Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2006, 18:07   #81
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter

Dave Brocatus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb net eens even bekeken hoeveel % van het totaal aantal stemgerechtigde Belgen vertegenwoordigd worden door de "meerderheidspartijen" in de Kamer van Volksvertegenwoordigers.

Voor alle duidelijkheid, het gaat hier over de federale verkiezingen van 2003. Er waren toen 7 570 637 stemgerechtigde Belgen. 3 593 917 Kiezers hebben toen een stem uitgebracht op sp.a-spirit, PS, VLD of MR. Dat is slechts 47,47%!
Oud 9 april 2006, 18:48   #82
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Apocalyps Bekijk bericht
Ik ben voor de afschaffing van de stemplicht!
In veel democratisch geregeerde landen is de stemplicht reeds omstreden. De plicht is immers een aantasting van de vrijheid van de burger om iets niet te doen.
Een stemplicht zou mensen kunnen aanmoedigen een proteststem uit te brengen.
Bovendien hebben vandaag enkel buiten-Europese vreemdelingen en nationaliteitsweigeraars dit recht. Discriminatie van het zuiverste soort dus.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 april 2006 om 18:51.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 18:51   #83
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dave Brocatus Bekijk bericht
Die blanco stem geeft weer dat je je niet kunt vinden in de programma's van de kandidaten op de verschillende kieslijsten. Het is dan aan de politici om daaruit hun conclusies te trekken.
Alsof politici ooit conclusies trekken die hen niet uitkomen.

Citaat:
Een andere optie is natuurlijk zelf opkomen bij de verkiezingen.
Je weet best waarvoor de kiesdrempel in werkelijkheid moest dienen.
Oud 9 april 2006, 18:53   #84
FISHERMAN
Parlementslid

FISHERMAN's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Bovendien hebben vandaag enkel buiten-Europese vreemdelingen en nationaliteitsweigeraars dit recht. Discriminatie van het zuiverste soort dus.
Bullshit EU-Burgers(zonder de Belg.Nat.) hebben ook geen stemPLICHT.
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 18:56   #85
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben het niet eens met de bewering dat de mening van blanco-stemmers noodzakelijk de mening van een kleine minderheid zijn.

Eén stem op zich maakt geen verschil. Maar één stem in combinatie met nog één stem in combinatie met nog één stem, enz. bepaalt wie er wel verkozen wordt en wie niet.
Wie 'verkozen' wordt bepaalt in de eerste plaats de partij. Als plaatsvervanger van een naambekende politicus die zelf zijn mandaat niet zal opnemen weet je al op voorhand dat de eerste plaatservanger zal 'verkozen' zijn, zelfs al haalt deze geen tien stemmen.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 9 april 2006 om 18:58.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2006, 18:57   #86
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Bullshit EU-Burgers(zonder de Belg.Nat.) hebben ook geen stemPLICHT.
Klopt.
Ook discriminatie dus tegenover de kiezers die aan opkomstdwang onderworpen worden.
Oud 9 april 2006, 19:02   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Iedere blanco stem die wordt uitegbracht is een stem minder voor iemand die verkozen wil worden. In die zin hebben blanco stemmen dus wel een gewicht.
Verwaarloosbaar als je al op voorhand weet dat er alles aan zal gedaan worden om het CS in stand te houden. Er bestaan dus in werkelijkheid maar twee partijen meer: het VB en de anderen. Je kiest uiteindelijk alleen nog maar voor de eerste, ofwel voor al de anderen samen.
Oud 9 april 2006, 20:08   #88
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Verwaarloosbaar als je al op voorhand weet dat er alles aan zal gedaan worden om het CS in stand te houden. Er bestaan dus in werkelijkheid maar twee partijen meer: het VB en de anderen. Je kiest uiteindelijk alleen nog maar voor de eerste, ofwel voor al de anderen samen.
Interessant artikel daarover in "De Tijd" door Bart Maddens. Hij vergelijkt Italië, met een cordon tegen de communisten, met België, met een cordon tegen het VB (en binnenkort tegen FN?). Conclusie: een cordon dient politiek eigenbelang en creëert politieke onverantwoordelijkheid: zowel VB en "de anderen" kunnen zich alles permitteren (zie bv Freya Van den Bossche), zolang de partijpoll je als uitverkoren aanwijst. Gevolg: systeem implodeert.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 9 april 2006 om 20:08.
Black Cat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 10:32   #89
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Ik zal maar onmiddellijk toegeven dat ik een beetje te lui ben geweest om heel de discussie te lezen. Daarom maar direct mijn mening:

