Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 september 2005, 16:47   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er
Ik zit er niet mee in om belastingen te betalen, maar ik wil ze niet in een bodemloze put zien verdwijnen.
Mijns inziens is het belangrijk dat er een volledige financiële verantwoordelijkheid komt voor de deelstaten. Geen dotaties meer, maar wel belastingen die door en voor de deelstaten worden geïnd. Hiertoe is het belangrijk dat, naast wegen- en autobelasting (en nog enkele andere belastingen) ook de personen- en bedrijfsbelasting volledig bij de gewesten komt te liggen. Dan moet ieder gewest voortaan zaaien naar wat ze zelf oogst.

BTW blijft dan bijvoorbeeld federaal, ook omdat dit nu een materie is die nog alleen met Europees overleg kan worden aangepast (en ja, het Europees niveau is nog steeds het niveau van de staten).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 17:05   #82
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rolsem
Prachtig toch, Vlamingje pesten. Zwalpei DAERDEN zou zelfs verklaard hebben dat de Vlamingen maar als buitenlanders moeten beschouwd worden als ze niet akkoord gaan met het vignet. Hij vergeet dat ook de Brusselaars ( voor 85 �* 90% frantalig ) ook zullen moeten betalen. Die zullen daar niet kunnen mee lachen, alhoewel .........de vrienden van de francofonie moeten toch iets van elkaar kunnen verdragen.
Allé, de Steve schafte het kijk-en luistergeld af en nu zullen wij het weer betalen voor de Walen. TELENET neemt ons ARTE af en nu mogen we er nog voor bijbetalen ook.
Dat Kafka niet geboren en getogen is in Belgie is mij een raadsel. Hier pas zou hij in zijn element geweest zijn.
Die Kafka in België is dan wel een Vlaams- en Waals-nationale creatie. Kom nu niet zagen, nu het de fout is van uw eigen ideologische kameraden.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 17:07   #83
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
wegenbeleid is geregionaliseerde materie. Als de Waasle minister van verkeer dus een wegenvignet wil invoeren dan hebben wij daar in principe niets tegen in te brengen. Ik snap de inconsequentie van sommige Vlaams-nationalisten heir dan ook niet: de splitsing van het beleid (waar ik zelf voorstander van ben) maakt zulke dingen uiteraard mogelijk. Daarom is het belachelijk om er hier nu als kleine kinderen over te staan roepen. Immers: wij betalen evenzeer tol wanneer we op de Franse wegen komen. Waarom zouden de Walen dat dan niet mogen vragen aan alle buitenlanders (dus ook Vlamingen)?
En we zien nu wat voor een geniale beslissing dit was.
Oud 13 september 2005, 17:09   #84
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Mijns inziens is het belangrijk dat er een volledige financiële verantwoordelijkheid komt voor de deelstaten. Geen dotaties meer, maar wel belastingen die door en voor de deelstaten worden geïnd. Hiertoe is het belangrijk dat, naast wegen- en autobelasting (en nog enkele andere belastingen) ook de personen- en bedrijfsbelasting volledig bij de gewesten komt te liggen. Dan moet ieder gewest voortaan zaaien naar wat ze zelf oogst.

BTW blijft dan bijvoorbeeld federaal, ook omdat dit nu een materie is die nog alleen met Europees overleg kan worden aangepast (en ja, het Europees niveau is nog steeds het niveau van de staten).
Voor dat laatste moeten we nog het land splitsen uiteraard
Oud 13 september 2005, 17:09   #85
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mosasaurus
ok,

Ik zal de Waalse wegen niet meer gebruiken. Indien ik naar Frankrijk wil rijden, dan gebruik ik de Duitse Autobahn (meestal geen snelheidslimiet)!!
Als u dan in Parijs of Bretagne moet zijn, betaalt u wel een stuk meer dan 25 € aan benzine !
Oud 13 september 2005, 17:10   #86
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila
Moeten de Vlamingen dan ook geen BTW betalen in de restaurants of hotels in de Ardennen, omdat het ook een vorm van "transfer" is (indien ik mij niet vergis worden de inkomsten van BTW oa gebruikt voor de financiering van de Gemeenschappen)?
Die zitten in de transferten idd, maar die betalen we federaal. Maar uiteindelijk komen ze via de véél te grote transferten die niet-transparant zijn, in Wallonië terecht.
Oud 13 september 2005, 17:11   #87
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Als u dan in Parijs of Bretagne moet zijn, betaalt u wel een stuk meer dan 25 € aan benzine !
Ja kan via Duinkerken - Calais rijden uiteraard8)
Oud 13 september 2005, 17:13   #88
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als VB'er ben ik het hier volmondig mee eens. Mijns inziens wordt het nu ook tijd dat de autobelasting in haar geheel geregionaliseerd wordt. Dan kunnen de deelstaten de inkomsten hieruit ook investeringen in de uitbouw van een beter wegennet.
Maar Jan, dat zullen de Walen niet toestaan hoor, in naam van de solidariteit.
Oud 13 september 2005, 17:15   #89
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer hebben de Walen dan zoiets beloofd? Ik denk niet dat ze zoiets ooit over hun lippen hebben kunnen krijgen!

