Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 juli 2006, 14:38   #81
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD Bekijk bericht
Bush is ook niet verkozen met een meerderheid aan stemmen. Hij had een meerderheid aan kiesmannen.
Je moet je dus ook de vraag stellen van wat er een meerderheid vereist wordt.
Dat bedoel ik nu.

Aan een meerderheid kan er altijd geknabbeld worden.
Zeker in een land als Belgique.
Oud 5 juli 2006, 14:40   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
U spreekt uzelf ook voortdurend tegen, JVDB. Zo zei u tevoren dat u vindt dat staatshervomingen bij referenda moeten worden beslist en dat het referendum in Montenegro een goede zaak was. Nu zegt u weer, zoals uw extreem-rechtse partij, dat dat allemaal gewoon in het parlement kan worden beslist.

Er is kop nog staart te krijgen aan uw discours. Blijkbaar zit de schrik voor een democratische nederlaag er diep in.
Hahahaha! Blijkbaar moet ik het, zoals bij mijn leerlingen, even in heel eenvoudige bewoordingen stellen. U begrijpt immers niet waar uw krankzinnigheid in zit.

Uw stelling: staatshervorming zijn ondemocratisch, OMDAT ze door het parlement zijn gestemd.

Mijn antwoord: fout, daar het parlement een democratische instelling is waarvan de leden (> VOLKSVERTEGENWOORDIGERS) door het volk werden aangeduid.

Mijn stelling: grote beslissingen als staatshervormingen worden het LIEFST bij volksraadpleging beslist. Aldus krijgen deze stappen een DIEPER democratisch draagvlak. Het volk mag hier dan rechtstreeks haar zeg over doen.

Indien de beslissingen echter door het parlement worden genomen, dan is dat ook democratisch maar is dat niet ideaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 14:41   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Taal is een levend iets, maar dat zal u ook wel niet geweten hebben.
Taal is inderdaad levend, maar woorden "uitvinden" die foutief Nederlands zijn toont enkel aan dat u het Nederlands niet beheerst.
Oud 5 juli 2006, 14:45   #84
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Dat bedoel ik nu.

Aan een meerderheid kan er altijd geknabbeld worden.
Zeker in een land als Belgique.
Ja dat indirecte democratie niet altijd een correcte weergave is van directe democratie is niet uit te sluiten.
Als morgen de Vlaamse Regering unaniem beslist dat de belastingen moeten stijgen dan denk ik dat dit ook een verkeerde weergave is.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 14:49   #85
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taal is inderdaad levend, maar woorden "uitvinden" die foutief Nederlands zijn toont enkel aan dat u het Nederlands niet beheerst.
Ik beheers het Nederlands ook niet, wat mij niet belet goed te functioneren binnen de maatschappij. Ik kan zelf mijnen plan trekken.
Tzoe veel gemakleuker zin moestik kunn skreevn glik dak bable

Daarbij elk woord is toch ergens afkomstig van. Elk woord is ooit fout Nederlands geweest.
Oud 5 juli 2006, 14:56   #86
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tegendradigaard Bekijk bericht
Originally Posted by ilfalco

En die Doorbraak peilingen zijn van niet veel waarde...
Kan ik er wat aan doen als ilfalco de peilingen uit eigen flamingantische middens komen niet adequaat vindt?
Kan ik m.a.w. ilfalco beletten in zijn eigen voet te schieten?

Citaat:
Hans zegt daarop: dat vind ik ook.
Kan ik er wat aan doen als Hans1 de peilingen die zijn gelijk bewijzen niet adequaat vindt?
Kan ik m.a.w. Hans1 beletten in zijn eigen voet te schieten?

Citaat:
Goed geprobeerd Superstaaf...
Toch enen die het goed doet nietwaar?

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juli 2006 om 15:00.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 14:59   #87
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien de beslissingen echter door het parlement worden genomen, dan is dat ook democratisch maar is dat niet ideaal.
Toch even de zaken nog wat fijner bijstellen.