Ik ben ronduit voor stemplicht. Het idee van stemplicht is echt niet zo belachelijk als sommige hier doen uitschijnen. Wat is er fout aan om mensen om de zoveel jaar te dwingen eens na te denken over hoe ze het beleid willen zien. Of zelfs elk jaar. Het gaat hier per slot van rekening om één uurtje per verkiezing dat je kwijt bent. Of kom je liever in situaties terecht met opkomsten van 30%? En de andere 70% maar zagen over hoe slecht het land wel niet is.
In hoeverre is dat democratie? Deze discussie werd trouwens al in de verlichting gevoerd: in hoeverre kan je de vrije wil verplichten.

Het echte probleem is volgens mij dat er mensen op verkiezingslijsten staan die zelfs voor de verkiezingen aangeven dat ze niet van plan zijn dat mandaat op te nemen als ze verkozen zijn. Zo maak je van onze participatiedemocratie een lachertje. En dan begrijp ik het dat mensen geen zin meer hebben om te gaan stemmen als de kans klein is dat degene op wie ze stemmen effectief hun stem zal vertegenwoordigen. Het zou trouwens eens interessant zijn om te kijken wie in de senaat effectief verkozen is en hoe zwaar hun mandaat weegt (maw hoeveel stemmen ze vertegenwoordigen). Ik vrees dat het om te huilen zal zijn.
1010 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2006, 12:54   #90
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1010 Bekijk bericht
Ik zal maar onmiddellijk toegeven dat ik een beetje te lui ben geweest om heel de discussie te lezen.
Ja dat vind ik ook moeilijk, inhaken op een discusie waar al 300 reacties op gekomen zijn; toch bedankt om mee te doen.

Citaat:
Ik ben ronduit voor stemplicht. Het idee van stemplicht is echt niet zo belachelijk als sommige hier doen uitschijnen. Wat is er fout aan om mensen om de zoveel jaar te dwingen eens na te denken over hoe ze het beleid willen zien.
Het "dwingen" is er me te veel aan: voor mij is dat zinloos en contraproductief. Waarom moeten stemmen voor iets waar je je niet in kan vinden?

Vraag over de opkomstplicht (om even samen te vatten) is niet of je het voor jezelf belangrijk vindt, maar of je vindt dat je buurman moet gestraft worden als hij niet gaat: dit zijn de straffen bij overtreding van de Belgische kieswet.

Citaat:
Het echte probleem is volgens mij dat er mensen op verkiezingslijsten staan die zelfs voor de verkiezingen aangeven dat ze niet van plan zijn dat mandaat op te nemen als ze verkozen zijn. Zo maak je van onze participatiedemocratie een lachertje. En dan begrijp ik het dat mensen geen zin meer hebben om te gaan stemmen als de kans klein is dat degene op wie ze stemmen effectief hun stem zal vertegenwoordigen. Het zou trouwens eens interessant zijn om te kijken wie in de senaat effectief verkozen is en hoe zwaar hun mandaat weegt (maw hoeveel stemmen ze vertegenwoordigen). Ik vrees dat het om te huilen zal zijn.
Waarom opkomstplicht in een "failliet" systeem?
Oud 11 april 2006, 13:06   #91
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Ja dat vind ik ook moeilijk, inhaken op een discusie waar al 300 reacties op gekomen zijn; toch bedankt om mee te doen.

Het "dwingen" is er me te veel aan: voor mij is dat zinloos en contraproductief. Waarom moeten stemmen voor iets waar je je niet in kan vinden?

Vraag over de opkomstplicht (om even samen te vatten) is niet of je het voor jezelf belangrijk vindt, maar of je vindt dat je buurman moet gestraft worden als hij niet gaat: dit zijn de straffen bij overtreding van de Belgische kieswet.

Als de traditionele partijen er zeker van zouden zijn dat de stemplicht hun geen verlies van stemmen zou kosten,was dat reeds lang gebeurt!
Oud 11 april 2006, 13:10   #92
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zodat iedereen duidelijk maakt dat het systeem failliet is zodat de mening "het systeem is failliet" tenminste een draagvlak heeft en niet enkel is verkondigd door mensen die er op een of andere manier baat bij hebben om dat te zeggen.

Ben jij trouwens van mening dat de opkomstplicht iets te maken heeft met het faillissement van het systeem?

