Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 september 2005, 20:28   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Een deel van mijn familie woont in Zwitserland (dichtbij Lausanne). Ik heb daarover al met hen gesproken en ik weet dus ook hoe het daar gebeurt. Wat TV betreft, ze kijken meer richting Frankrijk dan naar hun eigen zenders. Ze leven meer dan duidelijk in een "Franstalige wereld" en dan merk je ook in hun dagelijkse leven zien. Bon, natuurlijk, je kan ook niet echt België en Zwitserland vergelijken. Zoals je het zegt, de Zwitsers willen het land behouden. In België is de situatie anders.
De Zwitsers willen inderdaad hun staat behouden, maar dan wel onder de huidige voorwaarden. Maak Zwitserland unitair en wees gerust dat het land in een heel diepe crisis terechtkomt en dat er heel grote spanningen ontstaan tussen de Franstaligen en de Duitstaligen (die dan hun numerieke sterkte kunnen gebruiken om heel veel zaken door te drukken). De Duitstaligen zijn immers veel conservatiever dan de Franstaligen die, zoals je terecht aanstipte, veel nauwer aansluiten bij Frankrijk en het aldaar gangbare liberale gedachtegoed.

De Franstalige Zwitsers betitelen hun Duitstalige landgenoten ongeneerd met "les boches".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 20:29   #82
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
Eeem, sorry, ik versta het probleem niet echt...
Wat is er mis met een vlaamse leeuw op een thuisfront??
Het gaat hier om de zwarte leeuw, of het symbool van de separatisten.
Oud 22 september 2005, 20:31   #83
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Yann is hoegenaamd niet hardleers, zoveel ios duidelijk... Enkele maanden geleden was ik nog de boeman omdat ik een ruime betekenis van 'negationisme' hanteerde, één die meer bevatte dan louter de nazi-misdaden... Fijn te merken dat ik zo nu en dan toch tot je doordring!
Dat u vaak waarheden schrijft, zal ik niet ontkennen. Daarom vind ik u ook één van de meest constructieve flaminganten op dit forum.
Oud 22 september 2005, 20:32   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Ik heb niks tegen de Vlaamse Leeuw, wel tegen een Zwarte Leeuw.
Bubbel Yanneman lijdt weer aan historisch negationisme. De onversierde Vlaamse Leeuw is de oudste vorm van de Vlaamse banier. Pas in de laat 17e eeuw krijgt de Vlaamse Leeuw versierde (rode) klauwen en tong. De Vlaamse Beweging baseerde zich op de oudste vormen van de Vlaamse banier, meer bepaald kwam die keuze van dichter Rodenbach.
Oud 22 september 2005, 20:33   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat hier om de zwarte leeuw, of het symbool van de separatisten.
Dit is larie. Ik ken veel Davidsfondsers die helemaal geen separatisten zijn (wel overtuigde Vlaamsgezinden maar die een sterker uitgebouwd federalisme willen) die de niet-versierde Vlaamse Leeuw uithangen.

De onversierde Vlaamse Leeuw is sedert heel lange tijden gebruikelijk in de Vlaamse Beweging (dit vanaf dichter Rodenbach).
Oud 22 september 2005, 20:39   #86
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
De onversierde Vlaamse Leeuw is sedert heel lange tijden gebruikelijk in de Vlaamse Beweging (dit vanaf dichter Rodenbach).
inderdaad. Ook bij vele zogenaamde cultuur- of taal-flaminganten. Wat dus helemaal niks met staatkundig seperatisme te maken had (heeft).
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 20:56   #87
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leeuwenzwaard
Ik woon op de Turnhoutsebaan in oud-Borgerhout. Het "bruine gedeelte" van Borgerhout en wat agitator zegt is 100% correct. Toen Marokko in één of andere voetbalcompetitie zich kwalificeerde voor een halve finale ofzo, werd heel de baan geblokkeerd omdat de Marokkanen met Marokkaanse vlaggen moesten gaan zwaaien. Dat trams werden tegengehouden en geen auto's meer doorkonden, moesten we er maar bij nemen.....
Je kan zeggen wat je wil, maar dat zwaaien met die Marokaanse vlaggen is tenminste vanuit de onderbuik. Het is authentiek.
Totaal anders dan die 'Belgen' die met hun Belgische vlaggen gaan zwaaien omdat het hen opgedrongen is door de verschillende propagandakanalen.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 september 2005, 20:58   #88
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bubbel Yanneman lijdt weer aan historisch negationisme. De onversierde Vlaamse Leeuw is de oudste vorm van de Vlaamse banier. Pas in de laat 17e eeuw krijgt de Vlaamse Leeuw versierde (rode) klauwen en tong. De Vlaamse Beweging baseerde zich op de oudste vormen van de Vlaamse banier, meer bepaald kwam die keuze van dichter Rodenbach.
Ik erken enkel de officiële Vlaamse Leeuw. De flaminganten ontkennen hun identiteit. Wie is dan de negationist?
Oud 22 september 2005, 21:07   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik erken enkel de officiële Vlaamse Leeuw. De flaminganten ontkennen hun identiteit. Wie is dan de negationist?
???

Op en door welke manier wordt hun identiteit wel ontkend?

Als ik het goed voorheeft, bepaalde een welbepaald soort vlag een identiteit. Een Ier die dus met de oude groene vlag rondloopt (zoals ik er al meerdere heb gezien op de jaarlijkse bedevaart naar Chartres) ontkent dus zijn identiteit, omdat hij niet met de driekleurige vlag van de Ierse Republiek zwaait...

Maar goed, u beschouwt een vlag dus als een identiteitsverklaring. Fijn dus dat u de Vlaamse identiteit erkent, juist door het erkennen van de officiële vlag.
Oud 22 september 2005, 21:34   #90
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
???

Op en door welke manier wordt hun identiteit wel ontkend?

Als ik het goed voorheeft, bepaalde een welbepaald soort vlag een identiteit. Een Ier die dus met de oude groene vlag rondloopt (zoals ik er al meerdere heb gezien op de jaarlijkse bedevaart naar Chartres) ontkent dus zijn identiteit, omdat hij niet met de driekleurige vlag van de Ierse Republiek zwaait...

Maar goed, u beschouwt een vlag dus als een identiteitsverklaring. Fijn dus dat u de Vlaamse identiteit erkent, juist door het erkennen van de officiële vlag.
Erkent u uw Belgische identiteit?
Oud 22 september 2005, 21:41   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Erkent u uw Belgische identiteit?
De zoveelste onhandige poging om van het bediscussieerde onderwerp af te wijken.
Oud 22 september 2005, 21:46   #92
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De zoveelste onhandige poging om van het bediscussieerde onderwerp af te wijken.
De zoveelste poging om mijn vraag te ontwijken. Kan u nog antwoorden aub?
Oud 22 september 2005, 22:01   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toch wel. Het verdrijven van de Nederlanders ging gepaard met patriottische en pro-Belgische gevoelens. De bevolking was opgelucht dat de Nederlandse dictator eindelijk weg was.
Neen, ik kan zelfs niet geloven dat je dat zélf gelooft. Wat maakte het voor een boer uit begin 19e eeuw uit of hij een calvinistische Nederlandse koning had, of een lutheraanse Duitse koning?? Die boer wou dat er 's avonds brood of aardappelen op tafel kwam. Dat Belgisch patriotisme kon hem gestolen worden. In 1830 waren er een hoop mensen die tegen de Nederlandse kroon betoogden: Franstalige rattachisten, Waalse industriëlen, de katholieke clerus, arbeiders en boeren die betoogden tegen de economische politiek in de Nederlanden,... maar het aantal Belgische patrioten kon je op één hand tellen. Maar veel van de opstandelingen merkten dat Belgisch minster worden, meer geld opbracht dan België over te dragen aan Frankrijk. En de anderen werden wel omgekocht door Leopold I (was financieel afhankelijk van het bestaan van België).

Citaat:
Vlaanderen werd ook kunstmatig gecreëerd door België.
Reden? Voor de uitdaging?

Citaat:
Ik noem dat gewoon gezonde vaderlandsliefde, iets wat in onze buurlanden veel sterker aanwezig is. Als Vlaams-nationalist heeft u dus zeker niet te klagen.
Vaderlandsliefde die moet aangewakkerd worden door het establishment, is voor mij niet nodig.

Citaat:
U bent een negationist. Dat is overduidelijk.
Ik denk dat u dat ook zegt tegen elke vrouw die jou afgewezen heeft.

Citaat:
Het 'probleem' rond BHV is een uitvindsel van separatistische politici, niet van de bevolking.
En de bevolking van Vlaams-Brabant is tevreden met de verfransing, denkt u?

