Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juli 2006, 16:21   #81
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneta Bekijk bericht
Sorry maar een partij die advies geeft om voor het VB te stemmen daar kan ik mij onmogelijk in vinden.
Ik vroeg om een positief verhaal, het VB spuit alleen maar negativisme, verzuring en racisme.
Is dat een poging om van het onderwerp af te wijken?
Oud 17 juli 2006, 16:26   #82
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Is dat een poging om van het onderwerp af te wijken?
Nee hoor, gewoon een antwoord op de uitnodiging van RVN.

Ga gerust door met het koteren in de details van de geschiedenis indien je hier gelukkiger van wordt.
Mij kan het weinig schelen wie er in 1830 nu wel of niet meedeed om de hollanders te verjagen.
Het is mij te doen om wat er voor ons ligt.
Aan het verleden kan je toch niets meer veranderen, maar aan een betere toekomst kan je wel mee helpen bouwen.

Met Belgische groeten,

Sneta
Sneta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2006, 16:28   #83
Tantist

Standaard

Citaat:
Nee hoor, gewoon een antwoord op de uitnodiging van RVN.

Ga gerust door met het koteren in de details van de geschiedenis indien je hier gelukkiger van wordt.
Mij kan het weinig schelen wie er in 1830 nu wel of niet meedeed om de hollanders te verjagen.
Het is mij te doen om wat er voor ons ligt.
Aan het verleden kan je toch niets meer veranderen, maar aan een betere toekomst kan je wel mee helpen bouwen.

Met Belgische groeten,

Sneta
Dat klinkt al heel anders dan Patriot he?
Oud 17 juli 2006, 16:38   #84
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Dat klinkt al heel anders dan Patriot he?
Ik ben dan ook geen lid van de BUB hé
Hun programma ziet er niet slecht uit, maar de kwaliteit van hun politiek personeel is dramatisch te noemen (tenminste als men mag afgaan op diegen die in dit forum posten)
Oud 17 juli 2006, 20:43   #85
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
http://forum.politics.be/showpost.ph...36&postcount=3

Soms hoort men Vlaams-nationalisten - is het niet Tantist – wel eens beweren dat de Belgische omwenteling uitging van Fransgezinden. Niets is minder waar, zo bewijst het werk SCHEURING IN DE NEDERLANDEN, DEEL I, van SMITS (Heule, 1983)

“Al deze kleine voorvalletjes daargelaten is het Zuiden vrij rustig gebleven en een beweging vóór Frankrijk is er begin augustus niet ontstaan, al wijst één en ander toch op invloed uit Frankrijk (...) Ondertussen kunnen we, wat (procureur des Konings) Schuermans op 12 augustus (1830) schrijft, wel aanvaarden: Alles is gelukkig bedaard en stil. De Belgen in ’t algemeen zijn niet Franschgezind en kunnen het ook niet zijn in hun eigen belang. Eenige losbollen schijnen reeds beschaamd van het dwaas gedrag dat ze de eerste dagen hielden. Men ziet wel sommige jongelingen roode, witte en blauwe bloemen in hun knoopsgat dragen, doch zulks is zonder erg” (p. 102)

Enkele dagen later, op 10 augustus, tijdens het bezoek van de Koning (...) aan Brussel verschijnt in “Le Courrier” een artikel dat de Fransen goed moeten begrijpen dat het niet in het belang van het zuiden is “de devenir une simple province de la France”. Het Zuiden wil Belgisch blijven (...) Zowel de Engelse als Russische gezant vonden het de moeite om de aandacht van hun regeringen op dat artikel te vestigen. (p. 108)

De betrekkingen van Fransgezinden in Brussel zijn er, maar zeker zijn ze niet zo belangrijk dat we onder deze mensen de geestelijke vaders moeten zoeken van de Belgische Omwenteling. (...) De liberale leiders in Brussel zullen er in slagen een beweging naar Frankrijk toe te verhinderen en de invloed van Fransgezinden te beperken (p. 110)

Uit alles wat we hierboven zagen, moeten we wel besluiten dat de bewering van professor Geretson niet vol te houden is: “De Brusselse muiterij (...) is niet het werk der “Belgische natie”, zelfs niet een oproer van het Zuid-Ned. Proletariaat, maar een door de Franse diplomatie ondersteunde Franse Commune op Diets territoir geweest, die geslaagd is, omdat het Nederlandse element in het Zuiden generlei tegengewicht kon bieden” (Groningen, 1930) Zeker de Franse diplomatie greep in (...) Ook enkele Franse avonturiers speelden een rol. Maar dat is het enige Franse dat eraan is. (p. 128)

De groei tot natie speelt hier een rol (...) Dat de natie uitgroeide en tenslotte toch beperkt bleeft tot het huidige België, ligt niet alleen aan de historische groei van het Zuiden tot een gezamenlijk blok na eeuwenlange, Bourgondische, Spaanse, Oostenrijkse en Franse bezetting. (...) Maar vooral ook de houding van het Noorden heeft het hele Zuiden tot het huidige België bijeengedreven. (p. 140)

Waarlijk: Een academisch werk dat alle belgicistische mythes de grond inboort.
1. Historische werken 'bewijzen' niets, geschiedenis is geeneens een objectieve wetenschap.

2. Citeren uit de pers als historisch 'bewijs' zonder de nodige omzichtigheid is erg gevaarlijk. Stellen dat de Brusselse pers - één krant - anti-Frans was, is niet erg overtuigend, zeker niet in een tijd van (en nu kaats ik de BUB-rethoriek even terug) reactionaire onderdrukking door een conservatieve vorst.

3. Geretson ontkrachten is geen academische topprestatie, omdat zijn werk nu eenmaal al te sterk gemarineerd is in het Groot-Nederlandse denken van de jaren 30. Natuurlijk is de bewering van G. overtrokken, dat weet iedereen.

4. Els Witte - en dát is een onverdachte autoriteit, als je daarop wil vertrouwen - heeft onlangs een nieuw boek over 1830 gepubliceerd, waarin onder meer gesteld wordt dat de revolutie van 1830 het werk was van een sterk Fransgezinde kern, die erg handig was in het uitbuiten van het sociale ongenoegen en diplomatiek handig kon omgaan met de gevestigde waarden van de te vormen staat.

5. Tot slot: wat een onzinnige discussie.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juli 2006, 20:47   #86
Rudy Van Nespen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Sorry maar een partij die advies geeft om voor het VB te stemmen daar kan ik mij onmogelijk in vinden.
Ik vroeg om een positief verhaal, het VB spuit alleen maar negativisme, verzuring en racisme.
Tja, als je enkel maar een partij zoekt die love sex en drugs predikt, dan kan ik je Groen! aanraden...
De Nationale Unie houdt enkel rekening met de realiteit en hoe we die kunnen verbeteren.
En voor de gemeenteraadsverkiezingen is de realiteit dat in Antwerpen enkel het kartel VB-VLOTT voor verandering kan zorgen. Spijtig, dat zeker, maar wel de harde realiteit!

De enige constante is verandering...
Rudy Van Nespen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 16:24   #87
Tantist

Standaard

Hmmm...
Oud 1 augustus 2006, 16:31   #88
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen Bekijk bericht
Tja, als je enkel maar een partij zoekt die love sex en drugs predikt, dan kan ik je Groen! aanraden...
De Nationale Unie houdt enkel rekening met de realiteit en hoe we die kunnen verbeteren.
En voor de gemeenteraadsverkiezingen is de realiteit dat in Antwerpen enkel het kartel VB-VLOTT voor verandering kan zorgen. Spijtig, dat zeker, maar wel de harde realiteit!
En Rudy, nog altijd dezelfde mening toegedaan nu de NU opgegaan is in UNIE?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 17:27   #89
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
En Rudy, nog altijd dezelfde mening toegedaan nu de NU opgegaan is in UNIE?
Ja het interesseert me wel om te weten wat het standpunt is van UNIE ivm het stemadvies aan VB
Oud 1 augustus 2006, 17:32   #90
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Het is duidelijk dat een niet extreem-rechtse unitarist slechts één keuze heeft: BUB.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:22   #91
Metternich

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Ja het interesseert me wel om te weten wat het standpunt is van UNIE ivm het stemadvies aan VB
Zoals Rudy zegt in een ander onderwerp, het antwoord hierop staat in het openingsbericht over de fusie.

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:40   #92
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is duidelijk dat een niet extreem-rechtse unitarist slechts één keuze heeft: BUB.
Bedoel je dan dat de BUB-leden niet meer voor BUB mogen kiezen??
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 18:43   #93
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Zoals Rudy zegt in een ander onderwerp, het antwoord hierop staat in het openingsbericht over de fusie.
Laat ik nu even geen genoegen nemen met dat antwoord...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 augustus 2006, 22:58   #94
Sneta
Gouverneur

Sneta's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Om succesvol te zijn heeft een partij twee dingen nodig ; een goed programma en geloofwaardig politiek personeel die dat programma kunnen uitdragen en verkopen aan de bevolking.

