Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 januari 2006, 17:15   #81
Casca
Minister

Standaard

Een beetje relativiteit kan geen kwaad.
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:17   #82
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

drosophila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Waarom wil jij eigenlijk alles kapotrelativeren?
Doe ik dat dan?
Ik wil alleen het irrationele van een bepaald soort nationalisme blootleggen. In dit geval:

Wie de Belgische staat als iets kunstmatigs ziet, moet het mutatis mutandis ook artificieel vinden dat Voeren bij Vlaanderen hoort.
drosophila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:19   #83
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Nu begrijp ik wel dat je een Vlaamse extremist snel op de kast krijgt door het symbool Voeren te relativeren. Net als dat hele Vlaamse frontstrijders-gedoe.

Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 17:20.
Oud 29 januari 2006, 17:28   #84
Federator
Provinciaal Statenlid

Federator's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg jij. Waarom doe ik dat dan?
Als je dat al zelf niet weet.

Citaat:
Of beter, verklaar eens wat er zo geweldig was aan die Belgische genocid...euh ik bedoel kolonisatie?
Aan die kolonisatie? Vanuit het perspectief van de negers: niets. Voor de Belg had het het voordeel dat hij snel rijk kon worden en zijn land de schijn gaf van een supermacht. Leopold II had snel door hoe een kolonie de nationale trots kon aanwakkeren, via de Belg zijn geldbeugel.

Achteraf gezien is daar weinig om trots op te zijn met de huidige waarden en normen, maar in die tijd heeft de kolonie wel degelijk een nationale trots teweeggebracht, hoe verwerpelijk dat achteraf ook mag zijn.

Koloniën zijn niet meer van deze tijd. We moeten op zoek naar een ander groots project, een dat aangepast is aan onze huidige zeden. Dat kan door de beste te zijn: de beste in de sport (en daar doen onze tennisters goed aan mee), de beste in de wetenschap, de meest solidaire, economisch het meest welvarende,...

Op dat punt scoort België slecht: hoewel het federalisme de bipolariteit verzacht heeft door gedeeltelijke autonomie, is de dualiteit van België zijn grootste vijand. We verliezen ons in gekrakeel om details en kunnen niet in dat hoger perspectief denken.

Ik geef toe dat een zelfstandige Vlaamse staat efficiënter zou kunnen werken, al is dat niet zeker. Alleen zal ze op een veel kleinere schaal functioneren en dus aan impact verliezen. Bovendien zullen de resten van België nog makkelijker onder invloed komen te staan van de grootmachten in Europa. Het enigste wat van grootsheids zou kunnen getuigen, is een Benelux thema. Dat zou zelf een kleine grootmacht kunnen worden, die uitblinkt op wereldniveau. In afwachting daarvan blijf ik liever in de Belgische wachtkamer dan in de Vlaamse goot.

Citaat:
Mag al niet meer fier zijn op wie ik ben?
Natuurlijk wel, maar als dat zonder reden is, maakt u zichzelf belachelijk.
Federator is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:29   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door drosophila Bekijk bericht
O dat weet ik wel. En u ook, maar u weet dat u dit niet kunt winnen.
Of zegt u me eens: wat is er "Vlaams" aan Voeren? Het feit dat ongeveer de helft van de inwoners zich bedient van (een dialect van) het Nederlands? Daarmee is de kous alleszins af.
En waaraan had u dan wel nog gedacht om het niet als Vlaams te beschouwen?

Meer dan de helft spreekt trouwens het "Veurs". De meerderheid. Alleen gaat het in Voeren niet om de strijd tussen Frans- en Nederlandstaligen, maar tussen de rivaliteit (die samengaat met de al heel lang bestaande claninstelling in de dorpen aldaar) Waals- en Vlaamsgezinden. Onder elkaar spreekt iedereen echter "Veurs". Van Voerenaars heb ik al meermaals gehoord dat tijdens woelige gemeenteraden de partijen tegen elkaar begonnen te schreeuwen in het... Veurs.

Wat valt er trouwens te winnen???
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:29   #86
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Doe ik dat dan?
ja
Citaat:
Ik wil alleen het irrationele van een bepaald soort nationalisme blootleggen.
1)bewijs eens het irrationele (en antwoord eens op m'n vorige vraag: op wat ben jij fier), en waarom moet alles 100% rationeel zijn?

Citaat:
Wie de Belgische staat als iets kunstmatigs ziet, moet het mutatis mutandis ook artificieel vinden dat Voeren bij Vlaanderen hoort.
Waarom?
Oud 29 januari 2006, 17:31   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Het is logisch dat er in een Belgisch leger meer Vlaamse soldaten zitten dan Waalse, aangezien er in België meer Vlamingen dan Walen wonen.
In die tijd vormden de Vlamingen 55% van de Belgische bevolking. Hun aantal in het leger was echter 65%. In de laagste rangen (de infanterie) bestond 80% van de soldaten uit Vlamingen. Hier was duidelijk iets aan de hand. Toevallig waren het natuurlijk de infanteristen die het vuilste werk moesten opknappen en waar bijgevolg ook het grootst aantal slachtoffers vielen.

