Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 mei 2006, 14:24   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Nederlands en AN??
Nederlands = algemene benaming

AN = benaming voor de culturele, genormeerde vorm van het Nederlands

Hollands
Brabants
Vlaams... = benaming voor de streektalen van het Nederlands
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 14:54   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De meeste talen hebben altijd twee componenten: enerzijds een cultuurtaal (genormeerd op vlak van spraakkunst, spelling en uitspraak) en anderzijds een reeks streektalen (dialecten). Cultuur- en streektaal vormen samen een taal.
En waar zit het Afrikaans dan?
Oei, je hele taalkundige logica stuikt in elkaar...
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 14:57   #83
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit wordt het beste geïllustreerd door het hedendaags Italiaans dat grotendeels steunt op het dialect van Lucca. Is Napolitaans Italiaans dan geen Italiaans, omdat het nauwelijks een rol speelde bij de vorming van de huidige Italiaanse standaardtaal?
Hoe zit het met het Corsicaans? Ook een dialect volgens u?
Oud 18 mei 2006, 15:01   #84
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij het Frans is er een naamswissel gebeurd: van "langue d'Oïl" naar "français".
Helemaal niet: "langues d'oïl" (vreemd dat u dat altijd in het enkelvoud schrijft) is de naam van een verzameling talen/dialecten. Eén daarvan, het francien, heeft zich opgewerkt tot cultuurtaal in het gebied van de "langues d'oïl" (en later ook daarbuiten). Voorts is er geen enkele aanwijzing dat de Waalse dialecten zouden bijgedragen hebben tot de vorming van het Frans als cultuurtaal, op de wijze waarop het Vlaams en het Brabants hebben bijgedragen tot de Nederlandse standaardtaal.
Oud 18 mei 2006, 15:02   #85
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waals heeft inderdaad niet veel bijgedragen tot de vorming van de Franse cultuurtaal, maar die afzijdigheid rukt haar nog niet uit de Franse familie, de "langue d'Oïl".
Vanzelfsprekend niet, dat beweert ook niemand. Het is wel een sterke aanwijzing dat het Waals allerminst een dialect is van de Franse cultuurtaal.
Oud 18 mei 2006, 15:33   #86
groentje
Minister-President

groentje's schermafbeelding

Standaard

Het Maaslands heeft voor het AN evenmin veel betekent. Het Westhoeks evenmin. En de Saksische e.d. dialecten (Achterhoeks, Twents, Overijssels) ook niet. Zijn het dan aparte talen? Nee. Wel dialecten van een groep talen, waar er 1 zich heeft opgewerkt tot standaardtaal, nl het AN.
Uw argument dat het Waals geen invloed heeft gehad op de Franse cultuurtaal, is dan ook irrelevant. Ik zou JVDB misschien hierin willen nuanceren, dat het AN taalkundig op gelijke hoogte staat als de andere dialecten, maar politiek niet. Denk immers aan het cliché, dat een standaardtaal een dialect is met een leger achter zich.
Het Afrikaans is een creooltaal, uit het Nederlands gegroeid. Sommige taalkundigen vinden het dan ook geen aparte taal, maar de facto heeft het wel die status verworven. Is het dan wel of niet een aparte taal? Dat hangt af van de eisen die je stelt. Puur taalkundig zijn er enkele grote verschillen te merken (grote invloed van het Engels op de woordenschat, bijvoorbeeld, een vereenvoudigde grammatica...), maar vooral het feit dat er een codificatie van bestaat van wat Afrikaans is, en hoe het geschreven zou moeten worden, laat mij besluiten dat het een aparte taal is.
Om niet teveel off topic te gaan: Waals is niet gecodificeerd, er bestaan verschillende (sub)dialecten, maar taalkundig plaatst men het op gelijke hoogte als de andere langues d'Oïl. Waarbij een van die langues of 'talen' zich is gaan ontwikkelen als standaardtaal. Standaardfrans is dus (simpel gezegd) een dialect van de langues d'Oïl, maar heeft de status van officiële taal. Zijn de dialecten er dan aan ondergeschikt? Taalkundig niet, de facto wel.
Taal is een levend iets, er is wederzijdse beïnvloeding van talen, vermenging, er zijn verschillende registers binnen een taal, en dat alles maakt, dat bijvoorbeeld taalgrenzen binnen een taalfamilie vaak niet makkelijk te trekken zijn, maar ook dat er niet 1 taal is, maar dat taal verschillende gezichten heeft.
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 17:21   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En waar zit het Afrikaans dan?
Oei, je hele taalkundige logica stuikt in elkaar...
Helemaal niet. Het Afrikaans is door isolement gegroeid uit het 17e eeuwse Nederlands dat in allerlei varianten werd gesproken aan de Kaap. En door dat isolement is men de anders geëvolueerde taal gaan zien als een afzonderlijke taal van het Nederlands.

Het Waals wordt door haar sprekers vooreerst niet als een afzonderlijke taal beschouwd (met een paar zonderlingen als uitzonderingen). En daarenboven hebben haar sprekers niet in een isolement geleefd ten opzichte van hun cultuurtaal.
Oud 18 mei 2006, 17:23   #88
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Jan, je bent aan het mierenneuken over dingen die totaal niet relevant meer zijn.
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2006, 17:24   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe zit het met het Corsicaans? Ook een dialect volgens u?
Dat was het ook, maar, net als in het geval van het Luxemburgs, zijn de sprekers door staatkundig en geografisch isolement hun taal anders gaan beschouwen dan de rest van de Italiaanstaligen.

De mooiste gelijkenis is hier het Luxemburgs, een taal die voor het interbellum niet als een afzonderlijke taal werd beschouwd door haar sprekers. Door de slechte ervaringen tijdens WO II is de balans toen overgeslagen en heeft men het dialect opgewaardeerd tot taal. Dit heeft politieke oorzaken. Dat wordt heel duidelijk als men een blik werpt op de gebieden waar dat dialect ook nog word gesproken: in Sankt-Vith, in de streek van Diedenhoven (Thionville - FR), in een groot deel van het aangrenzende Duitsland (Trier en omgeving). In al die gebieden beschouwen de sprekers van dat dialect hun omgangstaal als een Duits dialect. Hetzelfde dialect, maar benaderd vanuit een andere perceptie.
Oud 18 mei 2006, 17:26   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Helemaal niet: "langues d'oïl" (vreemd dat u dat altijd in het enkelvoud schrijft) is de naam van een verzameling talen/dialecten. Eén daarvan, het francien, heeft zich opgewerkt tot cultuurtaal in het gebied van de "langues d'oïl" (en later ook daarbuiten). Voorts is er geen enkele aanwijzing dat de Waalse dialecten zouden bijgedragen hebben tot de vorming van het Frans als cultuurtaal, op de wijze waarop het Vlaams en het Brabants hebben bijgedragen tot de Nederlandse standaardtaal.
Neen, "langue d'Oïl" is de verzamelnaam voor alle Romaanse dialecten met welbepaalde specifieke kenmerken. De rest heb ik al eerder gezegd en wat u dus aanbrengt, ontkracht op geen enkele wijze mijn stelling.
Oud 18 mei 2006, 17:29   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanzelfsprekend niet, dat beweert ook niemand. Het is wel een sterke aanwijzing dat het Waals allerminst een dialect is van de Franse cultuurtaal.
U moet leren lezen. Ik heb duidelijk gezegd dat Waals een dialect is behorend tot de "langue d'Oïl", het Frans dus. Ik heb evenwel niet beweerd dat het Waals een dialect van de FRANSE CULTUURTAAL is.

Om het nogmaals uit te leggen: Frans is een term die op twee manieren kan worden begrepen, enerzijds als verzamelnaam en anderzijds als aanduiding voor de cultuurtaal.

Frans heeft in de eerste betekenis twee grote componenten: enerzijds de cultuurtaal (de genormeerde taal), en anderzijds een geheel van plaatselijke idiomen (de dialecten). Samen vormen die de Franse taal.

In het Nederlands hebben we dezelfde gedachtegang. Er is "Nederlands" dat door mensen kan begrepen worden als verwijzend naar het AN (de cultuurtaal), maar ook als alomvattende term voor de idiomen van het Nederlands taalgebied.

Nederlands heeft in de tweede betekenis twee grote componenten (net als het Frans: enerzijds de cultuurtaal (AN), en anderzijds een geheel van plaatselijke idiomen (Hollands, Vlaams, Brabants...). Samen vormen die de Nederlandse taal.
Oud 18 mei 2006, 17:30   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groentje Bekijk bericht
Uw argument dat het Waals geen invloed heeft gehad op de Franse cultuurtaal, is dan ook irrelevant. Ik zou JVDB misschien hierin willen nuanceren, dat het AN taalkundig op gelijke hoogte staat als de andere dialecten, maar politiek niet.
Ola! Ik heb geen moraliserende uitspraak gedaan over de waardenbalans tussen dialect en cultuurtaal. Slechts stelde ik dat taal twee componenten heeft: cultuurtaal en streektaal.
Oud 18 mei 2006, 17:37   #93
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Jan, je bent aan het mierenneuken over dingen die totaal niet relevant meer zijn.
En wie bent u om hem dat te vertellen, meneer?
Oud 18 mei 2006, 17:39   #94
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb duidelijk gezegd dat Waals een dialect is behorend tot de "langue d'Oïl", het Frans dus.
Er is niet zoiets als "de" langue d'oïl, er is de groep van de langues d'oïl waar zowel het francien als het Waals deel van uitmaken.
Oud 18 mei 2006, 17:46   #95
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
En wie bent u om hem dat te vertellen, meneer?
Nobody...
Oud 18 mei 2006, 18:06   #96
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ola! Ik heb geen moraliserende uitspraak gedaan over de waardenbalans tussen dialect en cultuurtaal. Slechts stelde ik dat taal twee componenten heeft: cultuurtaal en streektaal.
Dat dacht ik ook niet, ik zou alleen de scheiding tussen cultuurtaal en streektalen niet zo scherp zien.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 18 mei 2006, 18:07   #97
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Er is niet zoiets als "de" langue d'oïl, er is de groep van de langues d'oïl waar zowel het francien als het Waals deel van uitmaken.
Langues moet hier niet begrepen worden als 'talen', eerder als 'spreektalen', dialecten, dus.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
Oud 18 mei 2006, 18:17   #98
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Hoe geraken we hier ooit uit?

Aangezien dit een een politiek forum is, en geen taalkundig, stel ik het volgende compromis voor:

De 'Langues d'Oïl' bestaan uit:
1/ dialecten,
2/ streektalen
3/ en één cultuurtaal.

Het Frans is de enige cultuurtaal van de Langues d'Oïl. Picardisch, Lorrain, Waals,... zijn streektalen.

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 18 mei 2006 om 18:18.
Oud 18 mei 2006, 18:22   #99
groentje
Minister-President

Standaard

Citaat:
Hoe geraken we hier ooit uit?

Aangezien dit een een politiek forum is, en geen taalkundig, stel ik het volgende compromis voor:

De 'Langues d'Oïl' bestaan uit:
1/ dialecten,
2/ streektalen
3/ en één cultuurtaal.

Het Frans is de enige cultuurtaal van de Langues d'Oïl. Picardisch, Lorrain, Waals,... zijn streektalen.
Lijkt me een vrij correcte samenvatting.
Jeroen Boone
Oud 18 mei 2006, 18:23   #100
groentje
Minister-President

Standaard

Ik hou trouwens wel van semantische en taalkundige discussies. Het is eens wat anders dan politiek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be