Qua programma zitten jullie al goed...
Oud 2 augustus 2006, 04:29   #95
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Aan patriotje
Geschiedenis leren!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gent, Antwerpen, St Niklaas en Dendermonde (en nog paar steden) hadden in 1830 verzet aangetekent tegen de afscheiding van de zuidelijke staten van de noordelijke staten. Belgie is alleen maar kunnen onstaan door dat de Engelsen de annexatie van de zuidelijke statent aan Frankrijk zagen zitten en de Fransen dit niet aan de Noordelijke staten zag zitten. Belgie was een compromis. En nog vroeger geschiedenis, Vlaanderen bestond al in de negende eeuw als gouw. Dus ik denk spijtig voor u dat Vlaanderen meer recht heeft als staat dan belgie.
ps wallonie als term en naam onstond pas in de 19de eeuw
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 08:45   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wel, dit is belangrijk omdat de flaminganten de legitimeit van ons land proberen onderuit te halen door het voor te stellen als een door Frans imperialisme tot stand gekomen staat.

Citaat:
Ik denk niet dat het hier gaat om legitimatie. Het gaat hier gewoon om geschiedkundige gebeurtenissen die foutief worden voorgesteld te weerleggen.

Citaat:
Dat gezegd zijnde zijn er enkel nog maar reacties geweest van Belgischgezinden die van mening zijn dat we de leugens van de flaminganten beter niet tonen, aangezien het over de geschiedenis gaat. De flaminganten zelf, die blijven angstvallig stil.
Citaat:
Is er iets mis met het rechtzetten van een doelbewuste POLITIEK van de flaminganten om de geschiedenis van België te vervalsen?
Citaat:
we horen hier voortdurend dat 1830 een Fransgezinde opstand was, aangestookt door Franse agenten enz. Bovenstaande citaten uit een - door Vlaamsgezinden als ernstig wetenschappelijk werk bestempeld- tonen overduidelijk het tegendeel aan.
Pffffffffffffffffffffffffft...............
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 11:54   #97
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Soms hoort men Vlaams-nationalisten - is het niet Tantist – wel eens beweren dat de Belgische omwenteling uitging van Fransgezinden. Niets is minder waar, zo bewijst het werk SCHEURING IN DE NEDERLANDEN, DEEL I, van SMITS (Heule, 1983)....

(...)

Waarlijk: Een academisch werk dat alle belgicistische mythes de grond inboort.
Goh ik ben echt overtuigd....

feit blijft toch dat de revolutie een bourgeoisrevolutie was. Immers:
- cijnskiesrecht
- monarchie
- eentalig Franse staat
- eerste regering was een coalitie tussen adel en clerus en de bourgeoisie
Oud 2 augustus 2006, 11:58   #98
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het echte bewijs wie verontwoordelijk was.
T'was patriotje
Allé ik heb dat toch zo opgeschreven rond 1830
En bovendien boeken liegen niet.
Maar ja, kan ook zijn dat aan men geheugen ligt.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2006, 23:27   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
eerste regering was een coalitie tussen adel en clerus en de bourgeoisie
Enkel de eerste??
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 01:15   #100
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, dit is belangrijk omdat de flaminganten de legitimeit van ons land proberen onderuit te halen door het voor te stellen als een door Frans imperialisme tot stand gekomen staat. Ironisch genoeg halen hier steeds de genoemd Smits voor aan.
België is niet legitiemer dan eender welk landje dat door een tiran met moord en doodsleg tot het zijne gemaakt werd.
Een paar mensen - en ik bedoel een paar, niet eens de eerste grondwettelijke raad - beslistte dat een 40 tal mensen mocht gaan beslissen en mocht bepalen hoeveel mensen er in de toekomst mee mocht beslissen over alle wetten en staatszaken. En weet u hoeveel mensen dat waren? ongeveer 1.2% van de mannelijke bevolking.
En op wat was hun recht gebaseerd? Blauw bloed en rijkdom.
Voila, uw legitimiteit.
De Franse revolutie mag dan veel gebracht hebben, verlichting voor de belgische 'staatsheren' van 1830 was er niet bij...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be