Een dergelijke belasting is een goede zaak, en niet alleen om de reden die u naar voorschuift (al kan ik mij er volledig in vinden).
Pas op, ik ben ook voorstander van het wegenvignet hoor (N-VA ook trouwens), maar ik vind dat dit allemaal op één en hetzelfde moment had moeten gebeuren. Nu is dat weer een soort van transfert, een indirecte dan wel. Uiteindelijk moeten we van de mug ook geen olifant maken hé.
Oud 13 september 2005, 17:35   #90
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
wat is er dan fout aan de belssing van die Waalse minister?
In mijns inziens niets. Als we u wlogica imemrs doortrekken dan is het toch ook absurd dat Frankrijk in een Europese context wél een wegenvignet heeft en België niet?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Seba on 13-09-2005 at 18:36
Reason:
--------------------------------

Citaat:
In mijns inziens niets. Als we u wlogica imemrs doortrekken dan is het toch ook absurd dat Frankrijk in een Europese context wél een wegenvignet heeft en België niet?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
In mijns inziens niets. A[/size]
[/edit]
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 13 september 2005 om 17:36.
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 17:37   #91
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Seba
In mijns inziens niets. Als we u wlogica imemrs doortrekken dan is het toch ook absurd dat Frankrijk in een Europese context wél een wegenvignet heeft en België niet?
Voor mij in principe ook niet, maar het had tegelijk met Vlaanderen en Brussel moeten zijn. Hoewel, als we Brussel nu eens aanbieden dat ze met één vignet voor Vlaanderen én Brussel ervanaf komen?
Oud 13 september 2005, 17:42   #92
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij in principe ook niet, maar het had tegelijk met Vlaanderen en Brussel moeten zijn. Hoewel, als we Brussel nu eens aanbieden dat ze met één vignet voor Vlaanderen én Brussel ervanaf komen?
Denk aan al dat verkeer op de Ring, mummmm..., lekker!
Dus al die Brusselaars die de Ring op willen mogen dat gratis als ze een Vlaams vignet nemen. En plus: waar ze ook naartoe willen, ze moeten altijd over een Vlaamse autostrade.

Goed voorstel, dus!

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 17:56   #93
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Denk aan al dat verkeer op de Ring, mummmm..., lekker!
Dus al die Brusselaars die de Ring op willen mogen dat gratis als ze een Vlaams vignet nemen. En plus: waar ze ook naartoe willen, ze moeten altijd over een Vlaamse autostrade.

Goed voorstel, dus!

Egidius
Jep een systeem waar oftewel een eenheidsvignet bestaat oftewel 2 verschillende, maar waarbij de Brusselaar zo Vlaanderen in mag en omgekeerd bij monde van een akkoord tussen deze twee gewesten. En zo ziet de Brusselaar dat de Vlaming hem zeker niet ziet als een melkkoe.
Dit voorstel heb ik al doorgestuurd naar verscheidene mandatarissen. Eens zien wat hun opmerkingen hierbij zijn.
Oud 13 september 2005, 18:06   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is DAERDEN reeds teruggefloten door VANCAUWENBERGHE. DAERDEN moest cavalier zo nodig alleen met de bal spelen.
Als ik deze ochtend schreef " zwalpei DAERDEN " dan schreef ik dat niet voor niets. Ik heb enkele jaren geleden een reportage gezien over "le Ministre" tijdens een vergadering van het Waalse Parlement. Ik denk dat hzet zelfs de RTBF was die dit uitzond. De manier waarop hij aan politiek deed was echt schrijnend.
Maar ja, de PS ..... hun elite: DAERDEN en FLAHAU. de ene in de Waalse gewestregering en de andere op Landsverdediging.
Ligt het probleem dan toch niet bij de Vlaams-nationalisten zoals Hans volhoudt, maar bij dronkenlap Daerden?
Oud 13 september 2005, 18:09   #95
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Ligt het probleem dan toch niet bij de Vlaams-nationalisten zoals Hans volhoudt, maar bij dronkenlap Daerden?
Ook al zo'n whisky en andere sterke dranken -fanaat?
Oud 13 september 2005, 18:23   #96
Vision
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar is DAERDEN reeds teruggefloten door VANCAUWENBERGHE. DAERDEN moest cavalier zo nodig alleen met de bal spelen.
Als ik deze ochtend schreef " zwalpei DAERDEN " dan schreef ik dat niet voor niets. Ik heb enkele jaren geleden een reportage gezien over "le Ministre" tijdens een vergadering van het Waalse Parlement. Ik denk dat hzet zelfs de RTBF was die dit uitzond. De manier waarop hij aan politiek deed was echt schrijnend.
Maar ja, de PS ..... hun elite: DAERDEN en FLAHAU. de ene in de Waalse gewestregering en de andere op Landsverdediging.
Die Walen toch, goed dat zij nog wat gevoel voor humor hebben.
Vision is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:42   #97
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik probeer de zaken toch wat van op afstand te bekijken.

