Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2006, 10:31   #1
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Max van Dietschland's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.926
Standaard Vladimir Poetin: een voorbeeld voor Europa.

Het was gisteren weer zalig om Poetin bezig te zien op de G8-top. Bush probeerde zich weer eens te bemoeien met de binnenlandse politiek van een land waar hij geen zakens mee heeft, dus met dat van Rusland. Bush zei dat Rusland het voorbeeld moest volgen van het democratiseringsproces in Irak. Waarop Poetin gevat antwoordde dat hij liever geen type democratie zoals Irak in Rusland zag. Waarop Bush met zijn mond vol tanden stond.

Poetin is tenminste een leider die zijn land op een krachtige wijze bestuurd en die zich niet de les laat lezen door de machtige zionistische JewSA.
Poetin weet ook al te goed dat een overdreven democratische hervorming zijn land naar chaos en anarchie zou leiden. Sommige landen hebben nu eenmaal een stevige leiding nodig. En zeker zo'n reusachtig land als Rusland.

In zijn binnenlands beleid maakt hij korte metten met islamitische terroristen en nooit zal hij onderhandelen met terroristen, ook al kost dit mensenlevens. Dit strekt hem tot eer. Echter in zijn buitenlandse politiek laat Poetin zich niet meedrijven met de imperialistische oorlogslogica van de zionisten. Poetin weet maar al te goed dat Amerika de War on Terror misbruikt om zijn macht op wereldniveau te verstevigen. Ook steunt Rusland de volksnationalistische strijd van de Palestijnen zoals het hoort.
Ook zijn economisch beleid is de goede. Hij gaat uit van een stevige overheidsinterventie in de economie en belangrijke basisdiensten moeten opnieuw genationaliseerd worden.

Het wordt tijd dat Europa eens een voorbeeld neemt aan het beleid van Poetin. Spijtig dat Poetin geen derde keer kan herkozen worden.
__________________
NIET MIJN REGERING - TIJD VOOR VLAAMSE ONAFHANKELIJKHEID - EIGEN VOLK EERST

https://www.youtube.com/watch?v=8kd7y2bBhgo
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 10:35   #2
FISHERMAN
Parlementslid
 
FISHERMAN's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 februari 2006
Berichten: 1.569
Standaard

Als men mij voor de keuze stelt tussen de VS of Rusland, zal ik zonder ook maar 1 sec twijfelen kiezen voor de VS(en ik ben er vrij zeker van dat 98% v/de Vlamingen er ook zo over denkt).
__________________
"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it." Evelyn Beatrice Hall

(Misschien geen origineel onderschrift, maar ik weet tenminste van wie het komt)
FISHERMAN is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 11:30   #3
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FISHERMAN Bekijk bericht
Als men mij voor de keuze stelt tussen de VS of Rusland, zal ik zonder ook maar 1 sec twijfelen kiezen voor de VS(en ik ben er vrij zeker van dat 98% v/de Vlamingen er ook zo over denkt).
Hangt ervan af welke keuze er moet gemaakt worden.
Rusland heeft ook zijn prachtige kanten hoor.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 11:51   #4
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard G8.... Poetins feestje

Lees hier enkele wijze woorden van onze Peter VDM (dat gebeurt ook niet alle dagen... ) :

Citaat:
...
Meer specifiek kan men zich ernstige vragen stellen bij gastland Rusland en zijn leider. Rusland, dat eerder al de bijeenkomsten van de G7 mocht bijwonen, werd in 1998 officieel lid van wat toen de G8 werd. De andere leden wilden op die manier Rusland, dat economisch geen aanspraak kan maken op lidmaatschap, verankeren in de democratische gemeenschap.

Net onder Poetin is die democratie verder af dan ooit. Persvrijheid is aan banden gelegd, ngo's kunnen nauwelijks functioneren, Rusland voert een vuile oorlog in Tsjetsjenië, het Kremlin interfereerde openlijk in de verkiezingen in Oekraïne, corruptie tiert welig.

