![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() En volmondig. Het plannen van stadsuitbreidingen zoals hier in Nederland gebeurt middels de opeenvolgende VINEX nota's is wat mij betreft een mislukking. Aan de andere kant, ruimtelijke ordening is méér dan het bouwen van nieuwbouw-wijken.
Wat dat vluchten betreft, dat heeft met de verschillen in belastingwetgeving te maken, niet zozeer met de ruimtelijke ordening. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 |
Banneling
|
![]() Maar nee, man, in "Vlaanderen" is alles PERFECT geregeld !
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Je moet toch toegeven dat het toch pas de laatste tijd is dat er op het forum zoveel over die aansluiting bij Nederland gespraat wordt . Bijvoorbeeld het verschijnen van prentjes zoals in je onderschrift , dat gebeurd nog niet zo lang hé . Goed , misschien heb ik me wel vergist tussen Orangisten en Groot-Nederlanders . Maar , ik blijf het Groot-Nederlandse idee maar niets vinden . Dat is trouwens niet omdat ik tegen ieder progressief idee ben . Ikzelf ben trouwens steeds voor progressieve ideeen geweest . Maar die ideen dan wel binnen een Belgisch kader . Zo ben ik er van overtuigd dat een hoop van de problemen die Vlaanderen schijnt te hebben gewoonweg ontstaan zijn door de verder staatshervormingen . Want , wanneer Vlaamse politici krachtige taal spreken , zich extremer opstellen en om een nieuwe staatshervorming roepen , dan is het toch logisch dat Waalse politici ook extremere standpunten innemen en wanneer zij vinden dat ze door die nieuwe hervorming benadeeld zullen worden en ze blokkeren . Iedereen spreekt voor zijn profijt . Het is ook daarom dat ik een samengaan met Nederland nooit zal zien zitten . Want dan zullen zowel de Noord-Nederlanders als het Vlaamse gewest voor hun eigen profijt spreken . Dit zou bijvoorbeeld tot uiting zou komen in de havenproblematiek . De havens van Rotterdam en Antwerpen zouden in één land komen te liggen maar het is toch zo dat door allerhande gelobby Noord-Nederlanders zouden proberen de Antwerpse groei te vertragen en Rotterdam nog meer te doen groeien .Vlaamse politici binnen het Nederlandse staatsverband zouden dan weer hetzelfde proberen voor Antwerpen . Iedere groepering zou zijn achterban , zijn gebied willen bevoordelen . ( Dat is trouwens de grootste drijfveer in België . een drijfveer die door de staatshervormingen pas goed op gang gekomen is . ) Vergeet trouwens niet dat de Antwerpse haven dan wel door Nederland opengesteld is ten tijde van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden , maar dat de Noord-Nederlandse havens meer gestimuleerd werden dan Antwerpen terwijl Antwerpen al honderden jaren (sinds de val in de 16e eeuw) achteruit had geboerd en in verval was geraakt . Naar mijn mening is de Benelux-samenwerking zoals ze nu is al goed genoeg . Die kan misschien nog wat uitgediept worden maar een volledig versmelten met Nederland , nee , dank u . U gedachtengang op het gebied van uw aansluiting bij een secessionistische partij die eerst Vlaanderen onafhankelijk wil en daarna aansluiting bij NL kan ik volgen maar , ik ken zelf genoeg mensen die bij een secessionistische partij zijn aangesloten en die onder geen beding aansluiting willen bij Nederland . Het afstoten van Wallonië onder het mom dat ze het zelf willen of dat ze aansluiting willen bij Frankrijk , daar ben ik helemaal niet mee eens . Ik zie er gewoon het nut niet van in . Wallonië wordt veel te veel gezien als een arm gebied op alle vlakken maar is minstens een even rijk gebied als Vlaanderen . Op Cultureel en menselijk vlak zijn er nauwelijks verschillen . En inderdaad , Vlaanderen is geen autonoom gebied zoals je ze in andere landen ziet . Het is een Belgische oplossing , zoals gezegd wordt en ze werkt niet goed . Inderdaad . daarom moeten we ze gewoon afschaffen en vervangen door het efficiëntere systeem van provincies die veel dichter bij de burger staan . ( Onderdeel van het BUB programma , wat ik als lid natuurlijk verdedig , u begrijpt dat wel ) In het kader van de taalproblematiek wil ik hier ook eens duidelijk onderstrepen dat ik onder geen beding een verfransing van België zou tolereren . De Nederlandstalige gemeenschap is er en dat is goed , daar mag gewoon niet aan geraakt worden . Ik ben er trots op Nederlands te spreken en een Nederlandstalige Belg te zijn . Graag zou ik ook nog benadrukken dat Nederland meer profiteerde van het bezit van België dan dat wij er goed mee waren . In die tijdspanne van 15 jaar was er trouwens ook al heel wat verfransing onder de hogere klassen , dus dat is geen echt probleem uit de Belgische periode . Het “Arm Vlaanderen” is trouwens niet iets dat voortkomt uit het ontstaan van de Belgische staat . Het is het gevolg van de snel voortschrijdende industrialisering in Zuid-België , begin 19e eeuw ( in 1807 reeds bouwde Cockerill een machinefabriek in Luik , zijn vader had reeds in 1789 de Vervierse wolnijverheid gemechaniseerd . 1821 , bouw eerste hoogoven van het Europese vasteland te Seraing . ) Die industrialisering kwam er door de aanwezigheid van steenkool , wat ijzererts en zink ( rond Luik ) . Het was voor investeerders veel aantrekkelijker in Zuid-België te investeren dan in Noord-België , waardoor dit gebied bijna volledig terug viel op de landbouw en de textielnijverheid en in armoede ondergedompeld werd . En dat terwijl rijke Vlamingen uit de grote steden investeerden in Waalse fabrieken , nog rijker werden en Frans gingen spreken omdat dat nu eenmaal de taal was van de elites in de 19e eeuw . “Wij kunnen de Nederlanders meer liefde voor hun eigen taal bijleren, met de drukkende would-be verfransing achter de rug, zij kunnen ons leren onze ruimtelijke ordening wat beter te regelen. Wij kunnen ons systeem van ziekenbeheer opleggen, zij een efficiënt beleid.” Zegt u . Gelooft u dit echt ? Nederland zal Vlaanderen misschien wel aanvaarden maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich zomaar onze ideeën en structuren zouden overnemen . Ideeën en structuren die dan trouwens in een veel ruimer kader moeten worden uitgevoerd en gepaard zullen gaan met enorme financiële inspanningen waarvan ik denk dat Vlaanderen de rekening zal mogen betalen op één of andere manier . Engelse steun ? daar heb ik ook zo mijn twijfels over . Engeland keert zich weer hoe langer hoe meer weg van het continent en ik betwijfel of ze zich echt zouden willen mengen moest zulk een situatie zich ooit voordoen ; ( Hopelijk niet ) “Vreemd dan dat u Belgicist bent” , schrijft u . Vind u het raar dat ik het land waar ik geboren en getogen ben , dat ik dat verdedig ? Ik hoop van niet . Is het omdat ik Belgicist ben dat ik alles goedkeur dat er ooit gebeurd is ? Dat ik alles aan België goed vind ? Helemaal niet . maar als ik om me heen kijk en zelfs op wereldschaal , dan ben ik verdomme (vergeef me ) blij dat ik hier geboren en getogen ben en zou ik het voor geen geld ter wereld willen missen . Net zoals ik voor geen geld ter wereld bij Nederland wil . 8)
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#86 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
EENDRACHT MAAKT MACHT * EINIGKEIT MACHT STARK * L'UNION FAIT LA FORCE - Sport, Opium van en voor het Volk - Even ter herrinering: de meerderheid in een democratie is 50+1 op 100. Het VB haalt in VL ongeveer 25 op 100 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In een unitaire staat geloof ik eerlijk gezegd niet, Belgie is niet zomaar gefederaliseerd... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Tijdens het ontstaan van Belgie was de concentratie van de industrie in het Zuiden van het land omwille van de steenkool nog begrijpelijk maar daarna was er geen enkele reden meer om de industrie daar te laten. De afstand tot de zee was veel te groot en de steenkool in Wallonie geraakte uitgeput! Toch wilde de Belgische overheid de industrie perse in het Zuiden van Belgie houden terwijl Vlaanderen vlak bij de zee een veel logischere keuze zou zijn en er in Limburg bv nog wel steenkool aanwezig was in tegenstelling tot in Wallonie. Daardoor ontstond de idiote situatie waabij steenkool vanuit Limburg naar Wallonie moest getransporteerd worden via kanalen en daar verwerkt werd om het staal dan terug te vervoeren naar Vlaanderen zodat het daar via de zee kon geexporteerd worden. Productief was deze keuze dus duidelijk niet maar van Vlaamse industrie kon er voor de Belgische overheid geen sprake zijn. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Reageer maar eens op A's tekst! 8) |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||||
|
![]() Citaat:
En neen, ik reageer niet op zulke domme teksten, die inhoud is 0,0 , ik zie niet in waarom ik mij moet verlagen om om dat niveau te spreken 8)
![]() |
![]() |
#93 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||||||||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
8) Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Er werden ook geen andere dan Franssprekenden aanvaard omdat die hoofdzakelijk het best opgeleid waren . Een probleem van onderwijs met andere woorden en een vicieuze cirkel die doorbroken is , wat heel goed is . Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Wil u , we leven niet in een soort Sovjet Rusland waar ze de industrie zomaar verhuizen . Wat een grap . Trouwens , wallonië zou dan nu ook kunnen klagen , dat alle hoogtechnologie in Vlaanderen gehouden wordt . Lollig . Goed geprobeerd ![]()
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||||||||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat hoogtechnologie hierbij komt doen weet ik niet. Het is maar al te logisch dat hoogtechnologische bedrijven in Vlaanderen investeren want hier zijn de nodige hoogopgeleide mensen aanwezig. Het feit is dat de middelen voor de Waalse zware industrie daar niet aanwezig waren. En verder nog even dit: Moest Wallonie eindelijk haar eigen loonbeleid kunnen voeren dan zou men daar eindelijk een wederopleving van de economie kunnen zien door lagere lonen, die nu nog irrealistisch hoog liggen omdat ze gekoppeld zijn aan de Vlaamse, niettegenstaande dat de Waalse economie minder productief is. |
||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Prachtige samenzweringstheorieen! Vlaanderen en Nederland besluiten tot het vormen van één prachtig nieuw oud land en vervolgens gaan die stiekeme Ollanders alle waardevolle industrieen overhevelen naar Olland. Voor het gemak wordt dan vergeten dat Vlaanderen een arm deel van het land wordt wat zéér onwenselijke tranfers op gang zou brengen
![]() Ten tweede, bij ons woedt een pittige discussie over de toegevoegde waarde van de Rotterdamse haven voor de Nederlandse economie. Hij mag dan groot zijn, de grootste ter wereld zelfs, wat mij betreft mag dat allemaal naar Vlaanderen of Groningen verhuizen. Schept weer een hoop ruimte.
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
![]() Maar ja, ik blijf er bij dat die in Nederland best wel stukken beter is. Zoals velen blijkbaar beamen... Waarvoor dank...
![]() |
![]() |
#99 | |||||||||||||||||||
|
![]() Citaat:
1. Er is een "shift of minds" gebeurd. Blijkbaar heeft men vertrouwen in de toekomst, dat men al een stapje verder durft denken, naar die toekomst toe. Misschien hoor jij het niet graag als belgicist, maar België is in volle ontbinding, alles slingert naar de deelstaten én Europa, zodat het enkel een lege doos wordt. Dat is geen wens, dat is geen prognose, dat is een vaststelling. Mensen beginnen dit in te zien, en beginnen zich af te vragen hoe het verder moet... Een proces dat toe te juichen valt, ook al zou dat nadelig uitvallen tov de verenigde Nederlanden. Stil blijven staan is nooit goed. 2. Het taboe is weg. De smet van het Verdinaso en het VNV kleeft niet meer op een hereniging met Nederland, of het nu Vlaanderen is op België. Als zelfs lakei van het regime Siegfried Bracke komt verklaren dat ie Groot-Nederlander en orangist is, is dat een duidelijk teken 3. Vlamingen hébben een aangeleerde afkeer van "Ollanders", maar dat dunne laagje vernis komt er snel af. Ik kan het weten, ik kon in het middelbaar geen Nederlanders uitstaan. Enerzijds als je hen leert kennen, anderzijds als je diep gaat nadenken over Groot-Nederland en hoe wij ons daarmee situeren in de wereld. Dat proces, en daar ben ik van overtuigd, is zeker in het voordeel van een hereniging. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |||||
|
![]() Citaat:
Eerlijk, ik ben blij dat "A" er nog is, want ik moet zeggen dat die man/vrouw tenminste wel bereid is om nog een ernstige discussie te voeren. Ach, waar zitten de Marc Reynebeaus en de Luc Van der Kelens? Oh, heb het eventjes opgezocht... Over de koning en de spoorweg en de rattachist die hem uitkafferde... Het ging dus om Leopold I (nee, wauw, wie had dat gedacht? ![]()
![]() |