Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2005, 20:53   #81
JusticeLover
Banneling

JusticeLover's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwarte Orde
Een jood die iets voor niks doet, stel je voor!
Wiesenthal is rijk geworden op de lijken van 6.000.000 joden, het strekt hem tot eer.
Vergeet dit boekje niet te lezen Pascal:
Zou Guderian(je korporaal) niet boos worden op je?[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by EL TURCO on 20-09-2005 at 21:53
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Wiesenthal is rijk geworden op de lijken van 6.000.000 joden, het strekt hem tot eer.
Zou Guderian(je korporaal) niet boos worden op je?[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:
Zou Guderian(je korperaal) niet boos worden op je?[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door JusticeLover : 20 september 2005 om 20:53.
JusticeLover is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 20:55   #82
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ga vanavond voor u bidden ... en 't zal geen positief gebed zijn vrees ik
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:00   #83
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone
Zeg, Groene Flamingant, geloof jij alles wat een Vlaming over Vlaanderen schrijft?
De kritiek komt nu toevallig wel van Gie van den Berghe en op gebied van de Holocaust wel een kenner. (Terloops: Gie van den Berghe pakt niet alleen degenen aan die de Holocaust misbruiken maar evenzeer of vooral degenen die hem ontkennen).
Citaat:
Voor de rest wordt met "holocaustindustrie" op dit forum door "je weet wel wie" wel degelijk vooral de terugbetalingen aan Joden bedoelt.
Ik vermoed dat je de betreffende boeken nog niet gelezen hebt (wat niet beledigend bedoeld is). Waar het over gaat is NIET de terugbetalingen zélf (die wél een positieve zaak zijn) maar dat het geld in veel gevallen niet bij de nabestaanden zélf terecht komt.
Citaat:
Met alle klassieke cliché's over Joden en geld erbij. Dat jij dat niet wil zien (en dat jij wel zwijgt over de bijzonder bedenkelijke reacties in deze thread) verandert niets aan de realiteit.
Ik heb de reacties in deze discussie gelezen en sommige reacties zijn inderdaad bedenkelijk. Ik neem dat ik niet persoonlijk verantwoordelijk ben voor al wat in deze discussie geschreven wordt?
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 21:07   #84
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
De kritiek komt nu toevallig wel van Gie van den Berghe en op gebied van de Holocaust wel een kenner. (Terloops: Gie van den Berghe pakt niet alleen degenen aan die de Holocaust misbruiken maar evenzeer of vooral degenen die hem ontkennen).
Mijn vraag sloeg op het nep-argument "Finkelstein is een Jood".
Het is niet omdat hij een Jood is dat ik zijn stellingen moet aannemen.
Citaat:
Ik vermoed dat je de betreffende boeken nog niet gelezen hebt (wat niet beledigend bedoeld is). Waar het over gaat is NIET de terugbetalingen zélf (die wél een positieve zaak zijn) maar dat het geld in veel gevallen niet bij de nabestaanden zélf terecht komt.
Ik heb het boek van Gie van den Berghe toevallig wel gelezen, niet dat van Finkelstein.
Op dit forum zit ik niet met van den Berghe (die inderdaad alles behalve een negationist is), maar met ...
Ik had het dus over wat zij bedoelen, en dat kan je gewoon meelezen.
Citaat:
Ik heb de reacties in deze discussie gelezen en sommige reacties zijn inderdaad bedenkelijk. Ik neem dat ik niet persoonlijk verantwoordelijk ben voor al wat in deze discussie geschreven wordt?
Neen, maar toch erg dat men dit soort reacties hier blijkbaar normaal vindt.
Ik zou eens willen zien wat er zal gebeuren mocht ik hier eens vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is.
(Moeilijk uit te testen, want ik zal het uiteraard nooit doen.)
Oud 20 september 2005, 21:10   #85
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
dat jij wel zwijgt over de bijzonder bedenkelijke reacties in deze thread
Ik neem aan dat er weinig kans is dat de echt verstokte antisemieten hier, te overtuigen zijn. Daarom ga ik er (meestal) niet mee in discussie.

