Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kunt u zich neerleggen bij de Verenigde Nederlanden?
Ja, makkelijk 56 65,88%
Ja, maar enkel om erger te voorkomen 12 14,12%
Nee, dit gaat absoluut te ver!!! 17 20,00%
Aantal stemmers: 85. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2003, 11:38   #81
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris

Vlaamse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Nederland, een bezettende macht? Juist... daarom dat de Nederlandse troepen in onze gewesten bestonden uit de jonge kerels uit Vlaanderen.
In nazi-Duitsland waren er ook "jonge Vlaamse kerels" bij de SS.
En er was ook een Waals SS-legioen onder leiding van Degrelle!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 13:24   #82
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb nu geen factisch materiaal (zal wel opzoeken), maar ik meen me iets te herinneren van Brussel.
Bij ons in Limburg bestaat er een spreekwoord dat luidt:

Met 'mijnen' beshiet zich ens eine.
Oud 13 juni 2003, 16:50   #83
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Eens te meer is de waarde van de antwoorden van de Blubberaars evenredig hun lengte.
In 1815 was Nederland een bezettende macht, nu ik weet wel dat Vl-nationalisten daarmee dwepen... Trouwens Franstaligen werden achteruitgesteld, en in 1830 weer Nederlandstaligen, maar Holland was uiteraard rechtvaardig bij de Gratie Gods'
Bezettende macht? Definieer... Want de Zuid-Nederlanders maakten effectief deel uit van het beleid, en hun acties hadden ook weerslag op de Noord-Nederlanders. Dat lijkt mij niet echt een bezettende macht te zijn.

Het is natuurlijk altijd beter voor de propaganda om het zo voor te stellen uiteraard, kwestie om de o zo zwakke argumentatie toch nog een beetje van de grond te krijgen.
Oud 13 juni 2003, 16:51   #84
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
In 1815 was Nederland een bezettende macht, nu ik weet wel dat Vl-nationalisten daarmee dwepen... Trouwens Franstaligen werden achteruitgesteld, en in 1830 weer Nederlandstaligen, maar Holland was uiteraard rechtvaardig bij de Gratie Gods'
Meer dan dringend is het dat u een beetje de geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk bestudeerd.
Als je weet dat de man geschiedenis studeert, vraag je je af hoeveel bisjaren ie er op heeft zitten. Ofwel vertelt ie zijn proffen iets heel anders dan hier op het forum
Oud 13 juni 2003, 16:52   #85
Tantist

Standaard

Citaat:

Als u van de geschiedenis van Belgie tot een karikatuur wil blijven maken, zie ik het nut niet in van deze discussie.
Nederland een bezettende macht noemen, dat heet pas een karikatuur...
Oud 13 juni 2003, 16:57   #86
Tantist

Standaard

Citaat:
-het zuiden werd uitgebuit
Dat blijkt niet uit de investeringen die hier werden gedaan. Vlaanderen werd uitgebuit in België, dat kan men WEL staven met cijfers.

Citaat:
-het zuiden werd ondervertegenwoordigd in het parlement
Correct, maar toch vreemd voor een bezettende macht dat men in de 1e kamer een meerderheid Zuiderlingen had. Vind je ook niet?

Citaat:
-er was geen persvrijheid (of nauwelijks)
Is dat zo?

Citaat:
-er was geen vrijheid van eredienst
Dat heb je dan grondig mis, men had er zelfs een minister voor, voor de katholieken.

Citaat:
-er was geen constitutionele monarchie
Grondwet spreekt dat tegen.

Citaat:
-De Belgische GW was veel liberaler
Die kwam 15 jaar later. En de opgesomde vrijheden werden toch niet gerespecteerd. Zelfs Louis De Potter, toch een van de revolutionairen van België, gaf dit gedesilusioneerd toe.

Citaat:
-er was geen onschendbaarheid van briefgeheim
Is dat zo?

Citaat:
-er was geen vrijheid van samenkomst
Is dat zo? Ik dacht nochtans dat de Nederlandse grondwet dit waarborgde.

