Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Goed voorstel van minister Verdonck?
Ja 24 39,34%
Nee 31 50,82%
weet niet maar is wel het proberen waard 7 11,48%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 61. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2006, 17:12   #81
Turkje
Eur. Commissievoorzitter

Turkje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
er wordt mij gezegd welke taal ik moet spreken om een goede burger te zijn. dat zie ik als een beperking van mijn vrijheid.
Er wordt ook aangeraden om hoffelijk te zijn in het verkeer, of als roker, of... Ik zie echter niet in hoe dat iemand al daadwerkelijk in zijn vrijheid heeft beknot. Behalve als de persoon in kwestie dermate beïnvloedbaar is dat hij/zij daar ook daadwerkelijk een verplichting in zou zien natuurlijk...

Citaat:
het is idd geen echte verplichting, omdat dat niet mogelijk is. maar het heeft wel die intentie.
Het heeft vooral de intentie om terug wat meer samenhang in de maatschappij te kweken.

Citaat:
hoe dan ook zal ik zelf wel bepalen welke taal ik spreek en dat maakt mij geen slechtere burger als een ander.
Het staat je inderdaad volledig vrij om daar zo over te denken.

Citaat:
dit lijkt me helemaal geengoed signaal. dit is olie op het vuur gooien van een maatschappij die al aan het oververhitten is.
Waarom is dit "olie op het vuur gooien"? Moest dat inderdaad zo zijn, wil dat dan niet zeggen dat zulke maatregelen dringend nodig zijn omdat we al praktisch niet meer van een "samen-leving" kunnen spreken?
Oud 23 januari 2006, 18:12   #82
Leviathan
Provinciaal Statenlid

Leviathan's schermafbeelding

Standaard

Goed idee maar niet haalbaar. Van toeristen kan je moeilijk verwachten dat ze op straat tegen elkaar Nederlands spreken. Wat bijvoorbeeld wel zou werken is eisen dat op scholen, bedrijven, enz. Nederlands gesproken wordt.

Leviathan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 18:16   #83
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Haha! En dat noemt zich Leviathan!
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2006, 21:42   #84
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
er wordt mij gezegd welke taal ik moet spreken om een goede burger te zijn. dat zie ik als een beperking van mijn vrijheid. het is idd geen echte verplichting, omdat dat niet mogelijk is. maar het heeft wel die intentie. hoe dan ook zal ik zelf wel bepalen welke taal ik spreek en dat maakt mij geen slechtere burger als een ander.
Er wordt dus niet gezegd welke taal je MOET spreken, het is alleen een aansporing om allemaal Nederlands te spreken.

Citaat:
en zelfs als ik permanent in engeland ga wonen, zou ik nog nederlands spreken met nederlandstaligen. dat lijkt mij een evidentie.
De ervaring leert dat Nederlandstaligen die permanent emigreren, zich heel snel aanpassen. Kijk naar de Nederlanders in Australië, Nieuw-Zeeland, Canada, de VS. De eerste generatie spreekt onderling nog wel veel Nederlands, naast de landstaal (in de genoemde landen Engels), maar de kinderen zijn op z'n minst tweetalig, als ze al niet (bewust!) grotendeels of uitsluitend in de landstaal worden grootgebracht. Een groot verschil dus met sommige groepen allochtonen bij ons, waar thuis vaak uitsluitend de eigen etnische taal gesproken wordt. Hierdoor heeft zelfs de derde generatie nog taalproblemen en gebruiken ook zij onderling nog steeds hun eigen etnische taal i.p.v. Nederlands.

Citaat:
dit lijkt me helemaal geengoed signaal. dit is olie op het vuur gooien van een maatschappij die al aan het oververhitten is.
Dat is geen reden om dan maar niets te doen. Als de maatschappij aan het oververhitten is, moet je kijken waardoor dat komt en die problemen oplossen. Volgens mij is dat wat er momenteel gebeurt.

Dit voorstel heeft daar niets mee te maken, het is alleen een richtlijn voor allochtonen en autochtonen om een normaal samenleven mogelijk te maken. Daar was ook de Rotterdam Code voor bedoeld, die min of meer is voortgekomen uit de door het stadsbestuur georganiseerde islamdebatten. Debatten die in Vlaanderen vandaag niet eens mogelijk zouden zijn, als ik zie hoe krampachtig er nog steeds met (meningen over) allochtonen en integratie wordt omgegaan.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be