Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 oktober 2005, 12:01   #81
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De werkwilligen vrijwaren de sociale zekerheid van de totale instorting.
Daar profiteren de stakers ook van, 'al wensen die dat niet te begrijpen'.

Egidius
Egidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 12:04   #82
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaatd
Het kwaadwillig belemmeren van het verkeer wordt strafbaar gesteld in artikel 406 van het Belgische Strafwetboek. Het artikel stelt niet alle belemmering van het verkeer strafbaar, maar enkel het kwaadwillig belemmeren. Uit de parlementaire voorbereiding van dit artikel uit het Strafwetboek blijkt duidelijk dat het begrip kwaadwillig niet te ruim mag worden geïnterpreteerd. De toenmalige wetgever was zich bewust van het gevaar van een excessieve beteugeling van een aantal grondrechten zoals het recht op vrije meningsuiting en het stakingsrecht. Het was niet de bedoeling om stakingspiketten, ook al staan ze op de openbare weg, strafbaar te stellen. Noch wilde men sit-ins, waarbij pacifistische betogers op de openbare gaan neerzitten, strafrechtelijk beteugelen. Ook het deelnemen aan niet-toegelaten betogingen of stakingsacties is niet van die aard dat het zou neerkomen op 'kwaadwillig' belemmeren van het verkeer.

Deze interpretatie werd onlangs nog bevestigd door het Antwerpse Hof van Beroep in een arrest van 28 oktober 2004. In deze zaak ging het om een vakbondsactie waarbij een filterblokkade op de autosnelweg werd georganiseerd. Het Hof oordeelde toen dat het om een legitieme vakbondsactie ging en er van kwaadwilligheid geen sprake kon zijn.

Wie het conflict tussen werknemers en werkgevers speelt volgens de regels van de werkgevers, is bij voorbaat verloren. We moeten dat conflict beslechten op onze manier en met de wapens die ons het beste uitkomen. Het hele radarwerk ligt stil als ONZE sterke arm dat wil. Daar valt niets aan te verordenen. Wij leggen het land lam tot onze eisen ingewilligd worden. Zo simpel is dat. De staking van 7 oktober heeft al een pak toegevingen opgebracht, de volgende staking zal een nog beter resultaat brengen.
Ik heb dit al in een andere topic gezegd maar omdat jij dit blijft herhalen moet ik mijzelf ook herhalen.

Het is niet omdat de blokkades niet strafrechterlijk beteugeld worden of kunnen worden dat het zomaar is toegelaten. Niet alle verboden gedragingen worden gesanctioneerd door een strafsanctie. Verboden gedragingen kunnen eveneens gesanctioneerd met een burgerlijke of administratieve sanctie ter bescherming van andermans rechten.

Ik zie niet in waarom het recht op vrij verkeer minderwaardig zou zijn aan het recht op staken. De rechter en wetgever moeten dus beide rechten garanderen en naar een redelijk verantwoord evenwicht zoeken.
Oud 25 oktober 2005, 12:09   #83
Djiezes
Europees Commissaris

Djiezes's schermafbeelding

Standaard

Zou het eigenlijk toeval zijn dat er altijd op een vrijdag of een maandag gestaakt wordt? En hoeveel van die pipo's maken dan komende maandag ook nog eens de brug?

Laatst gewijzigd door Djiezes : 25 oktober 2005 om 12:10.
Djiezes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 12:38   #84
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judge
Ik heb dit al in een andere topic gezegd maar omdat jij dit blijft herhalen moet ik mijzelf ook herhalen.

Het is niet omdat de blokkades niet strafrechterlijk beteugeld worden of kunnen worden dat het zomaar is toegelaten. Niet alle verboden gedragingen worden gesanctioneerd door een strafsanctie. Verboden gedragingen kunnen eveneens gesanctioneerd met een burgerlijke of administratieve sanctie ter bescherming van andermans rechten.

Ik zie niet in waarom het recht op vrij verkeer minderwaardig zou zijn aan het recht op staken. De rechter en wetgever moeten dus beide rechten garanderen en naar een redelijk verantwoord evenwicht zoeken.
Dit lijkt me een heel correcte analyse.
Het ene recht hoeft zelfs het andere niet in het gedrang te brengen.
Stakers breiden hun recht foutievelijk uit naar zaken die met staken niks te maken hebben zoals blokkades en gijzelingen en het hinderen van andere mensen.
Staken is weigeren te werken.
Dat is ieders goede recht, of behoort het althans te zijn.
Je schendt er geen vrijheid van anderen mee.
Dat gebeurt wel met blokkades en gijzelingen.

