![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Banneling
|
Wie zegt dat ik een slecht interpretator ben en geen kennis van zaken heb?
|
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Banneling
|
De interpretatie van DE Kerk? De Kerk=de gemeenschap gelovigen, niet de kerkvaders.
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Banneling
|
.i. wat de kerkvaders leerden en hoe de Kerk daar in de loop van de geschiedenis mee om is gegaan, o.m. in de grote oecumenische concilies
Daar heb ik niets van vernomen in uw commentaar. |
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#87 |
|
Banneling
|
Als gelovige behoud ik hoe dan ook het recht op mijn, redelijke, eigen interpretatie die mijn geweten me ingeeft. Waarom bestaan er anders trouwens zovele bijbel-studiegroepen?
En mijn these is dat u mijn interpretatie niet kan omverwerpen, ik daarentegen de uwe wel, door de door mij geformuleerde stelling én door het feit dat de essentiele zending van Christus erin bestond niet mensen te verdelen maar in een geest van samenhorigheid en vergeving (77x77) rond de barmhartigheid van het woord Gods samen te brengen. |
|
|
|
|
|
#88 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Veel liever sta ik in de rustige zekerheid me aangesloten te weten met het eeuwenlang onderricht van de Kerk en me verbonden te weten met Jezus' boodschap door de interpretatie van de kerkvaders. Dat acht ik heel wat belangrijker dan de zovele eendags interpretatie die in bijbelgroepen allerhande gelanceerd worden. De "essentiële zending" (weer nieuwspraak, maar kom...) van Jezus was Zijn verlossende komst op aarde: na Zijn verkondiging op deze aarde gaf Hij zichzelf op het kruis opdat de mens weer de toegang krijgt tot het eeuwig leven. Of zoals kerkvader Johannes Chrysostomus het heel vermetel uitdrukte: God werd mens, opdat de mens god worde. Dat we dus deelachtig worden aan de afstraling van Gods heerlijkheid en wezen. |
|
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#90 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Neen, opdat de zonden van de mensen kunnen worden vergeven en als dusdanig toegang verkregen wordt tot het eeuwige leven. U "rustige wenteling" in kerkelijke dogma's (?) slaat haaks op de leer van de Kerk na het IIe Vat. Concilie. p.s.: Onvoorstelbaar dat iemand die Orwell gelezen heeft op het VB kan stemmen. Hebt u er echt niks van begrepen |
|
|
|
|
|
|
#91 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#93 |
|
Banneling
|
En dié Jezus, komt op aarde met het zwaard om mensen te verdelen?
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Banneling
|
Eenheid tussen de mensen? Zei Jezus niet: "Meent niet, dat Ik gekomen ben, om vrede te brengen op de aarde; Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard."? Het zwaard dat de mensen verdeelt tussen degenen die Hem volgen en al wie Jezus' leerlingen verwerpt.
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Aan Jezus' kruisdood kan men maar deelachtig worden als men ook voor Hem kiest: Hij zei immers dat Hij alleen de weg, waarheid en het leven is. En wie langs Hem komt, kan tot de Vader komen. En Jezus wist natuurlijk al wel dat er velen niet voor Hem zouden kiezen en dat hierdoor tweedracht zou ontstaan. De duivel doet natuurlijk overal zijn vernietigend werk. |
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Banneling
|
Citaat:
En daarom is juist vergeving noodzakelijk, ergo: Christus komt op aarde om net dat element te bieden en als dusdanig het reinigend zwaard ipv "oog om oog etc..." te hanteren. |
|
|
|
|
|
|
#98 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat: