![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() Ik voeg nog toe:
Belgicitische stellingen: 15. Brussel ligt in Vlaanderen 16. Brussel is de hoofdstad van Europa 17. Een unitaire staat heeft geen overheid "in drievoud": minder politici per capita 18. België is multicultureel.
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat zijn eigenlijk ook Vlaamse stellingen, ma bon...
![]() |
#83 |
|
![]() En bovendien: Vlaanderen is een opportuniteit, een echte buitenkans. Solden²
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En het is niet dat je die stellingen eerst bij B zet, dat ze ook niet meer voor VL zouden gelden. Net zoals ik eerder ook al stellingen aanhaalde die jij bij B plaatst, zijn zij zeer zeker evenzeer geldend bij VL. Alhoewel ik verondertel dat je lijst zowiezo niet limitatief bedoeld is, kan ik me niet van de indruk ontdoen dat je de lijst voor VL wel limitatief opvat.
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Oeps we starten een discussie?
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Zouden we draden moeten starten, stelling per stelling? Zijn er nog toe te voegen?
![]() |
![]() |
#90 |
Staatssecretaris
|
![]() Wat is de waarde van deze stellingen terwijl de meeste ervan erg twijfelachtig want uit de duim gezogen zijn? Zo kun je er nog een paar duizend bedenken, maar wat het nut ervan is nul comma nul, want je geeft jezelf de moeite niet om demeeste te onderbouwen. In de zledzame gevallen dat je er wel een poging toe doet, ga je erg losjes met de argumeten om. Sommige dik je aan en laat je ze belangrijker lijken dan ze zijn en andere negeer je als er niet toe doende terwijl ze er wel degelijk toe doen. De vraag is dan ook: wat moet je met je stellingen? Wat mij betreft, kun je ze het beste omlijsten, aan de muur ophangen en regelmatig voorlezen als Belgicistische weesgegroetjes. Het andere denkbare alternatief is deze als closetpapierprintjes te gebruiken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
De politici en de media (vooral de 'democratische') staan zeer ver van het volk. Bekijk maar eens de lezersbrieven in de pers en de poll's vooral de laatste weken. Daar lees je meestal het tegenovergestelde van wat men de mensen via allerlei kanalen tracht in te stampen. En die lezersbrieven worden dan meestal nog 'gefilterd'. En dat heeft niets te maken met het aantal politici of aan een bepaalde politieke partij wiens naam niet mag genoemd worden, maar wel met de terreur van de politieke correctheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je hoeft vhet er niet mee eens te zijn, de bedoeling is een overzicht te hebben. Elk van de stellingen kan daarna als een (duidelijk) topic dienen voor een communautaire draad. Dat is het voorstel of de bedoeling. Als je nog een nieuwe gangbare wil toevoegen, kan je ze altijd aanbrengen.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 27 mei 2006 om 12:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik merk dat de "zin" ervoor aanwezig is.
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister-President
|
![]() Dat toont nog maar eens hoe moeilijk dit te "articuleren" is.
Dit zijn 34 stellingen: Welke kiezen we als eerste voor een draad? Belgicistische stellingen 1. België bestaat al, waarom het veranderen? 2. België is een opportuniteit, een buitenkans. 3. België is een natuurlijke historische eenheid 4. Separatisme werkt als een splijtzwam 5. Een onafhankelijk Vlaanderen zal een onverdraagzaam Vlaanderen zijn 6. Vernippering veroorzaakt kwaliteitsverlies 7. "Het Vlaamse volk" bestaat niet, "De Vlaming" is een stereotype 8. Een meerderheid is voor het behoud van België. 9. Een onafhankelijk Vlaanderen wordt gemotiveerd door economisch en etnisch fundamentalisme 10. België is te klein om te splitsen 11. We kunnen onze energie en middelen beter aan andere dingen besteden dan aan een splitsing of verdergaande staatshervorming 12.Vlaanderen en Wallonië zijn complementair. 13. Sommige (culturele of gebruiks)produkten zijn typisch Belgisch. 14. België heeft een grotere economische uitstraling. 15. Brussel ligt in Vlaanderen 16. Brussel is de hoofdstad van Europa 17. Een unitaire staat heeft geen overheid "in drievoud": minder politici per capita 18. België is multicultureel. Flamingante stellingen 1. Wat Vlaanderen zelf doet, doet het beter. 2. Het is wetenschappelijk bewezen dat Vlaanderen onafhankelijk moet worden. 3. Wallonië kost Vlaanderen veel geld. 4. Vlaanderen en Wallonië zijn totaal verschillend van aard. 5. België is een "kunstmatig huwelijk". (6. Vlaanderen maakt deel uit van het Grote Rijk der Nederlanden.) 7. België is een bourgeoisstaat. 8. Het "Belgische" volk bestaat al helemaal niet, en België bestaat toch. 9. Vlamingen worden behandeld als tweede-rangsburgers. 10. België is niet democratisch, en kan dat ook nooit zijn. (11. Wallonië moet bevrijd worden van de zogenaamde "Vlaamse racisten".) 12. We kunnen onze energie en middelen beter aan andere dingen besteden dan aan het samenhouden van België of overcomplexe hervormingen. 13. Een onafhankelijk Vlaanderen zal een democratische republiek zijn. 14. Kleine landen doen het economisch beter (per capita) en de welvaart ligt er veel hoger. 15. Een splitsing is positief voor beide landsdelen 16. Er zijn geen taalfaciliteiten meer in een onafhankelijk Vlaanderen
![]() |
#96 |
|
![]() Onze zwarte poes is wel heel selectief he. Vlaamse stellingen vermomt hij als belgicistische en als we hem daar op wijzen, doet hij alsof zijn neus bloedt.
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Zo kan ik het ook hoor: In Vlaanderen schijnt de zon In Brugge ligt in Vlaanderen Charleroi ligt niet in Vlaanderen De Haven van Antwerpen ligt in Vlaanderen
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() Tja, Zwarte Kat moet zijn manipulatieve spelletjes maar spelen zeker. All resistance is futile...
![]() |
#99 |
Parlementslid
|
![]() Stelling 0. Vlamingen zijn in de Belgische instellingen ondervertegenwoordigd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Minister-President
|
![]() Wat ik daar ook van vind: waarom niet "stelling 17"? (bij flamingante neem ik aan) of heeft die "0" een bijzondere betekenis?