Citaat:
-de Unie was geforceerd in Wenen
De Belgische in Londen. Uw punt?
Oud 13 juni 2003, 16:59   #87
Tantist

Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
* Vernederlandsing van het onderwijs (ongedaan gemaakt in 1830, en op het Hollandse niveau hersteld pas in 1932 (dus volledig vernederlandst))
* De braindrain van na de Spaanse herovering van het Zuiden (150.000 man, vooral intellectuelen) had er voor gezorgd dat 90% van de analfabeten in het VKN in het Zuiden zich bevond. Willem I richtte 1146 lagere scholen op en talrijke middelbare scholen.
* Evenzo werd de door de Fransen (waar de Belgische revolutionairen zo mee dweepten, dit geheel terzijde) afgeschafte universiteit van Leuven hersteld, en universiteiten in Luik en Gent opgericht.
Alleen al hiervoor past eeuwige gedachtenis!
Erg he, dat Bruno moet studeren in een door Hollanders heropgerichte universiteit.
Oud 13 juni 2003, 17:09   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Franstaligen werden niet achtergesteld. Mag ik u vragen om één voorbeeldje te geven van een dergelijke achterstelling. Ik ben zeer benieuwd!
Ik heb nu geen factisch materiaal (zal wel opzoeken), maar ik meen me iets te herinneren van Brussel.
Wat was er met Brussel?

Dat antwoord vind ik trouwens maar heel magertjes als ondersteuning voor uw bewering.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 17:11   #89
Tantist

Standaard

Inderdaad Jan...

In een proces (en de Vlaamse zaak is een lang proces waarin de jury bestaat uit het volk) wordt je geacht bewijzen op tafel te leggen. Vandaar dat de Vlaamse beweging de laatste decennia zo gegroeid is.
Oud 13 juni 2003, 17:12   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Erg he, dat Bruno moet studeren in een door Hollanders heropgerichte universiteit.
Correctie: niet "heropgericht", maar "opgericht". Dat de Universiteit van Gent bestaat hebben we aan Willem I te danken. Erg toch wat die verschrikkelijke Willem allemaal heeft durven doen! Hoe hij "ons" volk toch zo heeft willen onderdrukken door een universiteit op te richten waar men in het Latijn en Nederlands doceerde. Erg! Verschrikkelijk!
Oud 13 juni 2003, 19:01   #91
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Correct, maar toch vreemd voor een bezettende macht dat men in de 1e kamer een meerderheid Zuiderlingen had. Vind je ook niet?
Al ooit van de Raad van VL (1917) gehoord?
Trouwens de 1e Kamer was rechtstreeks benoemd door de Vorst...
Hoe democratisch! 8)

Citaat:
en de Vlaamse zaak is een lang proces waarin de jury bestaat uit het volk
de jury bestaat inderd�*�*d uit het volk, dat ziet er dus niet best uit.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 19:05   #92
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Bij ons in Limburg bestaat er een spreekwoord dat luidt:

Met 'mijnen' beshiet zich ens eine.
Dat begrijp ik niet, beste (cultuurverschil is groot..en te denken dat ik dra belastingen ga betalen voor u).
Oud 13 juni 2003, 19:06   #93
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
de Unie was geforceerd in Wenen

De Belgische in Londen. Uw punt?
Te Londen was een bekrachtiging van de de facto situatie, Wenen niet.
Oud 13 juni 2003, 19:07   #94
Dimitri

Standaard

Citaat:
Citaat:
Al ooit van de Raad van VL (1917) gehoord?
Trouwens de 1e Kamer was rechtstreeks benoemd door de Vorst...
Hoe democratisch! 8)
Je bedoelt dat die vijandige bezetter, Willem I, eerst tegemoet kwam aan de vraag van de onderdrukte Zuid-Nederlanders om een tweekamerstelsel in te voeren en vervolgens in de door zichzelf te benoemen Eerste Kamer een vijandige meerderheid van onderdrukte Zuid-Nederlanders installeerde? :o Gruwelijk zeg!
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 19:09   #95
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
er was geen constitutionele monarchie