De tol van de Franse autowegen doet me denken aan de Middeleeuwen, waar je mocht betalen aan de tolpoort van iedere stad om binnen te mogen.
Eigenlijk staat dit haaks op een moderne mobiliteit.

De realiteit is natuurlijk dat zeer dure wegeniswerken (vb. brug te Millau ..) alleen maar zo betaald kunnen worden, en dat de vervuiler (of verslijter ...) moet betalen.

Een vignet plakken is dan wel goed om de buitenlanders mee te doen betalen, doch het is niet modern en niet verfijnd genoeg: met één vignet passeer je naar keuze één maal in de zomervakantie, ofwel iedere dag van het jaar ....

Dan is het Duitse systeem veel beter: via moderne technologie betalen per km en betalen per gewichtsklasse.
Als dit Duitse systeem niet gemakkelijk overgenomen kan worden, dan ben ik alleen maar voorstander van één Europees vignet. Het is dan aan Europa om te beslissen over de verdeling van de opbrengsten: transitlanden, landen die serieuse inspanningen doen, en natuurlijk: landen die tol heffen zijn uitgesloten wat betreft de geleverde inspanningen voor die delen ...

Eigenlijk is er slechts één goede oplossing: het tolvrije deel van de autowegen van Europees nivo over te dragen aan Europa, zodat zij met de opbrengst van het vignet of van het electronisch controlesysteem volledig verantwoordelijk kunnen zijn voor onderhoud e.d.m. (Je hebt bij ons toch ook gemeentelijke, provinciale en gewestelijke wegen)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 september 2005, 19:56   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pas op, ik ben ook voorstander van het wegenvignet hoor (N-VA ook trouwens), maar ik vind dat dit allemaal op één en hetzelfde moment had moeten gebeuren. Nu is dat weer een soort van transfert, een indirecte dan wel. Uiteindelijk moeten we van de mug ook geen olifant maken hé.
Strategisch is het meer dan schitterend wat de Walen nu gedaan hebben. Niet voor hen zelf, maar voor ons en onze standpunten over verdere regionalisering van bevoegdheden. Dergelijke voorstellen openen de Vlamingen de ogen.
Oud 13 september 2005, 19:58   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Dan is het Duitse systeem veel beter: via moderne technologie betalen per km en betalen per gewichtsklasse.
In Duitsland werkt het systeem nog altijd niet naar behoren. In Oostenrijk echter wel. Op dat laatste land kan men zich dan ook baseren.
Oud 13 september 2005, 20:06   #100
AyneRand
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak
Ik probeer de zaken toch wat van op afstand te bekijken.

De tol van de Franse autowegen doet me denken aan de Middeleeuwen, waar je mocht betalen aan de tolpoort van iedere stad om binnen te mogen.
Eigenlijk staat dit haaks op een moderne mobiliteit.

De realiteit is natuurlijk dat zeer dure wegeniswerken (vb. brug te Millau ..) alleen maar zo betaald kunnen worden, en dat de vervuiler (of verslijter ...) moet betalen.

Een vignet plakken is dan wel goed om de buitenlanders mee te doen betalen, doch het is niet modern en niet verfijnd genoeg: met één vignet passeer je naar keuze één maal in de zomervakantie, ofwel iedere dag van het jaar ....

Als dit Duitse systeem niet gemakkelijk overgenomen kan worden, dan ben ik alleen maar voorstander van één Europees vignet. Het is dan aan Europa om te beslissen over de verdeling van de opbrengsten: transitlanden, landen die serieuse inspanningen doen, en natuurlijk: landen die tol heffen zijn uitgesloten wat betreft de geleverde inspanningen voor die delen ...

Eigenlijk is er slechts één goede oplossing: het tolvrije deel van de autowegen van Europees nivo over te dragen aan Europa, zodat zij met de opbrengst van het vignet of van het electronisch controlesysteem volledig verantwoordelijk kunnen zijn voor onderhoud e.d.m. (Je hebt bij ons toch ook gemeentelijke, provinciale en gewestelijke wegen)
Er bestaat slechts één goede oplossing en dat is het privatiseren van de autowegen. In de naburige toekomst zal dat ook gebeuren.
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be