Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 mei 2006, 13:44   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Overigens, de gemiddelde loonkosten per uur in België bedragen 30 euro.
Ik wil ook 30 euro.

Oud 4 mei 2006, 13:45   #82
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Want ik wordt uitgebuit door die vieze dikke sigaarrokende negerslaafhoudende professoren - die samen een samenzwering vormen van de bourgeoisie!
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 13:56   #83
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Quasi elk kaderlid/managementslid uit een willekeurig bedrijf krijgt zo'n verloning; hen kan je dan toch al niet van "would be"-ingesteldheid beschuldigen eh
Dat premie-stelsel komt bovenop hun reeds vaste riante loon. En die targets zijn niet altijd bepaald door hun persoonlijke presteren ... en nog veel minder door wat hun prestaties op lange termijn voor het bedrijf betekenen. De bonussen worden bepaald door korte termijn resultaten (beurskoers/omzetstijging/winststijging/kostendaling) of naar believe uitgedeeld omdat de markt dit zou vereisen.
Ferre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:20   #84
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Dat premie-stelsel komt bovenop hun reeds vaste riante loon.
Wat noem jij riant? En waarom zou zo'n loon niet "riant" mogen zijn?

Citaat:
En die targets zijn niet altijd bepaald door hun persoonlijke presteren ...
Mijn persoonlijke ervaringen spreken dat toch tegen. Pak er een willekeurige business-cycle uit van een bedrijf, en je zal zien dat ze allemaal in Januari of febuari beginnen met vastleggen van targets, en het afchecken van de resultaten tov de voorgaande targets...

Citaat:
en nog veel minder door wat hun prestaties op lange termijn voor het bedrijf betekenen. De bonussen worden bepaald door korte termijn resultaten (beurskoers/omzetstijging/winststijging/kostendaling) of naar believe uitgedeeld omdat de markt dit zou vereisen.
Kan je die "zou" dan even verduidelijken? Ken je de markt beter dan al de rest?
En hoe wil je dan concreet iemand gaan scoren op zijn lange termijnresultaten? Iemand enkele jaren "geen" loon geven en pas wanneer er dan iets uit blijkt uitbetalen? Hoe breng je dan alle factoren in rekening? Hoe breng je onbeinvloedbare factoren zoals energieprijzen in rekening?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 14:41   #85
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Wat noem jij riant? En waarom zou zo'n loon niet "riant" mogen zijn?
Ik bedoel met riant dat minstens 80% van hun verloning binnen is zonder dat dit enigszins met de resultaten te maken heeft. "Top-managers" zijn geen risk takers als het op hun eigen inkomsten aankomt.

Citaat:
Mijn persoonlijke ervaringen spreken dat toch tegen. Pak er een willekeurige business-cycle uit van een bedrijf, en je zal zien dat ze allemaal in Januari of febuari beginnen met vastleggen van targets, en het afchecken van de resultaten tov de voorgaande targets...

Kan je die "zou" dan even verduidelijken? Ken je de markt beter dan al de rest?
En hoe wil je dan concreet iemand gaan scoren op zijn lange termijnresultaten? Iemand enkele jaren "geen" loon geven en pas wanneer er dan iets uit blijkt uitbetalen? Hoe breng je dan alle factoren in rekening? Hoe breng je onbeinvloedbare factoren zoals energieprijzen in rekening?
Wat zijn die targets waard als CEO, CIO, CFO, ... na vier jaar weg zijn en gecashed hebben. Short-term targets worden meestal zo opgesteld dat ze realistisch en haalbaar zijn. Maar deze moeten kaderen in een lange termijn visie die veel moeilijker te voorspellen is. Zijn deze short-term targets wel de juiste. "doen wij de juiste zaken?" is veel belangrijker dan "doen wij de zaken juist?" Swiss-air is een mooi voorbeeld en anderen zijn legio ... Die managers hebben jaren mooi verdiend wegens ongebreidelde groei en mooie cijfers maar plots op minder dan twee jaar was het verhaal over. Blijkbaar stelden die mooie cijfers en groei NIETS voor. De patient was terminaal want ze deden niet de juiste zaken. Dit kan men pas verifiëren na verstrijken van jaren. Hierop moeten managers beloond worden. Over zulk een tijdspanne, is het bedrijf concurentiëler geworden? Meer marktaandeel? Meer omzet? Meer winst? Wat is de toekomst van het bedrijf? Komen wij onze stakehodlers tegemoet zoals zou moeten?