Als gastheer zal Vladimir Poetin schitteren op deze top. Van zijn zeven collega's heeft hij weinig kritiek te vrezen. Want ook zij weten dat ze Rusland met vier keer zoveel olie- en gasvoorraden als de zeven andere samen, in de volgende jaren beter te vriend houden.

Daar slikken we de woorden democratie, mensenrechten en persvrijheid makkelijk voor in.


Peter Vandermeersch

http://www.standaard.be/Meningen/Commentaar/
Uiteraard gunt Gun Poetin dat feestje...

Laatst gewijzigd door Chipie : 16 juli 2006 om 11:53.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 12:05   #5
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Lees hier enkele wijze woorden van onze Peter VDM (dat gebeurt ook niet alle dagen... ) :

Uiteraard gunt Gun Poetin dat feestje...
Waar haal jij dat vandaan?

Heb ik ooit al eens mijn voorkeur voor Poetin en zijn regime laat en blijken?

NO
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 13:47   #6
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.120
Standaard

onder Putin groeide de Russische economie met 6% per jaar, onder Yeltsin kromp ze met 6% per jaar en was het de maffia die de lakens uitdeelde... Rusland heeft nog talloze problemen, veel ervan stammen uit de yeltsin-periode (zoals de corruptie), maar ik heb nog nooit een Rus gesproken die Yeltsin een goede leider vond, in tegendeel, uit een recente opiniepeiling van "fakti i argumenti" blijkt dat de Russen Yeltsin de slechtste leider vonden uit de Russische geschiedenis, die zomaar gratis stullen weggaf en de economie volledig ten gronde heeft gericht. Nochtans was Yeltsin, die het parlement bestookte toen dat niet akkoord ging met zijn beslissingen, waarbij honderden doden vielen, ook niet bepaald een voorbeeld-democraat.
Toch was er zelden of nooit kritiek te horen op Yeltsin in het Westen, hij was de grote chouchou van Amerika en Europa, hij verkwantselde de Russische belangen en invloed en daar was het Westen heel blij mee. Putin daarentegen beschermt de Russische belangen en dat kunnen ze echt niet hebben. Overigens zijn de oranje en roze revoluties in Oekraïne en Georgië op een fiasco uitgedraaid en in de voormalige sovjet-republieken waar de economie nog altijd verkant draait willen ze niets liever dan een leider als Putin. ik denk niet dat Rusland ooit een democratie zoals in het westen zal worden, de Russen zijn geen westerlingen en hebben een heel andere mentaliteit. Rusland heeft altijd een sterke overheid gehad en de periodes dat dat niet zo was waren gekent als "de grote chaos" (zoals onder andere de jaren '90). Stalin is overigens nog steeds uiterst populair in Rusland en de meeste andere ex-Sovjet-republieken (behalve de Baltische).
Dat gezegd zijnde, Putin's regime is nog steeds kapitalistisch (staats-kapitalistisch dan wel) en kent nog steeds een grote sociale ongelijkheid en massa's corruptie, allemaal uitvloeisels van de Yeltsin-periode. Overigens denk ik dat Putin wel degelijk een derde ambtsperiode ambieert, en dat op het laatste ogenblik een emotionele gestuurde "vraag van het Russische volk aan onze geliefde president" positief zal beantwoord worden vanuit het Kremlin.

