Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 augustus 2005, 22:12   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik kijk geen tv.

'Meer en meer Walen' doen dat misschien, maar in tegenstelling met ons, nog altijd uit vrije wil en niet gedwongen.
Oud 1 augustus 2005, 22:16   #82
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ik kijk geen tv.

'Meer en meer Walen' doen dat misschien, maar in tegenstelling met ons, nog altijd uit vrije wil en niet gedwongen.
Ik vind het alleszins een zeer goede zaak en ik hoop dat het Nederlands een verplicht college wordt in de scholen daar.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2005, 22:30   #83
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Vind ik ook.
En kijk Knuppel, wij zitten misschien niet op dezelfde lijn maar... in een discussie hebben mensen soms verschillende meningen, ja ja, en omdat mening A verschillend is van mening B is het niet zo dat mening A leugen en mening B waarheid is.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by restons courtois on 01-08-2005 at 23:32
Reason:
--------------------------------

Vind ik ook.
En kijk Knuppel, wij zitten misschien niet op dezelfde lijn maar... in een discussie hebben mensen soms verschillende meningen, ja ja, en omdat mening A verschillend is van mening B is het niet zo dat mening A leugen en mening B waarheid is.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Vind ik ook.
En kijk Knuppel, wij zitten misschien niet op dezelfde lijn maar... in een discussie hebben mensen soms verschillende meningen, ja ja, en omdat mening A verschillend is van mening B is het niet zo dat mening A leugen en mening B waarhijd is.[/size]
[/edit]
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."

Laatst gewijzigd door restons courtois : 1 augustus 2005 om 22:32.
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2005, 22:50   #84
restons courtois
Parlementslid

restons courtois's schermafbeelding

Standaard

Btw Kim, het is 'Belgien' zonder de 2 ¨.
Tsk, tsk... ;o)
It's a Mr. like you that puts the rest of us to shame."
restons courtois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2005, 23:44   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik vind het alleszins een zeer goede zaak en ik hoop dat het Nederlands een verplicht college wordt in de scholen daar.
Hoop doet leven.

Ik hoop dat ze het in Vlaanderen, net als in Franstalig Belgique, ook niet langer verplichten.[edit]
[size=1]After edit by Knuppel on 02-08-2005 at 00:49
Reason:

Citaat:
Hoop doet leven.

Ik hoop dat ze het in Vlaanderen, net als in Franstalig Belgique, ook niet langer verplichten.[/size]

Citaat:
Hoop doet leven.

Ik hoop dat ze het in Vlaanderen, net als in Franstalig Belgique, ook langer verplichten.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Knuppel : 1 augustus 2005 om 23:49.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2005, 23:48   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Vind ik ook.
En kijk Knuppel, wij zitten misschien niet op dezelfde lijn maar... in een discussie hebben mensen soms verschillende meningen, ja ja, en omdat mening A verschillend is van mening B is het niet zo dat mening A leugen en mening B waarheid is.
Het gaat hier dan ook niet om een mening maar om een leugen, beste courtois.

Het FEIT dat er in Franstalig Belgique nooit dwang is geweest om de tweede landstaal te leren.

En daar is het resultaat dan ook naar....

Jij lijkt me eerder een gelukkige uitzondering maar het heeft ook even geduurd voor je hier zonder verzet de gangbare taal wilde gebruiken.
Oud 2 augustus 2005, 07:58   #87
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoop doet leven.

Ik hoop dat ze het in Vlaanderen, net als in Franstalig Belgique, ook niet langer verplichten.
En voor mij had het sinds 175 jaar verplicht moeten zijn, dan hadden we nu wat meer respect voor elkaar gehad.
Oud 2 augustus 2005, 08:47   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Je bedoelt toch dat we dan vandaag allemaal Franstalig waren geweest?

Ja, dan klopt je stelling idd....ergens....

