Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 augustus 2005, 13:23   #81
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Brabant was minstens even rijk als Vlaanderen. Wrs gedeeltelijk omdat het nooit een wingewest van frankrijk is geweest.
Antwerpen, Brussel, Leuven en Mechelen zijn wel later tot bloei gekomen als Brugge en Gent etc. dacht ik. Misschien daarom?
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 13:27   #82
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Om dat Vlaanderen een Kick-Ass gebied was en is
Oud 7 augustus 2005, 22:19   #83
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Een aantal Limburgers op dit forum hebben dergelijke onzin al formeel tegengesproken.

En bij degenen die met prietpraat als de uwe instemden, viel achteraf het masker af: het waren eigenlijk belgicisten.

In West-Vlaanderen ken ik ook een aantal mensen die zich geen Vlaming beschouwen. Me dunkt dat uitzonderingen niet de regel zijn.
Er zijn wel pro-Vlaamse Limburgers. Dat is zo, dat ontken ik niet. Maar niet allemaal zien ze dat Onafhankelijk Vlaanderen zo zitten en bovendien ken ik toch heel wat mensen die zich als limburgers beschouwen en helemaal niet als vlamingen.
Er zijn ook Limburgers die belgicistisch zijn, dat is ook een feit. Maar niet allemaal.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 22:24   #84
Bokkerijder
Provinciaal Gedeputeerde

Bokkerijder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Grondprijzen, grondprijzen.....zevert niet he kerel, tzijn nog altijd de Belgen die de gronden zo duur verkopen. Ketel en pot....

En ons VL-Limburgers noemen is een regelrechte beledeging van de eerste graad, wij zijn niet opeens benoemd tot tweederangs vlamingen in de opeenvolgende staatshervormingen. Wij zijn Limburgers, PUNT. Wij mogen fier zijn op wat we zijn, en we hebben geen vlaanderen nodig om opeens een volk te zijn. Dat waren we al een tijdje voor de staatshervormingen, en zeker hier in het Maasland.

PS: Het is door die hollanders dat er nu in voeren een nederlandstalige meerderheid zit...dank u nederlander zou ik zeggen, toch, als flamingant ? En Zeno, uw gedrag is misschien de reden waarom er toch een aantal mensen zijn die niks van "Vlaanderen" willen hebben zoals u het voorstelt. Altijd maar neerkijkend op ons arme domme langzame Limburgerkes. Wel, wij moeten uw geld niet als u ons niet eens met respect behandelt.....
Ziehier, nog een echte Limburger van de Maaskant !!! Inderdaad, wij bepalen zelf wel wat wij zijn, en we hebben geen steuncomités ter nationalisering van alle Vlamingen in Limburg nodig.
Bokkerijder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2005, 23:21   #85
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Belgisch en Nederlands Limburg op achterbumper

Een Nederlands politicus wil de banden tussen Belgisch en Nederlands Limburg op originele wijze aanhalen.
“Laat ons de NL- en B-sticker vervangen door een sticker voor Limburg,” zegt Hein Tilborghs, een provincieraadslid van de PvdA. “Zo weten we, in het buitenland, meteen dat we van dezelfde regio zijn.”
Belgisch-Limburgse politici zijn het idee niet ongenegen. “Als het legaal is, zou ik zeggen: doen,” meent Herman Reynders. Maar wettelijk is het dus niet. Een Lim-sticker kan de B- of NL-sticker wel aanvullen, maar niet vervangen.

voor of tegen?
Wat een belachelijk initiatief.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Yann on 08-08-2005 at 00:21
Reason:
--------------------------------

Citaat:

Een Nederlands politicus wil de banden tussen Belgisch en Nederlands Limburg op originele wijze aanhalen.
“Laat ons de NL- en B-sticker vervangen door een sticker voor Limburg,” zegt Hein Tilborghs, een provincieraadslid van de PvdA. “Zo weten we, in het buitenland, meteen dat we van dezelfde regio zijn.”
Belgisch-Limburgse politici zijn het idee niet ongenegen. “Als het legaal is, zou ik zeggen: doen,” meent Herman Reynders. Maar wettelijk is het dus niet. Een Lim-sticker kan de B- of NL-sticker wel aanvullen, maar niet vervangen.

voor of tegen?
Wat een belachelijk initiatief.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:

voor of tegen?
Wat een belachelijk initiatief. Op die manier geraken de limburgers nooit van hun lachwekkende clichés verlost.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 7 augustus 2005 om 23:21.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 10:53   #86
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Grondprijzen, grondprijzen.....zevert niet he kerel, tzijn nog altijd de Belgen die de gronden zo duur verkopen. Ketel en pot....
Goed. Maar het is wel door de Nederlander dat die prijzen zo hoog oplopen.