Daarenboven was er het feit dat deze Vlaamse infanteristen gecommandeerd werden in een taal die de meeste helemaal niet begrepen...
Oud 29 januari 2006, 17:32   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu begrijp ik wel dat je een Vlaamse extremist snel op de kast krijgt door het symbool Voeren te relativeren. Net als dat hele Vlaamse frontstrijders-gedoe.
Voeren lijkt me niet echt een symbool. De randgemeenten rond Brussel daarentegen...
Oud 29 januari 2006, 17:35   #89
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht

Aan die kolonisatie? Vanuit het perspectief van de negers: niets. Voor de Belg had het het voordeel dat hij snel rijk kon worden en zijn land de schijn gaf van een supermacht. Leopold II had snel door hoe een kolonie de nationale trots kon aanwakkeren, via de Belg zijn geldbeugel.
En jij noemt dat groots?

Citaat:
Achteraf gezien is daar weinig om trots op te zijn met de huidige waarden en normen, maar in die tijd heeft de kolonie wel degelijk een nationale trots teweeggebracht, hoe verwerpelijk dat achteraf ook mag zijn.
Is een beetje nationale trots zo prachtig?
Jij plaatst het onderwerpen (en doden) van miljoenen Afrikanen op gelijke hoogte met pakweg het keeperwerk van Jean-Marie Pfaff?

Citaat:
Op dat punt scoort België slecht: hoewel het federalisme de bipolariteit verzacht heeft door gedeeltelijke autonomie, is de dualiteit van België zijn grootste vijand. We verliezen ons in gekrakeel om details en kunnen niet in dat hoger perspectief denken.
Welke details bedoel je?
Waarom trek je geen andere conclusies uit die gegevens?

Citaat:
Ik geef toe dat een zelfstandige Vlaamse staat efficiënter zou kunnen werken, al is dat niet zeker. Alleen zal ze op een veel kleinere schaal functioneren en dus aan impact verliezen.
Impact om wat te doen?
Waarom zou een eensgezind Vlaanderen slechter zijn dan een immobiel belgië?

Citaat:
Bovendien zullen de resten van België nog makkelijker onder invloed komen te staan van de grootmachten in Europa. Het enigste wat van grootsheids zou kunnen getuigen, is een Benelux thema. Dat zou zelf een kleine grootmacht kunnen worden, die uitblinkt op wereldniveau.
Now you're talking
Citaat:
In afwachting daarvan blijf ik liever in de Belgische wachtkamer dan in de Vlaamse goot.
België is geen wachtkamer, het is een lijkenhuis.
Waarom zou Vlaanderen een goot zijn, Vlaanderen draagt België!

Citaat:
Natuurlijk wel, maar als dat zonder reden is, maakt u zichzelf belachelijk.
Waarom? Ik ben wie ik ben, en ik ben daar fier op, wat is daar nu belachelijk aan?
Oud 29 januari 2006, 17:39   #90
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En waaraan had u dan wel nog gedacht om het niet als Vlaams te beschouwen?
O mij niet gelaten hoor. In de zin van 'behorende tot de Vlaamse federale deelstaat' mag voeren voor mij gerust 'Vlaams' zijn. Maar als dat volstaat voor u, waarom legt u zich dan niet eenvoudigweg neer bij het feit dat de Vlaamse federale deelstaat deel uitmaakt van het koninkrijk België? Bye bye separatisme!
Citaat:

Wat valt er trouwens te winnen???
En voor u?

Laatst gewijzigd door drosophila : 29 januari 2006 om 17:40.
Oud 29 januari 2006, 17:41   #91
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De randgemeenten rond Brussel daarentegen...
Ook niet bepaald "Vlaams" te noemen. Veeleer "Brabants".
Oud 29 januari 2006, 17:43   #92
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
ja

1)bewijs eens het irrationele (en antwoord eens op m'n vorige vraag: op wat ben jij fier), en waarom moet alles 100% rationeel zijn?

Waarom?
Het is niet verboden zelf na te denken.
Oud 29 januari 2006, 17:57   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ook niet bepaald "Vlaams" te noemen. Veeleer "Brabants".
Natuurlijk is dat "Vlaams" te noemen, daar de termen "Vlaanderen" en "Vlaams" sedert de 19e eeuw wel een bijkomende betekenis hebben gekregen dan een loutere verwijzing naar het vroegere graafschap Vlaanderen. Volgens een door de Academie bekroonde studie zelfs nog veel eerder trouwens.