Het recht om een cake te bakken, geeft je nog niet het recht de bloem in iemands gezicht te gooien of de hete vorm tegen iemands kaak te drukken. Het houdt evenmin een verplichting in voor anderen om ook cake te bakken of ervan te eten.
Oud 25 oktober 2005, 12:46   #85
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Dit lijkt me een heel correcte analyse.
Het ene recht hoeft zelfs het andere niet in het gedrang te brengen.
Stakers breiden hun recht foutievelijk uit naar zaken die met staken niks te maken hebben zoals blokkades en gijzelingen en het hinderen van andere mensen.
Staken is weigeren te werken.
Dat is ieders goede recht, of behoort het althans te zijn.
Je schendt er geen vrijheid van anderen mee.
Dat gebeurt wel met blokkades en gijzelingen.

Het recht om een cake te bakken, geeft je nog niet het recht de bloem in iemands gezicht te gooien of de hete vorm tegen iemands kaak te drukken. Het houdt evenmin een verplichting in voor anderen om ook cake te bakken of ervan te eten.
Helemaal mee eens! Die blokkades zijn niet meer dan een truuk om te kunnen zeggen dat de staking goed werd opgevolgd. Daarenboven is het ook nog eens broodroof, vermits een werkwillige ook niet betaald wordt als hij niet op zijn werk geraakt.
Oud 25 oktober 2005, 12:49   #86
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Djiezes
Zou het eigenlijk toeval zijn dat er altijd op een vrijdag of een maandag gestaakt wordt? En hoeveel van die pipo's maken dan komende maandag ook nog eens de brug?
goh wat een luiheid is er toch in de wereld.
ik word er depressief van.
laat ik maar gauw wat lekker hard gaan werken, dat zal me opkikkeren.

Laatst gewijzigd door Mitgard : 25 oktober 2005 om 12:50.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 12:51   #87
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chrisis
Grote jan is zelfstandig, en werkt zijn 60 uur per week wanneer hem dat past (allez, wanneer het mijn klanten past) Dus hou uwen kwek over profiteren hé manneke, ik betaal al jaren ongeveer 15000 Euro aan belastingen plus nog eens een goede 8000 Euro RSZ. Dus ik zou op mijn woorden letten, want als alle zelfstandigen stoppen met hun betalingen aan de overheid ga jij honger leiden, véél honger! 't Is misschien een goede manier van actievoeren voor de werkgevers, gewoon niks meer doorstorten van BTW, RSZ of fiscus?

Oh ja, ik zou graag iemand in dienst nemen, maar 't is gewoon te duur. Het VEW-statuut zou een oplossing zjn, dan kan ik gerust mijn teveel aan werk herverdelen naar de arbeidsmarkt, maar een loonkost van 3000 Euro per maand voor een netto-loon van 1000 Euro kan ik mij niet permiteren, dan is er niks meer over voor mijzelf, buiten de risico's dan!

Maar jij bent nog steeds blind zeker? ,in jouw plaats
Dag Kwekkie,

ik werk ook vaak 60 uur per week (of meer), maar vreemd genoeg zie ik studentjes die leven van hun spaarcentjes eigenlijk niet als profiteurs.

Gek eh.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 25 oktober 2005 om 12:51.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 12:52   #88
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb maandag verplicht verlof.
Allez, we mogen wel werken enzo eh.
Maar we zijn een verlofdag kwijt.
Oud 25 oktober 2005, 12:54   #89
Djiezes
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
goh wat een luiheid is er toch in de wereld.
ik word er depressief van.
ja, doe dat
Oud 25 oktober 2005, 12:57   #90
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Dag Kwekkie,

ik werk ook vaak 60 uur per week (of meer), maar vreemd genoeg zie ik studentjes die leven van hun spaarcentjes eigenlijk niet als profiteurs.

Gek eh.
Dat hoeft geen contradictie te zijn.
Laat elk indiidu zijn zin doen.
Laat staken wie wil, laat werken wie wil.
Oud 25 oktober 2005, 13:00   #91
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
Mocht je een geschikt werkje vinden, dan behoort dat zeker tot de mogelijkheden.
Binnen een uurtje ga ik aan de slag, tot vannacht, en ik weet bij voorbaat dat ik me kiplekker zal voelen.
Dat neemt niet weg dat ik genoot van een lekker luie voormiddag: forummen, filmpje kijken, boekje lezen, brokje eten, dutje.......
Zalig allemaal toch?
Oud 25 oktober 2005, 13:09   #92
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Men blijft vragen naar de juridische achtergrond van het blokkeren van kruispunten, straten en het plaatsen van piketten. Ik geef telkens opnieuw de wet die van toepassing is en de manier waarop hij toegepast wordt. Zolang men de vraag hier stelt, zal ik ze blijven beantwoorden met dit tekstje, het is de enige wettekst die van toepassing is.
Met dat verschil dat u geen wet geeft maar een interpretatie in combinatie met een voorbeeld dat niet ter zake doet aangezien filterblokkades niet hetzelfde zijn als gehele blokkades.

Citaat:
Parlementaire Handelingen zijn geen interpretaties, ze gaan de wet vooraf en ze zijn van belang bij de toepassing van de wet door de rechtbank.
U post echter geen parlementaire handeling, u post een interpretatie.

Citaat:
Zowel Parlementaire Handelingen als uitspraken van rechtbanken, zijn rechtsgeldig. Zeker uitspraken van het Hof van Beroep.
Dat uitspraken van rechtbanken rechtsgeldig zijn is nogal wiedes, anders zou die rechtbank weinig nut hebben. Wat echter niet wil zeggen dat een uitspraak in een rechtbank over één zaak, automatisch overgenomen zal en moet worden in alle andere zaken die daar iets of wat op lijken…

Citaat:
Als een blockade van een autosnelweg niet veroordeeld wordt, is een blockade van een kruispunt al helemaal niet strafbaar. Het is geen toeval dat men met deurwaarders en via kortgedingen de piketten aanvalt. In een normale (hogere) Rechtbank van Eerste Aanleg, verliest de werkgever een proces tegen piketten en blockades. Dat weten de werkgevers ook. Onze geschiedenis bulkt van dat soort uitspraken en telkens opnieuw bevestigt de Rechtbank dat het blokkeren van straten en kruispunten bij sociale acties niet strafbaar is en niet valt onder 'kwaadwillig belemmeren van het verkeer'. Dat is namelijk 'goedwillig belemmeren'...
U bent hier toch diegene die het over feiten en analyses heeft, dan zou volgende luitspraak die je zo uit een basis-cursus logica kan halen niet al te moeilijk mogen zijn: elke filterblokkade is een blokkade maar niet elke blokkade is een filterblokkade. Uw voorbeeld slaagt dus op niets.
Belemmeren van verkeer door stakingspiketten is kwaadwillig, tenzij op voorhand aangevraagd. Door dat te doen tast je immers andermans rechten aan en geen één recht is zo absoluut, zelfs het stakingsrecht niet, dat ze toelaat rechten van anderen te schenden.

Citaat:
Neen, het zijn feiten en analyses. Het zijn wetteksten, parlementaire handelingen en juridische uitspraken die daarop gebaseerd zijn. Die staan vast en niet onderhevig aan mijn of uw mening.
U zou gelijk hebben, mocht u wetteksten en parlemantaire handelingen posten. U zou eventueel zelfs gelijk hebben mocht u vonnissen over identieke zaken posten. U post echter een interpretatie door extrapolatie van een vonnis over een feit dat enkele raakvlakken heeft, hetgeen per definitie betekent dat u hier met meningen goochelt. Uw favoriete uitspraak “opinions are like assholes” gaat dus ook voor uzelf op. Los daarvan geeft het te pas en te onpas gooien met die uitlating eerder blijk van een gebrek aan degelijke argumenten. Het is een manier om weg te lopen van een discussie, maar het geeft meer bloot over uzelf dan uw wel zou willen…

Citaat:
Als je mijn mening wil, dan zal ik je laten weten wat ik vind van die wetteksten en die blockades, maar mijn mening is even belangrijk als de uwe, daarom hou ik ze voor mezelf.
[FONT=Times New Roman][SIZE=3][/SIZE][/FONT]
[SIZE=3][FONT=Times New Roman]Doet u dat…[/FONT][/SIZE]
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 13:13   #93
Egidius

