Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 juni 2006, 16:13   #81
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN

King of beggars and fleas's schermafbeelding

Standaard

het is ook nog zo dat enkel voltijds werken nog rendeert. Tegenwoordig is het zo dat als je bvb en paar dagen gaat werken het bedrag dat je verdient gewoon van je leefloon ( was vroeger al zo ) of dop ( sinds kort dus ) wordt afgetrokken.

als iemand gaat werken dan moet dit echter tot welvaart lijden tot meer hebben dan dat men het niet zou doen. dat en alleen dat is een mogelijke motivator ( en leg er jullie maar bij neer want voor sommigen zal zelfs dat niet werken ) en basisbehoeften die moet men zowieso gratis hebben - wie gaat werken moet dus meer hebben dan de basisbehoeften en dit recht evenredig met de hoeveelheid dat hij of zij werkt.
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.

Laatst gewijzigd door King of beggars and fleas : 20 juni 2006 om 16:14.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 16:37   #82
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Toch wel duidelijk geïnsinueerd, ja.

Kan goed zijn, maar waarom reageert u dan op de mijne? Ik vind het niet meer dan logisch dat "werkzoekenden" in afwachting van het vinden van een baan, kunnen gebruik maken van een "uitkering". Indien je echter niet werkzoekend bent, waarom dan nog die uitkering krijgen?

Voorbeelden, vooral persoonlijke, zijn te specifiek om een antwoord te verwachten van een buitenstaander.
- Ik had niet de bedoeling iets te insinueren. Jammer van het misverstand.
- Ik vind het logisch dat mensen die 20 jaar en meer massa's geld hebben afgedragen aan de overheid via belastingen en R.S.Z. een uitkering krijgen. Als die mensen na x aantal jaren toch geen werk krijgen en het zoeken opgeven, moeten ze hun uitkering behouden. De staat zegt toch ook nooit : och, je hebt nu al zoveel geld aan mij cadeau gegeven, van nu af hoeft het niet meer.
- Bepaalde situaties zijn nu eenmaal gemakkelijker te verduidelijken via voorbeelden. Maar ja, voorbeelden zijn realistisch en gestoeld op ware feiten. Sommigen voelen zich dan te zeer met de neus op de feiten gedrukt en proberen met hun oeverloos gezwam over hoe je een discussie moet voeren anderen van hun stuk te brengen.
Misschien had ik beter een algemene posting geplaceerd ipv specifiek op de uwe te antwoorden. Laat ons zeggen dat uw posting de druppel was die mijn emmertje deed overlopen. Sorry hiervoor.
Oud 20 juni 2006, 16:53   #83
alberto
Minister-President

alberto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door debbie Bekijk bericht
Ja idd, dat lijkt me wel wat. Dat zou echt wel een hele verbetering zijn!
De verloning is uiteraard volgens de uren die je gewerkt hebt en de werkloosheidsvergoeding wordt verminderd met het loon dat je verdient.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 16:56   #84
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
De verloning is uiteraard volgens de uren die je gewerkt hebt en de werkloosheidsvergoeding wordt verminderd met het loon dat je verdient.
Ja, dan moet ik daar niets van weten. Echt niet, ik weiger om gratis te gaan werken.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 17:32   #85
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
ik denk dat u zich toch eens wat beter moet informeren. U schijnt niet te weten wat een beschutte werkplaats juist is.
Ik weet wel wat een beschutte werkplaats is, en in post 66 had ik het over een soort beschutte werkplaats , ik weet eigelijk niet hoe ik het anders moet noemen, misschien "een werkplaats voor mensen die af en toe eens willen werken ?"

Citaat:
Vroeger was daglonen zoals de dokwerkers doen nog mogelijk via de interim. Je kon dan s morgens gewoon naar de interim gaan en zien of ze iets hadden voor die dag. Devolgende dag al of niet idem dito. Maar tegenwoordig hebben ze ook bijna niks anders meer dan opdrachten van minstens enkele weken tot enkele maanden.
Enkele weken of enkele maanden, wat is dat, 3�*4 weken/maanden, dit is toch niet echt overdreven vind ik, daarna kan je terug eventueel weken/maanden thuis zijn als je wilt.

Citaat:
Meer en meer wordt alles geautomaseerd. meer en meer is het productieproces ritmisch en volcontinu. Om dit proces echter gaande te houden heeft met nog steeds mensen nodig. Men moet echter zeker zijn van deze mensen. En het moeten mensen zijn die bereid zijn om een vast doch vervangbaar onderdeel te zijn van dit productieproces. mensen die een onderdeel zijn dus van een machine; een machine die moet blijven draaien ook en daarom willen bedrijven werknemers aan zich binden. Bedrijven werven dus aan op basis van profielen. en selecteren kandidaten ( via de interim voornamelijk ) - ze kiezen onderdelen die men het beste en met de grootste zekerheid kan binden. Zo hebben ze bvb heel graag mensen die een hypotheek voor een huis hebben lopen. Daar weten ze van dat die hun job zeker niet zomaar gaan laten vallen. Ze hebben ook liefst mensen met kinderen ( geen vrouwen want die kunnen zwanger worden ), mensen die verantwoordelijk moeten zijn voor een gezin en liefst van al nog hun eigen kinderen. De kinderen zijn dan eigenlijk een soort van gijzelaars die de continuerin van het productieproces kunnen garanderen.
Dit vind ik en goede analyse, enkel dat van liefst geen vrouwen en mensen met kinderen, daar ben ik niet mee akkoord.
Ik heb er geen moeite mee daar in mee te draaien, ik krijg er iets voor terug, nl. geld waarmee ik produkten kan kopen die mijn leven aangenamer maken

Citaat:
kortom de arbeidscultuur in ons westers kapitalisme laat de mens gewoon niet toe om mens te zijn.
Hoe zie jij het mens zijn dan, terug zoals de oude Belgen, ze leefden van de jacht en de visvangst en de Nederlanders dronken mede.

Neen ik vind deze moderne tijd een goede tijd, ook al heb je niet het grote geld, je kan veel doen en laten, je moet enkel rekening hoiuden met je werkuren, ik begrijp niet dat je dat zo een probleem vindt.

Citaat:
Maar het enige dat ik wel EIS ( bewust niet vraag omdat het over rechten gaat en niet over gunsten ) dat is mijn basisbehoeften of genoeg geld om erin te kunnen voorzien en verder wens ik gewoon met rust gelaten te worden door instanties zoals vdab en rva.
Wanneer je afziet van je werkloosheidsuitkering of leefloon dan denk ik wel dat de VBAB of RVA je wel gerust zal laten.

Citaat:
vergelijk het verplichten van werklozen om dergelijk werk te doen gerust maar met het verplichten van de joden om een jodenster te dragen.
Neen, ik verplicht niemand iets, maar wanneer je een uitkering krijgt mag er wel iets tegenover staan.
Oud 20 juni 2006, 17:41   #86
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dit vind ik en goede analyse, enkel dat van liefst geen vrouwen en mensen met kinderen, daar ben ik niet mee akkoord.

Op m'n eerste werkdag kreeg ik van de baas de boodschap: "zeg, je bent toch niet van plan kinderen te krijgen, hoop ik?"

Rondvraag bij collega's leert me dat hij dat enkel tegen z'n vrouwelijke onderdanen zegt.

Oud 20 juni 2006, 17:49   #87
debbie
Minister

debbie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar debbie
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Op m'n eerste werkdag kreeg ik van de baas de boodschap: "zeg, je bent toch niet van plan kinderen te krijgen, hoop ik?"

Rondvraag bij collega's leert me dat hij dat enkel tegen z'n vrouwelijke onderdanen zegt.