Wat Simon Wiesenthal zelf betreft: Voor zijn jacht op nazi-kopstukken kan ik hem alleen maar respecteren. Pijnlijke zaak is wel dat hij, vooral de laatste jaren, toeliet dat zijn 'Simon Wiesenthal-centrum' misbruikt werd voor politieke doeleinden. Verzachtende omstandigheid is daarbij wel zijn hoge leeftijd, waarbij je hem niet persoonlijk alles kan verwijten wat gebeurde in naam van zijn Wiesenthalcentrum.[edit]
[size=1]After edit by groene flamingant on 20-09-2005 at 22:24
Reason:

Citaat:
Ik neem aan dat er weinig kans is dat de echt verstokte antisemieten hier, te overtuigen zijn. Daarom ga ik er (meestal) niet mee in discussie.

Wat Simon Wiesenthal zelf betreft: Voor zijn jacht op nazi-kopstukken kan ik hem alleen maar respecteren. Pijnlijke zaak is wel dat hij, vooral de laatste jaren, toeliet dat zijn 'Simon Wiesenthal-centrum' misbruikt werd voor politieke doeleinden. Verzachtende omstandigheid is daarbij wel zijn hoge leeftijd, waarbij je hem niet persoonlijk alles kan verwijten wat gebeurde in naam van zijn Wiesenthalcentrum.[/size]

Citaat:
Ik neem aan dat er weinig kans is dat de echt verstokte antisemieten hier, te overtuigen zijn. Daarom ga ik er niet mee in discussie.

Wat Simon Wiesenthal zelf betreft: Voor zijn jacht op nazi-kopstukken kan ik hem alleen maar respecteren. Pijnlijke zaak is wel dat hij, vooral de laatste jaren, toeliet dat zijn 'Simon Wiesenthal-centrum' misbruikt werd voor politieke doeleinden. Verzachtende omstandigheid is daarbij wel zijn hoge leeftijd, waarbij je hem niet persoonlijk alles kan verwijten wat gebeurde in naam van zijn Wiesenthalcentrum.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 20 september 2005 om 21:24.
Oud 20 september 2005, 21:20   #86
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Wie kende deze man voor hij vandaag op het nieuws kwam?
Jij duidelijk niet ...
Oud 20 september 2005, 21:23   #87
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik heb het boek van Gie van den Berghe toevallig wel gelezen, niet dat van Finkelstein.
Op dit forum zit ik niet met van den Berghe (die inderdaad alles behalve een negationist is), maar met ...
Je moet het inderdaad niet met de stellingen van die twee auteurs eens zijn. Dat is een feit. Zélfs al is één van de twee auteurs een jood. Feit is anderzijds wel dat zowel Van den Berghe als Finkelstein een aantal feiten aanhalen, waarbij zij duidelijk aantonen dat er wel degelijk zoiets als 'misbruik van de Holocaust' bestaat. (Wat natuurlijk ook weer niet betekent dat er sowieso altijd sprake is van misbruik. maar feit is: misbruik bestaat.)

Wat de personen op dit forum betreft, dat is nogal uiteenlopend volk. ik hoop dat je nu niet komt verkondigen dat het hier allemaal wél antisemieten zijn.
Citaat:
Ik zou eens willen zien wat er zal gebeuren mocht ik hier eens vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is.
Ik vind antisemitische reacties op dit forum helemaal niet normaal. Misschien moet je me wel evend de tijd geven om volledig te reageren. (In mijn laatste bericht hiervoor geef ik op die kritiek een duidelijk antwoord).

Als er een Vlaamsnationalist gestorven is, mag jij daar trouwens best commentaar op geven (op voorwaarde dat de kritiek terecht is natuurlijk). Er is voor mij geen reden om aan te nemen dat bepaalde personen boven alle kritiek verheven zouden moeten zijn. Wat dat 'vrolijk maken' betreft: ik denk dat je mij bezwaarlijk kan beschuldigen dat ik me vrolijk zou maken over de dood van Wiesenthal.[edit]
[size=1]After edit by groene flamingant on 20-09-2005 at 22:29
Reason:

Citaat:
Je moet het inderdaad niet met de stellingen van die twee auteurs eens zijn. Dat is een feit. Zélfs al is één van de twee auteurs een jood. Feit is anderzijds wel dat zowel Van den Berghe als Finkelstein een aantal feiten aanhalen, waarbij zij duidelijk aantonen dat er wel degelijk zoiets als 'misbruik van de Holocaust' bestaat. (Wat natuurlijk ook weer niet betekent dat er sowieso altijd sprake is van misbruik. maar feit is: misbruik bestaat.)

Wat de personen op dit forum betreft, dat is nogal uiteenlopend volk. ik hoop dat je nu niet komt verkondigen dat het hier allemaal wél antisemieten zijn.
Citaat:
Ik vind antisemitische reacties op dit forum helemaal niet normaal. Misschien moet je me wel evend de tijd geven om volledig te reageren. (In mijn laatste bericht hiervoor geef ik op die kritiek een duidelijk antwoord).

Als er een Vlaamsnationalist gestorven is, mag jij daar trouwens best commentaar op geven (op voorwaarde dat de kritiek terecht is natuurlijk). Er is voor mij geen reden om aan te nemen dat bepaalde personen boven alle kritiek verheven zouden moeten zijn. Wat dat 'vrolijk maken' betreft: ik denk dat je mij bezwaarlijk kan beschuldigen dat ik me vrolijk zou maken over de dood van Wiesenthal.[/size]

Citaat:

Citaat:
Ik vind antisemitische reacties op dit forum helemaal niet normaal. Misschien moet je me wel evend de tijd geven om volledig te reageren. (In mijn laatste bericht hiervoor geef ik op die kritiek een duidelijk antwoord).[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 20 september 2005 om 21:29.
Oud 20 september 2005, 22:09   #88
Firestone
Secretaris-Generaal VN

Firestone's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar heb ik dat zelfs maar gesugereerd????
Er is hier een klein aantal rabiate antisemieten bezig, zoveel is duidelijk.
Citaat:
Als er een Vlaamsnationalist gestorven is, mag jij daar trouwens best commentaar op geven (op voorwaarde dat de kritiek terecht is natuurlijk). Er is voor mij geen reden om aan te nemen dat bepaalde personen boven alle kritiek verheven zouden moeten zijn. Wat dat 'vrolijk maken' betreft: ik denk dat je mij bezwaarlijk kan beschuldigen dat ik me vrolijk zou maken over de dood van Wiesenthal.
Ik had het niet over "commentaar geven", uiteraard mag dat.
Ik had het over "vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is". Ook dat "mag" waarschijnlijk, maar mij lijkt zoiets ongepast en nutteloos. Het is vandaag hier naar aanleiding van het overlijden van Wiesenthal gebeurd. (En voor alle duidelijkheid, daar bedoel ik niet kritiek van Tomm of jij mee, ongeacht of ik daar nu mee eens ben of niet.)[edit]
[size=1]After edit by Firestone on 20-09-2005 at 23:10
Reason:

Citaat:
Citaat:
Als er een Vlaamsnationalist gestorven is, mag jij daar trouwens best commentaar op geven (op voorwaarde dat de kritiek terecht is natuurlijk). Er is voor mij geen reden om aan te nemen dat bepaalde personen boven alle kritiek verheven zouden moeten zijn. Wat dat 'vrolijk maken' betreft: ik denk dat je mij bezwaarlijk kan beschuldigen dat ik me vrolijk zou maken over de dood van Wiesenthal.
Ik had het over "vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is". Ook dat "mag" waarschijnlijk, maar mij lijkt zoiets ongepast en nutteloos. Het is vandaag hier naar aanleiding van het overlijden van Wiesenthal gebeurd. (En voor alle duidelijkheid, daar bedoel ik niet kritiek van Tomm of jij mee, ongeacht of ik daar nu mee eens ben of niet.)[/size]

