![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb net eens even bekeken hoeveel % van het totaal aantal stemgerechtigde Belgen vertegenwoordigd worden door de "meerderheidspartijen" in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.
Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de federale verkiezingen van 2003. Er waren toen 7 570 637 stemgerechtigde Belgen. 3 593 917 Kiezers hebben toen een stem uitgebracht op sp.a-spirit, PS, VLD of MR. Dat is slechts 47,47%!
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 april 2006 om 18:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#84 |
Parlementslid
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 april 2006 om 18:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook discriminatie dus tegenover de kiezers die aan opkomstdwang onderworpen worden.
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Verwaarloosbaar als je al op voorhand weet dat er alles aan zal gedaan worden om het CS in stand te houden. Er bestaan dus in werkelijkheid maar twee partijen meer: het VB en de anderen. Je kiest uiteindelijk alleen nog maar voor de eerste, ofwel voor al de anderen samen.
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Black Cat : 9 april 2006 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Burger
|
![]() Ik zal maar onmiddellijk toegeven dat ik een beetje te lui ben geweest om heel de discussie te lezen. Daarom maar direct mijn mening:
Ik ben ronduit voor stemplicht. Het idee van stemplicht is echt niet zo belachelijk als sommige hier doen uitschijnen. Wat is er fout aan om mensen om de zoveel jaar te dwingen eens na te denken over hoe ze het beleid willen zien. Of zelfs elk jaar. Het gaat hier per slot van rekening om één uurtje per verkiezing dat je kwijt bent. Of kom je liever in situaties terecht met opkomsten van 30%? En de andere 70% maar zagen over hoe slecht het land wel niet is. In hoeverre is dat democratie? Deze discussie werd trouwens al in de verlichting gevoerd: in hoeverre kan je de vrije wil verplichten. Het echte probleem is volgens mij dat er mensen op verkiezingslijsten staan die zelfs voor de verkiezingen aangeven dat ze niet van plan zijn dat mandaat op te nemen als ze verkozen zijn. Zo maak je van onze participatiedemocratie een lachertje. En dan begrijp ik het dat mensen geen zin meer hebben om te gaan stemmen als de kans klein is dat degene op wie ze stemmen effectief hun stem zal vertegenwoordigen. Het zou trouwens eens interessant zijn om te kijken wie in de senaat effectief verkozen is en hoe zwaar hun mandaat weegt (maw hoeveel stemmen ze vertegenwoordigen). Ik vrees dat het om te huilen zal zijn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vraag over de opkomstplicht (om even samen te vatten) is niet of je het voor jezelf belangrijk vindt, maar of je vindt dat je buurman moet gestraft worden als hij niet gaat: dit zijn de straffen bij overtreding van de Belgische kieswet. Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#92 |
Burger
|
![]() zodat iedereen duidelijk maakt dat het systeem failliet is zodat de mening "het systeem is failliet" tenminste een draagvlak heeft en niet enkel is verkondigd door mensen die er op een of andere manier baat bij hebben om dat te zeggen.
Ben jij trouwens van mening dat de opkomstplicht iets te maken heeft met het faillissement van het systeem? Ik weet dat discussie over dwingen van vrije wil heel moeilijk ligt. Maar het alternatief, vertegenwoordigd (geregeerd) worden door een minderheid ligt bij mij nog veel moeilijker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Burger
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat willekeurige of onoverwogen of domme stemmen de uitslag bepalen, is evenmin aantrekkelijk. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Natuurlijk zou ik in België voor zo'n scenario tekenen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Burger
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Federaal en Vlaams, tot daar aan toe. Maar gemeentelijk stemrecht (en volgens mij gaat het enkel daarover) lijkt me toch logisch. Als je hier belastingen betaalt, mag je (zeker op lokaal niveau) toch mee beslissen wat ermee gebeurt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Hoe zo? Ik niet (zie hoger). Citaat:
14 migranten (�*l 14 zegt Marino Keulen) hebben zich nu al ingeschreven voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006: voor hen geldt geen opkomstplicht. Laatst gewijzigd door Black Cat : 11 april 2006 om 15:55. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |