Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2006, 21:22   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
Ik heb wel enige ervaring met scheepskinderen. Heel vaak getuigen ze van een normaal IQ maar is hun achterstand in het onderwijs eerder dramatisch. Verschillende van die jongeren varen dan ook van de ene school naar de andere (ALS ze al schoollopen). Vaak worden ze in internaten gestopt omdat papalief geen tijd heeft om aan hen aandacht te besteden. Eigenlijk hebben die jongeren weinig kans op een gezonde toekomst, net omdat ze in het onderwijs steeds achterop hinkelen. De tijd is allang voorbij dat jobs overgaan van vader op zoon (trouwens wat doet men dan met dochter of andere kinderen die het ambt niet kunnen erven). Als ze dan toch aangewezen zijn op een ander beroep zijn ze al op voorhand gedoemd. Dit kan niet de toekomst zijn die men voor zijn kinderen wenst.
idd maar wat is de oorzaak ? het feit dat deze kinderen niet meekunnen later ? of de onverbiddelijkheid waarmee mensen die niet helemaal meekunnen worden uitgesloten van vanalles en nog wat ? zelfs van het leven zelf.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 21:23   #82
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
Tuurlijk maar ik probeer alleen maar in vraag te stellen of het feit dat je zo n moderne vissersboot moet hebben om mee te kunnen tegenwoordig ( en dus ook alle kennis moet hebben om daar mee om te kunnen ) mensen kansarm maakt of het gebrek aan die kennis door een gebrek aan onderwijs ?
Wat houdt u tegen om uw natuurlijk erfdeel te gaan ophalen ?
Zelfs werklozen mogen ongestraft gaan vissen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 21:24   #83

Standaard

het is echt een taboe hoor

we zijn allemaal gehersenspoelt

we moeten allemaal mee in die mallemolen

wie niet mee kan of wil moet in vraag gesteld worden, moet beter zijn best doen, moet bijscholen, moet veranderen , moet moet moet

de mallemolen zelf mag niet in vraag gesteld worden

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 februari 2006 om 21:29.
Oud 28 februari 2006, 21:24   #84
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarom moet een kind van een visser perse de tafels kennen ?
als hij toch ook visser wilt worden ?

tafels kan je niet eten en vissen wel !
Van tafels kan men eten...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 21:25   #85

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
En zelfs vroeger, om een boot te bouwen moest men dat leren hoor !
Zoals gezegd vroeger was niet willen leren synoniem van voortijdig sterven.
Vroeger waren onderwijzers "belangrijke mensen"
nu vind men onderwijzers, leraars, professoren "profiteurs" ???
Even iets rechtzetten handclapping. Mocht ik het verkeerd hebben uitgelegd, ik vind onderwijzers, leraars, regenten, lycentiaten, opvoeders nog steeds heel belangrijke mensen. Het zijn mensen met een nobele gedachte en meestal beginnen ze overgemotiveerd aan hun job. Wat ik de dag van vandaag wel aankaart is dat een pak leerkrachten (in gelijk welke graad of afdeling) hun eigen job dikwijls niet meer "au serieux" nemen. Ikzelf zit reeds 28 jaar, als opvoeder / hoofdopvoeder in een werking dat sterk is gekoppeld aan het onderwijs. Tot mijn spijt moet ik constateren dat heel wat leerkrachten (ik heb het heus niet over allemaal) hun eigen job niet "au serieux" nemen en het onderwijsvak niet meer beschouwen als een project. Van zodra er een jongere binnen komt die iets te moeilijk is wordt deze dikwijls niet meer beschouwd als een uitdaging, eerder als een last die zo vlug mogelijk dient verwijderd te worden. En daar krijg ik de kriebels van. Persoonlijk, ondanks mijn leeftijd, zijn het net die jongeren waar ik me in vastbijt. Ik zal ze niet loslaten voordat het beter gaat met hen. Ik moet er eerlijk aan toevoegen dat ik die doelstelling niet altijd heb kunnen inwilligen.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 21:26   #86