Broekzele en de Vlaamse rand zijn daar fraaie voorbeelden van.
Oud 2 augustus 2005, 08:59   #89
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Schaveiger bedoelde dat het beter was geweest als men in Wallonië de tweede landstaal (Nederlands dus) 175 jaar geleden beter verplicht had aangeleerd. Zo zouden Walen vandaag de dag Nederlands praten en de Vlamingen Frans. Op die manier had er inderdaad meer respect voor elkaar geweest en had de Vlaamse Beweging zelfs nooit bestaan denk ik.
Oud 2 augustus 2005, 09:02   #90
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vreemd...vermist het in Vlaanderen al decennialang verplicht IS maar er tot nu toe bitter weinig respect is voor 'elkaar'.
Oud 2 augustus 2005, 09:07   #91
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd...vermist het in Vlaanderen al decennialang verplicht IS maar er tot nu toe bitter weinig respect is voor 'elkaar'.
Nu niet overdrijven he, we hebben wel respect voor elkaar of zitten we misschien midden in een burgeroorlog?

Ik blijf erbij: Walen leren meer en Nederlands en dat komt de communautaire zaak alleen maar ten goede! Het zou m.i. heel mooi zijn als Nederlands een verplicht college werd in Wallonië (zoals Frans dat in Vlaanderen is) maar ik vind het een heel goede zaak dat Walen zelf Nederlands beginnen te leren, ook al is het niet verplicht.
Oud 2 augustus 2005, 09:10   #92
teaumaz
Vreemdeling

teaumaz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Mooi, maar de flaminganten zullen weigeren iets anders dan Nederlands te lezen
Helemaal niet!

Enkele bedenkingen:
- Da's natuurlijk allemaal mooi, maar wat écht van belang is, is de kennis van het Nederlands wanneer deze kinderen de school verlaten (rond hun 18e).
- De algemene indruk die ik heb, is dat Walen heel wat bereidwilliger zijn om Nederlands te praten dan de Franstalige Brusselaars. Het zijn deze Franstaligen die pertinent weigeren Nederlands te praten, ook al verstaan ze het best hoor.
- Het is een cliché dat flaminganten een Vlaamse staat willen omdat die Franstalige Brusselaars en Walen geen Nederlands spreken. Neen, wij willen onze eigen staat omdat dit gewoon perfect binnen de evolutie van ons land ligt en eenvoudigweg de beste oplossing is voor Vlamingen en Walen.
teaumaz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2005, 09:12   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vlamingen zijn, gelukkig voor de Franstaligen, een vredelievend volkske.

Uiteraard is het voor Belgique een goede zaak dat de Franstaligen 'uit vrije wil' Nederlands beginnen te leren. Moeten stond, en staat, voor hen immers nooit anders dan op stal. Voor hen m�*g het dan ook nog altijd. Ze voelen echter Albertkanalen vol nattigheid...
Oud 2 augustus 2005, 09:15   #94
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen zijn, gelukkig voor de Franstaligen, een vredelievend volkske.

Uiteraard is het voor Belgique een goede zaak dat de Franstaligen 'uit vrije wil' Nederlands beginnen te leren. Moeten stond, en staat, voor hen immers nooit anders dan op stal. Voor hen m�*g het dan ook nog altijd. Ze voelen echter Albertkanalen vol nattigheid...
Het neemt alleszins een argument van vlaams-nationale zijde weg "Walen voelen zich te goed om Nederlands te leren, Walen zijn te lui om de tweede landstaal te leren"...

Ik denk wel dat op termijn (en ik denk zelfs dat het niet al te lang meer gaat duren, ik hoop het alleszins) Nederlands een verplicht college zal worden.
Oud 2 augustus 2005, 09:36   #95
teaumaz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Het neemt alleszins een argument van vlaams-nationale zijde weg "Walen voelen zich te goed om Nederlands te leren, Walen zijn te lui om de tweede landstaal te leren"...

Ik denk wel dat op termijn (en ik denk zelfs dat het niet al te lang meer gaat duren, ik hoop het alleszins) Nederlands een verplicht college zal worden.
Nog eens: het zijn vaak niet de Walen die het vertikken, maar de Brusselse Franstaligen, om Nederlands te leren.
Oud 2 augustus 2005, 09:47   #96
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door teaumaz
Nog eens: het zijn vaak niet de Walen die het vertikken, maar de Brusselse Franstaligen, om Nederlands te leren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Teaumaz
De algemene indruk die ik heb, is dat Walen heel wat bereidwilliger zijn om Nederlands te praten dan de Franstalige Brusselaars. Het zijn deze Franstaligen die pertinent weigeren Nederlands te praten, ook al verstaan ze het best hoor.
Dat is een algemene indruk van u, dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.

