![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: De prijs voor het splitsen van BHV: de faciliteitengemeentes | |||
Nooit, BHV moet gesplitst worden zonder prijs. |
![]() ![]() ![]() |
29 | 74,36% |
Nee, deze prijs is te hoog. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Waarom niet? |
![]() ![]() ![]() |
1 | 2,56% |
BHV niet splitsen, en faciliteitengemeenten sowieso bij Brussel. |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
BHV is een non-probleem, en de faciliteitengemeenten mogen bij Brussel, ze zijn toch voor het grootste deel franstalig. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Alles behouden zoals het is. |
![]() ![]() ![]() |
3 | 7,69% |
Geen mening. |
![]() ![]() ![]() |
2 | 5,13% |
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Voor de Vlamingen is het tactischer met zijn drieën te onderhandelen.
![]() |
![]() |
#82 | |
|
![]() Citaat:
Goed. Maar als die Vl Gemeenschap de onafhankelijkheid uitroept, dan kan dit best gebeuren door met zijn drieën te onderhandelen. Het is beter het Waalse gewest tegenover zich te hebben dan de Franse Gemeenschap. Divide et impera.
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zijn de Frantalige Brusselaars die het probleem zijn. Zij laten zich constant opzwepen door het racistische FDF. Binnen de Franse Gemeenschap zwepen zij dan ook nog eens de Walen op. Daarom is het van belang dat de Vlaamse Gemeenschap en het Waals Gewest de belangrijkste organen worden. De Franstalige Brusselaars kunnen dan maar onderhandelen via hun eigen CoCoF, zonder dat ze heel de Waalse politiek kunnen kapen. In Wallonië kan de Franse Gemeenschap op weinig sympathie rekenen. In tegenstelling tot het Waals Gewest heeft de Franse Gemeenschap altijd geld tekort. Ook bestempelen veel Walen de Franse Gemeenschap als een Brusselse inmening in hun Waalse politiek. We zouden mensen zoals José Happart moeten steunen die de Franse Gemeenschap wil opdoeken (en de bevoegdheden onderbrengen bij het Waals Gewest en de CoCoF). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik ben er dus zelfs niet zeker van dat zo'n grenzen internationaal erkend zouden kunnen worden (maar hier kan ik mij vergissen). btw: bij lezing van artikel 127 van de Grondwet kan men zelfs impliciteit vaststellen dat "Brussel" juist géén deel uitmaakt van de Vlaamse Gemeenschap...
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Desnoods moet de grondwet maar aangepast worden. Vandaag heeft de Duitstalige Gemeenschap meer bevoegdheden dan de de andere twee gemeenschappen, en het het Brussels Gewest minder bevoegdheden dan de andere twee gewesten. Dus ligt de weg open om ook de bevoegdheden van enerzijds Vlaamse en Franse Gemeenschap en anderzijds Vlaams en Waals Gewest te herschikken. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 20 juni 2006 om 13:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Je kan je niet blindstaren op de taal alleen. Eén van de voornaamste redenen waarom Brussel er vandaag zo slecht aan toe is, is omdat Brussel wordt losgesneden uit zijn natuurlijke economische ruimte. Brussel zal enkel levensvatbaar zijn, als het ofwel opgenomen wordt in Vlaanderen, ofwel heel Vlaams- en Waals-Brabant annexeert. Uiteraard is die tweede optie onbespreekbaar voor mij. Vlaanderen en Nederland zijn geëvolueerd tot twee autonome naties, elk met hun eigen cultuur, met hun eigen economische structuur, met hun eigen sociale organisaties, enz... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Staatssecretaris
|
![]() Als ik me niet vergis, zijn de gemeenshappen vooral bevoegd inzake cultuur en onderwijs en gerelateerde onderwerpen. D.w.z. ze hebben bevoegdheden op een bepaald grondgebied, maar niet over dat grondgebied en de daarbij horende infrastructuur. Ook al zou ik me vergissen, dan nog zou de Vlaamse Gemeenschap een gedeelde voogdij hebben over het Brussels Gewest en mag dus niet eenzijdig over zijn lot beschikken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Feit is dat bevoegdheden weldegelijk gebonden zijn AAN een grondgebied. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Nog iets: Meteen bij de federalisering hebben jullie het vlaams gewest en de vlaamse gemeenschap officieel laten samenvallen (met Brussel als hoofdstad). Dit in tegenstelling tot het waals gewest en de franstalige gemeenschap.
Dat heeft iedereen geaccepteerd. Is er nu geen gewoonterecht ontstaan dat Brussel automatisch bij Vlaanderen wordt gerekend? Je staat er in ieder geval, volgens mij, wél sterker door. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Taalkundig verschilt een gemiddelde Vlaming van een gemiddelde Brusselaar. Ook valt het moeilijk te ontkennen dat de Brusselaars een eigen identiteit hebben ontwikkeld die Vlaams nog Waals is. Momenteel wil een doorsnee Brussel zich niet met Vlaanderen associeren. Maar jij walst liever over hun gevoelens heen omdat de stad tot de Vlaamse sociaal-economische en culturele ruimte zou behoren. Mocht de meeste Vlamingen jouw instelling hebben, zou Vlaanderen met deze houding zowel Nederland als Brussel gauw van zich afstoten. Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|