Ja, klopt ik heb gelijkaardige ervaringen. Het is regelmatig gebeurd dat als ze hoorden dat ik kinderen had meteen de vraag kwam "wat ik zou doen als de kinderen ziek zijn." Ik zei dat mijn zuster altijd bereid was om de kinderen op te vangen. Aan hun gezicht en reactie merkte ik maar al te vaak dat ik de job wel mocht vergeten.
debbie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 18:01   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Dat werkgevers niet graag hebben dat vrouwen kinderen krijgen, dat is idd niet sympathiek... Sommige bazen denken zelfs dat werknemers dienen te werken...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 19:14   #89
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, ik verplicht niemand iets, maar wanneer je een uitkering krijgt mag er wel iets tegenover staan.
=verplichten.
Citaat:
Hoe zie jij het mens zijn dan, terug zoals de oude Belgen, ze leefden van de jacht en de visvangst en de Nederlanders dronken mede.

Neen ik vind deze moderne tijd een goede tijd, ook al heb je niet het grote geld, je kan veel doen en laten, je moet enkel rekening hoiuden met je werkuren, ik begrijp niet dat je dat zo een probleem vindt.
Gij vindt da, goe voor u. Maar daarom moet niet iedereen zich daar naar schikken.
Citaat:
Wanneer je afziet van je werkloosheidsuitkering of leefloon dan denk ik wel dat de VBAB of RVA je wel gerust zal laten.
Moeten we dan sterven?
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 19:37   #90

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
En wie voedt de kinders (op) ? En wie zorgt er voor de vierde wereld ? En wie zorgt er voor zijn eigen groentjes uit den hof ? En wie zet er zich vrijwillig in om sociale activiteiten te organiseren ? En wie doet het huishouden ? En wie zorgt er voor de bomma die met alzheimer thuis zit ? En wie amuseert zich ? En ...
Alleen de mensen die hun 40u. / week kloppen ?
En is het beleid sociaal ? Is het beleid niet eerder voor de middenklasse en paternalistisch ?
alles verlonen dus (voor mij niet gelaten), maar ....... van waar komen de centjes dan?

Laatst gewijzigd door Karma : 20 juni 2006 om 19:38.
Karma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 19:55   #91
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karma Bekijk bericht
alles verlonen dus (voor mij niet gelaten), maar ....... van waar komen de centjes dan?
O.a. van U... Ze zijn U er ook enorm dankbaar voor...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 19:55   #92

Karma's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door Karma : 20 juni 2006 om 19:57.
Oud 20 juni 2006, 19:59   #93

Karma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is een feit dat lang niet iedereen geschikt is om te werken, ik heb dat trouwens al vaker gezegd hier op pol. Ik ken heel wat werklozen waarvan ik weet dat die nooit en te nimmer kunnen werken. Mensen die door heel hun levensgeschiedenis, door hun aard of psychische gesteldheid onmogelijk met de beste wil van de wereld kunnen meedraaien in een job. De ene dag gaat het en de volgende dag gaat het dan weer langs geen kanten om te werken.
Ik ken er echt heel wat bij mij in de buurt. Die mensen zijn niet lui en zijn geen profiteurs. Ze hebben allemaal wel hun capaciteiten en zouden wel kunnen werken indien dit op hun eigen tempo kon en als het werk zou zijn dat binnen hun capaciteiten ligt maar zo is dat helaas niet op de arbeidsmarkt.

Maar ja, velen weigeren halsstarrig om in te zien dat niet iedereen geschikt is om te werken. Als je je ogen open doet en mensen leert kennen weet je echter dat het gewoon een feit is.
Ben je nu echt van mening dat dit eigen is aan die mensen alleen? Ook werkenden kennen diezelfde gevoelens hoor. Denk je nu echt dat ik of de collega's op mijn werk (zal dus wel zijn op andere werken ook) geen "baaldagen" kennen? Zo van die dagen dat je met moeite uit je bed geraakt en dat het je tegensteekt vanaf het eerste moment en vanaf het gedacht dat je maar moet vertrekken naar je werk. En als je dan, na een uur je best doen, het steeds maar slechter wordt, wetende dat je nog een hele dag moet blijven. Is, denk ik, iets waar werklozen geen patent op hebben.
Oud 20 juni 2006, 20:04   #94
genehunter
Gouverneur

genehunter's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het is ook nog zo dat enkel voltijds werken nog rendeert
Pas op, ik ken genoeg mensen die 4/5e werken en in een lagere belastingsschijf vallen daardoor zodat het verschil minimaal is.

Maar ja, als ge nooit hebt gewerkt in u leven dan weet ge daar natuurlijk niks van hé.
genehunter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2006, 20:19   #95
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De dag dat je in armoede valt zullen we u allen hier aan herineren om afstand te nemen...
Oud 20 juni 2006, 20:20   #96
pinbag
Parlementsvoorzitter

pinbag's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door genehunter Bekijk bericht
Pas op, ik ken genoeg mensen die 4/5e werken en in een lagere belastingsschijf vallen daardoor zodat het verschil minimaal is.

Maar ja, als ge nooit hebt gewerkt in u leven dan weet ge daar natuurlijk niks van hé.
Vergeet niet als ge werkt dan moet je onrechtstreeks van je baas overuren doen en dat kan soms zeer onaangenaam worden als ge uwe belastingsbrief ontvang...
Oud 20 juni 2006, 23:02   #97
carlgustaaf
Banneling

carlgustaaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door King of beggars and fleas Bekijk bericht
het is ook nog zo dat enkel voltijds werken nog rendeert. Tegenwoordig is het zo dat als je bvb en paar dagen gaat werken het bedrag dat je verdient gewoon van je leefloon ( was vroeger al zo ) of dop ( sinds kort dus ) wordt afgetrokken.

als iemand gaat werken dan moet dit echter tot welvaart lijden tot meer hebben dan dat men het niet zou doen. dat en alleen dat is een mogelijke motivator ( en leg er jullie maar bij neer want voor sommigen zal zelfs dat niet werken ) en basisbehoeften die moet men zowieso gratis hebben - wie gaat werken moet dus meer hebben dan de basisbehoeften en dit recht evenredig met de hoeveelheid dat hij of zij werkt.
ja, dat is nu eigenlijk niet slecht.Als iedereen(=oorspronkelijke Europeanen uitsluitend vanzelfsprekend)) van af zijn geboorte recht heeft op een basisinkomen, dat tot z'n 18 beheerd word door z'n ouders, dan zijn er geen zéér armen meer.Als ge dan meer kunt hebben door te gaan werken, zal dit motiverend werken.Bvb.ik zal eens een jaartje, of een paar maand gaan werken om een nieuwe auto te kopen, op reis te gaan, te verhuizen enz enz.maar dit alles zonder stress, zonder angst om uw job te verliezen.Dat zou tof zijn. Nu denk ik wel dat de bazen daartegen zullen zijn, en met hun ganse gewicht in de weegschaal zullen gaan hangen, om de kreatie van zulk onvoorwaardelijk basisloon tegen te gaan.Zij teren inderdaad op de angst der mensen om hun bron van inkomsten te verliezen, om ze beter uit te persen, en ervan te profiteren...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2006, 07:50   #98
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav;1767366

[quote
Citaat:

=verplichten.
In deze vorm geschreven is het inderdaad verplichten zoals je aanhaalde, ik heb me verkeerd uitgedrukt, wat ik bedoelde was: ik veplicht niemand van te gaan werken.

Citaat:
Citaat:

Moeten we dan sterven?
Vroeg of laat moet iedereen sterven, niemand ontsnapt eraan.
Oud 21 juni 2006, 07:57   #99
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pinbag Bekijk bericht
De dag dat je in armoede valt zullen we u allen hier aan herineren om afstand te nemen...
Ik hoop dat die herinnering er nooit komt.

Niemand moet van mij in de armoede vallen en gebeurt het toch dan moet de overheid u helpen eruit te geraken, soms zitten daar moelijke maatregelen bij om dat te bewerkstelligen zoals gecontroleerd worden door de rva en vdab.
Oud 21 juni 2006, 08:06   #100
alberto
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ja, dan moet ik daar niets van weten. Echt niet, ik weiger om gratis te gaan werken.
Het is niet gratis hé, je krijgt er iets voor terug, o.a.sociale contacten, dat is toch ook waar de mensen die in langdurige werkloosheid verzeild geraken veel over klagen dat er geen sociale contacten meer zijn.
En als je voldoende uren gewerkt heb die maand heb je meer dan je werkloosheiduitkering.
Twee vliegen in één klap.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be