Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2006, 22:36   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker Bekijk bericht
't is ik weet, maar soms is da toch van om in de broek te doen, alors ?
in de broexelles dan toch, jij bedoelt?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 22:38   #82
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Nee, het gaat om het aanpassen van wetten aan een veranderende situatie. Wel, moet een grensgemeente met een meerderheid aan Nederlanders overgeheveld worden naar Nederland of niet?
Nee, dan moeten die gemeenten niet bij nederland gevoegd worden. Men kan daarentegen er wel zustergemeenten van maken met gemeenten uit nederland. Wat heeft een wetsverandering ten dienste van de burgers trouwens te maken met het overdragen van Belgisch gondgebied aan de Nederlandse overheid?
Oud 2 februari 2006, 22:39   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, het gaat om het aanpassen van wetten aan een veranderende situatie. Wel, moet een grensgemeente met een meerderheid aan Nederlanders overgeheveld worden naar Nederland of niet?
Inderdaad, daar gaat het over. Plotseling gaat dat echter blijkbaar niet meer op... als het niet om Franstaligen gaat.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 22:39   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gomtu Bekijk bericht
Nee, dan moeten die gemeenten niet bij nederland gevoegd worden. Men kan daarentegen er wel zustergemeenten van maken met gemeenten uit nederland. Wat heeft een wetsverandering ten dienste van de burgers trouwens te maken met het overdragen van Belgisch gondgebied aan de Nederlandse overheid?
U wil geen wetsverandering: u wil een verandering van de afbakening van de taalgebiedsgrenzen.
Oud 2 februari 2006, 22:46   #85
Dimitri

Standaard

Citaat:
Dus als Franstaligen ergens een meerderheid in Vlaanderen vormen, moeten de grenzen wel aangepast worden, maar als Nederlanders ergens een meerderheid vormen niet? Vreemde logica.
Oud 2 februari 2006, 22:50   #86
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Inderdaad, daar gaat het over. Plotseling gaat dat echter blijkbaar niet meer op... als het niet om Franstaligen gaat.
In de statusverhoudingen zijn Nederlanders blijkbaar nòg minder waard dan een Vlaming. Bovenaan de belgicistische ladder staan de Franstaligen, daaronder komen de Fransen, dan pas de Vlamingen en daar weer onder de Nederlanders. Helemaal onderaan staan waarschijnlijk eerst de Duitstalige Belgen en als laatste de 'Moffen' zelf.
Oud 2 februari 2006, 22:56   #87
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U wil geen wetsverandering: u wil een verandering van de afbakening van de taalgebiedsgrenzen.
Ik wil dat de wetten ten dienste van de inwoners staan zonder dat deze ten koste gaat van de eigenheid van streek maar met respect voor degene die er komen wonen. Dit moet uiteraard van twee kanten komen en daar kunnen duidelijke regels en aanspreekpunten binnen de verschillende gemeenten veel bij helpen. Men kan bv wijkagenten inzetten om het gemeentebestuur een duidelijk beeld te geven van hoe de situatie is en tergelijkertijd kunnen zij ook als aanspreekpunt dienen door geregeld zitdagen te houden, of op een andere manier gemakelijk aanspreekbaar te zijn.
Oud 2 februari 2006, 22:58   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil dat de wetten ten dienste van de inwoners staan zonder dat deze ten koste gaat van de eigenheid van streek maar met respect voor degene die er komen wonen. Dit moet uiteraard van twee kanten komen en daar kunnen duidelijke regels en aanspreekpunten binnen de verschillende gemeenten veel bij helpen. Men kan bv wijkagenten inzetten om het gemeentebestuur een duidelijk beeld te geven van hoe de situatie is en tergelijkertijd kunnen zij ook als aanspreekpunt dienen door geregeld zitdagen te houden, of op een andere manier gemakelijk aanspreekbaar te zijn.
Bij mijn weten is het nog altijd zo dat het respect voor de eigenheid van de streek alsook voor de in voege zijnde wetten moet komen van degenen die zich ergens vestigen. NIET de bewoners moeten zich aanpassen aan de nieuwelingen, maar wel omgekeerd. NIET de wet moet aangepast worden aan de nieuwelingen, maar wel omgekeerd. Punt uit, andere lijn.
Oud 2 februari 2006, 23:06   #89
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de statusverhoudingen zijn Nederlanders blijkbaar nòg minder waard dan een Vlaming. Bovenaan de belgicistische ladder staan de Franstaligen, daaronder komen de Fransen, dan pas de Vlamingen en daar weer onder de Nederlanders. Helemaal onderaan staan waarschijnlijk eerst de Duitstalige Belgen en als laatste de 'Moffen' zelf.
Ik maak geen onderscheid tussen nederlandstalige, franstalige of duitstalige belgen, het zijn allemaal belgen.

