Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Discussie gesloten

Discussietools
Oud 21 april 2006, 11:23   #81
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BitterSweet Bekijk bericht
Doen de Walen dan meer inspanningen?

Natuurlijk kan iedereen niet even goed de Franse taal spreken,en natuurlijk is het afhankelijk van de gevolgde studies,het is zelfs zo dat de huidige generatie jongeren in Vlaanderen zelfbewuster is geworden van de mogelijkheden van hun eigen taal.
Spreken wij Nederlands? Ja natuurlijk, spreken ze in Nederland dezelfde taal ja natuurlijk,spreken ze daar beter de Franse taal ? zeker niet!
Is Brussel de hoofdstad van zowel Vlaanderen als Wallonie?
Hoeveel Vlamingen spreken daar Frans? Heel wat he,en hoeveel Franstaligen spreken daar Vlaams?Heel weinig!
Wat ik daarmee bedoel is dat Vlaanderen al van in de jaren 50 onderwijs geeft waarin de Franse taal een vast gegeven is,en dat in Wallonie dat niet gebeurde met het Nederlands.
Natuurlijk is het niet iedereen gegeven om een andere taal te beheersen op een perfecte manier,alleen echter zou de inspanning die men gedaan heeft,van Vlaamse zijde om zijn mensen te inspireren om een andere taal aan te leren een blijk van solidariteit en eenheid moeten zijn,maar dat wordt blijkbaar zo niet gezien door de Walen en blijkbaar door u ook niet.
Hoe zou je de Franstaligen willen inspireren om Nederlands te leren, als ze het success van het Vlaams Belang zien, als ze de stijging van het Vlaams-Nationalisme (lees : gratis haat tegenover Franstaligen) zien?
Everytime is offline  
Oud 21 april 2006, 12:00   #82
Alle
Partijlid

Alle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
1. Minder en minder Vlamingen kunnen Frans spreken.
2. Fout. Walen kunnen kiezen tussen het Nederlands en het Engels.
3. Totaal onzin. De meeste Franstaligen die naar Vlaanderen verhuizen, passen zich aan en Nederlands leren. Maar ja, thuis spreken ze Frans. Dat is in feit wat de Vlaamsgezinden "verfransing" noemen.
4. 1 april is al gepasseerd. Probeer volgend jaar met uw flauwe grap.
toch raar dat de waalse numero uno er geen deftige nederlandse zin kan uitpersen, terwijl onze politice (hoe corrupt ze ook zijn) vloeiend en foutloos frans spreken.

wie is dan geestelijk achtergesteld?
Alle is offline  
Oud 21 april 2006, 12:47   #83
BitterSweet
Minister-President

BitterSweet's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou je de Franstaligen willen inspireren om Nederlands te leren, als ze het success van het Vlaams Belang zien, als ze de stijging van het Vlaams-Nationalisme (lees : gratis haat tegenover Franstaligen) zien?
Dertig jaar geleden was er geen VLaams Belang,dan deed men ook geen inspanningen van Waalse zijde.
Men palmt Vlaamse randgemeenten van Brussel in en doet geen enkele poging om Vlaams te leren laat staan te spreken,ze en u waarschijnlijk ook vinden het normaal dat Vlaamse gemeenten verfranst worden,om later in te palmen en bij Brussel gevoegd te worden en zo een corridor te scheppen met Wallonie,dat zouden Vlamingen eens moeten proberen,ze zouden schande spreken de Walen en de Brusselaars,waarom verlangt u dan van ons dat wij ons daar zouden bij neerleggen,met zulke daden of uitspraken voedt u juist het seperatisme.
Trouwens in Brussel spreekt men nog andere talen , 52% Allochtone stemmers,gaat u zich ook zo afreageren tegen die mensen,ik denk het niet!
60% van dit land zijn Vlamingen ik zie niet in waarom stukken van Vlaanderen zouden moeten opgeoffert worden omdat volgens uw politici de Franse taal oppermachtig moet zijn in Belgie.
Oud 21 april 2006, 13:00   #84
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Minder en minder Vlamingen kunnen Frans spreken.
In vergelijking met vroeger klopt dat ook. Maar de Vlaming heeft het Frans ook niet meer zo nodig als vroeger.
Maar het is wél een feit dat de Vlaming nog stééds méér en béter Frans spreekt dan een Waal NL spreekt.
Oud 21 april 2006, 13:08   #85
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
2. Fout. Walen kunnen kiezen tussen het Nederlands en het Engels.
Dan is het spijtig -voor henzelf- dat zij toch niet het NL kiezen. Overigens de taal van de meerderheid der Belgen. Op deze wijze zouden ze Vlaanderen (en Nederland, Suriname, Zuid-Afrika, ) en haar inwoners beter leren kennen. Want het aanleren van een vreemde taal is ook het aanleren van (een stukje van) een andere cultuur. Hierdoor verruim je je horizon, en blijf je als ééntalige niet hopeloos op je oh zo overbeschermd eilandje zitten.
Wat automatisch maakt dat een Vlaming met zijn uitgebreide talenkennis een veel bredere kijk heeft en daardoor méér wereldburger is dan een Waal.
Oud 21 april 2006, 13:10   #86
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
3. Totaal onzin. De meeste Franstaligen die naar Vlaanderen verhuizen, passen zich aan en Nederlands leren. Maar ja, thuis spreken ze Frans. Dat is in feit wat de Vlaamsgezinden "verfransing" noemen.
Totale onzin. Als dat zo zou zijn, waarom bestaan er dan nog altijd faciliteiten ???
Oud 21 april 2006, 13:12   #87
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
4. 1 april is al gepasseerd. Probeer volgend jaar met uw flauwe grap.
Dit is hélemaal géén flauwe grap. Integendéél, de verfransing is nog volop bezig...
Oud 21 april 2006, 13:27   #88
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1. Het succes van het Vlaams Belang heeft niks, maar dan ook niks te maken met je stelling. Je liegt jezelf voor. België is ouder dan het Vlaams Belang.
2. Het Vlaams-nationalisme hééft niks te maken met haat tegenover Franstaligen. Dat is een drogreden die Franstaligen zichzelf graag wijsmaken.
Oud 21 april 2006, 13:35   #89
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. Hun pensenkermissen �* la Ijzerbedevaart of Ijzerwake, die nog meer ouderwets dan de liedjes van Laura Lynn zijn, zijn er een duidelijk bewijs.
In elk geval mooier (zowel muzikaal als 'figuur'-lijk ) dan fransozische kwelers.
Oud 21 april 2006, 13:39   #90
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Eerst overal Nederlands en Frans, dan pas andere talen. Daar ben ik het mee eens.
Ijver en pleit hiervoor maar bij de Walen, want wij kennen de taal al van onze buren.
Oud 21 april 2006, 13:40   #91
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

[quote=Black Cat;1668325]De stelling van de Vlaanderen-Vlaams-minnaars is dat alle Vlammingen (steeds allemaal, natuurlijk, ik ken er anders heel veel die de weg nog niet kunnen vragen "intfrans") goed Frans kennen. Niet dus. Integendeel: er zijn weinig Vlamingen die echt tweetalig zijn.quote]
Er zijn nog altijd méér Vlamingen die FR kunnen dan Walen die FR kunnen !
En zéér véél Vlamingen zijn inderdaad niet tweetalig maar drie- en viertalig !!

Laatst gewijzigd door job : 21 april 2006 om 13:41.
job is offline  
Oud 21 april 2006, 13:42   #92
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ga eens ergens anders zeveren e.
lombas is offline  
Oud 21 april 2006, 13:44   #93
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik was net van plan te stoppen, maar nu ik weet dat ik een toeschouwer heb, kan ik verder doen, eh...

Oud 21 april 2006, 13:44   #94
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Ik was net van plan te stoppen, maar nu ik weet dat ik een toeschouwer heb, kan ik verder doen, eh...

't Was niet specifiek tegen u ze.
Oud 21 april 2006, 13:46   #95
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Was niet specifiek tegen u ze.
Ah, dan is 't goe. Dan laat ik de discussie voorlopig over aan anderen...

Oud 21 april 2006, 15:35   #96
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jouw visie op het taalonderricht in België? Hoe zou jij het organiseren? Welke normen zou je stellen?
Oud 21 april 2006, 16:08   #97
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is al een deel van een antwoord dat invulling geeft.

Eerst overal Nederlands en Frans, dan pas andere talen. Daar ben ik het mee eens.

Het Engels is zelfs op dit ogenblik de bedreiging der bedreigingen voor elke taal.
Engels is de wereldtaal. Niet meer en niet minder.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline  
Oud 21 april 2006, 16:09   #98
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zou je Vlamingen willen inspireren om frans te leren wanneer de verfransing van de Rand ieder jaar toeneemt?

Ik ben in Dilbeek centrum verdomme eens uitgescholden voor racist omdat ik weigerde frans te spreken tegen iemand die me aansprak.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.

Laatst gewijzigd door van Maerlant : 21 april 2006 om 16:14.
van Maerlant is offline  
Oud 21 april 2006, 16:31   #99
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Engels is de wereldtaal. Niet meer en niet minder.
Als je een bestand/file niet wel verliezen moet je dat bewaren/saven op je computer/PC.

Onderlijn wat jij meestal zegt.
Oud 21 april 2006, 16:36   #100
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is jouw visie op het taalonderricht in België? Hoe zou jij het organiseren? Welke normen zou je stellen?
In Vlaanderen dient het onderwijs alsdus aangepast te worden.
Je moet er van uit gaan dat het aanleren van een vreemde taal in de eerste plaats economische redenen dient te hebben. Tweede reden is louter ontspannend.
Als eerste vreemde taal daarom het Engels. Waarom ? Omdat dit universeel de lingua franca én de 'lingua economica' is. Daarna dient het Duits op het programma te staan. Waarom ? Duitsland is een (zoniet de) economische motor van de EU. En je kan er, naast het Engels, ook mee terecht in de meeste ex-Oostbloklanden, economische EU aantrekkingspolen. Als derde vreemde taal de keuze tussen Spaans, Portugees, Frans, Italiaans, slavische talen, Grieks of Turks,het welk je een basiskennis hoeft te geven voor als je onder een palmboom een 'native' roept voor een goei frisse pint...
Mijn voorkeur voor de derde taal zou toch het Frans zijn, om de eenvoudige reden dat dit een buurtaal is.

Voor Wallonië het Engels en het Duits en het NL (zelfde reden)
Voor Brussel : basisopvoeding in het NL én het FR, tweede taal Engels, derde taal Duits.

Dit allemaal in de optie van (een utopisch) België, uiteraard.

Laatst gewijzigd door job : 21 april 2006 om 16:43.
job is offline  
Discussie gesloten

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be