Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: ik werk / ik werk niet / ik studeer nog
Ik werk full time of part time 27 49,09%
Ik ben werkloos 11 20,00%
Ik studeer nog 17 30,91%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2005, 23:31   #81
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo
Maar ja jij hebt een andere mening dus vraag ik je gewoon eens wat een kans-arme mens die geen werk heeft zoal kan doen behalve stempelen of ocmw lopen?
Eigenlijk MAG zo'n persoon niks doen. Zelfs als hij of zij zijn eigen ruiten wast, kan je aangeklaagd worden wegens zwartwerk.

Of wat te denken van de koffiemadammen die een paar begrafenissen gingen helpen met koffie inschudden ? Die kregen de controleur op hun dak, heeft een tijd terug breeduit in de kranten gestaan.

Dat soort dwaze wetten zorgt ervoor dat de sociale zekerheid volloopt met mensen die geen alternatief meer hebben. Omdat ze niks mogen ondernemen en voor de jobs die hen worden 'aangeboden', hebben ze vaak niet de vereiste kwalificaties.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 23:47   #82
Lutifer
Gouverneur

Lutifer's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lutifer
Standaard

Citaat:
Tja oké, maar u bent wel werkloos en houdt er in het beste geval 1/3 van uw budget over na betaling van huur en nutsvoorzieningen.
U hebt dus nog 1/3 over om van te eten en andere zaken mee te doen. Geef dus toe dat dit niet volstaat en dat u verplicht bent om te bezuinigen.
Hierdoor treft u niet alleen uw eigen maar ook uw directe omgeving die ook minder zal ontvangen van u, dus u bent de schakel in een lange keten van armoede omdat er geen basis is die u voldoende dekking geeft.
Daar gaat het om, de armoede werking heeft dat al die jaren niet willen aanvechten en steeds opnieuw proberen inspelen op de armoede zelf en hoe er mee om te gaan, niet om de schakel te doorbreken met een breder platform van basis zoals pacht en nutsvoorzieningen. (zie de stijging van de laatse jaren)
Jullie doel was goed maar de pijlen zijn de verkeerde kant geschoten altijd.
Wat ik denk is dat jullie altijd veel te veel bescheiden en nederig zijn geweest en altijd dankbaar tegen de broodheer voor de kruimels. Spijtig maar veel is er dus nooit gebeurd binnen de armoede in het algemeen.

mambo mijn vorige reactie was op dit bericht van jou
ik concludeerde uit dit bericht dat je je een duidelijk standpunt gevormd had over waar oa. ik en ik vermoedde ook de a-denkers (sloeg de jullie niet daar op?) mee bezig geweest zijn.
Blijkbaar heb ik dat mis begrepen maar dan weet ik natuurlijk helemaal niet waar dit eigenlijk op slaat.
Aaan mij vragen wat een ex-jailer moet doen als die zijn tijd er op zit en direct stellend dat die niet naar ocmw of dop mag is ook zo'n een eigenaardige vraag.
Punt 1 : de vraagstelling is niet realistisch, ik ben niet iemand die beslissingsbevoegheid heeft over maatschappelijke instellingen
punt 2: ik heb aan de persoon in kwestie niets te zeggen
punt 3: wat de a-denkers wel deden was indien zij mensen in een dergelijke situatie kenden, die moeilijkheden ondervonden en die oplossingen voorstelden ( ervaringsdeskundige voorstellen dus) dan probeerden wij die voorstellen bij het beleid te krijgen en op die manier te werken aan verbeteringen.
ik hoop dat dit een beetje een antwoord op je vraag is? anders stel maar verder .
Lutifer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 00:06   #83
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkerijder
Eigenlijk MAG zo'n persoon niks doen. Zelfs als hij of zij zijn eigen ruiten wast, kan je aangeklaagd worden wegens zwartwerk.

Of wat te denken van de koffiemadammen die een paar begrafenissen gingen helpen met koffie inschudden ? Die kregen de controleur op hun dak, heeft een tijd terug breeduit in de kranten gestaan.

