![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
2) Ik had inderdaad beter het woord 'pedoseksuelen' gebruikt, daar heeft u gelijk in. Het 'gevaar' dat van deze mensen uitgaat, en dat een bedreiging is voor de maatschappij, is het destructieve effect dat hun daden hebben. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat het met slachtoffers van pedoseksuelen (en vooral dan als het op de koop toe ook nog om 'incest' gaat), meestal niet goed afloopt. Een samenleving heeft er alle belang bij zoveel mogelijk (en liefst elk) van haar leden tot evenwichtige individuen te laten opgroeien en openbloeien, tot mensen die over een voldoende positief zelfbeeld en dus ook voldoende zelfvertrouwen beschikken om een positieve bijdrage aan de samenleving te leveren. Nogal wat slachtoffers van pedoseksuelen (en zeker slachtoffers van incest) slagen daar niet in, en plegen zelfmoord, of lopen het risico de schade die hen werd berokkend zèlf aan anderen toe te brengen. Dat is voor mij een voldoende reden om daar zo veel mogelijk tegen in te gaan. Wat 'pedofilie' betreft : ik wens dat niemand toe. Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2007 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Djimi.
Ter informatie. 1. Een pedosexueel is een geesteszieke. Geen misdadiger. Het is iemand die, oncontroleerbaar, sexueel opgewonden geraakt van kinderen. 2. Als u kinderen heeft hoop ik dat u tenminste een beetje pedofiel bent. Een pedofiel is gewoon iemand die van kinderen houd. Heeft dus niets met sex te maken. Maar we wijken af.
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 Laatst gewijzigd door Bece : 19 mei 2007 om 18:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() We wijken inderdaad af, maar uw opmerkingen doen toch ook terzake. Pedoseksualiteit is hoedanook een probleem waarmee een samenleving 'als geheel' geconfronteerd wordt, en behoort volgens mij dan ook tot één van de terreinen waar een samenleving bevoegdheden kan claimen.
Indien pedoseksualiteit een geestesziekte is, wat ik eigenlijk wel kan aanvaarden, dan moet de samenleving er toch minstens voor zorgen dat degenen die aan die ziekte lijden geholpen/genezen worden, èn dat mogelijke slachtoffers ertegen beschermd worden. Ik heb helaas nog geen kinderen, ik hoop die op een dag wel te hebben, en ik hoop alleszins dat ik niet 'ziek' word en er seksueel opgewonden door raak. Ik denk niet dat ik niet van ze zal houden, en ik weet niet of dat dan 'pedofilie' zou kunnen worden genoemd. Maar dat is stof voor een �*ndere discussie. En nu terug naar de 'directe democratie'. 'Over'. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Pedoseksueel zijn (om de term te gebruiken die jij ook hanteert) kan gerust én een geestesziekte én een misdaad zijn. Wie kleptomanie heeft, is niet plots op magische wijze niet langer een dief. Daar komt nog bij dat men lichtvaardig omspringt met het etiket van de geestesziekte, als manier om de persoonlijke verantwoordelijkheid te moeten uitschakelen: "mij bekruipt de drang om A of B te doen en dat is slecht, m�*�*r, het is een geestesziekte, ik kan er toch ook niet aan doen?!". Theodore Dalrymple heeft daar een aantal zeer ophefmakende dingen over geschreven.
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 19 mei 2007 om 19:02. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dan een jaar op voerhand. Nog nooit bij stilgestaan dat er wel eens zeer snel wetten moeten gemaakt worden. Zelfs zonder dat die goedgekeurd zijn door de bevolking,Bvb. omdat er anders mensen van de veranderde wetgeving zouden kunnen misbruik maken? Uiteraard zijn de verkozen volksvertegenwoordigers dan volledig verantwoordelijk voor die wet en kunnen ook ter orde worden geroepen. M.a.w. Dergelijke wetten moeten dan naderhand al of niet stilzwijgend door de bevolking worden bekrachtigd. Wetsvoordstellen komen in princiepe vanuit het volk. Volksvertegenwoordigers en/of regering kunnen geen wetsvoorstellen indienen. Tenzij overmacht, en dan nog uitsluitend voor wetten die de grondwet niet raken, (grondwetswijzigingen moeten ALTIJD door de kiezers worden goedgekeurd.) maar daar dragen zij dan de volledige verantwoordelijkheid voor. Wanneer er over een (wets)voorstel moet gestemd worden kan je nalezen op mijn website. Citaat:
Waarom om de 2 jaar wisselen. Als de persoon voldoet blijft hij volksvertegenwoordiger (ambtenaar) tot zijn pensioen. Als hij niet voldoet vliegt hij er uit. Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
van het 'Parlement'? 2) Vandaar de adviserende bevoegdheid van het verkozen 'Parlement'. Die kunnen aanraden wetsvoorstellen zodanig te verbeteren dat er géén achterpoortjes, inconsistenties of andere gebreken aan zijn. 3) Als u goed had gelezen, had u gezien dat ik uitdrukkelijk vermeldde : 'burgers die zitting willen hebben'. Het heeft geen enkele zin iemand uit te loten die helemaal niet uitgeloot wenst te worden. 4) We kunnen iemand die goed werk leverde in de 'Boulè' inderdaad een job als ambtenaar aanbieden, en dan nog kan hij zich steeds weer voor 'uitloting' kandidaat stellen. Hoedanook moeten ambtenaren aanvaarden dat ze hun taak in de grootst mogelijke doorzichtigheid verrichten, zodat tijdig kan worden ingegrepen in geval van 'corruptie'. De termijn van 2 jaar is vrij willekeurig, maar al bij al voldoende. Iedere kandidaat voor uitloting voor de 'Boulè' zou in elk geval een soort opleiding moeten krijgen, zodat hij/zij haar toezichthoudende opdracht naar behoren kan vervullen. 5) Noch verkozen 'Parlementsleden', noch uitgelote 'Boulèleden' hebben méér bevoegdheden dan respectievelijk 'adviseren van de burgers en de Boulè' en 'toezicht houden op de implicatie van de door de soevereine burgers aangenomen wetten'. 6) Jawel, �*llemaal, tot zelfs de Grondwet toe. Ik heb voldoende vertrouwen in de grote meerderheid van mijn medemensen om ervan uit te durven gaan dat ze zichzelf wel tegen stommiteiten zullen beschermen. Bovendien hoef ik 'politieke partijen' en de organisaties 'achter de schermen ervan' niet langer te vrezen, daar ze hun macht en dus hun bestaansgrond zo goed als geheel kwijtgespeeld zijn. Laatst gewijzigd door djimi : 19 mei 2007 om 19:30. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Verder valt alles op door vaagheid. Zijn er kriteria om zich kandidaat te stellen? Zo ja. Welke Hoe kan men uitgelotenen dwingen tot ontslag ? Wat is hun bezoldiging? enz. enz... Allamaal vragen waar in mijn voorstel wel word op ingegaan omdat ik precies dat nu zeer belangrijk vind.
![]() |
![]() |
#89 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
In mijn voorstel MOETEN de volksvertegenwoordigers de wetten goedkeuren omdat zij uiteindelijk verantwoordelijk zijn. Zij kunnen achteraf dan ook teruggefloten worden met voor hen zelfs ernstige gevolgen wanneer zou blijken dat zij bewust slordig te werk zijn gegaan. Ben eigenlijk benieuwd hoe u de burgers pakweg honderd wetten gaat laten stemmen. Hoe u aan de burgers voldoende motivatie kunt geven om ook nog te luisteren naar de verdediging/afbraak van die 100 wetten en hoeveel dat grapje de belastingsbetaler gaat kosten. Nog niet bij stilgestaan? Dat dacht ik al. Citaat:
Achterpoortjes in de wetgeving kunnen gemakkelijk worden vermeden. Men moet alleen in de grondwet opnemen dat de bedoeling en niet de letter van de wet telt. En wees gerust. Meer dan 99,99% van de mensen weten uitstekend wat de bedoelingen van een wet zijn. De rest hoort thuis in een begeleide gesloten inrichting wegens gevaar voor de samenleving. Citaat:
Citaat:
Ik kan mij best voorstellen dat ik mij kandidaat stel. Krijg ik gedurende 2 jaar een lekker (hoeveel?) inkomen waar ik niet echt iets voor moet doen. Waarom zou ik er trouwens iets voor doen. Na 2 jaar ben ik de job zowiezo kwijt. Kan de tijd en het geld dus beter gebruiken om mijn toekomst na die 2 jaar veilig te stellen. Is dus een beetje (hangt af van hoeveel het opbrengt) als de lotto winnen. Citaat:
De burgers zelf moeten toezicht houden op de naleving van de wetten. Alleen zo zijn ze er zeker van. Citaat:
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 Laatst gewijzigd door Bece : 20 mei 2007 om 07:25. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Banneling
|
![]() Ik wil nu niet voze doen en gaf complimenten maar U schreef :
"Mensen als duncan, die hier tamelijk gefrustreerd rondlopen"... Wie zegt dat dit zo is ZO gefrustreert loop ik niet rond als ik rond mij kijk EN elke dag werk tussen en voor mensen . Maar ja ik snap je punt hmmm vertegenwoordig me moh lol . ![]() Duncan den frusto :-s |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() Deze thread bezorgde me al heel wat insipratie. Mooi zo...