Standaard

Citaat:
De wetgever zegt niets over vakbonden, wel over stakingen (ook wilde, niet door de vakbonden erkende stakingen bijvoorbeeld) en sociale acties die door individuen of andere verenigingen worden georganiseerd.
Het nieuwe middel tegen stakingsterroristen (® Case New Holland):[SIZE=2]
[/SIZE]

of iets modieuzer:

Egidius
Oud 25 oktober 2005, 13:19   #94
Egidius

Standaard

Citaat:
Het antwoord op uw vragen:

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 oktober 2005 om 13:24.
Oud 25 oktober 2005, 14:54   #95
xmordan
Burgemeester

xmordan's schermafbeelding

Standaard

Er wordt hier veel gescholden, gefantaseerd en gekonkelfoezd.
Maar dat neemt niet weg dat het stakingsrecht en al wat daarbij hoort een grondwettelijk recht is. Het recht tot werken is dit ten spijt van sommigen niet.
Het is spijtig dat er hierover onder de werknemers moet gedebatteerd worden.
Want uiteindelijk worden wij allemaal in de zak gezet door de overheid en de werkgevers.
Eerst de duizenden werklozen een job graag. Daarna kunnen we nog zien of we langer willen werken of dat we goedkope Polen moeten invoeren.
Oud 25 oktober 2005, 15:07   #96
Egidius

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xmordan
Het is spijtig dat er hierover onder de werknemers moet gedebatteerd worden.
Neen, dat is niet spijtig. Het wordt eindelijk tijd.

Citaat:
Want uiteindelijk worden wij allemaal in de zak gezet door de overheid en de werkgevers.
Dat gebeurde tot voor kort, door mensen kunstmatig en veel te vroeg op pensioen te laten gaan op kosten van de gemeenschap. Het regeringsplan brengt daar nauwelijks verandering, en dus worden we idd verder in de zak gezet.

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 25 oktober 2005 om 15:07.
Oud 25 oktober 2005, 15:16   #97
xmordan
Burgemeester

xmordan's schermafbeelding

Standaard

Onze grootouders zijn voor het stakingsrecht gestorven.
Zoniet zaten we hier nog steeds met toestanden als te tijde van priester Daens.
Men weet dan ook onmiddelijk uit welke hoek de tegenstanders komen.
Stakers voor luierikken en dronkaards laten doorgaan zegt meer over Uzelf dan over de stakers.
Moeten we dan blijven ja-knikken en de heren die nooit zelf hebben gewerkt voor ons laten beslissen?
Oud 25 oktober 2005, 15:34   #98
Egidius

Standaard

Citaat:
Onze grootouders zijn voor het stakingsrecht gestorven.
Zoniet zaten we hier nog steeds met toestanden als te tijde van priester Daens.
Men weet dan ook onmiddelijk uit welke hoek de tegenstanders komen.
Jongen, uw romantiek is versleten tot op de draad.

Citaat:
Stakers voor luierikken en dronkaards laten doorgaan zegt meer over Uzelf dan over de stakers.
Zij zijn het die beslissen om met een sixpack over de straten te zwalpen en om 7u30 aan de toog van het Volkshuis te hangen (hier in de streek vastgesteld op 7 oktober).

Ik zou het ook liever zien dat stakers enige fierheid opbrengen, geloof me. Helaas lijken ze vaak meer op een troep hooligans die van den Beerschot terugkomen.

Citaat:
Moeten we dan blijven ja-knikken en de heren die nooit zelf hebben gewerkt voor ons laten beslissen?
Dat moet u zelf beslissen. Ik doe dat alvast niet.