Citaat:
Citaat:
Ik had het over "vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is". Ook dat "mag" waarschijnlijk, maar mij lijkt zoiets ongepast en nutteloos. Het is vandaag hier gebeurd. (En voor alle duidelijkheid, daar bedoel ik niet kritiek van Tomm of jij mee, ongeacht of ik daar nu mee eens ben of niet.)[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Firestone : 20 september 2005 om 22:10.
Firestone is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2005, 22:18   #89
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed. Ik ben blij dat we het daarover eens zijn.
Citaat:
Ik had het over "vrolijk doen omdat één of andere Vlaamsche Nationalist gestorven is". Ook dat "mag" waarschijnlijk, maar mij lijkt zoiets ongepast en nutteloos. Het is vandaag hier naar aanleiding van het overlijden van Wiesenthal gebeurd. (En voor alle duidelijkheid, daar bedoel ik niet kritiek van Tomm of jij mee, ongeacht of ik daar nu mee eens ben of niet.)
OK, als ik je goed versta, ben je niet gelukkig met de kwetsende of beledigende taal over een pas overleden persoon. Dat lijkt me inderdaad getuigen van weinig respect.
Oud 20 september 2005, 22:30   #90
Pascal L.
Gouverneur

Standaard

Wiesenthal was architect van beroep. Hij werd nazi-jager nadat de nazi's 89 familieleden van Wiesenthal hadden vermoord
Jerusalem Post
Pascal L. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 10:27   #91
exodus

exodus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wiesenthal noem jij een leugenaar, en je komt af met de negationistische "ihr" als bron voor je "informatie".

Je moet maar durven, hoor.

De enige leugen hier is dat sommigen blijven ontkennen dat de nazi's miljoenen onschuldige burgers vermoord hebben wegens hun afkomst. Dat is wat jouw bron "ihr" doet.
Je haalt hier weer een aantal zaken express door elkaar. Die bron doet er niet toe. De informatie staat op zich en is zeker niet negationistisch. Het is trouwens ook op vele andere sites te vinden.

Ik zou me eens verdiepen in operation paperclip. Geen NWO roddel maar bevestigde feiten van de import van nazi wetenschappers (en ook beruchte) in Amerika. Jozeph Mengele bv. Dat men ervoor moest zorgen dat dit niet ontdekt werd is nogal logisch.
Oud 21 september 2005, 12:43   #92
Lof der Zotheid

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pindar
op grond waarvan? Omdat ik iets zeg wat je niet bevalt?

met vriendelijke groeten

Pindar
Nee, niet omdat het mij niet bevalt. Het bericht is gewoon niet zo vriendelijk, dus kan ik me moeilijk voorstellen dat ge in de stemming zijt vriendelijke groeten te geven.
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:23   #93
Pindar
Banneling

Pindar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nee, niet omdat het mij niet bevalt. Het bericht is gewoon niet zo vriendelijk, dus kan ik me moeilijk voorstellen dat ge in de stemming zijt vriendelijke groeten te geven.
Ik heb al eerder uitgelegd waarom.
beetje tegengas tegen dat achterlijke idiote geidialiseer
Ik kots altijd een beetje als mensen massaal genaaid worden!!
vandaar.

dank U

met vriendelijke groeten

Pindar
Pindar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2005, 13:39   #94
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Ik heb al eerder uitgelegd waarom.
beetje tegengas tegen dat achterlijke idiote geidialiseer
Ik kots altijd een beetje als mensen massaal genaaid worden!!
vandaar.

dank U

met vriendelijke groeten

Pindar
Ik kan perfect begrijpen dat ge overdreven idealiseren niet kunt uitstaan en erop kotst. Maar dan kunt ge ook geen vriendelijke groeten geven, omdat ge helemaal niet vriendelijk gestemd zijt!
Oud 21 september 2005, 14:01   #95
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik kan perfect begrijpen dat ge overdreven idealiseren niet kunt uitstaan en erop kotst. Maar dan kunt ge ook geen vriendelijke groeten geven, omdat ge helemaal niet vriendelijk gestemd zijt!

