![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Banneling
|
![]() Tijd voor nieuwe politici dan. Het systeem van unitarisme is excellent, maar je hebt ook goede bestuurders nodig die niet Beïnvloed zijn door Vlaams- of Waals-nationalisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De zogenaamde 'traditionele' partijen? Een van uw stokpaardjes is immers het constant zeveren daarover.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Niet dat ik een antwoord verwacht, maar soit (om het in Uw lievelingstaeltje te zeggen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister
|
![]() Citaat:
wat ik opvallend vond, is dat die Van de Looverbosch allerlei fabeltjes aanhaalde als argument, zoals de grootse volksrevolutie in 1830, klein landje, ... . Akkoord dat in dit debat een belgicist met een flamigant een discussie aangaat om de kijker de situatie uit te leggen. Maar zulke foute argumenten gebruikt een goed journalist niet. Opvallend was het aplaus na het debat. Iets wat ik al lang niet meer gehoord heb in de "7de dag". Ik hoop echt dat de "7de dag" terug naar zijn oud formaat terugkeert. Want 5x per week een programma á la "man bijt hond" is genoeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bovendien is unionisme zelfs in relatief homogene samenlevingen niet ideaal. In het door u altijd aangehaalde Nederland bestaat er veel frustratie over de Hollandse dominantie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() An sich is er niets mis met unitarisme, kijk maar naar Nederland e.a.
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Bovendien is men in Nederland ook niet gelukkig met het unitarisme. Friesland zou graag wat meer bevoegdheden krijgen en de afkeer van het zuiden voor de Regenten van Den Haag heeft historische wortels in de Generaliteitslanden. Nederland als model nemen is dus een beetje dom, een beter voorbeeld voor belgicisten zou Luxemburg zijn, dat een linguistieke breuklijn kent, doch geen nationale (allen Luxemburgers itt België waar Vlamingen en Walen zijn en de nationale breuklijn samenvalt met de taalkundige).
![]() |
![]() |
#92 |
|
![]() Een bepaalde mate van homogeniteit kan altijd bereikt worden. Alleen is pleiten voor unitarisme an sich als ideaal model behoorlijk anti-Belgisch, omdat imho alleen een unitair Vlaanderen kan werken, nooit een unitair België, Groot-Nederland of Heel-Nederland. Unitarisme hangt samen met het bepleiten van kleinstaterei.
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederland heeft trouwens 6 miljoen meer inwoners als België, en is unitair.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
In België zien de belgicisten een eenheidsstaat niet als middel, maar als doel op zich. Ze vergeten daarbij dat de randvoorwaarden voor een succesvol functioneren van de eenheidsstaat in België ontbreken. België is immers politiek noch cultureel een eenheid en dat is toch wel een onontkoombare voorwaarde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Naarmate je de schaal vergroot, zal er automatisch meer heterogeniteit ontstaan. Maar dat is niet in absolute cijfers uit te drukken. Zo is Duitsland homogener dan België, terwijl Moffenland toch 8 maal groter is.
![]() |
![]() |
#98 |
Europees Commissaris
|
![]() Vlaanderen heeft inderdaad nod aan een fatsoenlijke grondwet, waarbij het zijn instellingen op behoorlijke wijze laat samenwerken. Beginnen met extra-territoriale aanspraken lijkt me echter voorbarig - Brussel is een afzonderlijk gewest, tenzij men hierdoor het probleem BHV wil oplossen - met Brussel als integraal deel van Vlaanderen/Vlaams Brabant zie ik geen noodzaak meer om dat kiesarrondissement te splitsen. Nog iets voor de staatshervormingen :
voeg Brussel bij het Vlaams gewest, met in het stadscentrum een soort "Federaal district" & je kan nagaan hoe goed een 2talig Vlaanderen werkt ! |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://kim-roovers.skynetblogs.be/ Laatst gewijzigd door Kim : 9 maart 2006 om 16:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |