![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
un saludo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ten eerste: Ik stel een samenwerkingsverband voor, met als achtergrond de idee dat alle nederlanden gezamenlijk een mooi geheel zouden kunnen vormen dat voor iedereen positief zou kunnen uitwerken. Louter op basis van vrijwilligheid en democratische mandatuur. Ten tweede: Brussel is (van oudsher) vlaams, ongeacht de taal die de bevolking spreekt. Het is geografisch gezien in ieder geval een 'eiland' in Vlaanderen, net zoals San Marino in Italië. Brussel is de hoofdstad van zowel het vlaamse gewest als de vlaamse gemeenschap. Brussel en Vlaanderen zijn sterker economisch met elkaar verbonden dan Brussel en Wallonië. Redenen te over voor Brusselaars om een samenwerkingsverband met Vlaanderen te blijven handhaven. Ik spreek hier trouwens over de situatie indien de splitsing een voldongen feit zou zijn. Citaat:
Ook in een verenigde Benelux zouden trouwens de armere gebieden voortgeholpen moeten worden door de rest van het land. Alleen is dat dan een bevoegdheid die centraal zou moeten worden geregeld. Met andere woorden: Iedereen betaalt evenveel belasting maar iedereen kan ook invloed uitoefenen op de politieke besluitvorming. Laatst gewijzigd door Hertog van Gelre : 23 februari 2006 om 19:23. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Mwoah... Citaat:
Dat betwijfel ik. Er is maar één manier om dat uit te vinden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Wat betrefd de Verenigde Benelux, zie je dat eigenlijk als een federatie, een confederatie of een unie?
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Banneling
|
![]() Brussel is nooit "Nederlands" geweest, zelfs niet "Vlaams". Waar haal je dat vandaan? Brussel is Brabants en Belgisch, maar geïnfecteerd door een zekere, zeer minoritaire Vlaams-nationale ideologie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
[SIZE=-1][/SIZE]
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Brussel is trouwens NU de hoofdstad van Vlaanderen, en is dat al decennia. Leer eens een verschil te maken tussen het Graafschap Vlaanderen en het Vlaamse Gewest.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Maar daar beginnen de problemen al. Aangezien Nederland meer inwoners telt dan Vlaanderen of België in zijn geheel, kan bij de 'zuidelijken' de angst ontstaan dat het 'zuiden' zal worden 'overheerst' door het noorden. Maar een federatie zoals in België is ook geen oplossing omdat dan één stem uit het zuiden bijna twee keer zoveel waard zou zijn als een noordelijke. Een mogelijkheid om dit op te lossen is het inbouwen van veel individuele maar ook regionale bevoegdheden. Bijvoorbeeld: Elke stem van elke inwoner weegt even zwaar. Maar een landelijke meerderheid is pas echt doorslaggevend als in elke regio afzonderlijk er ook een meerderheid is voor een besluit. Hoe die regio's moeten worden ingedeeld moeten geleerde mensen zich maar over buigen. Voorlopig de huidige provincies handhaven lijkt me een goede tussenoplossing. (In dit voorbeeld: Een landelijke meerderheid telt pas, als ook in de individuele provincies een meerderheid is behaald.) In Verenigd Nederland is 70% voor de herstructurering van de zorg. Dan moet in de provincie West-Vlaanderen minimaal 51% daar voor zijn, maar ook in de provincie Groningen e.a. Verder zou het een gedecentraliseerde staat moeten zijn. Met andere woorden: de bevoegdheden zouden op zo klein mogelijk niveau moeten worden vastgesteld. Ik ben geen staatsrechtgeleerde. Als de goede wil er is moeten de knappe koppen zich erover buigen en het resultaat voorleggen aan de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het is niet omdat vele - zoniet de meeste - van de Franstaligen van 'Belgische' afkomst in Brussel Vlaamse voorouders hebben dat ze Vlamingen zijn.
In principe, rechtlijnige 'ecologie', zijn anderstaligen geen Vlamingen. Want Vlamingen zijn die mensen die integraal deel uitmaken van de Vlaamse gemeenschap en dus door dezelfde communicatie-structuren worden 'aangestuurd'. Het leven is in communicatiecirkels ingedeeld. Cellen communiceren met andere cellen, weefsels met andere weefsels en zo omhoog tot organismen en hun leefgemeenschappen. Bijgevolg is er een Nederlandstalige gemeenschap van mensen en een Franstalige en een Engelstalige... (let wel, dit wil niet zeggen dat Vlaanderen dan maar zomaar bij Nederland hoort ofzo, want de communicatie is niet enkel taalkundig, maar ook door politiek en media wel opgedeeld in een Vlaamse kring en een Nederlandse kring, maar een 'taalgrens' is wel een 'cirkelgrens'. Zo behoren anderstaligen in Vlaanderen, en dus ook Franstaligen, in principe niet tot die Nederlandstalige kring in België en zijn het geen Vlamingen. In Brussel zijn de Franstaligen dan ook gewoon Franstalige Brusselaars. Punt aan de lijn. Mag ik deze theorie wel nuanceren en 'openen'. Een anderstalige kan wel Vlaming worden. Als een anderstalige in Vlaanderen komt wonen en hij/zij kiest er voor om deel uit te maken van de gemeenschap en er aan deel te nemen, dan worden ze Vlaming. Zo kan een Fransman (en er zijn er wel een aantal in Vlaanderen) die met een Vlaamse huwt perfect zijn kinderen in het