Blijkbaar lees je niet goed!
Ik kost dat mensen zo in en in bedonderd worden!
Dat stemt me niet vriendelijk nee, dat zou niet best zijn als dat wel het geval is.

met vriendelijke groeten

Pindar
Oud 21 september 2005, 14:08   #96
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Blijkbaar lees je niet goed!
Ik kost dat mensen zo in en in bedonderd worden!
Dat stemt me niet vriendelijk nee, dat zou niet best zijn als dat wel het geval is.

met vriendelijke groeten

Pindar
1: Ik schijn inderdaad verkeerd gelezen te hebben, waarvoor ik mijn excuses aanbied.
2: Als de mensen bedonderd wensen te worden, dan is dat hun recht. Daar kan helaas weinig aan veranderd worden.
Oud 21 september 2005, 14:13   #97
Pindar
Banneling

Standaard

Citaat:
1: Ik schijn inderdaad verkeerd gelezen te hebben, waarvoor ik mijn excuses aanbied.
1.Heel erg netjes van U, uiteraard aanvaard, en mijn complimenten
voor het door u op deze wijze geuit respect.

Citaat:
2: Als de mensen bedonderd wensen te worden, dan is dat hun recht. Daar kan helaas weinig aan veranderd worden.
Hier ben ik het gedeeltelijk mee eens.
De mensen worden bedonderd omdat men niet weet dat men bedonderd wordt.
Ik wil de missende informatie geven.
Maar inderdaad, als men het dan nog niet wil zien, dan houdt het op.
men noemt dit vrijheid.

met vriendelijke groeten

Pindar[edit]
[size=1]After edit by Pindar on 21-09-2005 at 15:15
Reason:

Citaat:
1.Heel erg netjes van U, uiteraard aanvaard, en mijn complimenten
voor het door u op deze wijze geuit respect.

Citaat:
men noemt dit vrijheid.

met vriendelijke groeten

Pindar[/size]

Citaat:
1.Heel erg netjes van U, uiteraard aanvaard.

Citaat:
men noemt dit vrijheid.

met vriendelijke groeten

Pindar[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Pindar : 21 september 2005 om 14:15.
Oud 21 september 2005, 14:24   #98
Lof der Zotheid

Standaard

Citaat:
Ofwel zijn ze de mening toegedaan dat dit niet bedonderd is.
Oud 21 september 2005, 15:51   #99
democratsteve
Minister-President

democratsteve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus
Je haalt hier weer een aantal zaken express door elkaar. Die bron doet er niet toe. De informatie staat op zich en is zeker niet negationistisch. Het is trouwens ook op vele andere sites te vinden.

Ik zou me eens verdiepen in operation paperclip. Geen NWO roddel maar bevestigde feiten van de import van nazi wetenschappers (en ook beruchte) in Amerika. Jozeph Mengele bv. Dat men ervoor moest zorgen dat dit niet ontdekt werd is nogal logisch.
De vraag die zich hier uiteraard opwerpt is of dit alles is kunnen gebeuren zonder dat Wiesenthal hiervan iets wist? Hij was toch de Nazi jager bij uitstek, dus lijkt het mij zeer uitzonderlijk om aan te nemen dat hij hiervan nooit iets geweten heeft.
Oud 21 september 2005, 16:31   #100
puud
Parlementslid

Standaard

Simon Wiesenthal had nu ook precies geen ‘8 to 5 job’.
En hij was ook een mens - zie laatste stukje – en geen halfgod zoals sommigen hier suggereren.

Een kort overzicht overgenomen uit Het Nieuwsblad van 21 september 2005.

