![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk dat we een onderscheid moet maken tussen pluralisme en post-modernisme. Verschillende meniningen is op zich geen probleem als dit de goede werking van een organisatie niet belet en er op een gegeven moment na een discussie men tot een conclusie komt wat men gaat doen. Dit wil niet zeggen dat iedereen het met die beslissing eens moet zijn en er na evaluatie niet op die beslissing terug kan worden gekomen. Waar ik en wellicht veel anderen een beetje een probleem mee hebben zijn post-modernistische praatbarakken waar de discussie om de discussie het hoogste ideaal is daar waar ik van mening ben dat die discussier ergens toe moet dienen. Enfin op café hoeft dit niet noodzakelijk maar een partij kan zich dat niet veroorloven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De grote postmodernisten van deze tijd zal je trouwens niet bij de KP vinden maar bij groen! en SPA.
pri alies opinioj, nepre legu! Laatst gewijzigd door Pelgrim : 1 maart 2006 om 22:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hmm wat die laatste zin betreft. Binnen de KP zitter er veel van die zogenaamde neo-marxisten en academici die er vaak een erezaak van maken om van mening met elkaar te verschillen en dat te blijven. De kadaverdiscipline van de SP-a is zeer groot, met verschil met LSP dat alle leden zoveel mogelijk met de organisatie betrokken worden daar waar de SP.a leden eerder ziet als mensen die bij verkiezingen foldertjes uitdelen die uitgedacht zijn door PR bureaus om de toppolitici een mooie baan te bezorgen. Laatst gewijzigd door solidarnosc : 1 maart 2006 om 22:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb je natuurlijk wel een punt: ik heb nog nooit KP militanten zien pamfletten uitdelen. Wellicht zijn er ook geen pamfletten omdat men er nog niet uit is wat de standpunten zijn?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Iedereen is trouwens uitgenodigd bij deze diepgaande discussies:dan hoef je niet in het ijle te lullen, onwetende wat het eigenlijk precies allemaal inhoudt. Daar dient het Imavo/KP ook dan deels voor: een uitgebreide zoektocht aanbieden binnen het pluralistisch marxisme (tevens ook de SAP & Vonk, niet te verwonderen hebben we goede relaties met hen), dat andere groeperingen weigeren uit sektarische belangen te verspreiden. Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 maart 2006 om 01:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Dubbele post.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 maart 2006 om 01:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() We kunnen niet allemaal blijven steken in het jaar 1848 of 1917. Maar globaal genomen zijn de KP/Imavo-leden zeer actief en trachten ze gezamelijke initiatieven te starten met andere bewegingen. Je zal onze namen dan ook frequent tegenkomen bij allerlei activiteiten. De LSP & PvdA hebben meer de neiging om op een eilandje hun grote gelijk te verkondingen. Dit is geen verwijt, al geloof ik niet in die tactiek.
Laatst gewijzigd door Praetorian : 2 maart 2006 om 01:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Kennelijk heb je een vast geloof in de mogelijkheden van de quantummechanica, er zijn veel geleerden die deze optimistische gedachten nog onderschrijven. Ze mogen maar bestreden worden wanneer ze fout blijken te zijn. Dus hou jouw toorts nog maar even in bedwang wanneer we komen tot het poststructuralisme, de semiotici, de neomarxisten e.d. Deze methodes blijken zeer vruchtbaar te zijn om ideologiekritiek uit te oefenen. Dat zijn geen fouten, dat zijn logische evoluties van een volwassen wetenschappelijke richting. Juist het dwangmatige heeft taferelen zoals deze van Lukacs veroorzaakt. En daar willen we toch liever niet aan herinnerd worden, tenzij je nog altijd vind dat alleen de realistische roman de enige goeie literatuur is. En juist het onrechtvaardig bestrijden van ideeën zal leiden tot bureaucratie. Dus je zit in een duidelijke impasse. Misschien omdat het allemaal aberraties zijn van de oorspronkelijke zucht naar vrijheid & gelijkheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dat er verschillende gedachten bestaan is een vrij natuurlijke zaak, die niettemin zo vlug mogelijk moet uitgediscussieerd worden. Als je pluralisme zelf gaat bepleiten, dan ben je volledig vervreemd van wat nu eenmaal eenheid is in de organisatie. Het pleiten voor verdeeldheid uit idealistische motieven, catalogiseer ik als klein-burgerlijk; en ik stel mijn vertrouwen niet in klein-burgerlijke academici als het om de uitwerking van het marxisme gaat. Citaat:
Uiteindelijk zal er immers één van de twee fout zijn en pluralisme in theoriën betekent alleen dat er fouten gemaakt worden. Dat is onvermijdelijk, maar niettemin moet het zoveel mogelijk vermeden worden en is het belachelijk ervoor te pleiten. Citaat:
Ik heb Lenin, Trotsky, Marx of Engels trouwens nog maar zeer zeer weinig op dat soort paden tegengekomen. Citaat:
(BTW, best dat er niet veel replica's bestaan van Marx, want een zeer aangename mens was hij alleszins niet ![]()
