Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Is de Vlaamse leeuw door het Vals Behang(en aanverwanten) een aangebrand en controver
Ja 15 22,73%
Neen 51 77,27%
Aantal stemmers: 66. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 april 2006, 14:20   #81
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Aan de ene kant het blauw-geel van de Franse koning (ik weet niet of dat de reden is, maar is natuurlijk wel vrij toevallig...), aan de andere kant de Vlaamse leeuw (kleuren van Brabant en en het Duitse Rijk).
Heraldiek en symboliek gaan natuurlijk samen. En in het samengestelde schild (rechts oud Vlaanderen en links de leeuw) komt natuurlijk wél zwart voor. Ge had gelijk. Maar het West-Vlaamse schild (het samengevoegde dus) is denk ik negentiende-eeuws.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 14:26   #82
Pier den Drol
Provinciaal Statenlid

Pier den Drol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dit is niet zo: de Leeuw zonder rode versierkleur is de oudste. Geel en zwart zijn immers de keizerlijke kleuren en die werden door de Vlaamse graaf aangenomen toen hij, naar het voorbeeld van Brabant, de Leeuw als heraldisch symbool aannam en daarbij de Franse koninklijke kleuren verliet.
Het is miereneukerij, maar als ik me goed herinner hadden heraldische leeuwen voor ca. 1350 zelfs geen klauwen en tongen. Maar weet ge toevallig iets meer over de wapens van de graven van Vlaanderen voor de Leeuw? Ik meen hier ooit eens gelezen te hebben dat op het zegel van Robrecht de Fries ook al een leeuw stond.
Al uw gekronkel nu, dat kan mij niet veel schelen, u weet dat ik gelijk heb, u dient dit dan ook te aanvaarden. Vanaf dit moment staat u ook op de "negeerlijst" wegens betwerig, koppig,en niet in staat de wil op te brengen iets bij te leren. - Nello
Pier den Drol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 22:20   #83
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik heb ook nergens gezegd dat die leeuw eigendom was van het VB.
Goed, niks gezegd dan.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2006, 23:46   #84
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pier den Drol Bekijk bericht
Het is miereneukerij, maar als ik me goed herinner hadden heraldische leeuwen voor ca. 1350 zelfs geen klauwen en tongen. Maar weet ge toevallig iets meer over de wapens van de graven van Vlaanderen voor de Leeuw? Ik meen hier ooit eens gelezen te hebben dat op het zegel van Robrecht de Fries ook al een leeuw stond.
Het wapen van gelderland had ook al vroeg leeuwen (mijn avatar):
Citaat:
Het huidige wapen van Gelderland is een combinatie van de wapens van de hertogen van Gelre en Gulik uit de periode 1339-1538.
In het eerste en belangrijkste vlak van het wapen staat een gekroonde leeuw van goud. Deze werd in 1339 door Reinald II gevoerd toen hij tot hertog van Gelre was verheven.
Voordien voorzag Reinald II, evenals zijn voorgangers, zijn officiële stukken van een zegel met daaraan een ongekroonde, enkelstaartige leeuw in een veld met blokjes.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 15:24   #85
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Het wapen van gelderland had ook al vroeg leeuwen (mijn avatar):
Erfvijand!!!
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 16:55   #86
fallen_angel
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De leeuw is gewoon het symbool van Vlaanderen, dat eigenlijk onafhankelijk moet zijn.
Dus: onafhankelijk worden en de leeuw (volledige zwarte) als vlag.
fallen_angel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 april 2006, 17:09   #87
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
ik nie, beiden doen mij teveel aan het VB denken. Dus met geen van beiden wil ik iets te maken hebben
Het is niet de schuld van het Vlaams Belang dat de leeuwenvlag alleen nog geassocieerd wordt met die partij. Het is de schuld van de andere Noord-Belgische partijen die de verdediging van de Vlaamse identiteit en Vlaamse belangen niet meer ter harte nemen en die volledig aan het Vlaams Belang hebben overgelaten.
Idem voor het migranten- en veiligheidsprobleem! De leeuwenvlag , zowel de zwartgele als de officiële, is de vlag van ELKE Vlaming!
Oud 29 april 2006, 21:42   #88
Boadicea

Boadicea's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Ik maak een onderscheid tussen de Vlaamse leeuw met rode klauwen en de Vlaamse leeuw met zwarte klauwen.
Klopt, die met zwarte is de enige, echte authentieke. Die met rode een communautaire toegifte.
Oud 30 april 2006, 07:19   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Klopt, die met zwarte is de enige, echte authentieke. Die met rode een communautaire toegifte.
Dat klopt niet. Beide Leeuwen zijn even "authentiek". De rode klauwen en tong heeft niets met "een communautaire toegifte" (sic) te maken. Of gaat u de Frans-Vlamingen eens proberen te vertellen dat de Leeuw die zij steeds uitgangen eentje met "een communautaire toegifte" is?! Zij hangen immers steeds die met rode klauwen en tong uit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 14:57   #90
Klauwaert
Burger

Klauwaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boadicea Bekijk bericht
Dan zou de Waalse haan ook zwarte klauwen en bek moeten hebben om de kleuren van de Belgische vlag te hebben hé.

M. Eyskens

Laatst gewijzigd door Klauwaert : 30 april 2006 om 14:58.
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 15:47   #91
amydal
Partijlid

Standaard

als ik kon stemmen, stemde ik 'JA".

De Vlaamse Overheid wil van logo'tje veranderen (logo 'minder zwart' en "zachter" maken). Het is duidelijk dat een associatie van de gewone mensen met extreem-rechts hiertoe de reden is...

Zie bericht hier
Oud 30 april 2006, 15:53   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
als ik kon stemmen, stemde ik 'JA".