Laatst gewijzigd door tomm : 16 juli 2006 om 13:55.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:02   #7
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
onder Putin groeide de Russische economie met 6% per jaar, onder Yeltsin kromp ze met 6% per jaar en was het de maffia die de lakens uitdeelde... Rusland heeft nog talloze problemen, veel ervan stammen uit de yeltsin-periode (zoals de corruptie), maar ik heb nog nooit een Rus gesproken die Yeltsin een goede leider vond, in tegendeel, uit een recente opiniepeiling van "fakti i argumenti" blijkt dat de Russen Yeltsin de slechtste leider vonden uit de Russische geschiedenis, die zomaar gratis stullen weggaf en de economie volledig ten gronde heeft gericht. Nochtans was Yeltsin, die het parlement bestookte toen dat niet akkoord ging met zijn beslissingen, waarbij honderden doden vielen, ook niet bepaald een voorbeeld-democraat.
Toch was er zelden of nooit kritiek te horen op Yeltsin in het Westen, hij was de grote chouchou van Amerika en Europa, hij verkwantselde de Russische belangen en invloed en daar was het Westen heel blij mee. Putin daarentegen beschermt de Russische belangen en dat kunnen ze echt niet hebben. Overigens zijn de oranje en roze revoluties in Oekraïne en Georgië op een fiasco uitgedraaid en in de voormalige sovjet-republieken waar de economie nog altijd verkant draait willen ze niets liever dan een leider als Putin. ik denk niet dat Rusland ooit een democratie zoals in het westen zal worden, de Russen zijn geen westerlingen en hebben een heel andere mentaliteit. Rusland heeft altijd een sterke overheid gehad en de periodes dat dat niet zo was waren gekent als "de grote chaos" (zoals onder andere de jaren '90). Stalin is overigens nog steeds uiterst populair in Rusland en de meeste andere ex-Sovjet-republieken (behalve de Baltische).
Dat gezegd zijnde, Putin's regime is nog steeds kapitalistisch (staats-kapitalistisch dan wel) en kent nog steeds een grote sociale ongelijkheid en massa's corruptie, allemaal uitvloeisels van de Yeltsin-periode. Overigens denk ik dat Putin wel degelijk een derde ambtsperiode ambieert, en dat op het laatste ogenblik een emotionele gestuurde "vraag van het Russische volk aan onze geliefde president" positief zal beantwoord worden vanuit het Kremlin.
Als ik U goed begrijp, wilt U zeggen dat er voor Yeltsin geen corruptie was?...

Tja... maar U hebt ook geen problemen met China en Noord-Korea...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:10   #8
kingtiger
Banneling
 
 
kingtiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2006
Berichten: 1.096
Standaard Poetin

Poetin is geen slechte gast alleen zou hij het sovjetverleden meer van zich af moeten zetten.8)
kingtiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 14:26   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht
Lees hier enkele wijze woorden van onze Peter VDM (dat gebeurt ook niet alle dagen... ) :



Uiteraard gunt Gun Poetin dat feestje...
klein detailtje misschien....

Is er al "democratie" geweest in Rusland?

Onder Gorbatsjov?
Onder Jeltszin?

Bij beide heren,goed van bedoelingen,en in het besef dat het voorgaand systeem niet meer werkte, was er uiteindelijk sprake van een verval van recht,orde en zelfs economie,en vernedering van de ganse natie.

Laat ons dus President Poetin niet afwegen aan iets dat er nooit geweest is.Ik heb het al dikwijls gezegd,ik oordeel "democratie" niet alleen op "aanwezigheid van verkiezingen".
Democratie moet vanuit de diepte,vanuit de gewone mensen,groeien.Misschien,naarmate Rusland rijker wordt,zal Pjotr Modalski uiteindelijk wel iets willen organiseren als hier....

Hier heeft het twee wereldoorlogen,en de bijgaande marginalisering van kerk,staat en de "barons en andere meneren" gekost alvorens de democratie,pas vanaf eind jaren 40 (!!) op iets trok.
Belgique bestond toen al meer dan 100 jaar.