Citaat:
[size=3]Nazi-jager Simon Wiesenthal (96) gestorven in zijn slaap.[/size]

"Dus jij wil de wereld de waarheid vertellen over de kampen? Weet je wat er zal gebeuren, Wiesenthal? Ze zullen je niet geloven. Ze zullen zeggen datje gek bent." De SS-korporaal die dit in 1944 aan Simon Wiesenthal zei, heeft ongelijk gekregen. Meer nog, door zijn woorden begon Wiesenthal een, strijd die 1.100 oorlogsmisdadigers voor de rechter bracht. Gisteren overleed hij in zijn slaap. Hij is 96 jaar geworden. .

Mei 1945. Oprukkende Amerikaanse troepen bevrijden het nazi-kamp Mauthausen in Oostenrijk. Tussen de levende geraamten vinden ze de uitgemergelde jood Simon Wiesenthal, 37 jaar, meer dood dan levend en nog maar 45 kilo zwaar. Als Wiesenthal wat is hersteld, maakt hij de Amerikanen een lijst over van 91 namen van kampbewakers en verantwoordelijken voor de jodenvervolging.
Zo begon één man zijn strijd om de oorlogsmisdaden niet ongestraft te laten. Enkele jaren zouden volstaan, dacht Wiesenthal toen nog. Hij zou zijn strijd pas staken in 2003, toen hij eindelijk met pensioen ging. "Mijn werk is gedaan", zei hij bij die gelegenheid. "Ik heb de massamoordenaars die ik zocht ook gevonden. En ik heb ze allemaal overleefd."

De wereld stort in

Het heeft weinig gescheeld of Wiesenthal had de oorlog niet overleefd. Zes jaar zat de dood hem op de hielen, al sinds Adolf Hitler en Jozef Stalin in '39 Polen tussen hen beiden verdeelden en Sovjetlegers zijn geboortegrond binnenvielen in de buurt van de stad Lviv (tegenwoordig in het uiterste westen van de Oekraïne).
Meteen begon een genadeloze vervolging van al wat joods en 'bourgeois' was. Wiesenthals stiefvader stierf in de gevangenis, zijn stiefbroer werd neergeschoten. Zelf moest hij zijn architectenbureau ruilen voor een job als technicus in een fabriekje dat springveren produceerde.
Een eerste keer ontsnapte Wiesenthal aan de dood toen Oekraïense soldaten hem en andere joden tegen een muur zetten, met tussen hen in een klaar staande kist. Daarop schoot een dronken officier de ene na de andere man in de nek. Toen hij Wiesenthal naderde, weerklonk het gebeier van kerkklokken. "Genoeg", zei de officier. "Tijd voor de avondmis."

Bevrijd door Amerikanen

De gruwel begon pas goed, toen Hitler in '41 de oorlog verklaarde aan Stalin, en nazi-troepen, de Sovjets in Lviv verjoegen. Toen de nazi's in' 42 besloten om systematisch alle joden om te brengen, bereikte de moordmachine al heel snel de familie Wiesenthal. Tegen september van dat jaar waren de meeste van zijn familieleden en die van zijn vrouw Cyla al dood. In totaal zouden 89 verwanten de Holocaust niet overleven.
Zijn vrouw Cyla, gezegend met Arisch-blond haar, kon met valse papieren op tijd nderduiken.
in Warschau. Wiesenthal echter begon aan een calvarietocht door de kampen. De instorting van het oostelijke front redde hem andermaal van de dood. Vanuit het Janwska-kamp begonnen 200 SS-bewakers met 34 gevangenen aan een terugtocht naar het westen. De tocht bracht Wiesenthal naar Büchenwald en eindigde in Mauthausen.En toen kwamen dus de Amerikanen.