De Vlaamse Overheid wil van logo'tje veranderen (logo 'minder zwart' en "zachter" maken). Het is duidelijk dat een associatie van de gewone mensen met extreem-rechts hiertoe de reden is...
Dat is helemaal niet "duidelijk", tenzij u daar een concrete aanwijzing voor heeft natuurlijk.

Daarenboven is het logo van de Vlaamse Gemeenschap/Gewest niet hetzelfde als de officiële vlag en al evenmin als die van de Vlaamse Beweging.
Oud 30 april 2006, 15:55   #93
amydal
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat is helemaal niet "duidelijk", tenzij u daar een concrete aanwijzing voor heeft natuurlijk.

Daarenboven is het logo van de Vlaamse Gemeenschap/Gewest niet hetzelfde als de officiële vlag en al evenmin als die van de Vlaamse Beweging.
verklaar dan waarom (uit het niets) het logootje ""minder zwart en wat minder hard"" gemaakt wordt??
Oud 30 april 2006, 15:58   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
verklaar dan waarom (uit het niets) het logootje ""minder zwart en wat minder hard"" gemaakt wordt??
Geen idee, maar uw conclusie is totaal fout daar ik geen aanwijzingen daarvoor zie. Daarenboven zie ik nog steeds niet wat het verband is tussen deze verandering en wat u omschrijft als "extreem-rechts". Ik zie geen enkele concrete aanwijzing voor uw stelling. Dat "duidelijk" is iets wat u uitvindt.
Oud 30 april 2006, 18:47   #95
Klauwaert
Burger

Standaard

Citaat:
Wij weten dat wel, maar een groot deel van de bevolking verwart spijtig genoeg de Vlaamse Overheid, de Vlaamse beweging en het Vlaams Belang nog altijd met elkaar...

Daarom pleit ik voor duidelijke symbolen, zodat er geen verwarring ontstaat (al of niet rode klauwen etc.). Een infocampagne hierover op de VRT zou ook niet slecht zijn, zodat de Vlamingen geen rode kaken meer moeten krijgen als zij een Leeuwevlag bijhebben en dan ook niet meer uitgescholden worden voor al het vuil van de wereld...

M. Eyskens
Oud 30 april 2006, 19:13   #96
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Wij weten dat wel, maar een groot deel van de bevolking verwart spijtig genoeg de Vlaamse Overheid, de Vlaamse beweging en het Vlaams Belang nog altijd met elkaar...

Daarom pleit ik voor duidelijke symbolen, zodat er geen verwarring ontstaat (al of niet rode klauwen etc.). Een infocampagne hierover op de VRT zou ook niet slecht zijn, zodat de Vlamingen geen rode kaken meer moeten krijgen als zij een Leeuwevlag bijhebben en dan ook niet meer uitgescholden worden voor al het vuil van de wereld...

De "V" RT? Die [SIZE=6]V [/SIZE]van Vlaams, die moet je verdienen, elke dag!
Oud 30 april 2006, 19:52   #97
Klauwaert
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
De "V" RT? Die [SIZE=6]V [/SIZE]van Vlaams, die moet je verdienen, elke dag!
Tja, de openbare omroep is links georiënteerd, maar we mogen al blij zijn dat er geen BRT meer is, waarnaar we in het Frans verplicht zouden moeten kijken naar de toespraken van koning Albert...

M. Eyskens
Oud 30 april 2006, 19:58   #98
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Tja, de openbare omroep is links georiënteerd, maar we mogen al blij zijn dat er geen BRT meer is, waarnaar we in het Frans verplicht zouden moeten kijken naar de toespraken van koning Albert...
Nu ook weer niet overdrijven he...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 20:00   #99
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
Bij de "V"RT ontbreekt elk greintje positieve benadering tegenover de Vlaamse identiteit. Als ze maar enigszins kunnen stellen ze dat gelijk met nazisme en dergelijke zaken. Stel je maar heel even voor dat een Baskische televisie- en radiozender die rijkelijk met gemeenschapsgelden betaald wordt zo een negatieve houding tegenover het Baskische bewustzijn zou aannemen... Zie je het al gebeuren?
Je vindt meer je gading op de Nederlandse zenders! En ook "V"TM is in dat beddeke ziek maar die werken niet met staatsgelden.
Oud 30 april 2006, 20:09   #100
Klauwaert
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo Bekijk bericht
Bij de "V"RT ontbreekt elk greintje positieve benadering tegenover de Vlaamse identiteit. Als ze maar enigszins kunnen stellen ze dat gelijk met nazisme en dergelijke zaken. Stel je maar heel even voor dat een Baskische televisie- en radiozender die rijkelijk met gemeenschapsgelden betaald wordt zo een negatieve houding tegenover het Baskische bewustzijn zou aannemen... Zie je het al gebeuren?
Je vindt meer je gading op de Nederlandse zenders! En ook "V"TM is in dat beddeke ziek maar die werken niet met staatsgelden.
Het is inderdaad een feit dat de Vlaamse leeuw, zowel als vlag en volkslied nooit wordt getoond. Daarbij komt nog het ondertitelen van dialecten. Op de franstalige zenders worden ouderen en jongerentaal nooit ondertiteld. Dit wijst op een afkeer van de plaatselijke volkscultuur.

Tijdens Eurosong for Kids (weer Engels) werd Ilse, de Vlaamse omroepster op de RTBF overdubd, terwijl de franstalige presentator in Vlaanderen ondertiteld werd. Dit kan 3 dingen betekenen: of de Walen kunnen niet lezen, of in Wallonië is men allergisch aan Nederland of de VRT houdt van de Franse cultuurtaal.

Ik dacht dat het met Vlaams minister van Media Geert Bourgeois ging veranderen, maar blijkbaar is er nog niet veel veranderd...

M. Eyskens
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be