![]() |
#92 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik zie deze discussie nu pas en vind de gedachtegangen best interessant, maar ik vraag me toch wel een aantal zaken af bij de voorstellen:
- hoe ga je een volksvergadering huisvesten in een land met x miljoen inwoners? Het lijkt me nauwelijks doenbaar om in landen groter dan enkele tienduizenden inwoners te werken zonder volksvertegenwoordiging. In Zwitserland is om die reden in het verleden in een aantal kantons de Landsgemeente (de volksvergadering) afgeschaft: in Schwyz en Zug in 1848, in Uri in 1928, in Nidwalden in 1996, in Appenzell Ausserrhoden in 1997 en in Obwalden in 1998. Ze bestaat nu alleen nog in Appenzell Innerrhoden en Glarus, niet toevallig twee erg kleine kantons met slechts enkele tienduizenden inwoners. ![]() - hoe garandeer je bekwaamheid of zelfs maar inzet bij een systeem met loting voor de uitvoerende macht? En wat te denken van de continuïteit van het beleid als er elk jaar of elke twee jaar een ander persoon zit die zich telkens eerst moet inwerken in de materie. Zorgt dit niet voor een onsamenhangend beleid dat alle richtingen uit gaat en uiteindelijk geen enkel probleem oplost? Mij bekruipt het gevoel dat na enkele jaren de roep om een "sterke leider" weleens de kop op zou kunnen gaan steken. En als ik in de politiek ergens een hekel aan heb... ![]() - Wordt de uitvoerende macht zonder volksvertegenwoordiging niet juist extra machtig? Zij zijn wellicht in staat de bevolking zo te bespelen dat steeds dezelfde kliek aan de macht blijft. Inderdaad, net zoals velen hier de vertegenwoordigende democratie zien. Waar geen rekening mee gehouden wordt, is, dat veel burgers helemaal geen zin hebben om zich permanent met politiek bezig te houden en zich dus makkelijk laten leiden door wat een bepaalde toonaangevende groep mensen zegt. Nu heten die groepen partijen, maar niets kan verhinderen dat ook de uitvoerders in de 'boulè' zich verenigen tot een partij. Tenzij je de vrijheid van vereniging wil afschaffen, maar ik geloof dat vrijheiden nu juist een terrein was waar de politiek zich niet mee mocht bemoeien... toch? ![]() - Wordt de personencultus in zo'n boulè trouwens ook niet erg groot? Als we uitgaan van de situatie dat elke persoon individueel meedingt om een plekje in het uitvoerende orgaan, is de kans groot dat het al snel niet meer over de politieke inhoud maar over de grootste mond gaat. Laat dat nu net mijn bezwaar zijn tegen rechtstreekse verkiezingen van personen, of dat nu een burgemeester, een (minister-)president of een lid van de boulè is. Partijen zorgen er juist voor dat gekozen kan worden tussen bepaalde ideologieën i.p.v. tussen afzonderlijke personen. In Nederland bestaat er één vertegenwoordigend orgaan, tevens het oudste politieke instituut in het land (bestaat in Holland al sinds de Middeleeuwen), waar het bestuur verkozen wordt op individuele basis, op de manier zoals hier voorgesteld wordt dus: het waterschap of hoogheemraadschap. Iedereen kan zich voor de Verenigde Vergadering van zijn of haar eigen waterschap kandideren en iedereen wordt op persoonlijke titel verkozen. (((Verkiezingen vinden historisch gezien vaak plaats in vier categorieën: eigenaren van bebouwde grond, eigenaren van onbebouwde grond, ingezetenen en bedrijven. Zo kan een boer bijvoorbeeld in alle vier de categorieën stemmen, terwijl iemand die in een huurhuis woont alleen in de categorie ingezetenen mee mag stemmen. Dit is op zich te rechtvaardigen omdat de boer veel meer belang heeft bij het werk van het waterschap, maar om democratische redenen worden in de categorie ingezetenen tegenwoordig veruit de meeste zetels verdeelt (meestal de helft). Uit de Verenigde Vergadering wordt vervolgens een dagelijks bestuur gekozen. De dijkgraaf staat aan het hoofd daarvan. In een hoogheemraadschap worden de andere bestuursleden hoogheemraden genoemd en zodoende spreekt men dan van een College van dijkgraaf en hoogheemraden (te vergelijken met het College van burgemeester en schepenen in een gemeente).))) Op zich een mooi instituut, maar de opkomst is altijd dramatisch laag. Waarom? Mensen hebben geen flauw idee op wie ze moeten stemmen. Vaak zijn geen van de personen bekend en er zijn geen partijen die aangeven welke richting de persoon in kwestie op wil (als er al een richting uit te gaan valt bij een waterschap, dat als belangrijkste taak heeft het zodanig regelen van de waterstand dat iedereen droge voeten houdt en toch genoeg water tot zijn beschikking heeft, maar dat terzijde). Hooguit dat maatschappelijke organisaties (de milieubeweging bijvoorbeeld) een bepaalde kandidaat aanbevelen, maar daar heb je het dan wel mee