Wat de nederlanders betreft, ik heb er geen problemen mee. Alsook kom ik goed overeen met de Duitsers die ik heb leren kennen omdat ze hier zijn komen wonen, ze zijn evenveel mijn buren als die oudere heer naast mij die de oorlog nog heeft meegemaakt en als belg is geboren. Op dat vlak ben ik niet moeilijk... we zijn allemaal mensen en ik ben ervan overtuigd dat er procentueel evenveel eikels in Nederland, België, Duitsland of zelf Spanje wonen, hetzelfde geld voor sympathieke toffe mensen.
Oud 2 februari 2006, 23:14   #90
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij mijn weten is het nog altijd zo dat het respect voor de eigenheid van de streek alsook voor de in voege zijnde wetten moet komen van degenen die zich ergens vestigen. NIET de bewoners moeten zich aanpassen aan de nieuwelingen, maar wel omgekeerd. NIET de wet moet aangepast worden aan de nieuwelingen, maar wel omgekeerd. Punt uit, andere lijn.
Naar mijn ervaring is het zo dat als mensen het goed met elkaar vinden ze naar elkaar zullen toe groeien. Ik moet niet toegeven aan de mensen die hier komen wonen en ik moet ze ook niet aanvaarden, maar als het toffe mensen zijn kan ik iets van hen leren en zij iets van mij. Zo kunnen we allemaal evolueren. Ik zal niet minder mezelf zijn of mijn herkomst verloochenen omdat ik bv Haggis heb leren eten en apprecieren, of omdat ik nu ineens een CD van Frans Bauer heb gekocht.
Oud 2 februari 2006, 23:16   #91
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als Franstaligen ergens een meerderheid in Vlaanderen vormen, moeten de grenzen wel aangepast worden, maar als Nederlanders ergens een meerderheid vormen niet? Vreemde logica.
Ik spreek niet over veranderen van grenzen maar van bv faciliteiten

Laatst gewijzigd door Gomtu : 2 februari 2006 om 23:18.
Gomtu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 23:23   #92
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ook goed, dus Nederlanders die een vakantiehuisje in de Ardennen kopen hebben recht op faciliteiten?
Oud 2 februari 2006, 23:27   #93
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook goed, dus Nederlanders die een vakantiehuisje in de Ardennen kopen hebben recht op faciliteiten?
Nee nederlanders die in België wonen en een vakantiehuisje hebben in bv Vlieland.
Oud 2 februari 2006, 23:27   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar mijn ervaring is het zo dat als mensen het goed met elkaar vinden ze naar elkaar zullen toe groeien. Ik moet niet toegeven aan de mensen die hier komen wonen en ik moet ze ook niet aanvaarden, maar als het toffe mensen zijn kan ik iets van hen leren en zij iets van mij. Zo kunnen we allemaal evolueren. Ik zal niet minder mezelf zijn of mijn herkomst verloochenen omdat ik bv Haggis heb leren eten en apprecieren, of omdat ik nu ineens een CD van Frans Bauer heb gekocht.
Wat u hier schrijft, is allemaal prietpraat voor de vaak. Dit gaat niet om "mensen fijn vinden", maar wel om het respecteren van de wet. Wie zich als nieuwkomer in Vlaanderen komt vestigen, heeft zich aan de taalwetten te houden.
Oud 2 februari 2006, 23:28   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus het veranderen van de grenzen van de taalgebieden.
Oud 2 februari 2006, 23:32   #96
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee nederlanders die in België wonen en een vakantiehuisje hebben in bv Vlieland.
Dus als Nederlanders waar dan ook in Wallonië gaan wonen hebben ze volgens jou recht op taalfaciliteiten?

't Zou wat zijn als dat in alle landen zou gelden.
Oud 2 februari 2006, 23:40   #97
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus als Nederlanders waar dan ook in Wallonië gaan wonen hebben ze volgens jou recht op taalfaciliteiten?

't Zou wat zijn als dat in alle landen zou gelden.
Waar het nut heeft zou het geen kwaad kunnen, stel dat de bevoking van charleroi uit 50% Nederlanders zou bestaan dan zou het jammer zijn dat ze geen faciliteiten hebben.

Ik zou het trouwens jammer vinden voor de franstaligen daar, Nederlanders hebben zo'n lelijk accent als ze frans spreken
Oud 2 februari 2006, 23:47   #98
Dimitri

Standaard

Citaat:
Waar het nut heeft zou het geen kwaad kunnen, stel dat de bevoking van charleroi uit 50% Nederlanders zou bestaan dan zou het jammer zijn dat ze geen faciliteiten hebben.

Ik zou het trouwens jammer vinden voor de franstaligen daar, Nederlanders hebben zo'n lelijk accent als ze frans spreken
Dan zou het toch juist prettig zijn als ze faciliteiten kregen? Dan hoeven ze tenminste geen Frans meer te spreken!

Ik dacht overigens eerder aan Petite-Eglise-�*-l'Eau-en-Ardenne (of zoiets) dan aan Charleroi. In Charleroi zou je als Nederlander toch niet dood gevonden willen worden denk ik.
Oud 2 februari 2006, 23:52   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik was nou toevallig vice-voorzitter van de VVS en voorzitter van het niet-universitair hoger onderwijs die mede de studentenstaking organiseerde en leidde in 1967, maak me dus maar niets wijs, dat ik geen goeie Vlaming zou zijn.
Ik ben Groen-links, separatist en bekijk maar verder hoe het uitdraait want over een paar jaartjes ga ik het land definitief verlaten, 't is mij hier veel te keuterig en kneuterig.
Dan moet daar niet veel meer aan gekneed worden.
Behalve dat Brussel-standpunt misschien...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2006, 23:53   #100
Gomtu
Vreemdeling

Gomtu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zou het toch juist prettig zijn als ze faciliteiten kregen? Dan hoeven ze tenminste geen Frans meer te spreken!

Ik dacht overigens eerder aan Petite-Eglise-�*-l'Eau-en-Ardenne (of zoiets) dan aan Charleroi. In Charleroi zou je als Nederlander toch niet dood gevonden willen worden denk ik.
Dat bedoelde ik, dan hoeven die franstaligen het niet aan te horen, mischien heb ik me een beetje ongelukig uitgedrukt

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be