Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 augustus 2006, 10:42   #81
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Wat Poetin betreft: Poetin is een nieuwe tsaar. Een bijna-dictator dus... maar wel een 'betere dictator' dan Yeltsin. Een autoritaire leider die er op zijn minst in slaagt zijn land en volk terug ietwat stabiliteit en fierheid te geven.
Voordat Europa massaal "democratisch" werd kregen we,geleidelijk aan,met "verlichte dikatotors" (vorsten) te maken in plaats van feodale kltzkken..

-Een pad dat honderden jaren geduurd heeft en verschillende keren serieus verkeerd gelopen is (Napoleon!,de wereldoorlogen),en als gevolg waarvan de Verenigde Staten aan hun blanke bevolking geraakt zijn...

-Rusland is nog maar bezig sedert +/- 1990,met wat voor soort pretentie zouden we moeten beweren dat er NU democratie,zoals wij dat kennen,en waar we 300 jaar aan gesleuteld hebben,en waarvan er in de EU alleen al zowat 20 lichtjes onderscheiden versies bestaan, in Rusland MOET ingevoerd worden...

komaan...be serious...

Laatst gewijzigd door kelt : 3 augustus 2006 om 10:42.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 13:41   #82
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Voordat Europa massaal "democratisch" werd kregen we,geleidelijk aan,met "verlichte dikatotors" (vorsten) te maken in plaats van feodale kltzkken..

-Een pad dat honderden jaren geduurd heeft en verschillende keren serieus verkeerd gelopen is (Napoleon!,de wereldoorlogen),en als gevolg waarvan de Verenigde Staten aan hun blanke bevolking geraakt zijn...

-Rusland is nog maar bezig sedert +/- 1990,met wat voor soort pretentie zouden we moeten beweren dat er NU democratie,zoals wij dat kennen,en waar we 300 jaar aan gesleuteld hebben,en waarvan er in de EU alleen al zowat 20 lichtjes onderscheiden versies bestaan, in Rusland MOET ingevoerd worden...

komaan...be serious...
Jaja, ik weet best dat je gelijk hebt. Ik geloof best dat het een illusie is te verwachten dat Rusland nu ineens van vandaag op morgen een democratie wordt maar verwacht nu niet dat ik alles rozegeur en maneschijn noem hé. Om je nog een argument bij te geven: Rusland is gigantisch groot en het is dan ook geen evidente zaak zo'n mastodont bestuurlijk in evenwicht te houden.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 13:44   #83
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Naïviteit is zelden de moeder van een oplossing...
Denk of zeg wat je wil maar doe vooral geen moeite: aan iemand als jij die toch nooit enig argument beantwoord, verspil ik geen energie meer.

PS: Probeer op zijn minst een argument te bedenken ipv zo'n simplistische one-liner.
Oud 3 augustus 2006, 20:06   #84
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sergei Bekijk bericht
Dat de Russische cultuur verder af zou staan dan de amerikaanse zou ik niet zo direct zeggen. Het politiek regime met al zijn uitspattingen is wat anders.
De Vlaming de keus laten is ridicuul, dan hoort er nog een derde keus bij te staan : blijven.
Natuurlijk staat de Russische cultuur veel verder af van de west-Europese dan de Amerikaanse, iedereen die ooit al eens in Rusland geweest zal dat wel beamen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2006, 20:21   #85
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Als ik deze draad zowat afloop zie ik een zeer grote bewondering bij onze forummers voor een dictatuur met een "sterke" leider, die in ieder geval superieur is aan een democratie waarbij de wetgevende macht de uitvoerende kontrolleerd en er bovendien vrij ondernemerschap en een vrije pers is. Binnen enkele weken hoop ik weer eens op internationaal niveau met mensen te spreken die wat dichter bij de realiteit staan, mensen die oa; russisch staatsburger zijn en bijgevolg voorzeker wat "russische cultuur" betreft "ervaringsdeskundig".

Dat de russische cultuur van de Baltische Zee tot de Beringstraat een europese cultuur is, daar hoeft niemand aan te twijfelen : de architektuur, muziek, schilderijen, literatuur verschillen duidelijk van andere niet-europese culturen en vertonen afdoende overeenkomst met de diverse europese stromingen vanaf het classicisme. Een verschil is bv. de grieks-orthodokse godsdienst, waarvan de mentaliteit meer fatalistisch en meer formeel is. die drang naar een zeker decorum en formaliteit vind je overigens ook bij de Polen, de Slovenen en waarschijnlijk ook de andere slavische volkeren terug.

Als vlamingen op een kruispunt van "latijnen" en "germanen" hebben we in principe een duidelijk gevoel voor zulke nuances, iets dat altijd in ons voordeel gewerkt heeft.

Bij het lezen van deze draad valt het me echt op dat dergelijk nuancegevoel sterk begint te ontbreken.. worden er te weinig moppen over er kwamen eens een engelsman, een fransman en een duitser samen... Zijn we te gepolarizeerd ?

And now something different :
De democratie zoals wij die kennen is zeer jong en is sedert 1830 waarschijnlijk al wat geëvolueerd.. doet dikwijls aan 2 kindjes denken die een Legokasteel bouwen, terwijl de ene het bouwt is de andere doende het af te breken & dan spreek ik nog van "democratische" landen.
Men heeft dikwijls een revolutie nodig om er aan te kunnen beginnen: maar meestal gaat het met lichte schokken (1789- 1830 - 1848 - 1919 - 1945 -
1968 -.. ?)

Het is algemeen geweten dat in de Oosteuropese staten waar het communisme ten val kwam er nog steeds communistische partijen aktief zijn (soms onder andere namen, soms heten ze zelfs "sociaal democraten")
De kaderleden zijn dikwijls dezelfden als onder het vorige sovjetregime,
maar er zijn er slechts zéér weinigen die de val van het vorig regime echt betreuren, ook al hebben ze een stevige kritiek op het huidige.

Mijn uiteindelijke mening over Poetin en zijn huidige regime houdt ik nog eventjes in beraad, tot ik met russische SATvrienden heb kunnen spreken :
het zou in ieder geval een prachtig teken van maturiteit en democratie zijn mocht poetin ... niet zichzelf opvolgen.
Rusland is eigenlijk een cultuur of zichzelf, maar heeft inderdaad meer gemeen met Oost-europa dan met het Midden- of het verre oosten.
Rusland kun je echter niet zomaar vergelijken met Polen, een slavisch maar wel door en door Europees land, laat staan Slovenië, dat even westers is als België. De Russen zijn al eeuwen vemengd met en overheerst door allerlei steppevolkeren en hebben daar veel van overgenomen. De Slaven in Polen en Slovenië hebben al sinds de vroege middeleeuwen de westerse cultuur omarmd, niet zo in Rusland. In Rusland werd de westerse cultuur slechts omarmd sinds Peter de Grote, daarvoor werd Rusland nooit beschouwd als een Europese cultuur. Maar de Europese invloed bleef beperkt tot de elite, de boeren in Rusland (99% van de bevolking) werden niet verwesterd en bleven lijfeigenen, wat in de 19de eeuw aanleiding gaf tot een grote schizofrenie in de russische cultuur, prachtig verwoord door de grote Russische schrijvers van die tijd. Als je bijvoorbeeld het verslag leest van Belgische ingenieurs die eind 19de eeuw naar Moskou gingen (Moretti, "Belgische emigranten") blijkt dat de Russen absoluut geen westerse cultuur en ingesteldheid hadden, en een veel lagere levensstandaard dan in West-europa of zelfs de Balkan. Vreemd genoeg waren het de communisten die de brede lagen van de russische bevolking hebben laten kennis maken met de Westerse cultuur, althans de soviet-interpretatie daarvan, maar dat geldt net zo goed voor Centraal-Azië, waarvan de hoofdsteden een Europese indruk maken op de bezoeker. Toch blijkt algauw dat achter die Sovjet-europese façade een volk schuilgaat met een totaal andere mentaliteit dan gelijk welk Europees land, en iedereen die ooit in Rusland heeft gewoond zal dat zeker bevestigen. Het gezgde van de 19de eeuw gaat nog steeds grotendeels op: " schraap het oppervlak van een Rus en je ziet een Tataar".

http://www.panorama.ru/works/patr/ir/13.html

Wat Putin betreft die wordt gesteund door de meerderheid van de Russen omdat zijn regime sterk afsteekt tegen het absolute wanbeleid onder Yeltsin en Gorbatchov. De meeste Russen willen de werkzekerheid terug van het oude regime en staan erg positief tegenover het sovjet-verleden, zelfs op de russische televisie is het al nostalgie naar het verleden wat de klok slaat. Het zijn ook grotendeels dezelfde mensen als vroeger die de macht hebben. Maar inderdaad sommige aspecten van het oude regime zoals de beperkte keuze van consumptiegoederen willen ze niet terug.