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Wat houdt u tegen om uw natuurlijk erfdeel te gaan ophalen ?
Zelfs werklozen mogen ongestraft gaan vissen.
is niet waar - om te kunnen vissen moet je een vergunnig hebben, om die vergunning te kunnen lezen moet je kunnen lezen - zo moet je ook kunnen lezen om te kunnen weten dat je een vergunnig moet hebben. Als je bovendien een boete krijgt om te vissen zonder vergunning dan moet je ze ook kunnen lezen. je moet ook een rekeningnr hebben om ze te kunnen betalen

moeten moeten moeten
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
Oud 28 februari 2006, 21:27   #87

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Van tafels kan men eten...
van de grond ook en aan een lege tafel heeft men niets
Oud 28 februari 2006, 21:33   #88

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
idd maar wat is de oorzaak ? het feit dat deze kinderen niet meekunnen later ? of de onverbiddelijkheid waarmee mensen die niet helemaal meekunnen worden uitgesloten van vanalles en nog wat ? zelfs van het leven zelf.
da's flauw Kobaf. Je weet maar al te goed dat ik geen mensen uitsluit. De tijd die jij echter idealiseert is er een van toen er nog veel minder mensen leefden. Ik las onlangs dat in de tijd van de middeleeuwen er ongeveer één miljoen mensen waren in Belgie (of wat men nu Belgie noemt). Het was veel simpeler om zo'n bevolkingsgroep in leven te houden dan nu. Momenteel moet men dus met veel meer rekening houden dan vroeger.
Oud 28 februari 2006, 21:40   #89
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
da's flauw Kobaf. Je weet maar al te goed dat ik geen mensen uitsluit. De tijd die jij echter idealiseert is er een van toen er nog veel minder mensen leefden. Ik las onlangs dat in de tijd van de middeleeuwen er ongeveer één miljoen mensen waren in Belgie (of wat men nu Belgie noemt). Het was veel simpeler om zo'n bevolkingsgroep in leven te houden dan nu. Momenteel moet men dus met veel meer rekening houden dan vroeger.
Karma, als U echt deel wilt uitmaken van dat clubke, moet U uw verstand volledig op nul zetten...

Laatst gewijzigd door Chipie : 28 februari 2006 om 21:42.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 21:43   #90

Standaard

Citaat:
ik heb niet gezegd dat jij mensen wilt uitsluiten he. de maatschappij doet dat en het is aan ons om dat aan te klagen, echte oorzaken van kansarmoede aan te duiden enz.

en idd de factor overbevolking is zeker relevant

maar wat is daar de oorzaak dan weer van ?

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 februari 2006 om 21:44.
Oud 28 februari 2006, 21:45   #91

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik heb niet gezegd dat jij mensen wilt uitsluiten he. de maatschappij doet dat en het is aan ons om dat aan te klagen, echte oorzaken van kansarmoede aan te duiden enz.

en idd de factor overbevolking is zeker relevant

maar wat is daar de oorzaak dan weer van ?
[SIZE=4]testosteron ???[/SIZE]
Oud 28 februari 2006, 21:56   #92

Standaard

Citaat:
[SIZE=4]testosteron ???[/SIZE]
de vooruitgang in de medische sector mss ? En elke keer dat we een ziekte onder de knie krijgen duikt er weer een nieuwe andere op. Zouden de mensen tegenwoordig globaal gezien minder ziek zijn dan vroeger ?

maar ja een natuurlijke dood sterven dat is ook zo n westers taboe he

neem nu afrika bvb - door de invoering van onze medische vooruitgang is er daar overbevolking gekomen. Zouden de mensen daar nu echt gelukkiger zijn

PS als ik zelf ziek ben ga ik ook als het echt moet naar de docter hoor
maar ik stel me toch vragen bij die vanzelfsprekendheid waarmee wij in het westen altijd maar uitgaan van onderwijs en gezondheidszorg = vooruitgang.