Volledige dossiers

Wiesenthal kon de draad weer opnemen. Onverhoopt werd hij herenigd met zijn vrouw Cyla en in 1946 werd hun dochter Paulinka geboren. Maar vergeten kon hij niet. Vergeven evenmin. "Ik zou misschien wel in mijn eigen naam kunnen vergeven", zou hij later zeggen, "maar ik kan niet spreken voor de miljoenen die ze hebben vermoord. "
In plaats van weer als architect aan de slag te gaan, begint hij zijn levenswerk. Wat Wiesenthal beoogt, is een systematische jacht op de oorlogsmisdadigers, door een zo volledig mogelijk dossier met getuigen en bewijzen over te maken aan de autoriteiten, waar de voortvluchtige beulen en kopstukken zich ook bevinden.
Eerst werkt hij samen met de sectie Oorlogsmisdaden van het Amerikaanse leger, tot hij in '47 samen met dertig vrijwilligers in Linz (Oostenrijk), het Joods Historisch Documentatiecentrum opricht. Ondanks de Nurembergprocessen bleven immers een groot aantal van zelfs de beruchtste oorlogsmisdadigers op vrije voeten.

De jacht op Eichmann

Maar de wereld heeft andere zorgen intussen. De VS en de Sovjets vechten volop hun Koude
Oorlog uit en de jacht op de nazi's staat bijlange niet meer bovenaan de agenda. Ontgoocheld sluit Wiesenthal in '54 zijn kantoor en, maakt hij alle dossiers over aan Israël, behalve één: dat van Adolf Eichmann, de technocraat die de moord op miljoenen joden in de praktijk mogelijk maakte.
Het zou uitgerekend de zaak-Eichmann worden die Wiesenthal opnieuw lanceert. In 1960 pakken agenten van de Israëlische geheime dienst Eichmann, alias Ricardo Klement, op in de straten van Buenos Aires. Ze brengen hem naar Israël, waar hij in 1961 schuldig wordt bevonden aan massamoord en opgehangen wordt.
Aangemoedigd door dit succes heropent Wiesenthal zijn Joods Documentatiecentrum, ditmaal in Wenen, en gaat hij zich opnieuw voltijds concentreren op de jacht op oorlogsmisdadigers.
Niet dat hij zelf op jacht gaat. Zijn taak bestaat veeleer uit het geduldig opbouwen van dossiers en het verzamelen en verwerken van de informatie die hem wordt doorgespeeld door een wereldwijd netwerk van sympathisanten en mensenrechtenactivisten.
Zelfs gewezen nazi's ontfutselt hij informatie, handig gebruik makend van oude vetes en rivaliteiten. Eens een dossier afgewerkt, werd het voorgelegd aan de autoriteiten. En als die niet snel genoeg in actie schoten, stapte Wiesenthal zonder aarzelen naar de media.

Niet vergeten

Na ruim vijf decennia strijd heeft Wiesenthal naar eigen zeggen 1.100 oorlogsmisdadigers voor de rechter gebracht. Wat hem dreef? Ooit zei hij: "Als de geschiedenis terugkijkt, dan wil ik dat de mensen weten dat de nazi's niet ongestraft zijn weggekomen met de moord op miljoenen mensen."
Gerechtigheid dus, geen wraak, zei Wiesenthal zelf altijd. " Misschien was de wraak er wel heel even, kort na de oorlog. Maar zelfs voor ik de tijd had gehad om alles grondig te overdenken, besefte ik dat we niet mochten vergeten. Als iedereen vergeet, kan hetzelfde opnieuw gebeuren, over twintig, vijftig of honderd jaar."
Die strijd voor gerechtigheid, voor de herinnering en voor de waarschuwing heeft Simon Wiesenthal volgehouden tot 2003. Toen vond hij het eindelijk tijd geworden voor rust. Zijn vrouw Cyla stierf in november datzelfde jaar.
Gistermorgen is Simon Wiesen thal overleden bij hem thuis in Wenen. Hij stierf in zijn slaap.

Wim DEPOORTERE
Citaat:
[size=3]Zijn grootste successen[/size]

Adolf Eichmann.