Frans aanspreken en toch Vlaming zijn. Omdat die persoon in de gemeenschap buiten de vier muren van z'n huis Nederlands gebruikt en zich mengt in en deelneemt aan een voor de rest (vooral) Nederlandstalige gemeenschap. Dit opvoorwaarde dat hij z'n kinderen niet opvoedt met de mening dat het Frans meer waard of beter is dan Nederlands, maar gewoon evenwaardig is en zijn moedertaal is, maar niet noodzakelijk de 'eigen' taal van z'n kleinkinderen. Zo zijn er Turken, Berbers en vele anderen en Franstaligen die Vlaming zijn geworden. De Franstaligen in Brusselaar zijn hun Vlaming-zijn verloren en zijn Franstalige Brusselaars geworden. Wat die middeleeuwse Franstalige Vlamingen betreft, men moet er eens mee ophouden. Men weet heel goed dat de inheemse adel in de Nederlandstalige gebieden ook Nederlandstalig was. De 'hoven' waren wel Franstalig, maar dat waren dan ook buitenlanders. Laatst gewijzigd door Burry : 24 februari 2006 om 19:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar als je een confederale structuur uitbouwt (en de Vlaams-Nederlandse samenwerking kan nooit verder gaan dan een confederatie), primeert de gelijkheid van regio's. Het is daarom cruciaal dat Vlaanderen evenveel vertegenwoordiging krijgt, als Nederland. Eventueel kan er ook een clausule ingebouwd worden dat er eveneens een meerderheid nodig is in elke regio onderling (zodat bijvoorbeeld Vlaanderen, met de steun van één Nederlandse dissident Nederland niets zou kunnen opdingen). Citaat:
Maar het is evident dat je niet kan verwachten dat er voor elke wet een 51% meerderheid in Oudenaarde-Ronse, in Gent, in Eeklo, in Halle,... is. Een meerderheid in Vlaanderen én Nederland is voldoende. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
|
![]() Federalisme heeft voor Belgie geen nut meer.
Daarvoor is het te laat en had de goede wil van twee kante moeten komen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Burger
|
![]() Unitarisme bestaat in gradaties. Zo is er o.a. het jacobijnse, uiterst centralistische unitarisme, waarbij alle macht (wetgevend en uitvoerend) bij een en hetzelfde orgaan ligt (heeft ooit bestaan in Frankrijk tijdens de Revolutie), maar is er ook het gedecentraliseerde unitarisme. De meest voor de hand liggende voorbeelden hiervan zijn Nederland, en België tot 1970 (en toekomstig België onder BUB-bestuur, als ik Hans goed begrijp). De decentralisatie situeert zich dan echter enkel op uitvoerend vlak: provincies en gemeenten zijn nu eenmaal in hoofdzaak doorgeefluiken van de hogere overheid, en ze kunnen enkel uitvoerende akten nemen (verordeningen).
Wanneer decentralisatie gebeurt op het vlak van de wetgevende macht, is het ipso facto gedaan met unitarisme. De soevereiniteit is immers niet langer een en ondeelbaar wanneer binnen eenzelfde grondgebied onderscheiden wetgevers actief zijn. België kent sinds de opeenvolgende etappes van de staatshervorming een steeds verder gaande decentralisatie die pure defederalisatie inhoudt. En als Hans federaliseren zo graag als "samenbrengen" vertaalt, dan is defederaliseren niets anders dan "uiteengroeien, opsplitsen, verdelen". De staatshervorming is er gekomen met als doelstelling België te behouden. De Walen wilden hun economie redden binnen België, en de Vlamingen wilden culturele ontplooiing, eveneens binnen België. Omdat de etappes totnogtoe nooit helemaal konden bevredigen, en omdat vooral de deelstaat Vlaanderen heel goede dingen heeft kunnen verwezenlijken dankzij eigen bevoegdheden, is in Vlaanderen de logische opvatting gegroeid van "wat we zelf doen, doen we beter". Hans stelt het altijd voor alsof het unitaire België voor alle inwoners de hemel op aarde was, maar het is dankzij de staatshervorming - hoe imperfect ook - dat Vlaanderen zich heeft kunnen emanciperen, manifesteren en ontwikkelen. Vlaamsgezindheid betekent dan ook voor heel veel Vlamingen het besef dat Vlaanderen goede dingen doet met de (vaak schaarse en incoherente) bevoegdheden die intussen verworven zijn. Onderwijs! Openbare werken (zonder wafelijzerpolitiek)! Wetenschapsbeleid! Economie! De doelstelling is dus vooral "geef ons meer van dat", vooral op het vlak van SZ en justitie. Uitgaan van de eigen sterkte is positief, en het is dan ook bijzonder kwaadwillig om Vlaamsgezindheid, Vlaams nationalisme en flamingantisme louter te associëren met egoïsme, racisme, folklore en extreem-rechts. Kortom, tijdens de afgelopen 25 jaar federalisme heeft Vlaanderen bijzonder veel vooruitgang geboekt, terwijl België en Wallonië/de Franse Gemeenschap steeds meer moeten ploeteren en dreigen te verzuipen. Vlaanderen was in 1970 absoluut niet rijp voor separatisme, maar is dat intussen wel geworden. En dat is nu net de frustratie en angst van vele Belgischgezinden en Franstaligen (voor zover die twee elkaar niet overlappen).
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom pleiten jullie daar dan niet voor?
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
![]()
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven Laatst gewijzigd door Tantist : 25 februari 2006 om 08:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Mag ik u eens vragen wat u van een unitair, gedecentraliseerd Heel-Nederland denkt?
![]() |