Laatst gewijzigd door tomm : 3 augustus 2006 om 20:30.
Oud 3 augustus 2006, 21:10   #86
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denk of zeg wat je wil maar doe vooral geen moeite: aan iemand als jij die toch nooit enig argument beantwoord, verspil ik geen energie meer.

PS: Probeer op zijn minst een argument te bedenken ipv zo'n simplistische one-liner.

U snapt er echt geen ballen van, hé? Zelfs nog geen oneliner...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2006, 21:11   #87
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

U snapt er echt geen ballen van, hé? Zelfs nog geen oneliner...
Ik snap heel goed wat je bedoelt, sukkel.
Waarom zou ik nog de moeite doen jouw berichten met argumenten te beantwoorden als jij elk argument systematisch negeert? Dát is waar het om gaat spitsmuis en daar lijk jij geen ballen van te snappen...

Van een miniscuul brein als jouw spitsmuizenbrein kan je natuurlijk bezwaarlijk een reactie van enig niveau verwachten...
Oud 8 augustus 2006, 21:45   #88
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik snap heel goed wat je bedoelt, sukkel.
Waarom zou ik nog de moeite doen jouw berichten met argumenten te beantwoorden als jij elk argument systematisch negeert? Dát is waar het om gaat spitsmuis en daar lijk jij geen ballen van te snappen...

Van een miniscuul brein als jouw spitsmuizenbrein kan je natuurlijk bezwaarlijk een reactie van enig niveau verwachten...

Als U zou kunnen, zou U, natuur- en dierenvriend, een spitsmuis met een hamer plat kloppen...

En U zit maar te zagen dat ik uw argumenten systematisch negeer, maar ik zou niet weten waar...
Oud 8 augustus 2006, 21:55   #89
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:

Als U zou kunnen, zou U, natuur- en dierenvriend, een spitsmuis met een hamer plat kloppen...
Nee, daar ga ik mij niet mee bezig houden. In uw geval denk ik eerder iets van: "Zalig de armen van geest..."
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE

En U zit maar te zagen dat ik uw argumenten systematisch negeer, maar ik zou niet weten waar...
Ik kan mij niet voorstellen dat jij ooit ook maar één argument van mij beantwoord hebt maar ik ga mij niet bezighouden met het allemaal stuk voor stuk op te zoeken.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 8 augustus 2006 om 21:56.
Oud 12 augustus 2006, 14:16   #90
Chipie
Banneling

Standaard

Citaat:
Soldaat sterft na mishandeling door commandant

Een Russische soldaat is overleden nadat hij in elkaar was geslagen door zijn commandant. De commandant is in hechtenis genomen. Volgens het persbureau Interfax was hij dronken toen hij soldaat in zijn gezicht schopte.

Gebruik van geweld tegen jonge dienstplichtigen door oudere en hoger geplaatste militairen komt in het Russisch leger vaak voor. In de eerste helft van 2006 kwamen volgens het ministerie van Justitie 17 soldaten om door mishandelingen en raakten er 120 gewond. In totaal zijn al meer dan 3.500 soldaten het slachtoffer geworden van pesterijen en geweld.
Als men zijn eigen soldaten zo al behandeld, wat zou dat dan met anderen zijn?

Maar ja, Poetin heeft het geluk niet Bush te heten...

Bron: De tandaard 12/8/06

Laatst gewijzigd door Chipie : 12 augustus 2006 om 14:17.
Oud 12 augustus 2006, 15:26   #91
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als men zijn eigen soldaten zo al behandeld, wat zou dat dan met anderen zijn?

Maar ja, Poetin heeft het geluk niet Bush te heten...

Bron: De tandaard 12/8/06

Nu zijn er blijkbaar nog altijd officieren in het Russische leger die niet van de fles af kunnen blijven,en die niet kunnen wachten met het beest uit te hangen tot ze mogen dienstdoen in Tjetsjenie...

Hopelijk is die officier zijn overplaatsing naar een strafbataljon(eerherstel door dood op het slagveld) al getekend..
Oud 12 augustus 2006, 17:05   #92
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nu zijn er blijkbaar nog altijd officieren in het Russische leger die niet van de fles af kunnen blijven,en die niet kunnen wachten met het beest uit te hangen tot ze mogen dienstdoen in Tjetsjenie...

Hopelijk is die officier zijn overplaatsing naar een strafbataljon(eerherstel door dood op het slagveld) al getekend..
Ze moeten helemaal niet wachten tot ze in Tsjetsjenië zitten, en een Russisch militair die niet drinkt is zoals een Belg die niet zaagt over futiliteiten, ZEER zeldzaam. Misbruik, slaan, en dergelijke horen bij het initiatieritueel in het russische leger, iedereen komt er vroeg of laat wel mee in aanraking. Wat de Russen missen is een soort Europees beschavingslaagje dat zorgt dat zoiets hier minder gebeurt, zelfs de allerbraafste Rus kan soms veranderen in een echte bruut na een paar flessen vodka.
Oud 12 augustus 2006, 17:09   #93
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ze moeten helemaal niet wachten tot ze in Tsjetsjenië zitten, en een Russisch militair die niet drinkt is zoals een Belg die niet zaagt over futiliteiten, ZEER zeldzaam. Misbruik, slaan, en dergelijke horen bij het initiatieritueel in het russische leger, iedereen komt er vroeg of laat wel mee in aanraking. Wat de Russen missen is een soort Europees beschavingslaagje dat zorgt dat zoiets hier minder gebeurt, zelfs de allerbraafste Rus kan soms veranderen in een echte bruut na een paar flessen vodka.
hhmmm....Europees beschavingslaagje....

Niet ver van mijn woonplaats liggen zowat 20000 Duitsers en ook al een paar honderd Britten als getuige van dat beschavingslaagje...

(ik woon aan de "Duitse" kant van het WO1 -front )
Oud 12 augustus 2006, 17:25   #94
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
hhmmm....Europees beschavingslaagje....

Niet ver van mijn woonplaats liggen zowat 20000 Duitsers en ook al een paar honderd Britten als getuige van dat beschavingslaagje...

(ik woon aan de "Duitse" kant van het WO1 -front )
Ja maar dat was georganiseerd, zelfs de concentratiekampen waren super georganiseerd, net als de Amerikanen en Israeli's ook georganiseerd, vanuit de lucht, moorden, terwijl ze in het dagelijkse leven voor gentlemen doorgaan.

Laatst gewijzigd door tomm : 12 augustus 2006 om 17:30.
Oud 13 augustus 2006, 21:34   #95
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Onzin, je kent niets van internationaal recht, zoland de andere landen in de wereld die verovering niet erkennen maakt het geen deel uit van het bezettende land. Tsjetsjenië is door heel de wereld erkent als een deel van Rusland, en ook door een groot deel van de Tsjetsjenen. Geen enkele palestijn in de bezette gebieden erkent Israel.
tróuwens, toen Duitsland Tsjechië bezette was de oorlog nog niet begonnen. Men heeft Duitsland geen oorlog verklaard en op internationaal vlak was de staat Duitsland nog altijd een legitiem erkende staat. Wat dan voor het Tsjechische volk? Moeten die dat dan maar slikken omdat het "internationaal erkend wordt"? zever hé
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 23:07   #96
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door max4westland Bekijk bericht
Het was gisteren weer zalig om Poetin bezig te zien op de G8-top. Bush probeerde zich weer eens te bemoeien met de binnenlandse politiek van een land waar hij geen zakens mee heeft, dus met dat van Rusland. Bush zei dat Rusland het voorbeeld moest volgen van het democratiseringsproces in Irak. Waarop Poetin gevat antwoordde dat hij liever geen type democratie zoals Irak in Rusland zag. Waarop Bush met zijn mond vol tanden stond.