Olieprijzen en onbeïnvloebare factoren gelden ook voor de concurrentie. Iedereen speelt met dezelfde wapens. Deal with it! DAAROM ben je TOP-MANAGER, om risico's te onderkennen en juist in te schatten/in te dekken.
Je arbeiders gooi je vandaag op morgen buiten maar zelf geen risico, wel dik loon met nog dikkere afscheidspremie. Dit zit structureel FOUT.
Oud 4 mei 2006, 18:56   #86
Sfax
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ferre Bekijk bericht
Ik bedoel met riant dat minstens 80% van hun verloning binnen is zonder dat dit enigszins met de resultaten te maken heeft. "Top-managers" zijn geen risk takers als het op hun eigen inkomsten aankomt.
Bullshit; bij topmanagers zijn die "extra's" pakken veel groter dan hetgeen ze als loon krijgen. Alleen al de optiepakketten overtroeven niet zelden het gewone loon.

Citaat:
Wat zijn die targets waard als CEO, CIO, CFO, ... na vier jaar weg zijn en gecashed hebben. Short-term targets worden meestal zo opgesteld dat ze realistisch en haalbaar zijn. Maar deze moeten kaderen in een lange termijn visie die veel moeilijker te voorspellen is. Zijn deze short-term targets wel de juiste. "doen wij de juiste zaken?" is veel belangrijker dan "doen wij de zaken juist?" Swiss-air is een mooi voorbeeld en anderen zijn legio ... Die managers hebben jaren mooi verdiend wegens ongebreidelde groei en mooie cijfers maar plots op minder dan twee jaar was het verhaal over. Blijkbaar stelden die mooie cijfers en groei NIETS voor. De patient was terminaal want ze deden niet de juiste zaken.
Euhm, denk je nu echt dat een CEO zomaar zijn eigen targets opstelt?
Wat denk je dat aandeelhouders en zo daarop zeggen?

Citaat:
Dit kan men pas verifiëren na verstrijken van jaren. Hierop moeten managers beloond worden. Over zulk een tijdspanne, is het bedrijf concurentiëler geworden? Meer marktaandeel? Meer omzet? Meer winst? Wat is de toekomst van het bedrijf? Komen wij onze stakehodlers tegemoet zoals zou moeten?
Wat denk je dat hoofdaandeelhouders willen?

Citaat:
Olieprijzen en onbeïnvloebare factoren gelden ook voor de concurrentie. Iedereen speelt met dezelfde wapens. Deal with it! DAAROM ben je TOP-MANAGER, om risico's te onderkennen en juist in te schatten/in te dekken.
Je arbeiders gooi je vandaag op morgen buiten maar zelf geen risico, wel dik loon met nog dikkere afscheidspremie. Dit zit structureel FOUT.
Je antwoord niet op de vraag. Ik vraag je hoe jij de resultaten over meerdere jaren gaat terugbrengen naar één of meerdere managers?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 19:18   #87
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Ferre, wat houdt u tegen om topmanager te zijn? Het is toch allemaal gemakkelijk volgens u.
Ik zou ook wel topmanager willen zijn, maar probleem is dat ik niet over lijken kan gaan, zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar.

En ik zou proberen de psychische en lichamelijke gezondheid van de arbeiders in mijn bedrijf te beschermen. Maar dat is fout. Je moet die uitbuiten enzo. Ze uitpersen als een appelsien die al 20 keer uitgeperst is.
Oud 4 mei 2006, 19:22   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik zou ook wel topmanager willen zijn, maar probleem is dat ik niet over lijken kan gaan, zo zit ik nu eenmaal niet in elkaar.

En ik zou proberen de psychische en lichamelijke gezondheid van de arbeiders in mijn bedrijf te beschermen. Maar dat is fout. Je moet die uitbuiten enzo. Ze uitpersen als een appelsien die al 20 keer uitgeperst is.
Kinderpraat is natuurlijk ook praat...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 19:23   #89
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Kinderpraat is natuurlijk ook praat...
En jouw kinderpraat hebben we nu wel al genoeg gehoord.
Wanneer heb jij voor het laatst een iets constructiefs gedaan in je leven eigenlijk?
Oud 4 mei 2006, 19:25   #90
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
En jouw kinderpraat hebben we nu wel al genoeg gehoord.
Wanneer heb jij voor het laatst een iets constructiefs gedaan in je leven eigenlijk?
Tja...
Oud 4 mei 2006, 19:26   #91
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja...
nee, chipie. Geboren worden was in jouw geval niét constructief.
Oud 4 mei 2006, 19:30   #92
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CutTheCrap Bekijk bericht
Ten eerste is je loon een spel van vraag en aanbod, als je een talent hebt dat weinig anderen hebben wordt je daar beter voor betaald, schaarse goederen die aantrekkelijk zijn, zijn altijd duurder.
als je echt gelooft dat dergelijke lonen het product zijn van een zuiver vraag-en-aanbod mechanisme... hoe naïef kun je zijn.

Het heeft evenveel te maken met de platte hebzucht van een "ons-kent-ons" kliekje, een elite waar het oude Sovjet-Rusland nog jaloers op zou kunnen zijn.