Hoe onderscheidt u trouwens Franstalige Brusselaars van Walen? Zien die mensen er anders uit? [edit]
[size=1]After edit by Kim on 02-08-2005 at 10:49
Reason:

Citaat:
Citaat:
De algemene indruk die ik heb, is dat Walen heel wat bereidwilliger zijn om Nederlands te praten dan de Franstalige Brusselaars. Het zijn deze Franstaligen die pertinent weigeren Nederlands te praten, ook al verstaan ze het best hoor.
Dat is een algemene indruk van u, dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.

Hoe onderscheidt u trouwens Franstalige Brusselaars van Walen? Zien die mensen er anders uit? [/size]

[size=1]After edit by Kim on 02-08-2005 at 10:48
Reason:

Citaat:
Citaat:

Dat is een algemene indruk van u, dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.[/size]

Citaat:
Dat is een algemene indruk van u, dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk zo is.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 2 augustus 2005 om 09:49.
Oud 2 augustus 2005, 10:15   #97
teaumaz
Vreemdeling

Standaard

Citaat:

Hoe onderscheidt u trouwens Franstalige Brusselaars van Walen? Zien die mensen er anders uit?
Wel, ik werk in Brussel, maar zit minstens een keer per maand in Wallonië. (of het nu Spa, Doornik of weet ik veel waar is). En ik kan u verzekeren dat winkeliers in Wallonië die een beetje Nederlands kunnen, graag laten zien dat ze Nederlands kunnen. Aan de andere kant wil ik met u graag eens een broodjestocht doorheen Brussel maken en in pakweg 50 sandwich bars een broodje bestellen. Ik geef het u op een brief: in 40 van de 50 broodjesbars zal men het gewoon vertikken om Nederlands te praten.

Het is dus een redelijk zwakke verdediging om te stellen: ja maar, je hebt het niet wetenschappelijk bewezen, dus is het mogelijk dat het niet waar is. De realiteit van alle dag bewijst het spijtig genoeg keer op keer. Zo kan ik veel ontkennen
Oud 2 augustus 2005, 10:20   #98
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ik werk in Brussel, maar zit minstens een keer per maand in Wallonië. (of het nu Spa, Doornik of weet ik veel waar is). En ik kan u verzekeren dat winkeliers in Wallonië die een beetje Nederlands kunnen, graag laten zien dat ze Nederlands kunnen. Aan de andere kant wil ik met u graag eens een broodjestocht doorheen Brussel maken en in pakweg 50 sandwich bars een broodje bestellen. Ik geef het u op een brief: in 40 van de 50 broodjesbars zal men het gewoon vertikken om Nederlands te praten.

Het is dus een redelijk zwakke verdediging om te stellen: ja maar, je hebt het niet wetenschappelijk bewezen, dus is het mogelijk dat het niet waar is. De realiteit van alle dag bewijst het spijtig genoeg keer op keer. Zo kan ik veel ontkennen
U heeft een punt wat de broodjeszaken betreft, maar Brussel is tweetalig gebied en broodjeszaken zijn geen officiële gebouwen zoals bv. een rechtbank, waar men wel verplicht is om beide talen te spreken. In se kan men de broodjeszaken dus niet verplichten om Nederlands te gebruiken. Het zou wel een hoffelijk gebaar zijn naar de Nederlandstaligen toe, maar de realiteit is inderdaad anders.
Oud 2 augustus 2005, 10:22   #99
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ja, dan klopt je stelling idd....ergens....

Broekzele en de Vlaamse rand zijn daar fraaie voorbeelden van.
Dan waren we nu allen tweetalig en was er geen Broekzele noch Vlaamse rand.

Als je nu Vlaanderen doorkruist is er in de praktijk niet veel te merken van de "verplichte" tweede taal. En er is eveneens niet veel te merken van de "beschaafde" moedertaal .
Oud 2 augustus 2005, 10:22   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, als je uit "vrije wil" geen enkele vreemde taal (denk maar aan Engels, Duits, Frans,...) wil leren, zal je het niet ver brengen in een Europa van vandaag.
Maakte je dat hieruit op?
Citaat:
Mijn tweede taal, en de taal die ik uit vrije wil leerde is dezelfde als die waar de meeste Franstaligen uit vrije wil voor kozen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be