![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Welk belang hebben de Franstalige media eigenlijk bij het negatieve beeld van Vlaanderen onder de eigen bevolking? Zou het misschien ook volslagen onbegrip voor de Vlaamse standpunten kunnen zijn? Ik vraag me trouwens af wat er nu zo problematisch is aan het woord allochtoon. Het grappige is, dat er telkens om politiek-correcte redenen een ander woord wordt voorgesteld (gastarbeiders, buitenlanders, migranten, 'medelanders' (over stigmatiserende woorden gesproken...), allochtonen, etnische minderheden), dat dan algemeen in gebruik raakt en op een gegeven moment weer net zo 'stigmatiserend' is als het oude woord. Zo kun je wel eindeloos doorgaan. Feit is dat er in Nederland begin jaren negentig een waterdichte definitie is vastgesteld van het begrip allochtoon, dat sindsdien succesvol wordt toegepast in de statistiek en in wetenschappelijk en beleidsonderzoek. Moet ik nu beledigd zijn omdat mijn halve familie door deze definitie allochtoon is en ikzelf tot de 'derde generatie' behoor? Belachelijk. Citaat:
![]() Volgens mij wordt in elk voetballand wel passioneel de eigen nationale ploeg gevolgd. Dat is niet een specifiek kenmerk van Nederland. Opvallend genoeg is het trouwens zo, dat hooliganisme onder stadionbezoekers bij het clubvoetbal in NL geregeld voorkomt, maar bij interlands van Oranje niet of nauwelijks. Hopelijk blijft dat laatste ook zo. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
|
![]() Citaat:
Ik het artikel even opgezocht en ik herken er inderdaad veel in. Helaas is het wel zo dat er in de berichtgeving over Nederland veel fouten worden gemaakt. Gelukkig maakt de VRT tegenwoordig gebruik van Nederlandse correspondenten, dat maakt de kans op fouten al stukken minder. Enkele jaren geleden was het nog dramatisch, toen omschreef de VRT de SP bij de verkiezingen als (ik citeer letterlijk) "een marxistisch-leninistische partij van studenten, leraren en arbeiders." Je moet er maar opkomen. Ik hoop in ieder geval dat de media steeds meer gaan samenwerken, een gezamenlijk tv-kanaal lijkt me daarvoor een prima middel. Misschien laat men die onzinnige ondertiteling dan eens weg. Met de Franstalige standpunten belichten bedoel ik dat bijv. in berichtgeving over Brussel-Halle-Vilvoorde men ook de burgemeester van Linkebeek, waarvan de argeloze kijker niet weet dat hij van een Franstalige partij is, en de Waalse minister-president aan het woord laat. Citaat:
Laatst gewijzigd door Dimitri : 7 april 2006 om 11:08. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ook maakten ze zich vrolijk over het merkwaardig gedrag van de koning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
|
![]() ossaert,
De belangstelling van nederlanders voor België en Vlaanderen neemt snel toe. In het gebied waarin ik werkzaam ben, cultuur, was dat trouwens al veel langer zo. De grafische industrie kent vele linken over en weer. 'De Brakke grond', het vlaams cultureel centrum in Amsterdam doet goed werk. Theaters en musea zijn in Nederland volop bekend met vlamingen. We hebben gezelschapsdirecteuren, museumdirecteuren etc. van vlaamse komaf. Maar nu dus ook de politiek en het grote publiek. In een artikel in NRC stond ook een uitgebreid artikel over de geschriften van Geert Bourgois. Het werd lovend besproken. In dezelfde krant een artikel over een vlaamse die blij was met de verkiezingsuitslag van de gemeenteraadsverkiezingen in Rotterdam en de rest van Nederland omdat 'de fascisten, in tegenstelling van bij ons, hier toch de halt wordt toegeroepen'. Steve Stevaert gaat meeschrijven met het partijprogram van de PvdA. Het nederlands chauvinisme bestaat, dat zal ik niet ontkennen. Toch heeft het bij ons een andere vorm dan