![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
| Bekijk resultaten enquête: Financiële steun bij abortus afschaffen? | |||
| Ja, dat lijkt een goed en ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
21 | 26,25% |
| Ja, zonder meer (andere redenen) |
|
9 | 11,25% |
| Ik kan daar moeilijk over oordelen |
|
7 | 8,75% |
| Neen, zonder meer (andere redenen) |
|
18 | 22,50% |
| Neen, dat lijkt me geen goed of ethisch verantwoord maatschappelijk compromis |
|
23 | 28,75% |
| Ander antwoord |
|
2 | 2,50% |
| Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|
|
|
|
#82 | |
|
Burger
|
Citaat:
Dit is dus een NON-vraag |
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Volgens mij is abortus moord met voorbedachte rade.
Onder geen beding terugbetalen uiteraard. Paulus. |
|
|
|
|
|
#84 |
|
Burger
|
Ergo, kan je tegenstanders van abortus dwingen het plegen van een abortus te ondersteunen?[/quote]
Ik wordt als atheist ook verplicht om het christelijk geloof mee te financieren. Het antwoord op jouw vraag is dus ja, als datgene dat ondersteund wordt een voldoende groot maatschappelijk draagvlak heeft. En dat draagvlak bestaat zeker in de vorm van voldoende voorstanders en door het feit dat het de gehele samenleving behoedt voor bijkomende ongelukkige zielen. En zoals een ieder weet is een ongelukkige ziel vaak een sociaal en economisch probleem voor de gehele gemeenschap. |
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Minister
|
Citaat:
Vrouwen laten heus niet voor de lol een abortus uitvoeren. De meeste denken er héél erg goed over na en wegen alles tegen elkaar af. Waarom denk je dat er zoveel msn-groepen zijn waar vrouwen met elkaar praten over de moeilijke keuze: wel of geen abortus en over de gevoelens naderhand? Laatst gewijzigd door debbie : 13 juni 2006 om 19:52. |
|
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Gelukkig bestaat er zoiets als "meningsverschil", anders zou de wereld maar een bijzonder saaie plek zijn. Als ik bvb. de laatste uitzendingen van "morgen beter" van dit seizoen nog eens overloop -je weet wel, die met de fameuze thesen van De Gucht- dan bekroop me zowaar een heel ongezellig gevoel bij zoveel unisono rond de tafel. Kortom, het meningsverschil is dé bron waaruit veel wijsheid en authenticiteit voortkomt. Althans naar mijn -toegegeven vaak onbescheiden- mening. Ik heb in ethische kwesties de neiging om de zaken onverbloemd en rechtlijnig bij hun naam te noemen. Wil me ook niet in allerlei artificiële bochten wringen om e.e.a. mooier, leuker of acceptabeler voor te stellen dan het is. Wat je eerste vraag betreft: waarom een mens meer respect verdient dan een Zeeuwse oester. Wel, da's nog de moeilijkste van al. We mogen nooit vergeten dat we als mensen deel uitmaken van de gigantische food-chain die deze planeet uiteindelijk is. En dat we binnen die voedselketen op een iets hoger trapje staan dan die bewuste oester. Wat vanuit ethisch oogpunt nog altijd niet wil zeggen dat we kunnen/mogen neerkijken op de rest vanop onze pied de stalle. De natuur in z'n totaliteit verdient respect, vereist zelfs respect van onzentwege. Af en toe worden we wel eens herinnerd aan onze nietigheid binnen het grotere geheel. Maar om nu een menselijke ethiek te gaan uitbouwen waarbij we uitgaan van het principe "liberté - égalité - fraternité" jegens Zeeuwse oesters, d�*t lijkt me iets te ver van de uiteindelijke doelstelling. Je volgende vragen zijn al heel wat makkelijker te beantwoorden. Zoals ik al eerder stelde: het is niet omdat de natuur een ongemeen harde scherprechter is, dat wij dat als mensen jegens elkaar ook moeten zijn. Het één verantwoordt niet het andere. Als humanist primeert voor mij het recht op leven van het individu boven alle andere rechten, zoals het zelfbeschikkingsrecht. (wat ook nogal logisch is, als je er goed over nadenkt) En als je dan de grenzen van het menselijk leven gaat aftasten, dan stel je vast dat er in heel dat gegeven maar twee zekerheden zijn: de conceptie en de (hersen)dood. Alles wat daartussen ligt, bevindt zich in een continuüm. En elke poging om binnen dat continuüm een punt te bedenken van wanneer het leven dan écht zou beginnen (= het