europa word het hoog tijd daarvoor.De inwijkelingen die daar sinds 1,2 of 3 generaties leven, speciaal deze die de islam aanhangen, hebben steeds meer eisen,worden steeds agressiever met de oorspronkelijke bevolking, en inplaats onze kultuur te integreren willen ze dat wij onze levenswijze veranderen om hun niet te generen.En zoals ik u zal schreef, als daar niemand niks aan doet, zal dat steeds verder gaan , en voor onze nazaten van kwaad naar erger gaan.Ik hoop dat ik deze maal duidelijk was.Groetjes.
Oud 9 augustus 2005, 18:00   #95
Lutifer
Gouverneur

Standaard

volgens mij maakt gij van geografische gebieden, rassen en religies 1 pot nat terwijl dit tegenwoordig volgens mij niet 1 en hetzelfde is. Ik neem mijzelf even als voorbeeld geboren en getogen in Vlaanderen en katholiek opgevoed maar ik ben niet eens christelijk, noch behoor ik tot een bepaalde politieke strekking. Mijn buren zijn aanhangers van de islam , komen ook uit Algerije maar zijn in veel opzichten beter aangepast aan onze samenleving als ik. Ik geloof hoelanger hoe minder dat vakjes denken een juist beeld geeft van de realiteit.
Oud 9 augustus 2005, 18:35   #96
carlgustaaf
Banneling

Standaard Uitzonderlijke mensen

Citaat:
volgens mij maakt gij van geografische gebieden, rassen en religies 1 pot nat terwijl dit tegenwoordig volgens mij niet 1 en hetzelfde is. Ik neem mijzelf even als voorbeeld geboren en getogen in Vlaanderen en katholiek opgevoed maar ik ben niet eens christelijk, noch behoor ik tot een bepaalde politieke strekking. Mijn buren zijn aanhangers van de islam , komen ook uit Algerije maar zijn in veel opzichten beter aangepast aan onze samenleving als ik. Ik geloof hoelanger hoe minder dat vakjes denken een juist beeld geeft van de realiteit.
Mischien zijt gij en uw geburen de uitzondering die de regel bevestigd?Mischien zit ik er helemaal naast?Wie zal het zeggen?
Oud 9 augustus 2005, 20:52   #97
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Knut
Nu pas dit bericht gelezen. een paar bedenkingen.

Bij punt 1.
Trouw aan het bloed en de Noordse ziel. Inderdaad, maar ge vergeet nog dat dé basis van de asatrugemeenschap gevormd werd door de sibben. En deed jij in ene andere topic nu niet geringschattend over het huwelijk? Echt consequent is dat allemala niet hoor bij jou.
ik heb niets tegen het huwelijk, kinderen etc.
en een sibbe hoeft niet enkel uit bloedverwanten te bestaan, maar kan ook door gelijkgezinden gevormd worden.

Citaat:
Bij punt 2
Asatru was helemaal geen veroveringsgodsdienst. De "aanvallen" vanuit het noorden waren nooit offensief, doch steeds ene reactie op de bekeringspolitiek van het christendom. De asatruar hebben nooit in de geschiedenis hun religie willen opdringen aan anderen. Iedere vorm van missionering en bekeringsijver is de astaru totaal vreemd.
kom kom, de invallen van de noormannen waren wel degelijk offensief hoor.
zij werden stoutmoediger en agressiever naarmate zij ontdekten dat ze de franken in de strijd meestal de baas waren.
de bekeringspolitiek van het christendom was heus niet de enige reden van hun plundertochten.
zij hadden zelfs hun zinnen gezet op frankrijk, maar het bleef uiteindelijk bij normandië, waar ze zich blijvend gevestigd hebben.
een toegift van de frankische koning.

Citaat:
Bij punt 3
U maakt een cruciale fout. Asatru is GEEN godsdienst maar een religie. En tussen godsdienst en religie bestaat wel degelijk een hemelsbreed verschil !
ja, goed.