Of heeft de tijd in uw gedachten blijven stilstaan misschien?
Oud 29 januari 2006, 17:58   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
O mij niet gelaten hoor. In de zin van 'behorende tot de Vlaamse federale deelstaat' mag voeren voor mij gerust 'Vlaams' zijn. Maar als dat volstaat voor u, waarom legt u zich dan niet eenvoudigweg neer bij het feit dat de Vlaamse federale deelstaat deel uitmaakt van het koninkrijk België? Bye bye separatisme!
Uw opmerking heeft niets van doen met uw stelling dat er, afgezien van de taal, niets "Vlaams" is aan Voeren. Geen antwoord op mijn vraag: wat maakt er dan dat Voeren niet Vlaams is volgens u? Misschien deze keer een antwoord?
Oud 29 januari 2006, 17:59   #95
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
O dat weet ik wel. En u ook, maar u weet dat u dit niet kunt winnen.
Of zegt u me eens: wat is er "Vlaams" aan Voeren? Het feit dat ongeveer de helft van de inwoners zich bedient van (een dialect van) het Nederlands? Daarmee is de kous alleszins af.
Inderdaad. Mij ontgaat het nog steeds waarom zij zich Vlaams zouden voelen. Ze hebben meer vandoen met de Maastrichtenaren en de Luikenaren dan met de Vlamingen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 17:59   #96
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Natuurlijk is dat "Vlaams" te noemen, daar de termen "Vlaanderen" en "Vlaams" sedert de 19e eeuw wel een bijkomende betekenis hebben gekregen dan een loutere verwijzing naar het vroegere graafschap Vlaanderen.
Hetzelfde geldt voor België natuurlijk.
Oud 29 januari 2006, 18:01   #97
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Beste Drosophila,

Ik begrijp uw ergernis ten opzicht van veel vlaams-nationalisten die zich nogal eens laten meeslepen en waarvan sommige bedenkelijke trekjes vertonen.
Van sommige onderwerpen in de communautaire discussies vraag ik me af en toe ook af waarom sommigen zich zo druk maken. Maar voor mij is dat makkelijk. Ik heb nooit mijn taalgebruik of mijn afkomst hoeven te verdedigen. Mijn stem telt in mijn land even hard, en op dezelfde manier, mee als die van een fries, een limburger of een hollander. Economische kwesties worden in overleg met alle regio's democratisch opgelost. Bij u is dat niet zo.

U kunt niet ontkennen dat er scheve verhoudingen waren (en zijn) in het huidige België. Of het nu over 65% of 80% gaat, feit blijft dat niet iedere inwoner gelijk wordt/werd behandeld. Als je steeds je taal op iedere vierkante millimeter moet bevechten, steeds weer moet uitleggen dat legitieme wensen niet extremistisch zijn en dat er geen raciale bedoelingen achter zitten, wordt elk klein punt belangrijk. Dan zijn er inderdaad mensen die marktkooplui gaan bespioneren of ze niet per ongeluk pantalon zeggen in plaats van broek.

Als de belgische staatsinrichting een eerlijke constructie zou hebben zou het vlaams-nationalisme niet zo groot zijn als ze nu is.
Dát is het probleem.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 18:04   #98
drosophila
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Uw opmerking heeft niets van doen met uw stelling dat er, afgezien van de taal, niets "Vlaams" is aan Voeren. Geen antwoord op mijn vraag: wat maakt er dan dat Voeren niet Vlaams is volgens u? Misschien deze keer een antwoord?
Voor iedereen behalve u is het wel duidelijk hoe ik er over denk. Ik herhaal dat er voor mij niks Vlaams is aan Voeren, behalve het feit dat het behoort tot de Vlaamse federale deelstaat. Waar ik overigens niet het minste probleem mee heb, zoals ik ook geen enkel probleem heb met het feit dat die deelstaat tot België behoort.
Oud 29 januari 2006, 18:05   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Federator Bekijk bericht
Bent u niet een beetje te selectief in uw geheugen? Andere naties hebben ook andere volkeren onderdrukt. Het is een soort naïviteit die we vooral bij linkse jongens terugvinden om moderne waarden en normen te gebruiken om het verleden op te meten.
Als je fascistische architectuur nodig hebt, en als je er een imperialistisch discours moet op nahouden, enkel om de bevolking een dosis "nationale trots" bij te brengen, dan is er iets grondigs fout...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2006, 18:05   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetzelfde geldt voor België natuurlijk.
Natuurlijk, maar dit brengt niets aan bij uw bewering dat er, afgezien van de taal, niets Vlaams is aan Voeren. Ik wacht nog steeds op argumentatie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be