![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Walen een tak van de Nederlandse stam ?. Waarom niet omgekeerd terwijl je toch bezig bent ?.
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er was geen dreiging vanuit "belgo-flamand"-kant. Vandaag is dat totaal anders. Wallonië is autonomie beginnen eisen als Vlaanderen dominanter werd. Vele Walen aanzagen de toenemnde invloed van de Vlamingen in de Belgische politiek als de voornaamste reden voor de achteruitgang van de Waalse economie. Volgens de Walen was de omkering van de economische balans een gevolg van het omkeren van de politieke balans. Volgens de Vlamingen was net het omkeren van de politieke balans een gevolg van het omkeren van de economische balans. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 31 maart 2006 om 20:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Wallonië eist autonomie omdat Vlaanderen dominanter word, tjonge toch.
![]() |
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Uiteraard is er enorme beinvloeding van het Waals geweest door het Diets en is er vermenging opgetreden. (Guido Fontein beschreef de Vlaamse emigratie in de 19e eeuw van in totaal een miljoen Vlamingen) In hun geheel genomen zijn Walen net zo Frans als Champenois, Lorreinen etc. Als we Vlaamse onafhankelijkheid en / of aansluiting bij Nederland willen, laten we ons dan in godsnaam bezig houden met .. ons, niet hen.
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() In Lotharingen wonen zeer veel mensen van duitse afkomst, stab...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
Ik had het over Frans Lotharingen, beste. En het bestaan van Elzassers , Bretoenen, Basken, Catalanen, etc is mij echt niet onbekend, "zenne".
![]() |
![]() |
#87 |
|
![]() Gans Lotharingen is historisch gezien Duits grondgebied...
Laatst gewijzigd door van Maerlant : 1 april 2006 om 10:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
In 1870 na de Franse nederlaag tegen Pruisen, werd Lotharingen opgesplitst in Duits en Frans Lotharingen, op basis vd taalgrens. Soit , daar gaat het eigenlijk niet over. Ik beweer gewoon dat Tantist compleet fout zit , wanneer die stelt dat de Walen niet behoren tot de Franse 'stam'. C'est tout. Overigens beschouw ik Tantist als een medestander voor de Vlaamse Zaak.
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
De Nederlanden hebben veel later hun vorm gekregen en tot spijt van wie het benijdt, hoorden daar ook Namen, Henegouwen, Luxemburg, het toenmalige Limburg (zowel Diets als Waals met o.a. het land van Herve en de gebieden van Overmaas) toe. Met Loon en Luik bestonden intense contacten, die zich wel niet institutioneel vertaalden. Zelfs voor de Bourgondische hertogen werden onderling samenwerkingsverbanden gesloten, o.a. ten tijde van Jacob van Artevelde. De huidige realiteit van enorme verschillen op zowat alle vlakken verantwoorden in mijn ogen wel secessie, maar ik kan wel aannemen dat mensen genoeg verbanden zien om met de Walen te blijven samenleven in een staat ontdaan van al zijn plundermechanismen. Dat men die mechanismen niet onmiddellijk zal opgeven vanuit Waalse kant spreekt voor zich. Ook voor die Heel-Nederlanders kan Vlaamse onafhankelijkheid een breekijzer zijn om de huidige situatie te breken en met de brokken een nieuwe staat op te bouwen.
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#93 |
|
![]() j
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. Laatst gewijzigd door van Maerlant : 1 april 2006 om 12:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Sorry, jij sprak van Franse en Nederlandse stam.
En uiteraard speelt -ethnie of genetica zo u wil- wel een rol. Uiteraard bedoel ik daarmee niet als een criterium om te discrimineren. :zucht:
![]() |
#95 | |
|
![]() Vraag dat aan Tantist, hij gebruikte dat woord eerst.
Citaat:
Wanneer men het begrip stam in een discussie brengt, spreekt het vanzelf dat dit criterium mag aangehaald worden als wetenschappelijk element.
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
2) tot de Nederlanden hebben behoord (vanaf de 17e eeuw dan nog alleen tot de Zuidelijke ( behoudens weer een zeer korte periode tijdens het VK) Indien je uitgaat van een cultuurnationaal standpunt ipv een politiek-historisch , kan je nooit jouw bewering sterk maken. Maar ik geef wel toe dat mijn bewering dat de Walen zich als puntje bij paaltje komt als Fransen zouden gaan beschouwen eerder mijn 'aanvoelen' is. Alleen een bevraging kan daar uitsluitsel over geven. En dan nog.
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.” Donald J. Trump Laatst gewijzigd door stab : 1 april 2006 om 12:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 1 april 2006 om 12:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je kan ook stellen dat Vlamingen altijd een minderheid waren in die Franse zee !!!! Maar hier gaat het allemaal niet om, het gaat om de oorsprong van de Waalse taal. Dat er invloeden zij van andere talen staat buiten kijf, maar heeft de Vlaamse taal soms geen invloeden uit romaanse hoek ? Ken jij een levende taal die geen enkele vreemde invloed had en heeft ?
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB) Laatst gewijzigd door schaveiger : 1 april 2006 om 12:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
|
![]() Als u ernstig wilt discussiëren, kom ik nog wel eens terug...
![]() |
#100 | ||
|
![]() En wat heeft dat nu te maken met genetica?
Citaat:
Citaat:
![]() |