Dat soort dwaze wetten zorgt ervoor dat de sociale zekerheid volloopt met mensen die geen alternatief meer hebben. Omdat ze niks mogen ondernemen en voor de jobs die hen worden 'aangeboden', hebben ze vaak niet de vereiste kwalificaties.
Hetgeen jij hier stelt klopt perfect en werd ook al in het AVA (algemeen verslag van de armoede) aangehaald. Het werd daar omschreven als het probleem om uit de opgelegde inactiviteit te geraken.
Buurteconomieprojecten ( zoals er in Menen ooit opgestart werden) hebben daar even een goed antwoord op geweest maar helaas ....... slechts 1 van deze projecten leeft nog.
De doodsteek is geweest dat er geen maatschappelijk draagvlak bestond voor deze initiatieven. Plaatselijke politiekers vonden dat er van een beperkte groep armen "elite kansarmen" gemaakt werden. Onder het motto als de ene arme iets niet heeft en de andere wel awel dan krijgen ze beter allebei niets , werden deze projecten dus opgedoekt.
Dit soort redeneringen vind je nog veel. De uitkeringen en de laagste lonen worden minitieus met mekaar vergeleken en er mag vooral niemand iets meer hebben, de vergelijking tussen hoge lonen en uitkeringen of hoge lonen en lage lonen die maakt men gemakkelijkheidshalve niet.
Oud 8 augustus 2005, 00:25   #84
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lutifer
Hetgeen jij hier stelt klopt perfect en werd ook al in het AVA (algemeen verslag van de armoede) aangehaald. Het werd daar omschreven als het probleem om uit de opgelegde inactiviteit te geraken.
Daarom denk ik dat het veranderen van de wetten die de mensen dwingen tot inactiviteit en onnodig tijdverlies al snel effect zou hebben. Er zijn wel degelijk structurele veranderingen nodig in de samenleving. En de sociale problematiek is een van de weinig problematieken waar een 'deregulering' effect zou kunnen sorteren. Nu stelt men dereguleringen voor op economisch vlak, om het bedrijven 'gemakkelijker' te maken, vooral gemakkelijker om de winsten in hun zakken te steken, liefst zonder belasting te betalen. Het afschaffen van een aantal overbodige regels zou terug wat dynamiek in velen hun leven brengen. Mensen hebben angst om wetten te overtreden, daarom verkiezen ze vaak om niets te ondernemen i.p.v. actief de koe bij de horens te vatten.

Citaat:
Buurteconomieprojecten ( zoals er in Menen ooit opgestart werden) hebben daar even een goed antwoord op geweest maar helaas ....... slechts 1 van deze projecten leeft nog.
De doodsteek is geweest dat er geen maatschappelijk draagvlak bestond voor deze initiatieven. Plaatselijke politiekers vonden dat er van een beperkte groep armen "elite kansarmen" gemaakt werden. Onder het motto als de ene arme iets niet heeft en de andere wel awel dan krijgen ze beter allebei niets , werden deze projecten dus opgedoekt.
Helaas....maar ja, van politici moet je het niet hebben, dat weet het kleinste kind intussen wel.

Citaat:
Dit soort redeneringen vind je nog veel. De uitkeringen en de laagste lonen worden minitieus met mekaar vergeleken en er mag vooral niemand iets meer hebben, de vergelijking tussen hoge lonen en uitkeringen of hoge lonen en lage lonen die maakt men gemakkelijkheidshalve niet.
Of hoe een rechts beleid, dat normaal niet voor gelijkheid is, ineens de extreme gelijkheid voorstaat.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 11:13   #85
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Aaan mij vragen wat een ex-jailer moet doen als die zijn tijd er op zit en direct stellend dat die niet naar ocmw of dop mag is ook zo'n een eigenaardige vraag.
Punt 1 : de vraagstelling is niet realistisch, ik ben niet iemand die beslissingsbevoegheid heeft over maatschappelijke instellingen
punt 2: ik heb aan de persoon in kwestie niets te zeggen
punt 3: wat de a-denkers wel deden was indien zij mensen in een dergelijke situatie kenden, die moeilijkheden ondervonden en die oplossingen voorstelden ( ervaringsdeskundige voorstellen dus) dan probeerden wij die voorstellen bij het beleid te krijgen en op die manier te werken aan verbeteringen.
ik hoop dat dit een beetje een antwoord op je vraag is? anders stel maar verder .
Punt 1 vind ik wel realistisch voor een armoede werking. Arme mensen die berooid zijn (ongeacht de omstandigheden) moeten immers ergens verdedigd worden en waar kan dat beter dan bij een dergelijke instelling?
Punt 2; tja blijkbaar niemand heeft iets te zeggen aan een ex jailer, maar allen hebben ze wel de mond vol om ze er in te steken en te houden. Achteraf echter?
Punt 3; zulke ervarings deskundigen moeten ze nog uitvinden, dus is het van het kastje naar de muur (eerlijk is eerlijk)

En zo groeit de groep van ongelovige thomassen op al die verhalen van armoede bestrijding en hun netwerken die blijkbaar nooit voor hun er zijn.

Tja?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 12:55   #86
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Punt 1 vind ik wel realistisch voor een armoede werking. Arme mensen die berooid zijn (ongeacht de omstandigheden) moeten immers ergens verdedigd worden en waar kan dat beter dan bij een dergelijke instelling?
Punt 2; tja blijkbaar niemand heeft iets te zeggen aan een ex jailer, maar allen hebben ze wel de mond vol om ze er in te steken en te houden. Achteraf echter?
Punt 3; zulke ervarings deskundigen moeten ze nog uitvinden, dus is het van het kastje naar de muur (eerlijk is eerlijk)

En zo groeit de groep van ongelovige thomassen op al die verhalen van armoede bestrijding en hun netwerken die blijkbaar nooit voor hun er zijn.