gehad. Hoewel velen pleiten voor opheffing van de waterschappen, vind ik het op zich vanwege de lange geschiedenis en de onpartijdigheid wel een waardevol instituut. Alleen zie ik ook wel duidelijk de nadelen ervan. Ik vrees dat die nadelen bij een boulè ook zichtbaar worden: men weet door het woud van kandidaten niet op wie te stemmen, waardoor uiteindelijk de opkomst zeer laag wordt en/of degene met de grootste bek wint terwijl niet volledig duidelijk wordt wat zijn of haar programma is. Laatst gewijzigd door Dimitri : 22 mei 2007 om 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb helemaal niet alle details ingevuld; dat is niet mijn bedoeling. Ik denk dat loting de beste garantie biedt om (a) een 'parlement' te hebben dat daadwerkelijk als representatief voor de hele bevolking kan gelden, en om (b) de directe impact van politieke partijen en hun achtergrondorganisaties op de wetsproductie af te snijden. Indien deze partijen & organisaties de wetgeving willen beïnvloeden, dan moeten ze dat doen door burgers te overtuigen, en niet door burgers te bedriegen en om de tuin te leiden. Noteer dat in een loteling-parlement of permanente volksvergadering de stemming absoluut en altijd geheim moet zijn, net als bij een gewoon referendum. De permanente volksvergadering fungeert op dezelfde manier als de verzameling kiezers bij een referendum. Alleen de samenstelling van het corps gebeurt anders, nl door loting, om de 4 jaar bv. De kern van de besluitvorming blijft het burgerreferendum of de volksvergadering (waar iedere rechtsbekwame burger kan meedoen, indien ie wil). Voor wetgevend werk dat moet gebeuren doch waarvoor de burgers geen referendum willen, heb je de permanente, op basis van loting samengestelde permanente volksvergadering.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 22 mei 2007 om 14:56. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een paar vragen. Hoeveel mensen moeten er zo uitgeloot worden? 50, 500, 5000? Daar hun stemming geheim is, hoe kan ik er dan zeker van zijn dat hun stem niet door het grootkapitaal werd gekocht?
![]() |
![]() |
#95 | |
Staatssecretaris
|
![]() 'Recall' is een technische term. Zie bv.: van Thomas Cronin : "Direct democracy. The politics of initiative, referendum, and recall", hoofdstuk 6. Recall bestaat ook in Zwitserland doch wordt daar erg weinig gebruikt.
http://www.amazon.com/Direct-Democra.../dp/1583483012 Citaat:
Ik denk persoonlijk dat zo'n aantal best per referendum wordt vastgesteld, en waarschijnlijk heb je iets van zo'n 200 mensen nodig om (1) een deel van de bevolking te hebben dat voldoende representatief is voor de populatie in haar geheel (bij te kleine aantallen worden toevallige fluctuaties te belangrijk), en (2) te garanderen dat het stemgeheim van het individu is beschut (bij te kleine aantallen is het soms mogelijk om via een 'educated guess' iets te achterhalen over het stemgedrag van een individu). Een stem die in het geheim is uitgebracht kan niet in de eigenlijke zin 'gekocht' worden omdat de koper niet kan controleren of ie waar voor zijn geld krijgt. Je kan overigens net zo goed zeggen dat de stem die door een burger bij een referendum en onder het regime van het stemgeheim is uitgebracht, 'gekocht' kan zijn. Daarentegen kan een stem die publiek is uitgebracht wél gekocht zijn, of door de druk van een partijbestuur of welke andere instantie ook zijn bepaald. Het principe van de geheime stemming beschouw ik als een historische verworvenheid. Het stemgeheim is juist uitgevonden om stemmen onder druk of stemmenhandel te vermijden, en het feit dat de meeste stemmingen in een particratisch parlement niet geheim zijn, moet beschouwd worden als een schreeuwende anomalie. Zelfs sommige traditionele politici, zoals De Crem of Decroo, hebben dit bij gelegenheid vermeld, en voor stemgeheim in het parlement gepleit. Iemand die stemt, moet vrij en naar eigen verstand en geweten kunnen kiezen, zonder externe druk. Dat geld zowel voor een referendumstemming als voor een stemming in een permanente volksvergadering. De rest van je opmerkingen laat ik voor wat ze zijn. Het ga je goed.
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE, WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE Laatst gewijzigd door Jos Verhulst : 22 mei 2007 om 20:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() 200? x 50000€ = 10milj. Een peulschilletje voor het grootkapitaal. Een vermogen voor de gewone man die met 18000€ of minder moet rondkomen.
99.99% van de mensen zijn daar voor te koop. Ontdekken is er toch niet bij.
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011 Laatst gewijzigd door Bece : 23 mei 2007 om 07:16. |
![]() |
![]() |