Rulsand is nog in volle verandering,op RUSSISCH tempo denk ik.


niet gaan helpen Chiep?
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:12   #10
Pygmalion
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2006
Berichten: 8
Standaard

ja, volgens mij moet je niet altijd democratie nastreven als een systeem goed werkt.
Natuurlijk mag zo'n systeem geen grootschalige mensenrechtenschennissen verrichten...maar laten we zeggen dat Putin een échte leider is.
Zijn volk houdt van hem, hij provoceert de andere landen niet ( zoals bush ), economie draait goed, en wat ik onlangs in reportages zag ( altijd met korrelte zoud nemen ) zijn de mensen gelukkig.
Ik zie niet in waarom je perse democratie moet instellen

Laatst gewijzigd door Pygmalion : 16 juli 2006 om 15:12.
Pygmalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:18   #11
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pygmalion Bekijk bericht
ja, volgens mij moet je niet altijd democratie nastreven als een systeem goed werkt.
Natuurlijk mag zo'n systeem geen grootschalige mensenrechtenschennissen verrichten...maar laten we zeggen dat Putin een échte leider is.
Zijn volk houdt van hem, hij provoceert de andere landen niet ( zoals bush ), economie draait goed, en wat ik onlangs in reportages zag ( altijd met korrelte zoud nemen ) zijn de mensen gelukkig.
Ik zie niet in waarom je perse democratie moet instellen
Een bestuur moet altijd per se democratisch zijn, maar vandaag is dat helaas gedegenereerd tot een soort van Amerikaansgezinde 'liberale democratie'.
Alsof we al in Mc world leven...
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:19   #12
Pygmalion
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2006
Berichten: 8
Standaard

wat versta jij dan onder democratie?
Pygmalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:21   #13
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pygmalion Bekijk bericht
wat versta jij dan onder democratie?
Het volk met het ultieme beslissingsrecht, dat het is zoals het volk het wil.
Het is wel duidelijk dat in Rusland het volk liever heeft zoals vandaag, dan onder jeltsin.
Ondanks de amerikaanse blabla.
Alsof wij hier in West-Europa meer in de pap te brokken hebben.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:25   #14
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
klein detailtje misschien....

Is er al "democratie" geweest in Rusland?

Onder Gorbatsjov?
Onder Jeltszin?

Bij beide heren,goed van bedoelingen,en in het besef dat het voorgaand systeem niet meer werkte, was er uiteindelijk sprake van een verval van recht,orde en zelfs economie,en vernedering van de ganse natie.

Laat ons dus President Poetin niet afwegen aan iets dat er nooit geweest is.Ik heb het al dikwijls gezegd,ik oordeel "democratie" niet alleen op "aanwezigheid van verkiezingen".
Democratie moet vanuit de diepte,vanuit de gewone mensen,groeien.Misschien,naarmate Rusland rijker wordt,zal Pjotr Modalski uiteindelijk wel iets willen organiseren als hier....

Hier heeft het twee wereldoorlogen,en de bijgaande marginalisering van kerk,staat en de "barons en andere meneren" gekost alvorens de democratie,pas vanaf eind jaren 40 (!!) op iets trok.
Belgique bestond toen al meer dan 100 jaar.

Rulsand is nog in volle verandering,op RUSSISCH tempo denk ik.


niet gaan helpen Chiep?
Bwa, waarom niet?!... Ik eet ook graag kaviaar...

Ik zal alleszins uw boodschap overmaken aan Peter VDM, want dat was mijn tekst niet, hé... ...

Persoonlijk denk ik dat Rusland onder Poetin dichter terug bij het communisme staat dan bij een soort vorm van democratie...

Maar ik ben natuurlijk ook maar een nietige spitsmuis....
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:25   #15
Pygmalion
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2006
Berichten: 8
Standaard

mjah, maar wat het volk wil is zo abstract.
Ge kunt nooit weten wat het volk wil...of toch slechts gedeeltelijk aangezien er divergente opinies zijn in een en hetzelfde volk.
Maar ik dacht dat gij voor directe democratie waart? referenda?
Dat kan niet, want dan streef jij de volonté de tous na, en dan is er chaos.
Alhoewel, dan moet je voor de meerderheidswil gaan...
Maar dan is het geen volkswil hé...en neem je niet altijd de beste beslissingen voor het volk.

