![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() enkel al omdat 3) wel kan rijmen met op z'n minst 1) of 2) onafgezien of deze twee wat haaks op elkaar zouden staan |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk, de discussie over armoede is hier wel, als ge het mij vraagt, een "valse" discussie, een luxediscussie. We zijn hier niet aan het discusieren over voeding, kleding, gezondheidszorg..., doch over telenetkosten (die in de bibliotheek trouwens zo goed als gratis zijn), cinemabezoek... Wel een beetje over huisvesting, waar ik mij dan weer afvraag waarvoor de sociale woningen dan weer dienen. Laatst gewijzigd door Bob : 19 oktober 2005 om 08:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
-generatie één bouwt op, -generatie twee, zet voort, -generatie drie breekt af. Heb in dat verband trouwens meer problemen met bvb het koningshuis, waar iemand zijn lot gewoonweg bij de geboorte wordt bepaald. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
De coöperatieven hebben allang bewezen dat ze niet werken; dat ze vroeg of laat de duimen moeten leggen. En dat hebben ze nagenoeg allemaal gedaan. Argentinië is een uniek voorbeeld en tegelijk ook een belangrijke les; eens de politiek zich daar weet te saneren en de economie weer op gang komt (lees: eens het kapitaal weer geïnteresseerd is in duurzame investeringen in dat land), zullen die coöperatieven wegsmelten als sneeuw voor de zon. Want je hebt het niet over "de bazen" in de klassieke zin van het woord, maar over de kapitaalverschaffers. Ga jij mijn geld weigeren als je het goed kan gebruiken om je bedrijf verder uit te bouwen, meer werkgelegenheid de creëren en/of de bestaande werkgelegenheid beter te verzekeren? Citaat:
Kijk, ik ben er rotsvast van overtuigd dat we terug moeten naar een systeem waar werkende mensen voor zichzelf een afdoende sociale zekerheid organiseren buiten de grijpgrage vingertjes van machtsgeile politici. Terug naar de pensioenkassen, naar de verzekerings-, spaar- en beleggingsformules. Sociaal gecorrigeerd, d�*t wel. En daarnaast een systeem van herverdeling dat uitsluitend gericht is op het lenigen van de noden van de allerarmsten. Het vet wegtrimmen van de heilige koe van de SZ om ervoor te zorgen dat ze toekomstmogelijkheden heeft. Vandaag komt het er in de eerste plaats op aan om je vragen te durven stellen bij de uitgaven, om de schaarse centjes tweemaal om te draaien en pas d�*n kan je eventueel een extra bijdrage vragen van de mensen die het allemaal moeten financieren.
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens mij hebben we het dan over een veel kleiner deel dat de productiemiddelen bezit. De rijke industriëlen of grootgrondbezitters die hun kapitalen in de loop der eeuwen hebben opgebouwd of verloren. Denkt ook maar eens welk bedrag topmanagers bijeen kunnen sparen in hun leven. Maar ook zij zullen eens sterven en dan komt hun kapitaal voor een deel terug in de vorm van erfenisrechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Vreemdeling
|
![]() Gelukkig voor onze maatschappij zijn er armen en rijken. Rijken zullen alles doen om rijk te blijven, armen alles om ook rijk te worden. Het geeft allen een reden tot arbeid, en dat is nu net wat onze westerse maatschappij 'groot' heeft gemaakt; de arbeid van onzer allen voorouders. Als je het geluk hebt van hier geboren te worden, of binnen te geraken, kan je genieten van onze welvaartsstaat, onze uitkeringen, onze gezondheidszorg, onze bijna gratis openbare voorzieningen. Ons welvarend Westen bepaald nog steeds mee de internationale politiek, en zorgt voor wetenschappelijke vooruitgang.
Als er geen kloof zou zijn tussen arm en rijk, is er geen motivatie meer om meer arbeid te leveren dan noodzakelijk. Onze maatschappij zal vertragen. Een kloof waar 1% van de bevolking 99% van de rijkdom bezit is niet bevorderlijk, aangezien dan iedereen even arm is, en er geen reden is om verschil te maken. Minimale arbeid lijkt het gevolg, want je wordt er toch niets rijker van. Als iedereen bijna evenveel heeft, dan is er geen motivatie om hard te werken, je kan toch amper meer verdienen. Maar een 30-70 splitsing lijkt me juist gezond voor een maatschappij. Het geeft de 'armen' een kans om naar de hoogste 30% door te stoten door studie, arbeid, aanpassing. Wat ik de laatste tijd wel vrees, is dat we met paars richting 20-80 aan het evolueren zijn, door het geld te gaan halen bij de armsten der rijken en rijksten der armen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe we in afwachting een herverdeling - gesteld dat we die wenselijk achten - realiseren buiten de staat om, is me niet duidelijk. Citaat:
|
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Ik hoor hier de beschuldiging, "u weet niet wat arm zijn is", aan het adres van mensen die het niet direct eens zijn met kaatd.
Wel, ik ben nu 'vermogend', maar ben ooit arm geweest. Armer dan de meeste gewone werknemers. Heb tot 4 maal toe een zaak gehad, die door omstandigheden die hier niet terzake doen, bankroet zijn gegaan. Ik had natuurlijk van bij de eerste tegenslag op m'n kont kunnen gaan zitten en de regereing, samenleving, etc;; de schuld geven van mijn problemen. Heb dit echter niet gedaan, maar ben steeds weer overeind gekrabbeld. Nu ben ik 40 en heb sinds enkele jaren een bloeiende zaak. (niet meer in Belgie. Nooit meer als het van mij afhangt) Moet ik mij nu schuldig voelen? Trouwens, dat de "rijken" meer moeten doen (lees:afdragen) voor de samenleving is toch nu ook al het geval? Enfin, ik wou maar even duidelijk maken dat gezien mijn verleden, ik maar weinig begrip kan opbrengen voor de "klagers" onder ons. Vlaanderen is de laatste jaren een echte "klaagcultuur" geworden. Bleten, zagen en alles en iedereen behalve zichzelf de schuld geven van hun "armoede". Op den duur ga je nog denken dat ze liever lui en "arm" zijn, zodat ze kunnen afgeven op de "rijken", ipv zelf iets te ondernemen.
![]() |
#95 |
Gouverneur
|
![]() Ze moeten de arbeiders dan nog wat meer uitbuiten en pluimen. De kloof tussen rijk en arm zal dan nog sneller en duidelijker worden.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door Dekoster : 19 oktober 2005 om 13:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Persoonlijk denk ik dat zulke coöperatieven kunnen werken in niet-kapitaalintensieve bedrijfssectoren. Het is niet exact hetzelfde, omdat hier klanten eigenlijk aandeelhouders zijn, maar een voorbeeld is de verzekeringssector, waar in Frankrijk mutualiteiten/coöperatieven een groot marktaandeel hebben. In België is er ook zo'n voorbeeld: Ethias. Deze verzekeraar heeft helemaal geen aandeelhouders (in de klassieke betekenis), moet dus geen return creëren. Ondertussen is deze verzekeraar één van de meest succesvolle in België geworden. Ik denk dat dit principe ook toepasbaar is op situaties waarbij de werknemer eigenlijk de aandeelhouder is. Moeilijker lijkt mij dit te doen voor kapitaalintensieve sectoren (staalproductie bijv.). Ik kan mij moeilijk inbeelden dat elke arbeider bereid is al zijn geld in het bedrijf te steken en dus ook alle risico's te dragen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |