Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe zou jij als belgicist willen dat de scheiding afloopt?
Ik ben GEEN belgicist!!! Ik stem dus hier! 37 82,22%
Ik ben WEL belgicist en ik verkies een onafhankelijk Vlaanderen 5 11,11%
Ik ben WEL belgicist en ik verkies de hereniging van Vlaanderen en Nederland 3 6,67%
Aantal stemmers: 45. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 22 juni 2006, 16:55   #81
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Uw natte dromen lijken wel sexy voor u, maar in de praktijk zou dat best wel eens kunnen tegenvallen. Ik zou alvast niet te veel verwachten.
Lees effe héél mijn posting, ver zal ik er niet naast zitten, hoor!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 16:59   #82
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Heb ik gelezen hoor... Und?
Oud 22 juni 2006, 17:02   #83
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Und?

Wat gaat de onafhankelijkheid verbeteren voor de gewone mensen?
Niks, als je het mij vraagt...

Oud 22 juni 2006, 17:06   #84
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zeker.
Récapitulons:
Flaminganten moeten hun bovenste best doen om den Belziek te splitsen. Dan gaan de mensen constateren dat er in Vlaanderen eigenlijk niks veranderd is en als gevolg daarvan gaan "Terug-naar-België" partijen succes kennen.

Kom hier, schat , dat ik je een knuffel geef.
Oud 22 juni 2006, 17:12   #85
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Zeker.
Récapitulons:
Flaminganten moeten hun bovenste best doen om den Belziek te splitsen. Dan gaan de mensen constateren dat er in Vlaanderen eigenlijk niks veranderd is en als gevolg daarvan gaan "Terug-naar-België" partijen succes kennen.

Kom hier, schat , dat ik je een knuffel geef.
Dus, ook voor jou Stab, wat gaat de Vlaamse onafhankelijkheid verbeteren aan het lot van de gewone mensen, de 'Vlaamse burgers'?

Oud 22 juni 2006, 17:16   #86
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, ook voor jou Stab, wat gaat de Vlaamse onafhankelijkheid verbeteren aan het lot van de gewone mensen, de 'Vlaamse burgers'?
Ze zullen geen euro meer in hun zakken hebben.

Maar wél kan er een meer degelijk bestuur gevoerd worden. In kleinere en minder heterogene staten kan een bestuur immers beter op de burger afgestemd worden.
Ook komt er meer belastingsgeld vrij voor Vlaanderen: onze gezondheidszorg, onze sociale zekerheid, onze wegen, ons milieu,... het zal er allemaal wel bij varen.

We zouden eindelijk een regering krijgen waar niet alles stil moet staan om het land te kunnen bewaren. Vlaanderen zal problemen kunnen aanpakken en verder gaan in de wereld.

Dát zal de burger merken.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:19   #87
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Ze zullen geen euro meer in hun zakken hebben.

Maar wél kan er een meer degelijk bestuur gevoerd worden. In kleinere en minder heterogene staten kan een bestuur immers beter op de burger afgestemd worden.
Ook komt er meer belastingsgeld vrij voor Vlaanderen: onze gezondheidszorg, onze sociale zekerheid, onze wegen, ons milieu,... het zal er allemaal wel bij varen.

We zouden eindelijk een regering krijgen waar niet alles stil moet staan om het land te kunnen bewaren. Vlaanderen zal problemen kunnen aanpakken en verder gaan in de wereld.

Dát zal de burger merken.
En wat kan het de burger schelen dat hij zogenaamd 'degelijk bestuurd' wordt, als hij geen euro meer in zijn zakken heeft?
Het gevolg zal een leegloop van de opgeleide mensen zijn en Vlaanderen is dan weer terug bij af: een verpauperde regio...
Mooi vooruitzicht! Jullie hebben echt wel een project hé?

Oud 22 juni 2006, 17:25   #88
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
En wat kan het de burger schelen dat hij zogenaamd 'degelijk bestuurd' wordt, als hij geen euro meer in zijn zakken heeft?
Het gevolg zal een leegloop van de opgeleide mensen zijn en Vlaanderen is dan weer terug bij af: een verpauperde regio...
Mooi vooruitzicht! Jullie hebben echt wel een project hé?
Een degelijk bestuur maakt het leven van de burger meer aangenaam. En uiteindelijk is dat alles wat telt: een goed leven leiden.

Een goed bestuur kan ook de economie goed ondersteunen en projecten op maat van de burger starten. En dat zal de burger wel in zijn zakken voelen.

Eerder dan een verpauperde regio zal Vlaanderen een welvarende staat worden, met hoog opgeleide mensen.
Oud 22 juni 2006, 17:29   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Een Nederland inclusief Wallonie zie ik wel zitten. Een Vlaanderen als staat nooit. Opdeling volgens de provincies met beide Limburgen bijeen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2006, 17:30   #90
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Een Nederland inclusief Wallonie zie ik wel zitten. Een Vlaanderen als staat nooit. Opdeling volgens de provincies met beide Limburgen bijeen.
Wat is daar de logica in hemelsnaam van?
Oud 22 juni 2006, 17:37   #91
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor Bekijk bericht
Een degelijk bestuur maakt het leven van de burger meer aangenaam. En uiteindelijk is dat alles wat telt: een goed leven leiden.

Een goed bestuur kan ook de economie goed ondersteunen en projecten op maat van de burger starten. En dat zal de burger wel in zijn zakken voelen.

Eerder dan een verpauperde regio zal Vlaanderen een welvarende staat worden, met hoog opgeleide mensen.
Als U nu al vindt dat België zo abominabel slecht wordt bestuurd, hoewel de machtigste zakkenv... euh, politiekers wel vlamingen zijn, wat gaat U dan zeggen als diezelfde klootzakken plots ook aan het roer van uw onafhankelijke paradijsrepubliekske gaan staan?

Denkt U nu echt dat ze het plots dan wél naar behoren gaan kunnen? Of doet U zich enkel zo naief voor?

Oud 22 juni 2006, 17:53   #92
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als U nu al vindt dat België zo abominabel slecht wordt bestuurd, hoewel de machtigste zakkenv... euh, politiekers wel vlamingen zijn, wat gaat U dan zeggen als diezelfde klootzakken plots ook aan het roer van uw onafhankelijke paradijsrepubliekske gaan staan?

Denkt U nu echt dat ze het plots dan wél naar behoren gaan kunnen? Of doet U zich enkel zo naief voor?
Dat probeer ik ze al jaren voor te houden.
Blij dat eindelijk nog iemand het inziet.
Wie wil nu een zelfstandig Vlaanderen dat een Belgisch doorslagje is met dezelfde democratische manco's en dezelfde inferieure politici?
Oud 22 juni 2006, 17:54   #93
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Und?

Wat gaat de onafhankelijkheid verbeteren voor de gewone mensen?
Niks, als je het mij vraagt...
Het beleid heeft dan geen last meer van de Belgische ziekte. Over elk punt hebben Vlamingen en Walen een andere visie. Of je het nu negeert of niet, dit verspilt enorm veel politiek kapitaal en maakt dat wij een van de duurste en logste staatsapparaten hebben van de EU. Dat dit niet intrinsiek samen hangt met federalisme bewijst dat dit ook optrad in het unitaire België en dat het niet optreedt in andere federale landen als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland (nochtans een zeer heterogene samenleving die multireligieus en multilinguistisch is).

Dus zelfs zonder een revolutionaire ommeslag zal dit kwaliteitsverhoging betekenen voor ons bestuur. Natuurlijk zal de mogelijkheid op een ander bestuur groter zijn bij zulke doorbreking van de hegemonie van het Belgische establishment, maar zelfs als dat niet gebeurt zie ik al voordelen in onafhankelijkheid.

Kortom: het wordt tijd dat u het Warandemanifest eens leest ipv te doen alsof er niets aan de hand is.
Oud 22 juni 2006, 17:56   #94
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over de voor -en nadelen van Vlaamse onafhankelijkheid gaat deze draad niet, Rudy.
Daar kunnen we uren, dagen zelfs over leuteren in andere desbetreffende topics.
Maar als ik ff mag voorbij gaan aan het sociale , economische en politiek-democratische aspect, dan wil ik wel antwoorden in een notedop: mij gaat het om verwezenlijkte rechtvaardigheid en gewonnen (zelf)respect voor Vlamingen in hun eigen land.
Ouderwetse begrippen voor de enen, een achtenswaardig doel voor de anderen.
Oud 22 juni 2006, 17:59   #95
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als U nu al vindt dat België zo abominabel slecht wordt bestuurd, hoewel de machtigste zakkenv... euh, politiekers wel vlamingen zijn
Het probleem is hun horigheid aan de echte machthebbers.
Oud 22 juni 2006, 18:01   #96
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Het beleid heeft dan geen last meer van de Belgische ziekte. Over elk punt hebben Vlamingen en Walen een andere visie. Of je het nu negeert of niet, dit verspilt enorm veel politiek kapitaal en maakt dat wij een van de duurste en logste staatsapparaten hebben van de EU. Dat dit niet intrinsiek samen hangt met federalisme bewijst dat dit ook optrad in het unitaire België en dat het niet optreedt in andere federale landen als Oostenrijk, Duitsland en Zwitserland (nochtans een zeer heterogene samenleving die multireligieus en multilinguistisch is).

Dus zelfs zonder een revolutionaire ommeslag zal dit kwaliteitsverhoging betekenen voor ons bestuur. Natuurlijk zal de mogelijkheid op een ander bestuur groter zijn bij zulke doorbreking van de hegemonie van het Belgische establishment, maar zelfs als dat niet gebeurt zie ik al voordelen in onafhankelijkheid.

Kortom: het wordt tijd dat u het Warandemanifest eens leest ipv te doen alsof er niets aan de hand is.
M.a.w. zelfs al worden de burgers er niet beter van, dan nog is het beter voor de burger? Die moet ik echt inkaderen.

En wat het Warande-propaganda-manifest betreft, leg het me maar uit: ik lees geen vlaams-nationalistisch propagandamateriaal...

Laatst gewijzigd door Rudy Van Nespen : 22 juni 2006 om 18:03.
Oud 22 juni 2006, 18:04   #97
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het probleem is hun horigheid aan de echte machthebbers.
Verklaar U nader?

Oud 22 juni 2006, 18:05   #98
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
M.a.w. zelfs al worden de burgers er niet beter van, dan nog is het beter voor de burger? Die moet ik echt inkaderen.

En wat het Warande-propaganda-manifest betreft, leg het me maar uit: ik lees geen vlaams-nationalistisch propagandamateriaal...
Wie weigert bewijzen te lezen moet er ook niet stom van staan dat hij ze niet kent.

Het Warande manifest is een objectieve studie, niet uitgevoerd om Vlaanderen te verheerlijken, maar gewoon een economische analyse, los van alle politiek, om te zien wat economisch het beste is voor Vlaanderen én Wallonië.

Alleen het lezen zal u verlossen uit uw onwetendheid.
Oud 22 juni 2006, 18:07   #99
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Over de voor -en nadelen van Vlaamse onafhankelijkheid gaat deze draad niet, Rudy.
Daar kunnen we uren, dagen zelfs over leuteren in andere desbetreffende topics.
Maar als ik ff mag voorbij gaan aan het sociale , economische en politiek-democratische aspect, dan wil ik wel antwoorden in een notedop: mij gaat het om verwezenlijkte rechtvaardigheid en gewonnen (zelf)respect voor Vlamingen in hun eigen land.
Ouderwetse begrippen voor de enen, een achtenswaardig doel voor de anderen.
Rechtvaardigheid: wordt U dan nu niet rechtvaardig behandeld? (Nu gaan we pas wat horen over transferts en geld, maar dat verwacht ik dus, hé...)

Zelfrespect: Gaat U dat dan plots krijgen door de creatie van de Vlaamse staat, als U het nu nog niet zou hebben?

Oud 22 juni 2006, 18:09   #100
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Rechtvaardigheid: wordt U dan nu niet rechtvaardig behandeld? (Nu gaan we pas wat horen over transferts en geld, maar dat verwacht ik dus, hé...)

Zelfrespect: Gaat U dat dan plots krijgen door de creatie van de Vlaamse staat, als U het nu nog niet zou hebben?
Een Vlaamse staat is een uiting van het zelfrespect dat we hebben, geen doel om zelfrespect te verwerven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be