�* propos, asatru kan tot op zekere hoogte ingepast worden in conservatieve ethische standpunten (bloedverwantschap, respect voor de eigenheid), maar net zogoed in progressieve.
ik vind asatru bijvoorbeeld progressiever dan het christendom, jodendom of islam.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2005, 09:13   #98
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard

kom kom, de invallen van de noormannen waren wel degelijk offensief hoor.
zij werden stoutmoediger en agressiever naarmate zij ontdekten dat ze de franken in de strijd meestal de baas waren.
de bekeringspolitiek van het christendom was heus niet de enige reden van hun plundertochten.
zij hadden zelfs hun zinnen gezet op frankrijk, maar het bleef uiteindelijk bij normandië, waar ze zich blijvend gevestigd hebben.
een toegift van de frankische koning.
Da's juist, maar ik bedoel dat hun veroveringstochten nooit offensief waren als het om RELIGIEUZE redenen ging; het ging nooit om bekeringsijver.
Oud 10 augustus 2005, 09:55   #99
Lutifer
Gouverneur

Standaard

tip:lees eens het hoofdstuk 4 de Noorse en Germaanse tradities uit het boek De Oude religie van Viviane Crowley. Ik heb het net een eerste keer gelezen en ik verstond er uit dat de schepping geen eenmalige gebeurtenis is ,ook de kosmos is onderhevig aan de kringloop van dood en wedergeboorte. Er wordt ook een uitleg gegeven waarin de 9 werelden gelinkt worden aan de tijdperken vb. de reuzen aan het stenen tijdperk. Dus als ik deze interpretatie volg lijkt me heel die discussie over asatru als weerbaarheidbiedend aan de islam nogal onzinnig.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Lutifer on 10-08-2005 at 11:10
Reason:
--------------------------------

tip:lees eens het hoofdstuk 4 de Noorse en Germaanse tradities uit het boek De Oude religie van Viviane Crowley. Ik heb het net een eerste keer gelezen en ik verstond er uit dat de schepping geen eenmalige gebeurtenis is ,ook de kosmos is onderhevig aan de kringloop van dood en wedergeboorte. Er wordt ook een uitleg gegeven waarin de 9 werelden gelinkt worden aan de tijdperken vb. de reuzen aan het stenen tijdperk. Dus als ik deze interpretatie volg lijkt me heel die discussie over asatru als weerbaarheidbiedend aan de islam nogal onzinnig.[/size]

[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Lutifer on 10-08-2005 at 10:59
Reason:

tip:lees eens het hoofdstuk 4 de Noorse en Germaanse tradities uit het boek De Oude religie van Viviane Crowley. Ik heb het net een eerste keer gelezen en ik verstond er uit dat de schepping geen eenmalige gebeurtenis is ,ook de kosmos is onderhevig aan de kringloop van dood en wedergeboorte. Er wordt ook een uitleg geven waarin de 9 werelden gelinkt worden aan de tijdperken vb. de reuzen aan het stenen tijdperk. Dus als ik deze interpretatie volg lijkt me heel die discussie over asatru als weerbaarheidbiedend aan de islam nogal onzinnig.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

tip lees eens het hoofdstuk 4 de Noorse en Germaanse tradities uit het boek De Oude religie van Viviane Crowley. Ik heb het net een eerste keer gelezen en ik verstond er uit dat de schepping geen eenmalige gebeurtenis is ,ook de kosmos is onderhevig aan de kringloop van dood en wedergeboorte. Ik la[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Lutifer : 10 augustus 2005 om 10:10.
Oud 10 augustus 2005, 10:20   #100
De Knut
Minister

Standaard

Citaat:
tip:lees eens het hoofdstuk 4 de Noorse en Germaanse tradities uit het boek De Oude religie van Viviane Crowley.
Om kort en bondig te zijn: Viviane Crowley is een absolute schertsfiguur die niet de minste notie heeft van Asatru of van heidendom in het algemeen.
Viviane Crowley is een of andere new-age achtige wicca-priesteres, en heeft dus niks, nul, nada met asatru te maken. Gelukkig maar! Zo'n schertsfiguren kan iedere beweging wel missen als kiespijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be