Egidius
Oud 25 oktober 2005, 15:59   #99
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
U kunt er toch niet omheen dat zwaaien met het recht op arbeid helemaal nergens op slaat binnen ons systeem. Als de patroons daarmee gaan zwaaien is het wel enorm hypocriet.
Waar ziet ge staan dat “patroons” verplicht zijn om iedereen werk te verschaffen.
Recht op arbeid houdt in dat niemand u mag beletten om uw beroep uit te oefenen en dat in de meest gunstige arbeidsvoorwaarden.
Sinds wanneer bestaan alleen patroons en werknemers ?
Hebben zelfstandige beroepen dan geen recht op arbeid volgens u?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2005, 16:04   #100
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het stakingsrecht is een recht voor alle werknemers dat in verscheidene nationale en internationale verdragen is beschreven en toegekend.
Op dit recht mogen geen beperkingen worden uitgeoefend dwz stakers hebben het recht om op geweldloze wijze, werkwillenden de toegang tot een bedrijf te ontzeggen en/of hen te overhalen het werk neer te leggen.
Dwangsommen opleggen aan stakingspiketten is dus volledig illegaal en strijdig met het stakingsrecht.
Maar wat dan met het recht op werken, zullen velen zich afvragen?
Wel, dat schijnt helemaal niet te bestaan. Het staat nergens beschreven en er bestaan ook geen verdragen over.
Wat wel bestaat is het recht op arbeid maar dat betekend dan weer helemaal wat anders. Namelijk dat elke burger van zijn overheid een job kan eisen.
Vrijdag wordt een prachtdag en ik raad de militanten dan ook aan om het milieuactivisten-systeem toe te passen. Namelijk bind Uzelf vast aan bedrijfspoorten. Vorm menselijke kettingen om wegen af te sluiten.
Bind U stevig aan elkander vast, het duurt uren voor de politiediensten U hebben losgemaakt en het is volledig geweldloos.
Voor onze regering zit er niets anders op dan de onderhandelingen opnieuw te starten of zichzelf te ontbinden.
De overheid, hoe machtig ook zullen nooit de strijd tegen de basis kunnen winnen. Want uiteindelijk bent U hun kiezers.

Alle macht aan het proletariaat.
bedrijven, wegen en kruispunten zijn allemaal privé eigendom of eigendom van de staat en stakers hebben dus geen rechten over de versperring ervan.

en als u werkwillende mensen weigert door te laten overtreed u het recht van vrijheid die ieder van ons heeft.

Daarbij komt nog eens dat de stakingen in België niets zullen veranderen aan de realiteit en die is dat onze welvaart verschuift naar het oosten.

we staan voor een moeilijke keuze.

oftewel werken we harder en langer en behouden we enigszins ons mooie leventje

oftewel blijven we staken en gooien we onze economische troefen in de vuilbak en staat ons economisch verval te wachten

aan ieder van u de keuze welke u het liefste wil

en hoeveel denken u dat effectief staken voor de pensioen leeftijd voor de meeste van de stakers is het lekker gewoon een extra dagje verlof.
en diegene die daar wel in brussel staan te joelen weten enerzijds niet hoe de wereldeconomie precies werkt of staan daar voor hun eigen voordelen

en dan nog iets wat de tijd van deans betreft.
als we zo blijven verder doen met dat staken eindigen we inderdaad zoals in de tijd van daens maar dan enkel met het verschil dat in daens zijn tijd er bedrijven waren en nu dan niet meer.

Mensen wees toch eens content met wat we hebben.

1) we hebben de mooiste sociale zekerheid die we kunnen behouden met iets langer te werken en dergelijke

2) we hebben de mooiste ziekteverzekering

3) we hebben massa's vrije tijd door mooie uren in de week.

4) we hebben een mooi loon

5) we hebben veel vrije verlof dagen

6) we kunnen verlof nemen voor speciale momenten

7) onze werkdruk is misschien redelijk hoog maar nog lang niet zo hoog als in vele andere landen

8) we leven in een land waar we het meest zuivere drinkwater gewoon uit de kraan kunnen drinken

9) we leven in een land waar onze voorraad kast uitpuilt van de lekkernijen

10) we kunnen bijna allemaal jaarlijks op vakantie gaan

11) we kunnen veel spullen kopen voor onze duizenden hobby's

12) we leven in een stabiel veilig en vrij land waar we onze mening mogen en kunnen zeggen

en hoe durven wij nu nog zeggen dat het slecht gaat, ten opzichte van de rest van de wereld zouden we ons moeten schamen.
en toch durven wij voor meer schreeuwen

maar genoeg is genoeg en het luilekker leventje van de jaren 60/70/80 is gedaan.
het word tijd dat we onze ogen open gaan doen en met minder content gaan zijn en als 2 jaar langer werken helpt om mijn kinderen en misschien kleinkinderen ook nog een sociale zekerheid te kunnen geven dan doe ik dat met plezier en als arbeider in de metaalsector heb ik ook soms moeilijke momenten. ik ben 28 en werk al 10 jaar in die sector en sommige jobs zijn zwaar en hier kunnen uitzonderingen worden opgemaakt inzake het pensioen maar over het algemeen is iedere belg doorgaans goed gezien met zijn job in welke sector dan ook.

en misschien geloven jullie het niet maar het kan nog VEEEEEEEL SLECHTER worden zenne
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be