Parlementaire beslissingen kunnen democratisch geheten worden in bepaalde voorwaarden: als de parlementairen in de ware zin van het woord de burger vertegenwoordigen en diens wil onverkort uitvoeren.
Andere mogelijkheid: wanneer de burger direct democratische elementen ter beschikking staan, zoals
-het kunnen terugschroeven van ongewenste parlementaire werkstukken,
-of afzetting van parlementairen die niet langer de burgerwil uitvoeren
-of het via referendum installeren van andere dan de heersende wetten,
dan hebben de beslissingen van het parlement democratisch draagvlak en democratische legitimiteit.

Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 5 juli 2006 om 15:00.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 15:00   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarbij elk woord is toch ergens afkomstig van. Elk woord is ooit fout Nederlands geweest.
Dat is niet zo. U verwart nieuwe woorden met foutieve woorden. Het begrip waarnaar Hans I le Grand naar verwijst, bestaat in het Nederlands. Het is "unionistisch federalisme", NIET "unie(-)federalisme".
Oud 5 juli 2006, 15:02   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Toch even de zaken nog wat fijner bijstellen.

Parlementaire beslissingen kunnen democratisch geheten worden in bepaalde voorwaarden: als de parlementairen in de ware zin van het woord de burger vertegenwoordigen en diens wil onverkort uitvoeren.
Andere mogelijkheid: wanneer de burger direct democratische elementen ter beschikking staan, zoals
-het kunnen terugschroeven van ongewenste parlementaire werkstukken,
-of afzetting van parlementairen die niet langer de burgerwil uitvoeren
-of het via referendum installeren van andere dan de heersende wetten,
dan hebben de beslissingen van het parlement democratisch draagvlak en democratische legitimiteit.
Natuurlijk moet de VOLKSvertegenwoordiger handelen naar de bepalingen van het volk. In een goede evenwichtige democratische staatsordening moet de burger ook het recht hebben correctief op te treden tegen het parlement. Volksinitiatief moet mogelijk zijn.

Ik acht het echter moeilijk na te gaan of een volksvertegenwoordiger niet meer de wil van het volk uitvoert. Een parlementair handelt immers niet namens het volk als geheel, maar namens zijn kiespubliek, zijn kiezers.
Oud 5 juli 2006, 15:03   #90
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is niet zo. U verwart nieuwe woorden met foutieve woorden. Het begrip waarnaar Hans I le Grand naar verwijst, bestaat in het Nederlands. Het is "unionistisch federalisme", NIET "unie(-)federalisme".
Mierenneuker (is dat nu met 1 of 2 n'en ?)
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 15:05   #91
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk moet de VOLKSvertegenwoordiger handelen naar de bepalingen van het volk. In een goede evenwichtige democratische staatsordening moet de burger ook het recht hebben correctief op te treden tegen het parlement. Volksinitiatief moet mogelijk zijn.
Correct.

Citaat:
Ik acht het echter moeilijk na te gaan of een volksvertegenwoordiger niet meer de wil van het volk uitvoert. Een parlementair handelt immers niet namens het volk als geheel, maar namens zijn kiespubliek, zijn kiezers.
Dat is in de praktijk misschien zo, maar volgens de grondwet niet:
HOOFDSTUK I:
DE FEDERALE KAMERS
Oud 5 juli 2006, 15:09   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Dat is in de praktijk wel heel anders. Stel je even voor dat er een volksmeerderheid is in België om de doodsstraf weer in te voeren. Er is ook een parlementaire meerderheid. Moeten de parlementairen die "neen" op het knopje drukken, dan uit hun ambt ontzet worden?

Ik denk dat het artikel op iets anders slaat. Het gaat hier over "vertegenwoordiging", wat op verschillende wijzen kan uitgelegd worden.
Oud 5 juli 2006, 15:13   #93
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat denkt u dan van het feit dat iemand die 30.000 stemmen achter zijn naam heeft staan misschien niet in het parlement mag zetelen maar iemand uit dezelfde kiesbrief maar met slechts 2.500 stemmen wel mag zetelen. Onze democratie werkt met partijen en niet met individuele vertegenwoordigers. Dus moet een parlementair de kiezers van zijn partij volgen en niet zijn eigen kiezers.
Neem de vertrouwensstemming van Verhofstadt als voorbeeld er is geen enkele VB-er die het vertrouwen heeft gesteund en geen enkele VLD die Verhofstadt heeft laten vallen. Zulke zaken kom je eveneens in het Vlaams Parlement tegen.
Oud 5 juli 2006, 15:15   #94
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is in de praktijk wel heel anders. Stel je even voor dat er een volksmeerderheid is in België om de doodsstraf weer in te voeren. Er is ook een parlementaire meerderheid. Moeten de parlementairen die "neen" op het knopje drukken, dan uit hun ambt ontzet worden?