Niemand moet me komen wijsmaken dat iemand 300 keer het jaarloon van een arbeider waard is. De arbeider draait net zo goed zijn kas af.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 4 mei 2006 om 19:31.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 19:31   #93
cookie@vws
Minister-President

cookie@vws's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
nee, chipie. Geboren worden was in jouw geval niét constructief.
Oud 4 mei 2006, 19:34   #94
Ferre
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Bullshit; bij topmanagers zijn die "extra's" pakken veel groter dan hetgeen ze als loon krijgen. Alleen al de optiepakketten overtroeven niet zelden het gewone loon.?
Jij luistert niet. Die extra's zijn groot, maar niet afhankelijk van geleverde prestaties. Die extra's zijn daar om belastingtechnische redenen (minder afdragen) of om louter perceptie (Coenen-picanol ... wat "niemand" weet niemand deert).

Citaat:
Euhm, denk je nu echt dat een CEO zomaar zijn eigen targets opstelt?
Wat denk je dat aandeelhouders en zo daarop zeggen?
Wat denk je dat hoofdaandeelhouders willen??
Die aandeelhouders zien meestal ook niet verder dan 4 jaar vooruit (de termijn om hun aandeel te verzilveren). Die aandeelhouders zijn niet operationeel met het bedrijf bezig. Zij baseren zich op de rekeningen/balans en het eerst volgende kwartaal is het belangrijkste! De Top-managers handelen daarna.

Citaat:
Je antwoord niet op de vraag. Ik vraag je hoe jij de resultaten over meerdere jaren gaat terugbrengen naar één of meerdere managers?
We spreken hier toch over TOP-managers? Niet over het middle management. (ik weet menig denkt als ie een supervisor of manager titel heeft dat ie goed bezig is en een nen echte blauwe kapitalist is) Middle managment hun lonen liggen niet overdreven hoog in België en hun bonussen hangen inderdaad efectief af van korte termijn realisaties.
Na 10 jaar kun je de vergelijking maken met je (mogelijke) competitors. Het aantal topmanagers gepaseerd is een handje vol. Vergelijk situatie voorheen, met situatie nu: Marktaandeel, omzet, winst, kosten, product/diensten innovatie, diversificatie/focus, stakeholders satisfaction, arbeidsplaatsen creatie, toekomst perspectief, ... Maak hiervan bijvoorbeeld gauscurves in vergelijking met je (mogelijke) competitors. Je weet direct of je een leading company met visie was/bent of niet. Waar je opportuniteiten gecreëerd en benut hebt en waar je totaal hebt liggen slapen.

Als jij nu zegt dat na 10 jaar een TOP-manager niet kan afgerekend worden op zijn realisaties, om welke reden dan ook, haal je je eigen stelling naar beneden. Als er geen conclusies kunnen getrokken worden over iemands leiden/presteren, is hem zijn vele geld niet waard!

Laatst gewijzigd door Ferre : 4 mei 2006 om 19:48.
Oud 4 mei 2006, 19:34   #95
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

chipie gaat later in een rusthuis terecht komen waar de mensen waar hij zo op neerkijkt, hem zullen moeten verzorgen. 't zal vaak uren kaka in de broek zijn voor hem

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 4 mei 2006 om 19:34.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 mei 2006, 20:04   #96
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
chipie gaat later in een rusthuis terecht komen waar de mensen waar hij zo op neerkijkt, hem zullen moeten verzorgen. 't zal vaak uren kaka in de broek zijn voor hem
Of koekie...

Tjonge, tjonge, luilinks is wel erg arrogant...

Ik werk me krom (bij manier van spreken ) voor allerlei gespuis en als dank kan ik later uren met koekie in mijn broek zitten...

Tja...

Laatst gewijzigd door Chipie : 4 mei 2006 om 20:04.
Oud 4 mei 2006, 20:06   #97
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Of koekie...

Tjonge, tjonge, luilinks is wel erg arrogant...

Ik werk me krom (bij manier van spreken ) voor allerlei gespuis en als dank kan ik laer uren met koekie in mijn broek zitten...

Tja...
Dan moest je onderweg vriendelijkheid, sociabiliteit, en menselijkheid maar niet overboord gegooid hebben.

Waarom ben ik luilinks, trouwens?

Ik ga me alvast 100 keren meer ingezet hebben voor deze maatschappij als jij.
Oud 4 mei 2006, 20:16   #98
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan moest je onderweg vriendelijkheid, sociabiliteit, en menselijkheid maar niet overboord gegooid hebben.

Waarom ben ik luilinks, trouwens?

Ik ga me alvast 100 keren meer ingezet hebben voor deze maatschappij als jij.
Oud 4 mei 2006, 20:21   #99
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ike Ike wil dat doen
Oud 4 mei 2006, 20:22   #100
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
lach maar, nu je nog kunt

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be