Ik weet dat discussie over dwingen van vrije wil heel moeilijk ligt. Maar het alternatief, vertegenwoordigd (geregeerd) worden door een minderheid ligt bij mij nog veel moeilijker.
Oud 11 april 2006, 13:16   #93
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat begrijp ik niet goed. Er is toch wel een partij waar je je in kan vinden.

Het gaat toch ook over wat je voor jezelf belangrijk vindt. En ja mijn buurman mag gestraft worden als hij niet gaat stemmen. We leven toch in een democratie (demos= het volk en niet een gedeelte van het volk dat geïnteresseerd is)
Oud 11 april 2006, 13:25   #94
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ben jij trouwens van mening dat de opkomstplicht iets te maken heeft met het faillissement van het systeem?
De opkomstplicht is er het bewijs van. (ik zou toch de vorige post toch eens lezen, anders moet ik samenvatten = vervelend voor de anderen)

Citaat:
Ik weet dat discussie over dwingen van vrije wil heel moeilijk ligt. Maar het alternatief, vertegenwoordigd (geregeerd) worden door een minderheid ligt bij mij nog veel moeilijker.
In Italië is bijna 85% gaan stemmen (zonder opkomstplicht), dat is evenveel als hier, met.

Dat willekeurige of onoverwogen of domme stemmen de uitslag bepalen, is evenmin aantrekkelijk.
Oud 11 april 2006, 13:34   #95
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Italië is bijna 85% gaan stemmen (zonder opkomstplicht), dat is evenveel als hier, met.
Is dat niet uitzonderlijk? Heb geen tijd om het op te zoeken maar volgens mij ligt de opkomst in de meeste (westerse) landen zo rond 50%...

Natuurlijk zou ik in België voor zo'n scenario tekenen.
Oud 11 april 2006, 13:35   #96
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat willekeurige of onoverwogen of domme stemmen de uitslag bepalen, is evenmin aantrekkelijk.
Maar het is dan toch een mening. Daarom staan jij en ik niet achter die mening maar dat is nu eenmaal democratie.
Oud 11 april 2006, 13:46   #97
1010
Burger

1010's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jozef Ostyn Bekijk bericht
Persoonlijk ben ik wel geen voorstander van het stemrecht voor niet-EU-vreemdelingen.
Waarom niet? Zijn dat dan mindere mensen of zo?
Federaal en Vlaams, tot daar aan toe. Maar gemeentelijk stemrecht (en volgens mij gaat het enkel daarover) lijkt me toch logisch. Als je hier belastingen betaalt, mag je (zeker op lokaal niveau) toch mee beslissen wat ermee gebeurt.
Oud 11 april 2006, 15:54   #98
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Maar het is dan toch een mening. Daarom staan jij en ik niet achter die mening maar dat is nu eenmaal democratie.
Een mening is toch een vrije, bewuste, gefundeerde, weloverwogen,... keuze. Is die niet weloverwogen, is het geen mening, waarom moet ze dan meetellen?

Citaat:
Dat begrijp ik niet goed. Er is toch wel een partij waar je je in kan vinden

Hoe zo? Ik niet (zie hoger).

Citaat:
Als je hier belastingen betaalt, mag je (zeker op lokaal niveau) toch mee beslissen wat ermee gebeurt.
Migrantenstemrecht is parlementair beslist, tegen de consensus van de bevolking in, we zitten er nu mee. Persoonlijk zie ik geen verband tussen belastingen en stemrecht. Belastingen hebben te maken met gebruik maken van de voorzieningen. Stemrecht is inspraakrecht. Onze politici hebben (heel democratisch !?) in onze plaats beslist.

14 migranten (�*l 14 zegt Marino Keulen) hebben zich nu al ingeschreven voor de gemeenteraadsverkiezingen 2006: voor hen geldt geen opkomstplicht.

Laatst gewijzigd door Black Cat : 11 april 2006 om 15:55.
Oud 26 juni 2006, 14:49   #99
lazybonies
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
In de Italiaanse grondwet staat nog steeds dat opkomst een burgerplicht is, dus Italie is één van de weinige Europese landen waar eigenlijk opkomstplicht geldt. Ik heb ooit een artikel geschreven hierover. Het bevat wat feitelijke informatie en verdedigt expliciet de opkomstplicht. De voornaamste argumenten PRO zijn hierboven al ter sprake gekomen. Bovendien probeer ik er de argumenten CONTRA de opkomstplicht te weerleggen. Voor de geïnteresseerden: http://perswww.kuleuven.be/~u0042398/opkomstplicht.doc.
lazybonies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be