Hou bijvoorbeeld een referendum over belastingen; wie gaat er nu ja zeggen voor meer belastingen terwijl dat goed zou kunnen zijn voor ons economie?
Pygmalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:27   #16
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CHIPIE Bekijk bericht

Persoonlijk denk ik dat Rusland onder Poetin dichter terug bij het communisme staat dan bij een soort vorm van democratie...
Wat was er zo democratisch aan parlementsbeschieter Jeltsin?
't is niet omdat de Amerikanen (die rusland vrolijk konden plunderen) dat zeggen, en dat via de media laten uitschijnen, dat het effectief zo is he.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:31   #17
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pygmalion Bekijk bericht
mjah, maar wat het volk wil is zo abstract.
Nee hoor.
Je stelt een vraag. En ze kunnen dan ja of neen stemmen.
Of maak dat ze via referenda altijd het beleid kunnen wijzigen.
Citaat:
Ge kunt nooit weten wat het volk wil...of toch slechts gedeeltelijk aangezien er divergente opinies zijn in een en hetzelfde volk.
So fucking what? Er zijn ook uiteenlopende visies in het parlement, en dat lukt ook (nuja). Waarom zou je van een parlement veronderstellen dat ze zoiets kunnen, en van het volk niet?
Citaat:
Maar ik dacht dat gij voor directe democratie waart? referenda?
Dat kan niet, want dan streef jij de volonté de tous na, en dan is er chaos.
Wat een zever toch. Waarom zou er chaos zijn?
Citaat:
Alhoewel, dan moet je voor de meerderheidswil gaan...
Maar dan is het geen volkswil hé...en neem je niet altijd de beste beslissingen voor het volk.
Ik heb het over democratisch bestuur, niet over warrige meta-analyses van de wil een volk.
Citaat:
Hou bijvoorbeeld een referendum over belastingen; wie gaat er nu ja zeggen voor meer belastingen terwijl dat goed zou kunnen zijn voor ons economie?
Al lang weerlegde praat.
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:32   #18
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W Bekijk bericht
Wat was er zo democratisch aan parlementsbeschieter Jeltsin?
't is niet omdat de Amerikanen (die rusland vrolijk konden plunderen) dat zeggen, en dat via de media laten uitschijnen, dat het effectief zo is he.
Onder zatte lul Jeltsin was er natuurlijk ook geen democratie... Deze heer is voor een groot gedeelte verantwoordelijk voor het mislukken van de democratisering...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 15:37   #19
Pygmalion
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 14 juli 2006
Berichten: 8
Standaard

Je veronderstelt dat het volk alles beter weet?
het volk streeft het eigen belang na, dat kan soms positief zijn. Soms negatief.
Een vorm van directe democratie in Griekenland kon werken omdat het kleine gemeenschappen was waar enkel geluisterd werd naar de wijze mannen, en de meesten volgden die dan.

Dat kun je in Belgie niet doen. ( vlaanderen voor de flaminganten ).
Jantje zal zeggen dat ge daar geen dijk moet bouwen, Piet van wel.
Wat zal je doen?
Democratisch bestuur? Ge kunt enkel democratisch bestuur hebben als ge een concensus hebt.
Momenteel bereiken we in onze indirecte democratie concensus over het feit dat de meerderheid het haalt. Mijn vraag was, zou dat gelden voor de referenda? Ja? Dan is dat gewoon geen volkswil maar de wil vaan een deel van het volk.
Ik meen bijgevolg dat een volkswil NIET kan. Niet iedereen kan het over een onderwerp eens zijn.

Bijvoorbeeld: niet alle vlamingen denken gelijk de vlaams belangers, niet alle vlamingen willen onafhankelijkheid.
Pygmalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2006, 16:09   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Amerika moet leren dat haar idee van vrijheid en democratie niet toepasbaar is op alle landen ter wereld.

In tegenstelling to Bush is Poetin gewoon een geboren leider, en dat zie je er aan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be