PS wanneer ik dat in vraag heb leren stellen dan is het ook geweest naar aanleiding van mijn ontmoetingen met zeer arme indiers destijds bvb. ze snapten niet wat ze hadden aan onderwijs en al die andere westerse opdringerigheden

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 28 februari 2006 om 21:58.
Oud 28 februari 2006, 22:00   #93

Standaard

mijn vader ging ooit ook eens naar india

hij leerde er een gezin kennen en gaf hen zijn malariamedicijnen

begrijpelijk van hem natuurlijk maar het breekt wel hun natuurlijke weerstand
ertegen
ik heb hem dus gezegd dat hij nu voor de rest van zijn leven die medicijnen naar dat gezin moet blijven opsturen - wat hij ook jaarlijks doet
Oud 28 februari 2006, 22:28   #94

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de vooruitgang in de medische sector mss ? En elke keer dat we een ziekte onder de knie krijgen duikt er weer een nieuwe andere op. Zouden de mensen tegenwoordig globaal gezien minder ziek zijn dan vroeger ?

maar ja een natuurlijke dood sterven dat is ook zo n westers taboe he

neem nu afrika bvb - door de invoering van onze medische vooruitgang is er daar overbevolking gekomen. Zouden de mensen daar nu echt gelukkiger zijn

PS als ik zelf ziek ben ga ik ook als het echt moet naar de docter hoor
maar ik stel me toch vragen bij die vanzelfsprekendheid waarmee wij in het westen altijd maar uitgaan van onderwijs en gezondheidszorg = vooruitgang.

PS wanneer ik dat in vraag heb leren stellen dan is het ook geweest naar aanleiding van mijn ontmoetingen met zeer arme indiers destijds bvb. ze snapten niet wat ze hadden aan onderwijs en al die andere westerse opdringerigheden
Overbevolking is m.i. het gevolg van het verdedigingsinstinct dat in ieder levend wezen schuilt (neem ik toch aan). Ieder levend wezen probeert in de eerste plaats zijn eigen roede te beschermen tegen invloeden. In dit geval zijn dat de natuurlijke vijanden. De mens kent ongeveer 4000 ziektes (zijn de woorden van een indische goeroe). We hebben de neiging om onze eigen soort te beschermen tegen die (vernietigende) invloeden. We hebben de kennis om dat wel degelijk (in grote mate) te doen. Door dat men de eigen soort probeert te beschermen creëert men natuurlijke onevenwichten en een overpopulatie van één soort. De mens. Of de mens daar nu gelukkiger door wordt, ?????????, men gaat alvast niet dood.
Oud 28 februari 2006, 22:37   #95
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

onderwijs is zeer belangrijk, pedagogen, begeleiders, leerkrachten, .... kunnen geen geld genoeg krijgen.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 22:39   #96

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
onderwijs is zeer belangrijk, pedagogen, begeleiders, leerkrachten, .... kunnen geen geld genoeg krijgen.
om maar meteen terug naar het onderwerp te komen. Gelijk heb je Duvelke.
Oud 28 februari 2006, 22:43   #97

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Karma, als U echt deel wilt uitmaken van dat clubke, moet U uw verstand volledig op nul zetten...
Is niet waar hoor Chipie. Verstand is de laatste maanden terug wat "gescherpt" (want ik dreigde in een diepe slaap te vallen). Maar zoals je merkt hebben ook wij niet over alles dezelfde mening, en toch ....
Oud 28 februari 2006, 22:50   #98
boerenverstand
Parlementsvoorzitter

boerenverstand's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zag je daar ook die vuilophalers achter de vuilkar lopen?
Wat vindt jij het zwaarste.....
Iedereen vindt zijn professie uiteraard het zwaarste.
Ik wil je toch een cijfertje meegeven: 1/3 van de leerkrachtopgeleiden haakt binnen de 5 jaar af na de start in onderwijs.
't Zal er dan toch niet allemaal rozengeur en maneschijn zijn !
boerenverstand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 22:50   #99
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk ik soms ook, op voorwaarde dat de leerkracht het onderwijs terug als een project gaat beschouwen en er x aantal taken terug bijneemt (broodnodige zaken) waarvan ze momenteel vinden dat ZIJ dat niet meer moeten doen. Zal veel geld besparen.
Over welke zaken heb je het, Karma? Wat deed de school / lerarenkorps vroeger wel dat ze vandaag niet meer doet? ([SIZE=1]Behalve een stuk meer discipline en respect afdwingen[/SIZE])