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Natuurlijke ongelijkheid is bijvoorbeeld het feit dat ik goed ben in wiskunde en een ander niet - of dat bepaalde mensen op vijf jaar vloeiend piano spelen, maar die anderen niet. Sociale ongelijkheid komt voort uit het feit dat bepaalde mensen het beter hebben dan anderen. 1 In een democratie kan men vrede nemen met het feit dat er een bepaalde sociale ongelijkheid groeit uit die natuurlijke ongelijkheid. Iemand die enorm goed piano kan spelen, en daar veel geld verdiend, heeft meer middelen, niet omdat hij desnoods meer produceert dan een fabrieksarbeider, maar omdat hij simpelweg een vorm van natuurlijke ongelijkheid met zich meekreeg, waardoor hij goed piano kan spelen en wereldberoemd wordt, en die fabrieksarbeider niet. 2 In een goede democratie heeft men door dat die mensen zonder al te veel talenten, die niet enorm goed piano kunnen spelen, daar eigenlijk niet de schuldige van mogen zijn. Er bestaat dus een sociale compassie die maakt dat, mocht zo'n fabrieksarbeider nu in grove miserie vallen, hij toch nog wat voort geholpen wordt - door het geld dat hij zelf wat afdraagt, maar ook door het geld dat anderen - andere fabrieksarbeiders, maar ook die vloeiende pianoman, afdragen. 3 In een communistisch systeem gaat men de zaken wat radicaler aanpakken. Daar geldt het motto: "Mensen die van de natuur uit onbedeeld zijn, en niet vloeiend piano kunnen spelen en daardoor een fortuin kunnen verdienen, moeten évenveel gewaardeerd worden dan die pianospeler, omdat in wezen iedereen gelijk is: die pianoman heeft dus gewoon het recht niet meer fortuin te maken dan die fabrieksarbeider. In de VSA en ook in de Russische Federatie leeft men in de eerste opmerking: een zeer kille vorm van democratie. In de meeste landen van West-Europa in het tweede. Persoonlijk vind ik de tweede vorm de beste. Jij mag dan wel die derde vorm beter vinden, dat is jouw recht - omdat je in een staat woont waar je op zijn minst, op vredevolle en respectvolle wijze, voor jezelf mag denken. Die vrijheden ben je kwijt indien je in het derde wereldje woont.
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De KP is dan weer zo groot dan ik de eer en het genoegen heb gehad om ze de laatste jaren nergens tegen te komen en er waren nochtans meer dan voldoende gelegenheden om elkaar tegen te komen. Give me dus a break met jullie boekenwijsheid en academische rukkerij. Ik heb geen lessen te leren van een organisatie/mensen die in jaren de Blandijn niet meer heeft verlaten. De essentie van MARX is dat het marxisme in de eerste plaats een praktische ideologie is maar dit is wellicht te basic voor een intellectueel als u. Zonder toetsting in de praktijk is alle academische praat wel ja... academische praat.
Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 maart 2006 om 11:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Hoe komt het dat mensen uit lagere klasse zeer dikwijls al vanaf het begin in het technische of beroep worden gestoken. En hoe komt het dat kinderen uit de middenklasse en burgerij steeds in de zwaardere richtingen komen - hoewel dat je dan ook ziet dat er een hoop na enkele jaren toch weggevallen zijn... Trouwens, waarom zou iemand die goed piano speelt daar meer geld mee verdienen dan met fabrieksarbeid. Intrinsiek zit er niet meer arbeid in zijn werk. En ik vermoed toch niet dat een geniaal pianist gaat spelen om geld, dan wel om passie... Citaat:
Citaat:
Trouwens, de huidige waardering van mensen wordt helemaal niet afgemeten aan hun talent, even rondkijken toont dat duidelijk aan. Wie wordt het meest gewaardeerd in de muziekwereld ook al hebben ze dat talent volledig ontwikkeld; een flut'zangeres' als Britney Spears of een getalenteerd componist.
![]() |
![]() |
#96 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Theorie is natuurlijk nodig, het moet zeer goed gekend zijn als een basis om zelf je analyses te maken van de wereld. Ik ben zelf iemand die zeer veel belang hecht aan vorming, (waar die academici trouwens de gewoonte hebben zelf enorme fouten tegen te maken). Maar als je van theorie je doel gaat maken...
![]() |
![]() |
#97 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Over cultuursmaken kan men niet oordelen, dat is een zuiver individuele zaak. Ik erger me ook aan ddat soort pop-bullshit, maar wie zijn jullie om te oordelen dat Britney Spears 'slechter' is dan een componist? Op welke objectieve maatstaf baseer je je? Niemand verplicht je cd's van kutartiesten te kopen, dus waarom zou je andere mensen verbieden die kutartiesten wél goed te vinden?
Laatst gewijzigd door Pelgrim : 2 maart 2006 om 13:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
Het wordt nochtans bevestigd door hersenonderzoek en dergelijke dat de kinderlijke creativiteit door het Westerse onderwijs en onze opvoeding bij velen wordt onderdrukt, dat het oefenen op een bepaald iets, talenten kan 'creëren', doordat er meer en meer verbindingen tussen neuronen in de specifieke hersenregionen voor die bepaalde taak, die gave, zich ontwikkelen. Volgens mij is er nog veel te weinig geweten over het brein om precieze conclusies te trekken maar ik heb toch een sterk gevoel dat de biologische beperkingen door bepaalde omgevingsfactoren zeer sterk qua invloed gereduceerd kunnen worden. |
|
![]() |
![]() |