gebruikelijk. Nederlanders zijn trots op wat het land heeft bereikt. Tegelijkertijd (misschien vanuit het calvinisme) beschaamd over hun eigen trots. Soms komt dat chauvinisme an de oppervlakte, bijvoorbeeld bij het voetbal. Nationalisme is iets anders. Vaak gaan de twee gepaard. Van nationalisme moeten we echter weinig hebben omdat het teveel wordt geassocieerd met fascisme en extreem-rechts. Het is een vreemde spagaat, dat geef ik toe. Misschien toch in het achterhoofd spijt van de idee dat Nederland eens een wereldmacht was, en nu niet meer. Sommigen VB-ers op dit forum (en erbuiten) claimen Fortuyn, Hirsi Ali, Verdonk, Wilders als medestanders. Ze begrijpen niet dat die daar niets van moeten weten. U begrijpt dat hopelijk wel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Niet zo vreemd dat VB hen als ideologische medestanders claimt, zij steunen/voeren immers een beleid dat voor een groot deel overeenkomt met het beleid dat VB ook wil voeren. In België is het vreemdelingenbeleid nog niets veranderd vergeleken met vijf jaar geleden en daarmee te vergelijken met het beleid in Nederland van vijf jaar geleden. Het integratiebeleid wordt pas sinds een jaar door Vlaanderen opgepakt en is ook een stuk milder dan in Nederland.
Laatst gewijzigd door Dimitri : 7 april 2006 om 12:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |||
|
![]() Citaat:
Ja, dat denk ik wel. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen schuurt het VB teveel aan, en neemt te weinig afstand, van (extreem-)rechts. Ik weet dat de geschiedenis van de Vlaamse Beweging genuanceerd ligt, dat er uit arren moede toevlucht is gezocht tot rechts, dat de belgische repressie buitenproportioneel was etc. Maar op deze manier blijft het VB in Nederland een no-no. (Om het maar even in goed nederlands te zeggen.) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Met dezelfde onwetendheid en gemakzucht hebben Nederlanders het ook over 'België'. Dat krijg je ervan als je er niets over onderwijst op school. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Is dat ook niet te wijten aan eng staatsnationalistish denken dat voorop stelt dat wat over de grens bestaat of gebeurt "radicaal anders"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Het heeft verschillende oorzaken. Gelukkig zie je in de afgelopen 30 jaar een kentering. Er is veel wat we elkaar zouden kunnen verwijten in die 175 jaar van splitsing. Het lijkt me niet productief. Laten we ons richten op wat ons bindt en de handen ineenslaan voor de toekomst. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die "Ollanderhaat" is gewoon het product van zoveel jaar belgicistisch onderwijs waarin men de noorderbuur als de baarlijke duivel afschilderde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() Wat de achterliggende gedachte is geweest van het onderwijsbeleid weet ik niet, maar ik kan me niet voorstellen dat het staatsnationalisme is. Er is immers even weinig aandacht voor de Nederlandse Antillen en Aruba, nochtans onderdelen van de staat. Ik denk dat men er gewoon het nut niet van inzag. Hopelijk zal men door de Europese eenwording het belang van grensoverschrijdende contacten en de waarde van een gemeenschappelijke taal en cultuur gaan ontdekken. Misschien komt er daardoor ook meer aandacht voor Vlaanderen, Suriname, de Antillen en het Duitse grensgebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Ik wilde dan ook niet suggereren dat het niet zo was... Zelf hou ik er een nogal republikeins natie-idee op na, wat betekent dat iedereen Nederlander, Vlaming of wat dan ook kan worden, als hij zich tot die natie 'bekent'. Wat mij betreft, waren die drie mensen in het stembureau dus volwaardige Nederlanders, laat dat duidelijk zijn.
![]() |
![]() |