Poetin is tenminste een leider die zijn land op een krachtige wijze bestuurd en die zich niet de les laat lezen door de machtige zionistische JewSA.
Poetin weet ook al te goed dat een overdreven democratische hervorming zijn land naar chaos en anarchie zou leiden. Sommige landen hebben nu eenmaal een stevige leiding nodig. En zeker zo'n reusachtig land als Rusland.

In zijn binnenlands beleid maakt hij korte metten met islamitische terroristen en nooit zal hij onderhandelen met terroristen, ook al kost dit mensenlevens. Dit strekt hem tot eer. Echter in zijn buitenlandse politiek laat Poetin zich niet meedrijven met de imperialistische oorlogslogica van de zionisten. Poetin weet maar al te goed dat Amerika de War on Terror misbruikt om zijn macht op wereldniveau te verstevigen. Ook steunt Rusland de volksnationalistische strijd van de Palestijnen zoals het hoort.
Ook zijn economisch beleid is de goede. Hij gaat uit van een stevige overheidsinterventie in de economie en belangrijke basisdiensten moeten opnieuw genationaliseerd worden.

Het wordt tijd dat Europa eens een voorbeeld neemt aan het beleid van Poetin. Spijtig dat Poetin geen derde keer kan herkozen worden.
Beste Max,

En dat onder het oog van Cyriel Verschaeve???
Waar is de goede tijd dat gasten zoals jij gingen vechten tegen het goddeloze communisme. Cyriel gingen vereren na den grooten oorlog samen met de Duitse vrienden?
En nu zit ge op dezelfde golflengte als de Kpers van dit forum.
Nodig ze maar uit op de IJzerwake, er is geen verschil meer blijkbaar in het enthousiasme voor autoritaire leiders. Moet kunnen he!
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 23:42   #97
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Beste Max,

En dat onder het oog van Cyriel Verschaeve???
Waar is de goede tijd dat gasten zoals jij gingen vechten tegen het goddeloze communisme. Cyriel gingen vereren na den grooten oorlog samen met de Duitse vrienden?
En nu zit ge op dezelfde golflengte als de Kpers van dit forum.
Nodig ze maar uit op de IJzerwake, er is geen verschil meer blijkbaar in het enthousiasme voor autoritaire leiders. Moet kunnen he!
Ik wil niets te maken hebben met "zwarten", laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp ook niet goed waarom ze Putin steunen, Hitler wilde van Rusland een kolonisatiegebied maken voor superieure Ariërs, met Putin zal dat nogal moeilijk worden. Hitler en de nazi's waren als de dood voor de Russen, en hingen zich nog liever op dan in hun handen te vallen, ze vielen nog liever in Amerikaanse handen. Putin heeft onlangs ode gebracht aan de Sovjet-overwinning tijdens de grote patriottische oorlog.
Oud 14 augustus 2006, 00:27   #98
ericferemans

ericferemans's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik wil niets te maken hebben met "zwarten", laat dat duidelijk zijn. Ik begrijp ook niet goed waarom ze Putin steunen,
Ik durf het bijna niet zeggen: zou dat nu komen omdat Russen, communisten in het algemeen, soorgelijke autoritaire ideeën hebben en geen behoefte aan democratie?
Zou het kunnen dat ze stoere leiders prefereren?
Zie je echt niet in dat er raakvlakjes zijn?
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 00:45   #99
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik durf het bijna niet zeggen: zou dat nu komen omdat Russen, communisten in het algemeen, soorgelijke autoritaire ideeën hebben en geen behoefte aan democratie?
Soms zie je wel raakvlakken, vooral dan in Rusland zelf, maar dan niet omdat ze dictatuur verheerlijken maar omdat ze beide een hekel hebben aan het "Joods-Amerikaanse" imperialisme.
Dictatuur is trouwens geen monopolie van communisten en fascisten, ook de pro-Amerikaanse kapitalisten waren er niet vies van, kijk maar naar Latijns-Amerika of de gladio-netwerken. Uiteindelijk zijn dictatuur of democratie geen doel op zich maar middelen, veel belangrijker is wat je ermee doet.
Oud 14 augustus 2006, 00:47   #100
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Dergelijke bewering loopt al spaak wanneer je kijkt naar Oekraïne: daar werd de "democratische" Oranje contra-revolutie gesteund door fascistische nationalisten om de Russische minderheid, voornamelijk links georiënteerd, te marginaliseren.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be