Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 juni 2003, 16:57   #81
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Renaud's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Le p'tit Belge
Zo weinig mensen die actief deelnemen aan deze topic...
Spijtig, want de hele Belgische problematiek rond de communautaire discussies is volgens mij te herleiden tot de economische verschillen.
Hoe kom je daar nu bij?
Wel, wat zijn de andere argumenten?
Het culturele verschil? Mmmm, nog veel werk om mij te overtuigen. En dan nog, is dat een deglijk argument?
Renaud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 17:34   #82
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Alpina,
Politiek is altijd zoals het leven: compromissen sluiten, of het nu binnen Europa, binnen België, binnen Vlaanderen of binnen je gezin is. De economie van Limburg is even verschillend met die van de antwerpse haven als die van Vlaanderen verschillend is met die van Wallonnië....
compromisloze politiek heet dictatuur

Politiek is net zoals het leven oplossingen zoeken en als daarvoor geen compromissen moeten gesloten worden dan liefst zonder compromissen. Nu blijkt dat het in Belgie onmogelijk is om voor Wallonie en Vlaanderen goed te doen, wel waarom zitten we dan nog compromissen te sluiten met elkaar? Is het dan niet logischer dat men dan eens de gepaste maatregelen neemt voor Vlaanderen EN voor Wallonie in plaats van een maatregeltje dat voor geen van beiden veel zoden aan de dijk brengt? Of is het onmogelijk dat er in Vlaanderen een andere beslissing wordt genomen dan in Wallonie, schaadt dat de Belgische eenheid?

Ik weet ook wel dat de economische toestand verschillen vertoont over heel Vlaanderen maar niet in die mate dat er in feite andere loonnormen zouden moeten opgelegd worden in Limburg dan in Antwerpen. Tussen Vlaanderen en Wallonie is dit echter wel het geval, net hetzelfde als maatregelen die de werkloosheid aangaan. Waarom kan men voor een keer is niet consequent zijn? Waarom moeten wij die nietsoplossende njet van de PS steeds blijven slikken? Niemand komt daar mee vooruit, niet Wallonie, niet Vlaanderen.
Waarom vind u daar geen oplossing voor binnen Belgie? Misschien u eens positief opstellen naar de Walen toe zodat ze zich niet massaal achter de PS zetten. U beseft toch wel dat zozeer als Abou Jaja een stemmenkannon is voor het Vlaams Blok, het Vlaams Blok en de NVA stemmenkannonnen zijn voor de PS?
Oud 14 juni 2003, 17:37   #83
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjolder
Klein bedenkinske

Bemoeien de inlanders van florida zich met het bestuur van de kusstreek ?

Spreken beiden een andere taal ?

Moet een inlander 2 talen kennen omdat de ander maar 1 taal kent ?
1) Het zal eens niet zijn zeker, ze moeten allebei aan dezelfde gouverneur verantwoording afleggen! Het is dan nog Jebbeke Bush ook.

2) Florida heeft een Spaanstalige en een Engelstalige gemeenschap. Dat komt allemaal omdat de Mexicanen ons colonizeren en omdat Fidel zijn volk zo goed behandelt

3) Uiteraard, ge gaat toch niet verwachten dat de Engelse 'Elite' Spaans gaat spreken zeker?
Maar amerika is toch wel een sterk gefededraliseerd land, dus ze hebben vele eigen bevoegdheden. Uw vergelijking met Florida gaat enkel op voor bijvoorbeeld het splitsen van Vlaanderen, maar je moet het zien in Belgie.
Alaska is een andere situatie dan Florida en wordt anders bestuurd, zo moet het hier ook .
Oud 14 juni 2003, 17:38   #84
C uit W

Standaard

Citaat:
Waarom vind u daar geen oplossing voor binnen Belgie? Misschien u eens positief opstellen naar de Walen toe zodat ze zich niet massaal achter de PS zetten. U beseft toch wel dat zozeer als Abou Jaja een stemmenkannon is voor het Vlaams Blok, het Vlaams Blok en de NVA stemmenkannonnen zijn voor de PS?
En denk nu eens door hoe het komt dat we niet aan de PS zijn....
Oud 14 juni 2003, 17:44   #85
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Alaska is een andere situatie dan Florida en wordt anders bestuurd, zo moet het hier ook .
Goed, u pleit dus voor het confederalisme.
Oud 14 juni 2003, 17:45   #86
TomB

