![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Over de Friezen moet ik eerlijk zijn. Ik heb mijn uitspraken slechts gebaseerd op grond van persoonlijke waarnemingen, d.i. uitspraken van individuele Friezen uit Emden, Leer en Husum. De felste Friese geluiden zijn te horen op Helgoland. Ik moet dus eerlijk zijn en U gelijk geleven, dat ik niet precies weet of er van enige georganiseerde afscheidingsbeweging sprake is. Tweetaligheid per regio is een interessante gedachte. Maar ik ben Hollander genoeg om me af te vragen wie dat allemaal zal gaan betalen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Maar zwitsers hebben ondanks taalverschillen wel meer culturele overeenkomsten dan Vlamingen en Walen, en geen tegenstrijdige belangen.
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Interessante reportages over het Fries in Duitsland: http://www.ndr.de/wellenord/friesisc...harchiv_d.html Fries taalgebied (even opmerken dat het Nederlands en Duits Fries sterk van elkaar verschilt): http://www.nf-verein.de/karte52.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Bayerenpartei haalt echter nauwelijks stemmen: blijkbaar leeft er onder de Beieren geen streven naar afscheiding. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Jan van den Berghe, heel erg hartelijk bedankt voor de links, ik zal ze zeker aan een (kritisch) onderzoek onderwerpen. Ik heb de waarheid niet in pacht, maar sta open voor nieuwe informatiebronnen en ideeen.
Ik ben zeer in de tweetaligheid van Belgie geinteresseerd, vooral omdat de landen waarin ik tot nog toe gewoond heb (Nederland en Duitsland) binnen bepaalde grenzen natie-staten zijn, die "af" zijn (de Friezen vormen een -Dietse- uitzondering, terwijl de Sorben bij Cottbus juist weer een Slavisch dialect spreken). Het communautaire getouwtrek is mij derhalve volkomen vreemd is. Ik blijf de discussies hier dan ook met spanning volgen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En daarenboven is er wel een verschil wanneer we dergelijke begrippen hanteren in bijvoorbeeld een Friese context of in een Belgische context. In Friesland zijn de Friestaligen ook altijd Nederlandstaligen (de eentalig Friessprekenden zijn waarschijnlijk op één hand te tellen, ongetwijfeld vooral oudere mensen met een lage scholingsgraad). In België bestaat er een dergelijke vanzelfsprekendheid niet: in Vlaanderen is onze taal nu eenmaal het Nederlands, in Wallonië Frans (alhoewel er in Wallonië nog enkele streken zijn waar er historisch een andere taal wordt gesproken: in de Overmaas wordt een Limburgs dialect gebruikt, in Edingen een Brabants en in de streek rond Aarlen een Moezelfrankisch (Luxemburgs) dialect). De tweetaligheid in België is institutioneel, in Friesland is die volkskundig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De Bayernpartei is een volkomen te verwaarlozen machtsfactor binnen Beieren, dat is waar. Hoewel Beieren zich tegenwoordig niet meer van de Bondsrepubliek Duitsland wil losmaken, streeft zij aldaar toch naar een eigen autonome Beierse plaats binnen de grenzen van de federatie.
Deze eigen identiteit speelt binnen Beieren een grotere rol dan in Baden, Württemberg, Niedersachsen, NRW of welk ander Bundesland dan ook. Dat vertaalt zich niet alleen in het jaarlijkse Oktoberfest (een aanrader voor eenieder, die van bier houdt), lederhosen en rondborstige dames in dirndl-kleden, maar veel meer ook politiek in een "status aparte" van de CSU, die een specifiek Beierse christendemocratische (katholieke) partij is, die zich uitsluitend op Beieren richt en slechts een lijstverbinding met de CDU, de christendemocratische unie voor de rest van Duitsland. Al sinds jaar en dag vormt de CSU binnen Beieren de meest exclusieve machtsfactor en de onaantastbaarheid van haar monopolie wordt in de laatste jaren ook nog eens versterkt door de successen op het gebied van de economie en de veiligheid, die de regering van Edmund Stoiber op haar naam heeft staan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het is mij duidelijk dat de drietaligheid van Belgie niet te vergelijken is met de Nederlandse situatie of Duitse situatie. Dat maakt het buitengewoon interessant. Maar vertel, hoe zit dat met dié Duitstalige Belgen? Zijn daar geluiden van afscheiding en taalautonomie te horen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dat kunt u betwijfelen, Jan van den Berghe, maar vertrouw me, het is zo. De Beieren zijn in de rest van Duitsland ook niet zo populair, juist omdat men -ondanks het feit dat de Bundesländer reeds een relatief hoge mate aan autonomie bezitten- anders wil zijn, geen gewoon Bundesland, maar de Vrijstaat Beieren. De nieuwe Bundesländer Sachsen en Thüringen heten sinds enkele jaren overigens ook officieel Freistaat. Alles in Beieren is anders: een iets andere partijenspectrum, een succesvolle economie, de Bayerische Rundfunk, die zich door de ARD niets laat zeggen, kortom een stronteigenwijs volk in het hart van Europa met een flinke dosis zelfbewustzijn en gevoel voor tradities.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geen enkele Beier twijfelt echter aan zijn Duits-zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Nee, dit is GEEN idee van de Bayernpartij. Neem gerust een kijkje op de officiele website van de vrijstaat, http://www.bayern.de en ontdek dat de Freistaat reeds een vaststaand begrip is.
Ik beweer ook niet dat de Beier aan zijn Duits-zijn twijfelt, hij/zij voelt zich weleer een ANDERE Duitser, zoals de Vlaming ook een wezenlijk ander Nederlander is dan de Hollander of de Fries -maar in mijn ogen nog steeds een Nederlander, hoewel Vlaanderen geen deel vormt van wat nu toevallig Nederland is gaan heten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mij is trouwens niet echt duidelijk wat het verschil nu eigenlijk is tussen Land en Freistaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Niemand weet in Duitsland wat het verschil is tussen een Freistaat en een gewoon Bundesland, ook de Beieren weten dat (nog) niet. Wellicht denkt men daar dat iets wat anders heet, ook anders is. Feitelijk is er geen staatkundig verschil. Men wil in Beieren gewoon anders zijn, meer niet.
De Beier heeft langdurig taai weerstand geboden tegen het door de "Saupreis" geintieerde proces van eenwording. Aanvankelijk had men in Beieren liever een tweede Oostenrijk willen zijn, d.i. een volkomen zelfstandige lederhosennatie onder leiding van de Wittelbachers. Het is niet voor niets dat er in Beieren een cult is blijven hangen rondom Ludwig II, de "gekke" koning, die het Schloß Neuschwanstein liet bouwen, terwijl de andere Duitse vorstenhuizen binnen de andere Bundesländer, inclusief keizer Willem II, in de vergetelheid zijn geraakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |