Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 13 juni 2003, 19:42   #81
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Zoals?
numarx is offline  
Oud 13 juni 2003, 19:46   #82
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
Zoals?
zoals die ché guevara en zo
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 19:48   #83
numarx
Minister

numarx's schermafbeelding

Standaard

Wordt die herdacht? In grote ceremonieën? Waar en wanneer?
numarx is offline  
Oud 13 juni 2003, 19:51   #84
Quicky
Gouverneur

Quicky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Numarx
Wordt die herdacht? In grote ceremonieën? Waar en wanneer?
die wordt herdacht, kijk maar bij die betogingen en die sullen met die T-shirts, ik snap echt niet waarom dat die erbij moet betrokken worden.
Quicky is offline  
Oud 13 juni 2003, 23:28   #85
Pink Terror
Provinciaal Gedeputeerde

Pink Terror's schermafbeelding

Standaard

Je kan die dingen niet echt vergelijken. Het merendeel van de linkerzijde ergert zich daar ook aan (denk ik/hoop ik)
Die t-shirts worden trouwens alleen maar gedragen door wannabe-hippies die na een paar jaar 'rebelleren' toch materialist/kapitalist worden.

Er schort echt iets aan die vergelijking...maar ik kan niet de juiste woorden vinden om het te omschrijven. Helpt iemand mij?
Oud 14 juni 2003, 07:09   #86
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

Het doet eigenlijk gewoon niet ter zake. De vraag was:

Citaat:
nog altijd heb ik geen goede argumenten gehoord waarom men deze 'collaborateurs met hun Vlaams doel' NU, IN DEZE TIJD, nog moet eren, wanneer we toch weten wat voor een regime het Duitse naziregime was.
Antwoord van Quicky: "Er worden zoveel dingen herdacht". En dan begint hij over ché guevara... De vraag, die staat er nog altijd.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline  
Oud 17 juni 2003, 10:27   #87
::Marginaal::
Lokaal Raadslid

::Marginaal::'s schermafbeelding

Standaard

Dat van Ché...begrijp ik ook niet goed hoor. Waarom ze nu per se met zo iemand op hun t-shirt willen rondlopen? Maar als dat lullen zijn dan is het herdenken van collabo's ook mor lullig zenne.

Ik relativeer de geschiedenis van de collabo's altijd erg. Tijdens de Eerste Wereldoorlog kan ik het zeker begrijpen. Het is alleen jammer dat de mensen in de loopgraven, vooral Vlamingen dagelijks sneuvelden door een vijand waarmee andere Vlamingen samenwerkten. Heel die Cyriel Verschaeve-historie is ook te relativeren. Trouwens, in de Eerste Wereldoorlog is de schuldvraag zeer complex. Voor mij hebben de Duitsers er zeker het meeste schuld aan, maar andere Europese landen ook een deel.

Wat de Tweede Wereldoorlog betreft, veel mensen hadden geen zicht op wat er gaande was, zoals wij nu. Al moeten intellectuelen het toch doorgehad hebben. Kleine collabo's verwijt ik niks. De wehrmacht-troepen waren ook maar mensen. Vele gewone mensen probeerden gewoon hun plan te trekken en dat deden ze soms door hier en daar mee te werken met nen simpele Duits. De meer ideologische collabo's en gastjes die SS vervoegden....tja, ik heb niet bepaald een goed woord voor hen over. Die waren gewoon blind ofzo, ik weet het niet... Ik zou ze zoveel jaar na datum, indien ze fout inzien, volledig vergeven....maar neen bepaalde mensen moeten die nog herdenken ook !

meer dan 60 jaar geleden ontaardde een prille democratie in een totalitaristische machtsstructuur. Een conservatieve structuur zonder vrijheden, waarbij iedereen opging in de "leider". Deze structuur leidde tot oorlog en massamoord op ongekende schaal. Tijdens de gebeurtenissen hebben mensen beslist om mee te werken met de vertegenwoordigers van het ontaard gezag. Ze stonden met hun neus voor de feiten en beslisten mee te werken. 60 jaar later kunnen we met enige afstand kijken naar het totalitaire regime. Hoe, vraag ik me dan af....in hemelsnaam, hoe kunnen we dat regime gaan herdenken en al haar medewerkers herdenken? Daar is maar één reden voor: blinde stupiditeit.
Oud 19 juni 2003, 15:33   #88
Akila
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ::Marginaal::
60 jaar later kunnen we met enige afstand kijken naar het totalitaire regime. Hoe, vraag ik me dan af....in hemelsnaam, hoe kunnen we dat regime gaan herdenken en al haar medewerkers herdenken? Daar is maar één reden voor: blinde stupiditeit.
Waarmee we tot de initiële vraag komen waarom Borms en Verschaeve herdacht worden en NIET dat totalitaire regimes en AL haar medewerkers herdacht worden!

Wel ik ben dit jaar voor de eerste maal naar Merksem gegaan naar een Borms-herdenking. De kerkdienst werd voorgegaan door Jos Verstraeten.
Geen heimwee naar donkere tijden, uniformen of dergelijke, neen een herinnering aan de persoon van Dr. Borms.

Meer niet en probeer er dan ook niet meer van te maken!
Oud 19 juni 2003, 16:17   #89
S.
Minister

S.'s schermafbeelding

Standaard

1. Het gaat om meer dan Borms alleen.

2. Waarom moet Borms herdacht worden, als U het onderstaande leest???

Citaat:
Door een amnestiewet komt Borms vrij op 17 januari 1929. Hij neemt deel aan de Vlaams-nationalistische actie zonder er een leidende rol in te spelen. In de jaren na 1933 opereert hij in de marge van het VNV.
Zijn voornemen om een tweede gelegenheid tot activisme onmiddellijk aan te grijpen maakt Borms waar tijdens de Tweede Wereldoorlog. Hij voert propaganda voor een Vlaamse deelname aan de Duitse oorlog tegen de Sovjet-Unie, verdedigt de Naziideologie en komt terecht in het vaarwater van de SS.
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline  
Oud 19 juni 2003, 22:24   #90
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akila
Geen heimwee naar donkere tijden, uniformen of dergelijke, neen een herinnering aan de persoon van Dr. Borms.
Meer niet en probeer er dan ook niet meer van te maken!
En wat heeft Dr. Broms verwezenlijkt dat hij herdacht dient te worden?
Of is dat van geen belang? Wat mij betreft mag u ook Hitler, Stalin of Mao herdenken, maar in dat geval zou ik mij toch wel vragen stellen bij uw geestelijke vermogens.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 20 juni 2003, 08:15   #91
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik vind deze post volledig overbodig en onnodig... We moeten niet met ons hoofd vijftig jaar terug in de tijd leven maar vooruit denken... In een oorlog gebeuren er altijd dingen die heel erg zijn. Dat is bij elke oorlog zo... Maar dat moeten we vergeten en we moeten bouwen aan een betere toekomst. Als je wil dat er geen oorlog meer komt, stem dan gewoon op een partij die zich tegen oorlog verzet, in plaats van het nog eens aan te moedigen door het allemaal op te rakelen...
Vertel d�*t eens aan de VB-leiding en hun vriendjes
Je mag er zeker van zijn dat deze post ook aan hen gericht is...
En zij gaan daar volmondig mee akkoord!
Alleen handelen ze er niet naar...
filosoof is offline  
Oud 20 juni 2003, 23:16   #92
bk232214
Gouverneur

Standaard

Niemand zal het weten waarom .Het is niet dat je moeder een hoer is dat je ze niet graag ziet
bk232214 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be