Citaat:
Verder zou terug de mentaliteit moeten terug keren dat DE OUDERS in de eerste plaats moeten instaan voor een deftige opvoeding ipv alles van de school te verwachten.
En daar geef ik u 100% gelijk! Het is niet (nooit geweest trouwens) de roeping van een school om kinderen/jongeren op te voeden. D�*t is de taak en verantwoordelijkheid van de ouders en die taak kan je onmogelijk uitbesteden. Ik ben er ook ten volle van overtuigd dat de kern van de overgrote meerderheid van de problemen die jongeren kunnen hebben met het onderwijs (leermoeheid, drop-outs, spijbelen, etc...) volledig terug te brengen zijn tot een gebrekkige opvoeding. Vooral een schrijnend gebrek aan interesse vanwege de ouders, die vandaag meer bezig zijn met hun eigen carrière en materiële bekommernissen dan met de noden van hun kinderen.

Stimuleer een kind positief, volg het op en geef het stukje bij beetje de vrijheid en zelfstandigheid om een aantal essentiële keuzes te maken en de kans op succes is enorm groot. Maar het vraagt tijd, véél aandacht en energie. Maar in de huidige cultuur denken nogal wat mensen dat ze een "opvoeding" ook kunnen uitbesteden, net zoals ze dat doen voor andere klusjes in en om het huis. Een kind opvoeden is echter nog iets anders dan een gazon onderhouden. (tiens, leuke slogan...)

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2006, 23:11   #100

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Over welke zaken heb je het, Karma? Wat deed de school / lerarenkorps vroeger wel dat ze vandaag niet meer doet? ([SIZE=1]Behalve een stuk meer discipline en respect afdwingen[/SIZE])
Hiervoor verwijs ik naar boven. Heb ik al antwoord op gegeven. Ik vind namelijk dat enige leerkrachten iets te gemakkelijk zich ontdoen van hun plichten. Ik ben namelijk zeer nauw verbonden met het onderwijs, was zelfs een tijdlang studieprefect. Heel veel miserie is er gekomen na de schoolpactovereenkomst van 1957 (of zoiets, weet het op een jaar niet meer). Voorheen werden de leerkrachten betaald door de scholen zelf. De ene school was correct, de andere niet. Toen heeft men het volledig herzien (met goede bedoelingen). De leerkrachten werden van dan af betaald door het ministerie zelf (rechtstreeks). Om de WEDDE echter correct te betalen baseerde men zich op het aantal lesuren (voorbeeld: 22 uren is een fulltime opdracht). Nadien is het een beetje uit de hand gelopen. Vele leerkrachten baseerden zich op die uitbetaling met als gevolg dat ze er van uitgingen dat indien ze "betaald" werden voor die uren, ze er ook geen extra opdrachten moesten bijnemen. En da's nu momenteel niet de meest gezonde mentaliteit.
Citaat:

En daar geef ik u 100% gelijk! Het is niet (nooit geweest trouwens) de roeping van een school om kinderen/jongeren op te voeden. D�*t is de taak en verantwoordelijkheid van de ouders en die taak kan je onmogelijk uitbesteden. Ik ben er ook ten volle van overtuigd dat de kern van de overgrote meerderheid van de problemen die jongeren kunnen hebben met het onderwijs (leermoeheid, drop-outs, spijbelen, etc...) volledig terug te brengen zijn tot een gebrekkige opvoeding. Vooral een schrijnend gebrek aan interesse vanwege de ouders, die vandaag meer bezig zijn met hun eigen carrière en materiële bekommernissen dan met de noden van hun kinderen.

[SIZE=4]Stimuleer een kind positief, volg het op en geef het stukje bij beetje de vrijheid en zelfstandigheid om een aantal essentiële keuzes te maken en de kans op succes is enorm groot. Maar het vraagt tijd, véél aandacht en energie. Maar in de huidige cultuur denken nogal wat mensen dat ze een "opvoeding" ook kunnen uitbesteden, net zoals ze dat doen voor andere klusjes in en om het huis. Een kind opvoeden is echter nog iets anders dan een gazon onderhouden.[/SIZE] (tiens, leuke slogan...)
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be