Ik denk dat het artikel op iets anders slaat. Het gaat hier over "vertegenwoordiging", wat op verschillende wijzen kan uitgelegd worden.
Het kan ook betekenen dat je je als burger niet aan de parlementaire wetten kunt ontrekken door te verklaren dat je niet vertegenwoordigd bent in één van de kamers? Of zoek ik het daar wat te ver?
Oud 5 juli 2006, 15:19   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat denkt u dan van het feit dat iemand die 30.000 stemmen achter zijn naam heeft staan misschien niet in het parlement mag zetelen maar iemand uit dezelfde kiesbrief maar met slechts 2.500 stemmen wel mag zetelen. Onze democratie werkt met partijen en niet met individuele vertegenwoordigers. Dus moet een parlementair de kiezers van zijn partij volgen en niet zijn eigen kiezers.
Neem de vertrouwensstemming van Verhofstadt als voorbeeld er is geen enkele VB-er die het vertrouwen heeft gesteund en geen enkele VLD die Verhofstadt heeft laten vallen. Zulke zaken kom je eveneens in het Vlaams Parlement tegen.
Referenda invoeren om al dit particratische gezeik te corrigeren zou welkom zijn, maar vermits dit het einde van Belgique alleen maar zou bespoedigen zal er NOOIT nog een referendum komen in dit land.
Een herhaling van het (enige) andere referendum dat er in dit rotland ooit plaatsgreep zullen de Vlamingen immers niet pikken.
Oud 5 juli 2006, 15:20   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is inderdaad een oud zeer dat professor Senelle - toch niet de eerste de beste - in een uitzending op Radio2 deed verklaren: "België is geen democratie maar een particratie".
Oud 5 juli 2006, 15:21   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het kan ook betekenen dat je je als burger niet aan de parlementaire wetten kunt ontrekken door te verklaren dat je niet vertegenwoordigd bent in één van de kamers? Of zoek ik het daar wat te ver?
Dat zal moeilijk vallen, daar er een democratie gebaseerd is op "meerderheden".
Oud 5 juli 2006, 15:23   #98
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zal moeilijk vallen, daar er een democratie gebaseerd is op "meerderheden".
'Meerderheden' en onderlinge afspraken: jij keurt goed wat wij wensen en wij stemmen voor wat jullie willen.
Oud 5 juli 2006, 15:54   #99
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hahahaha! Blijkbaar moet ik het, zoals bij mijn leerlingen, even in heel eenvoudige bewoordingen stellen. U begrijpt immers niet waar uw krankzinnigheid in zit.

Uw stelling: staatshervorming zijn ondemocratisch, OMDAT ze door het parlement zijn gestemd.

Mijn antwoord: fout, daar het parlement een democratische instelling is waarvan de leden (> VOLKSVERTEGENWOORDIGERS) door het volk werden aangeduid.

Mijn stelling: grote beslissingen als staatshervormingen worden het LIEFST bij volksraadpleging beslist. Aldus krijgen deze stappen een DIEPER democratisch draagvlak. Het volk mag hier dan rechtstreeks haar zeg over doen.

Je begrijpt er weer eens niets van. Ik heb echt medelijden met je arme leerlingen, JVDB !

Ik heb nooit beweerd dat de staatshervomingen niet legaal zouden zijn. Dat zijn ze wel.

Ik heb alleen gezegd dat je voor zulke belangrijke beslissingen, namelijk als het gaat over fundamentele en ingrijpende keuzes over de staatsstructuur 'dus niet voor om het even wat) de bevolking moet raadplegen opdat die hervomingen democratisch zijn, des te meer omdat de kiezers nooit werd gevraagd wat ze van die hervormingen denken, ook niet in verkiezingingstijd.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2006, 16:09   #100
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
'Meerderheden' en onderlinge afspraken: jij keurt goed wat wij wensen en wij stemmen voor wat jullie willen.
wie is jij, wij en jullie? Deze zin is een beetje te interpreteerbaar.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be