TomB's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
En denk nu eens door hoe het komt dat we niet aan de PS zijn....
Die gedachtengang is reeds lang weerlegd in eerdere discussie met Pina.
Oud 14 juni 2003, 18:02   #87
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan nog, is dat een deglijk argument?
Neen, maar daar bestaan reeds 87andere topics over, dus gelieve deze te laten gaan over economie en niet over iets anders
Misschien iemand die eens een speculatie wil wagen betreffende het einde van de huidige economische malaise?!
Of iemand die meent te weten welke sector het de volgende decennia zeer goed zal doen?
Of iemand die erin gelooft dat er een wonderbaarlijke oplossing bestaat voor de werkloosheid?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 18:03   #88
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:
Zo weinig mensen die actief deelnemen aan deze topic...
Spijtig, want de hele Belgische problematiek rond de communautaire discussies is volgens mij te herleiden tot de economische verschillen.
Hoe kom je daar nu bij?
Wel, wat zijn de andere argumenten?
Het culturele verschil? Mmmm, nog veel werk om mij te overtuigen. En
dan nog, is dat een deglijk argument?
Het culturele verschil, het taalkundige verschil (zo dat uiteraard niet bij het culturele hoort), het politieke verschil, het economische verschil... Dat zijn dus de vier hoofdthema's die de eenheid van een land zouden moeten symboliseren.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 18:09   #89
Ambetanterik
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
Neen, maar daar bestaan reeds 87andere topics over, dus gelieve deze te laten gaan over economie en niet over iets anders
Misschien iemand die eens een speculatie wil wagen betreffende het einde van de huidige economische malaise?!
Of iemand die meent te weten welke sector het de volgende decennia zeer goed zal doen?
Of iemand die erin gelooft dat er een wonderbaarlijke oplossing bestaat voor de werkloosheid?
De sector die het volgende decennia zèèr goed gaat doe (spijtig genoeg)
is de werkloosheid.
Dank U verafstoot en steve gratis stunt
Ambetanterik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2003, 18:24   #90
C uit W

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Goed, u pleit dus voor het confederalisme.
Wel, ja, Vlaanderen in een confederaal europa (wallonie is daar ook bij).
Dat is de beste manier, vind je ook niet?
Oud 14 juni 2003, 18:26   #91
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambetanterik
Citaat:
Citaat:
is de werkloosheid.
Goed, wat had u dan gedaan in de plaats?
Oud 14 juni 2003, 18:28   #92
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambetanterik
is de werkloosheid.
In de hoop dat mijn poging zinvol is: kan u misschien met argumenten onderbouwen hoe het Verhofstad en Stevaert hun schuld zal zijn dat we de volgende decennia met een enorme werkloosheid zullen te maken hebben? En misschien weet u ook ineens hoe het beter zou moeten? Of begrijpt u niets van economie en is het daarom te hoog gegrepen om uw 'mening' te onderbouwen?
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Oud 14 juni 2003, 18:31   #93
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik was niet van plan over om het over iets anders te hebben.
Mag ik net als u naar een wilde speculatie vragen? Het gaat slecht in Wallonië, iedereen weet dit. Waarom en wat kan er aan gedaan worden?
Oud 14 juni 2003, 18:40   #94
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Zoals ik hier al eens heb neergeschreven: ga ik er momenteel vanuit dat de huidige situatie nog een 2jaar zal voort duren, waarna we in een fase van herleving zullen komen en ik schat dat het dus om en bij de 3jaar zal duren alvorens we opnieuw in een hoogconjunctuur terecht komen!
Het gaat minder in Wallonië dan in Vlaanderen, maar we zien toch ook dat bijvoorbeeld de chemische sector in Wallonië zich sterkt ontplooit, dus slecht is relatief.
Het economische beleid moet men defederaliseren en bij voorkeur vanuit de provinciës besturen, omdat er tussen de provinciës toch wel duidelijke onderlinge verschillen bestaan, maar ik begreep dat u hier een voorstander van bent dus u moet ik hiervan niet overtuigen.
Er moeten zeer zeker nog verdere loonlastenverlagingen komen, maar voor het overige valt er weinig aan te doen vrees ik. Althans de regering zal daar weinig aan kunnen doen, omdat zij nu eenmaal niet bij machte zijn om een echte invloed uit te oefenen op de economie.
Oud 14 juni 2003, 18:53   #95
Renaud
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Zoals ik hier al eens heb neergeschreven: ga ik er momenteel vanuit dat de huidige situatie nog een 2jaar zal voort duren, waarna we in een fase van herleving zullen komen en ik schat dat het dus om en bij de 3jaar zal duren alvorens we opnieuw in een hoogconjunctuur terecht komen!
Het gaat minder in Wallonië dan in Vlaanderen, maar we zien toch ook dat bijvoorbeeld de chemische sector in Wallonië zich sterkt ontplooit, dus slecht is relatief.
Het economische beleid moet men defederaliseren en bij voorkeur vanuit de provinciës besturen, omdat er tussen de provinciës toch wel duidelijke onderlinge verschillen bestaan, maar ik begreep dat u hier een voorstander van bent dus u moet ik hiervan niet overtuigen.
Er moeten zeer zeker nog verdere loonlastenverlagingen komen, maar voor het overige valt er weinig aan te doen vrees ik. Althans de regering zal daar weinig aan kunnen doen, omdat zij nu eenmaal niet bij machte zijn om een echte invloed uit te oefenen op de economie.
Ik maak mij anders wel wat zorgen. Blijkbaar is één van de redenen voor de hoge weekloosheid (vooral bij jongeren) in Wallonië dat diezelfde jongeren nog steeds beroepen op school aanleren die helemaal geen perspectieven bieden op de arbeidsmarkt. Genre staalarbeider, u weet wel.
Dat is 1 aspect. Ik had gehoopt op wat meer oorzaken van de slechte economische situatie in Wallonië dankzij deze topic...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be