Citaat:
In een unitair België had men tot één besluit gekomen, en geen drie.
Dat is waar.Maar Wat voor één? Eén waar niemand tevreden mee is.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 08:51   #94
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door restons courtois
En wat is VNJ??
De Vlaams-nationalistische scouts. VNJ staat voor Vlaams-Nationalistisch Jeugdverbond.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 14:03   #95
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman
Neen, ik kan zelfs niet geloven dat je dat zélf gelooft. Wat maakte het voor een boer uit begin 19e eeuw uit of hij een calvinistische Nederlandse koning had, of een lutheraanse Duitse koning?? Die boer wou dat er 's avonds brood of aardappelen op tafel kwam. Dat Belgisch patriotisme kon hem gestolen worden. In 1830 waren er een hoop mensen die tegen de Nederlandse kroon betoogden: Franstalige rattachisten, Waalse industriëlen, de katholieke clerus, arbeiders en boeren die betoogden tegen de economische politiek in de Nederlanden,... maar het aantal Belgische patrioten kon je op één hand tellen. Maar veel van de opstandelingen merkten dat Belgisch minster worden, meer geld opbracht dan België over te dragen aan Frankrijk. En de anderen werden wel omgekocht door Leopold I (was financieel afhankelijk van het bestaan van België).
Ik wil hier zelfs aan toevoegen dat in Vlaanderen de orangisten gewoonweg de mond werden gesnoerd. Die orangisten stonden meestal ook iets dichter bij het gewone volk... .
Oud 23 september 2005, 14:05   #96
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als hij dat gelooft, is hij wel meer dan ziendeblind.
Oud 23 september 2005, 14:08   #97
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
U zeker. De Vlaamse leeuw is hét symbool van Vlaanderen.
Oud 23 september 2005, 14:10   #98
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
De Zwitsers willen inderdaad hun staat behouden, maar dan wel onder de huidige voorwaarden. Maak Zwitserland unitair en wees gerust dat het land in een heel diepe crisis terechtkomt en dat er heel grote spanningen ontstaan tussen de Franstaligen en de Duitstaligen (die dan hun numerieke sterkte kunnen gebruiken om heel veel zaken door te drukken). De Duitstaligen zijn immers veel conservatiever dan de Franstaligen die, zoals je terecht aanstipte, veel nauwer aansluiten bij Frankrijk en het aldaar gangbare liberale gedachtegoed.

De Franstalige Zwitsers betitelen hun Duitstalige landgenoten ongeneerd met "les boches".
De Zwitsers zullen daarmee ook nog problemen krijgen eens ze uit hun historisch isolement komen. Pas dan zullen ze ook meer waarde hechten aan hun identiteit en dan gaan ook daar uiteindelijk de poppen aan het dansen.

Wat betekent 'les boches' eigenlijk?
Oud 23 september 2005, 15:09   #99
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Dubbel/double[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Yann on 23-09-2005 at 16:09
Reason:
--------------------------------

Dubbel/double[/size]

[size=1]Before any edits, post was:
--------------------------------

Citaat:
Waaruit haalt u toch dergelijke beweringen. In Brussel waren er veel pro-Belgische manifestaties. De Belgen waren blij dat ze eindelijk een eigen land hadden, en dat de Hollanders verdreven waren.

Citaat:
Hoezo?

Citaat:
Vaderlandsliefde die moet aangewakkerd worden door het establishment, is voor mij niet nodig.
De Vlaams-establishment doet niets anders.

Citaat:
Tot hiertoe is dat enkel Knuppel.

Citaat:
Wat moet ik dan zeggen? Ik kom uit een dorpje vlakbij de Nederlandse grens. In mijn buurt woonden 95 % Nederlanders. Hoe noemen jullie zoiets? Verollandsing?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Yann : 23 september 2005 om 15:09.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 september 2005, 15:09   #100
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waaruit haalt u toch dergelijke beweringen. In Brussel waren er veel pro-Belgische manifestaties. De Belgen waren blij dat ze eindelijk een eigen land hadden, en dat de Hollanders verdreven waren.

Citaat:
Hoezo?

Citaat:
Het Vlaams-establishment doet niets anders.

Citaat:
Tot hiertoe is dat enkel Knuppel.

Citaat:
Wat moet ik dan zeggen? Ik kom uit een dorpje vlakbij de Nederlandse grens. In mijn buurt woonden 95 % Nederlanders. Hoe noemen jullie zoiets? Verollandsing?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be