Tja?
mambo, wij spreken duidelijk een andere taal en verstaan mekaar totaal niet
ik ben geen instelling laat dat toch op zijn minst duidelijk zijn
ik ben Lut en lid van een kleine vereniging.
Die kleine vereniging maakt deel uit van het Vlaams netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen ( ok domme naam maar soit) en probeert op die manier bij te dragen aan verbeteringen in het armoedebeleid.
vergelijk het met iemand die in een toneelvereniging zit en die door jou ineens aangesproken wordt over de programmatie van de staatsomroep.
maar eerlijk met jou praten geeft mij alvast een gevoel van babylonische spraakverwarring, ik schat dat dat bij jou ook zo is?
Oud 8 augustus 2005, 13:46   #87
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie
ik werk fulltime, hoe zit het met jullie ? ik ben benieuwd hoeveel werklozen hier zitten

Ik denk eerder dat je fulltime stiekem op het Forum zit.
Niet dat ik daar iets op tegen heb, in de baas zijn tijd deed ik ook wel het een en ander dat ik als prettiger ervaarde dan werken.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 13:58   #88
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

De afspraak met mijn baas is heel simpel :

'get your job done' and do whatever u want

en aangezien ik hier al jaren op mijn stoel zit en regelmatig opslag krijg denk ik dat ik mijn werk wel gedaan krijg[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Shizie on 08-08-2005 at 14:59
Reason:
--------------------------------

en aangezien ik hier al jaren op mijn stoel zit en regelmatig opslag krijg denk ik dat ik mijn werk wel gedaan krijg[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

'get your job done' and do whatever u want [/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Shizie : 8 augustus 2005 om 13:59.
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 16:38   #89
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shizie

en aangezien ik hier al jaren op mijn stoel zit en regelmatig opslag krijg denk ik dat ik mijn werk wel gedaan krijg
________

Ja tot ze iemand vinden die twee keer zoveel presteert tegen dezelfde betaling door twee keer minder op internet te zitten.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 16:45   #90
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
mambo, wij spreken duidelijk een andere taal en verstaan mekaar totaal niet
ik ben geen instelling laat dat toch op zijn minst duidelijk zijn
ik ben Lut en lid van een kleine vereniging.
Die kleine vereniging maakt deel uit van het Vlaams netwerk van verenigingen waar armen het woord nemen ( ok domme naam maar soit) en probeert op die manier bij te dragen aan verbeteringen in het armoedebeleid.
vergelijk het met iemand die in een toneelvereniging zit en die door jou ineens aangesproken wordt over de programmatie van de staatsomroep.
maar eerlijk met jou praten geeft mij alvast een gevoel van babylonische spraakverwarring, ik schat dat dat bij jou ook zo is?
Dat had ik al lang in de gaten. En is er verbetering? Waar?
Als lid zou men dat toch moeten weten vind ik.
Oud 8 augustus 2005, 17:03   #91
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

Ja tot ze iemand vinden die twee keer zoveel presteert tegen dezelfde betaling door twee keer minder op internet te zitten.
of iemand die voor den helft van het loon hetzelfde in de helft van de tijd wil doen (want dat is blijkbaar mogelijk, hij zit daar maar te niksen duidelijk)
Oud 8 augustus 2005, 17:46   #92
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Dat had ik al lang in de gaten. En is er verbetering? Waar?
Als lid zou men dat toch moeten weten vind ik.
er zijn een aantal dingen gerealiseerd , als je even geduld heb komt er deze week nog wel een posting van de armoedevakbond , dan hoor je het eens van iemand anders ok?
feit blijft dat de veranderingen heel langzaam gaan, te langzaam, dat veel mensen gefrustreerd geraken.
veel mensen in armoede zeggen ook dat naar hun aanvoelen de situatie (de laatste 20 jaar) niet verbeterd is , eerder verslechterd.
Volgens mij ligt dit niet aan initiatieven om verbeteringen te brengen maar wel aan het maatschappelijk bestel waarin we leven.
voila zitten we nu op dezelfde golflengte?
Oud 8 augustus 2005, 17:47   #93
Lutifer
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
________

ik ben grote voorstander van tussendoor even op het net te zitten, is een vorm van moderne yoga, ge kunt er een zalig lege kop van krijgen en nadien dubbel zo geconcentreerd door werken
Oud 8 augustus 2005, 17:50   #94
Shizie
Banneling

Shizie's schermafbeelding

Standaard

idd, en mijn baas doet daar niet moeilijk over Enige voorwaarde is dat ik mijn werk gedaan krijg
Shizie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 19:20   #95
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er zijn een aantal dingen gerealiseerd , als je even geduld heb komt er deze week nog wel een posting van de armoedevakbond , dan hoor je het eens van iemand anders ok?
feit blijft dat de veranderingen heel langzaam gaan, te langzaam, dat veel mensen gefrustreerd geraken.
veel mensen in armoede zeggen ook dat naar hun aanvoelen de situatie (de laatste 20 jaar) niet verbeterd is , eerder verslechterd.
Volgens mij ligt dit niet aan initiatieven om verbeteringen te brengen maar wel aan het maatschappelijk bestel waarin we leven.
voila zitten we nu op dezelfde golflengte?
Nee, behalve dat er velen gefrustreerd zitten.
Ik kijk uit naar die beloofde posting maar ik verwacht er niet veel van.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be