Citaat:
En ons VL-Limburgers noemen is een regelrechte beledeging van de eerste graad, wij zijn niet opeens benoemd tot tweederangs vlamingen in de opeenvolgende staatshervormingen.
Laat me raden, met B-Limburger heb je waarschijnlijk geen probleem?

Citaat:
Wij zijn Limburgers, PUNT.
De onderscheiding tussen VL- en NL-Limburgers heb ik even gemaakt om gewoon aan te duiden dat er een verschil in mentaliteit is op het vlak van volksgevoel.

Citaat:
Wij mogen fier zijn op wat we zijn, en we hebben geen vlaanderen nodig om opeens een volk te zijn. Dat waren we al een tijdje voor de staatshervormingen, en zeker hier in het Maasland.
Onzin. NL-Limburgers voelen zich ook Limburger, maar hebben nauwelijks banden met VL-Limburgers. Er zijn raakpunten en historische banden, zoals in het OLS bijvoorbeeld.
Maar aan de oostelijke kant van de Maas is de band met de Vlamingen al een pak minder. Ook daar hangt de straat vol met oranje als de nationale ploeg speelt, ook daar sieren Nederlandse vlaggen elke gemeente wanneer het Koninginnedag is, net zoals de rest van Nederland.
NL-Limburgers hebben enkele banden met VL-Limburgers, maar van een hereniging met ons is er helemaal geen sprake, daarvoor zijn ze nog te trots op hun oranje nationaliteit en die zullen ze niet zomaar opgeven hoor.

Citaat:
Altijd maar neerkijkend op ons arme domme langzame Limburgerkes. Wel, wij moeten uw geld niet als u ons niet eens met respect behandelt.....
Daar krijg ik het dus van hé. Ik werk in Zaventem en heb vooalsnog geen last gehad van neerkijkende collega's omwille van mijn afkomst. Tuurlijk, er worden Limburger-grappen gemaakt, maar ook over Antwerpenaren en West-Vlamingen.
We hebben nu al meermaals een 'grote' minister uit Limburg gehad, met als jongste voorbeelden Stevaert en De Wael. Is er iets verandert?
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 10:57   #87
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Grellig
Oke,goed opgemerkt.Maar dan moeten we ook effe bekijken hoeveel iedere provincie afzonderlijk bijdraagt aan de Belgische staatskas(als ik het zo mag zeggen.....).

Wie meer bijdraagt kan zich ook meer permiteren,nietwaar?
Dat klopt. Maar hoe komt het dat Antwerpen zulke bijdragen levert? Jullie hebben een enorme troef met de haven.

De enige echt grote troef die Limburg had, waren de mijnen en die hebben ze, in de eerste plaats omwille van communautaire perikelen, gesloten zonder er veel voor in de plaats te geven.

In tegenstelling tot Wallonië, waar het geld nu al jaren wordt verbrast, zou een fikse injectie in Limburg wel degelijk effecten hebben. Meteen ook de grootste reden waarom ik voor Vlaamse onafhankelijkheid ben.

Pas op, ik misken Antwerpen zijn project helemaal niet. Het is nodig dat Antwerpen een degelijke ontsluiting krijgt, maar je moet niet stellen dat Limburg geen injecties verdient omdat het minder bijdraagt dan Antwerpen. Als je de juiste sectoren in Limburg aanspreekt, klimmen we hier geheid uit het dal.