De technocraat die de Endlösing praktisch uitwerkte, werd in 1960 door agenten van de Mossad opgepakt in Buenos Aires. Eichmann werd veroordeeld in Israël en opgehangen in mei ’61. Wiesenthal speelde geen rol in de gevangenneming, maar verhinderde dat Eichmanns vrouw haar man dood kon verklaren terwijl hij was ondergedoken.

Franz Stangl

De ex-commandant van de kampen Treblinka en Sobibor in Polen zat ondergedoken in Brazilië. Na drie jaar speurwerk kon Wiesenthal Stangl ontmaskeren. In ’67 werd hij in West-Duitsland veroordeeld tot levenslang. Vier jaar later stierf hij in de gevangenis.

Karl Silberbauer.

De Festapo-officier die Anne Frank arresteerde in Amsterdam werd ontmaskerd in 1963 in Oostenrijk, waar hij werkte als politie-inspecteur.

Hermine Braunsteiner

Wiesenthal bekwam in ’73 haar uitlevering aan Duitsland, terwijl zij al die tijd als huisvrouw in een voorstad van New York had geleefd. Ze werd veroordeeld tot levenslang voor de moord op honderden kinderen in het kamp Majdenek in Polen. Braunsteiner was berucht voor haar voorkeur om vrouwelijke gevangen dood te schoppen. Drie jaar voor haar dood, in ’99, kwam ze vrij.

[size=3]Zijn grootste ontgoocheling[/size]

Josef Mengele

De dokter die in Auswitz gruwelijke experimenten uitvoerde, stierf in Brazilië in 1978.
Citaat:
[size=3]Niet altijd alleen maar lof[/size]

In zijn lange leven heeft Simon Wiesenthal behalve bewonderaars, ook een hoop vijanden gemaakt.
Het vriendelijkste verwijt dat hij kreeg, was nog dat hij vooral erkenning zocht voor zichzelf. Feit is dat Wiesenthal een trots man was, die zich opofferde voor zijn missie, maar ook hunkerde naar erkentelijkheid voor dat werk.
Durfde hij daarbij zijn aandeel in. het opsporen vim oorlogsmisdadigers te overdrijven? In het geval van de arrestatie van Adolf Eichmann haalde hij zich in alle geval veel kritiek op de hals met de publicatie in 1961 van zijn boek "Ik joeg op Eichmann". De titel creëerde hogere verwachtingen dan de inhoud kon waarmaken. Maar de auteur raakte er na jaren ploeteren in de obscuriteit wel in een klap beroemd mee, zeker omdat de Israëlische geheime dienst er het zwijgen toedeed. Later zou een gewezen topman van de Mossad zich laatdunkend over Wiesenlhal uitlaten. Maar Wiesenthal bleef bij zijn gelijk. "Door alle publiciteit kregen we informatie en geld", zei hij, erop wijzend dat hij soms alleen met geld snel vergrijzende ex-nazi's tot praten kon bewegen. '

Onverkwikkelijke ruzies

Wiesenthal kreeg het ook aan de stok met de eerste joodse kanselier van Oostenrijk, Bruno Kreisky. De rel begon toen Wiesenthal tekeerging tegen Kreisky, omdat die zijn regering wou redden met toegevingen aan een extreemrechtse partij. Daarop beschuldigde de kanselier Wiesenthal valselijk van samenwerking wet de Gestapo op het einde van de oorlog. Er kwam een onverkwikkelijke rechtszaak aan te pas om Wiesenthals naam te zuiveren.
Nog pijnlijker was Wiesenthals botsing met het Joods Wereldcongres rond de Oostenrijker Kurt Waldheim. Wiesenthal weigerde zich begin de jaren '80 uit te spreken tegen Waldheims kandidatuur voor het kanselierschap. Waldheim had weliswaar in het Duitse leger gediend tijdens de Tweede Wereldoorlog, maar had volgens Wiesenthal niet meegewerkt aan de deportatie van joden. Daarop begon het Joods Wereldcongres een campagne tegen Wiesenthal. (DPW)
puud is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be