Grondwet spreekt dat tegen.
Vreemd dan dat de Hollanders in 1848 de constitutionele monarchie hebben ingevoerd (dubbel werk? Hollandse rekenkunde?). Grappig toch dat de "constitutionele" monarch Willem I immer als een "Verlicht Despoot" wordt omschreven (wil u daarnaar terug? Dan bent u nog ferventer royalist dan ik)... Er was niet eens ministeriele dekking des konings. Ach, flamingantisme, leuke folklore... En dat was dan post 1943 (u weet wel, dat jaar waarin de Vl-nat. de bres bij Stalingrad niet dichtten konden )
Oud 13 juni 2003, 21:17   #96
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het kanton Sankt-Vith (Zënt-Väit), waar men Luxemburgs spreekt, hoort er wel bij, het kanton Eupen niet. Eupen moet dan maar bij Limburg.
Waar heeft u dat gelezen? Die mensen daar zijn er zelf vrij zeker van dat ze Duits spreken en reppen met geen woord over Luxemburgs...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2003, 21:53   #97
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Het kanton Sankt-Vith (Zënt-Väit), waar men Luxemburgs spreekt, hoort er wel bij, het kanton Eupen niet. Eupen moet dan maar bij Limburg.
Waar heeft u dat gelezen? Die mensen daar zijn er zelf vrij zeker van dat ze Duits spreken en reppen met geen woord over Luxemburgs...
Toch wel. De standaardtaal is er Duits, maar de spreektaal is wel degelijk Luxemburgs. Veel mensen uit het kanton Sankt-Vith werken ook in Luxemburg, net als velen uit het Arelerland doen.
Een kaart van de gebieden waar Luxemburgs of 'Moezelfrankisch' als standaardtaal of spreektaal/dialect wordt gesproken:

Diddenuewen is het Franse Thionville (Duits: Diedenhofen), Biébreg is het Duitse Bitburg.

In Sankt-Vith, Duitsland, Lotharingen en het Arelerland beschouwt men het Duits als standaardtaal voor het dialect, in Luxemburg zelf is Luxemburgs naast Duits de standaardtaal. Overigens gaat het aantal sprekers van het Luxemburgs in het Arelerland en Lotharingen hard achteruit, ten gunste van het Frans...
Oud 13 juni 2003, 22:08   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:
Toch wel. De standaardtaal is er Duits, maar de spreektaal is wel degelijk Luxemburgs. Veel mensen uit het kanton Sankt-Vith werken ook in Luxemburg, net als velen uit het Arelerland doen.
Hmmmm. Ik wil dat "toch wel" een beetje nuanceren. Natuurlijk is het zo dat de streektaal in Sankt-Vith en omstreken inderdaad het Moeselfrankisch is (in een gestandardiseerde vorm dus het Luxemburgs). Al een lange tijd geleden heb ik eens navraag gedaan bij de Belgisch-Luxemburgse vereniging "Arelerland a Sprooch" en die wisten me te vertellen dat de mensen in Sankt-Vith geenszins streven naar een erkenning van hun streektaal. Ze voelen het als een Duits dialect aan en hebben geen behoefte aan enige invoering van het Luxemburgs. Tot zover dus mensen die toch wel iets dichter bij de hele toestand daar staan dan wij, Nederlandstaligen.

Trouwens, in Trier en omstreken spreken de mensen ook Moselfrankisch, maar ook daar vindt niemand dat men de Duitse standaardtaal moet vervangen door het Luxemburgs.
Oud 13 juni 2003, 22:19   #99
Dimitri

Standaard

Citaat:
Hmmmm. Ik wil dat "toch wel" een beetje nuanceren. Natuurlijk is het zo dat de streektaal in Sankt-Vith en omstreken inderdaad het Moeselfrankisch is (in een gestandardiseerde vorm dus het Luxemburgs). Al een lange tijd geleden heb ik eens navraag gedaan bij de Belgisch-Luxemburgse vereniging "Arelerland a Sprooch" en die wisten me te vertellen dat de mensen in Sankt-Vith geenszins streven naar een erkenning van hun streektaal. Ze voelen het als een Duits dialect aan en hebben geen behoefte aan enige invoering van het Luxemburgs. Tot zover dus mensen die toch wel iets dichter bij de hele toestand daar staan dan wij, Nederlandstaligen.

Trouwens, in Trier en omstreken spreken de mensen ook Moselfrankisch, maar ook daar vindt niemand dat men de Duitse standaardtaal moet vervangen door het Luxemburgs.
Dat komt toch overeen met wat ik schreef: "in Sankt-Vith, Duitsland, Lotharingen en het Arelerland beschouwt men het Duits als standaardtaal voor het dialect, in Luxemburg zelf is Luxemburgs naast Duits de standaardtaal."

Wat ik bedoelde aan te geven met het door u geciteerde deel is dat als mensen uit Sankt-Vith en omgeving in Luxemburg werken, zij wel zullen merken dat ze dezelfde streektaal spreken en daar ook hun voordeel mee doen. Dit is ook de reden dat veel mensen uit het Arelerland in Luxemburg werken: ze spreken de taal van het land.
Oud 13 juni 2003, 22:52   #100
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Streektalen hebben m.i. weinig toekomst en zijn pure folklore, net zoals het Vlaams-nationalisme.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be