De reacties van Tavek en anderen zijn eerder ingegeven door een Limburgse reflex, een mechanisme dat ontstaan is door jarenlang miskennen, door het Belgische apparaat notabene en zijn niet gestoeld op economische feiten.
Oud 8 augustus 2005, 11:06   #88
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Net zoals er zich veel mensen Vlamingen beschouwen en het ook zijn. Ook in Limburg. Anders moet u mij eens verklaren hoe het komt dat de Vlaamse Beweging traditioneel sterk staat in Limburg, veel sterker bijvoorbeeld dan in Vlaams-Brabant.
Klopt. Dit is een gevolg van de francofone overheersing ten tijde van de mijnen. De leiding in de mijnen toen was, zoals overal in la Belgique, in franstalige handen.
Als reactie hierop, ontstond onder de mijnwerkers een Vlaamse reflex, vergelijkbaar met die onder de arbeiders in andere Vlaamse industriesteden. Er werd indertijd zelfs een Vlaams nationale voetbalclub opgericht, THOR Waterschei.
De afkortingt THOR verwijst naar de afkorting 'Tot Herstel Onzer Rechten', nadien door het clubbestuur afgezwakt naar 'Tot Heil Onzer Ribbenkast', om communautaire problemen te vermijden.
Het is ook geen toeval dat deze club de geel-zwarte kleuren aannam, verwijzend naar, inderdaad.
Oud 8 augustus 2005, 11:54   #89
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
*geert-hoste lachband*
die wordt al genoeg ingezet
Oud 8 augustus 2005, 11:54   #90
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Klopt. Dit is een gevolg van de francofone overheersing ten tijde van de mijnen. De leiding in de mijnen toen was, zoals overal in la Belgique, in franstalige handen.
Als reactie hierop, ontstond onder de mijnwerkers een Vlaamse reflex, vergelijkbaar met die onder de arbeiders in andere Vlaamse industriesteden. Er werd indertijd zelfs een Vlaams nationale voetbalclub opgericht, THOR Waterschei.
De afkortingt THOR verwijst naar de afkorting 'Tot Herstel Onzer Rechten', nadien door het clubbestuur afgezwakt naar 'Tot Heil Onzer Ribbenkast', om communautaire problemen te vermijden.
Het is ook geen toeval dat deze club de geel-zwarte kleuren aannam, verwijzend naar, inderdaad.
of misschien is het wel omdat limburg historisch gezien helemaal niet vlaams is
Oud 8 augustus 2005, 17:05   #91
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Wat een belachelijk initiatief.
Wat een belachelijke reactie.
Was het beter geweest had men het volgende gedaan in het zuiden van belgië?:

Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 17:34   #92
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant
Wat een belachelijke reactie.
Was het beter geweest had men het volgende gedaan in het zuiden van belgië?:

Uiteraard niet.
Oud 8 augustus 2005, 17:37   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uiteraard niet.
Nochtans was dit het doel die de Fransgezinde elementen en Fransen die in Brussel actief waren, beoogden. We hebben daar zelf een onbetwistbaar getuigenis van niemand minder dan Charles Rogier:

Citaat:
Les efforts de notre gouvernement doivent tendre �* la destruction de la langue flamande pour préparer la fusion de la Belgique avec notre plus grande patrie, la France.
Geschreven in een brief uit 1832 gericht aan Jean-Joseph Raikem.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2005, 17:43   #94
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou ik mij moeten verantwoorden voor mensen die al even laag bezig zijn/waren dan de Vlaams-extremisten?
Oud 8 augustus 2005, 17:52   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zou ik mij moeten verantwoorden voor mensen die al even laag bezig zijn/waren dan de Vlaams-extremisten?
U weet dus niet wie Charles Rogier is?
Oud 8 augustus 2005, 17:56   #96
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Uiteraard wel.
Oud 8 augustus 2005, 18:28   #97
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nochtans was dit het doel die de Fransgezinde elementen en Fransen die in Brussel actief waren, beoogden. We hebben daar zelf een onbetwistbaar getuigenis van niemand minder dan Charles Rogier:

Geschreven in een brief uit 1832 gericht aan Jean-Joseph Raikem.
de NVA wil ook samengaan met frankrijk, en nog 23 anderen (+WAL en Brussel)
die bruistablet (heel toepasselijk, ASPRO en NVA gaan vaak samengaan bij mij)
Oud 8 augustus 2005, 18:57   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard wel.
En? Hoe rijmt u dan uw reactie op wat ik eerder over Rogier schreef?
Oud 8 augustus 2005, 19:44   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En? Hoe rijmt u dan uw reactie op wat ik eerder over Rogier schreef?
Hoe rijmt uw reactie op hetgeen ik schreef?

Laten we van daaruit vertrekken.
Oud 9 augustus 2005, 16:25   #100
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen en Brabant waren in de Middeleeuwen één van de rijkste gebeiden met Europa, samen met Venetië, Lombardije en Genua. De bijnaam van Brugge 'het Venetië van het Noorden' zegt dan ook alles. Alleen jammer dat wij, Vlamingen, daarna speelbal zijn geworden van de latere Nederlanden en Frankrijk.
Jong N-VA'er is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be