afkappingspunt voor abortus) is louter arbitrair. Dus, abortus komt neer op actieve levensbeëindiging. Dit is een debat dat de voorstanders van abortus nooit kunnen winnen, dus gooit men het over een andere, sociaal-economische en/of culturele boeg. Wat voor toekomst staat moeder en kind te wachten als die zwangerschap wordt uitgedragen? Welnu, dat weten we niet; dat is héél speculatief. Misschien weet die moeder zich wel zodanig te organiseren dat ze een heel goed kader creëert voor de opvoeding van dat kind. Wieweet wordt dat kind wel één van de gelukkigste ter wereld. Het enige dat je wél weet is dat bij abortus het verhaal onherroepelijk eindigt, dat het onomkeerbaar is en dat niemand er onmiddellijk "beter" van wordt. Dus dat soort van redeneringen is al evenzeer vruchteloos in mijn ogen. En al helemaal geen grond voor een algemene verrechtvaardiging. En de reden waarom ik dit buiten de "natuurlijke selectie" plaats Keiko, is net dezelfde als waarom ik überhaupt een ethisch kader belangrijk vind: het streven naar een samenleving waar de mens vrij kan zijn mét erkenning van dezelfde vrijheid van z'n medemens. D�*t is het unieke dat mensen onderscheidt van de andere diersoorten: wij zijn in staat om in de onderlinge omgang zélf onze spelregels te bepalen. De rest is simpelweg een kwestie van lijnrecht en consequent doordenken. En daar is tegenwoordig behoorlijk wat durf voor nodig. Respectfully yours, Desiderius
|
|
|
|
#87 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Net zoals wij niet wensen dat iemand anders, mag beslissen over ons bestaansrecht, hebben wij ook niet het recht om over het bestaansrecht van iemand anders te beslissen.
Paulus. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Minister
|
De kosten van een abortus moeten zeker terug betaald worden. Omdat het belangrijk is dat een vrouw die ervoor kiest om een abortus te plegen niet in een situatie terecht zou komen dat ze de abortus moet uitstellen omdat ze net geen geld heeft. Hoe vroeger de abortus uitgevoerd hoe beter natuurlijk.
Je kan een vrouw niet dwingen om tegen haar zin 9 maanden een baby te dragen, om vervolgens gedurende al die jaren voor een kind te zorgen. Wie heeft daar iets aan? Wie wil er nu een ongewensd kind zijn? Wie wil een moeder aandoen dat ze een kind zou krijgen terwijl dat ze dat eigenlijk niet wil? Een kind krijgen is zodanig ingrijpend in een leven, dat niemand anders deze beslissing kan nemen in de plaats van de vrouw. Het is in de eerste plaats de vrouw die deze keuze moet kunnen maken zonder druk van anderen. |
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Gelukkig laten vrouwen doorgaans geen abortus uitvoeren "voor de lol". Het zou er nog aan moeten mankeren, zeg. Maar de redenen waarom, de omstandigheden waarin en de manier waarop zet héél vaak aan het denken. Nouja, dit hoeft voor mij zelfs geen argument te zijn. Lees mijn vorige repliek aan Keiko en je weet precies wat mijn uitgangspunt is.
|
|
|
|
#90 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dat is mijn stelling niet. Voor het terugbetalen van de onkosten van abortus en de nazorg gebruikt de overheid geld van de gemeenschap. Dat geld komt ook van diegenen die er tegen zijn. De vraag is dus of het ethisch verantwoord is, mensen die tegen abortus zijn mee te laten helpen - onrechtstreeks - aan wat in hun ogen als "moord" kan bestempeld worden.
|
|
|
|
#91 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#92 | |
|
Minister
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door debbie : 13 juni 2006 om 19:57. |
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door Duupje : 13 juni 2006 om 19:59. |
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Minister
|
Volledige terugbetaling, plus een éénmalige vergoeding.
|
|
|
#96 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. Laat de overheidsinmenging in al die zaken dus al vallen (religie, abortus, euthanasie, ...).
|
|
|
|
#97 |
|
Minister
|
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Minister
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bovenop dan nog een veel betere voorlichting, goedkopere anticonceptie en we zijn rond dan denk ik. |
|
|
|
|