![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Evenzo weegt je stem op het nationaal niveau ook door op de EU: indien je een socialere koers wil varen stem je op SPA (in theorie) waardoor zij ook een sociale afgevaardigde laten zetelen in de Raad van ministers/europese raad. De EU is op dat vlak misschien nog democratischer omdat je op 2 niveau's uw stem kunt laten wegen. Enkel directe democratie zou de toestand nog verbeteren. Hoewel dat nog verre van realiteit is, consulteert de EU nu al uitvoerig zijn inwoners. Enkel vinden deze inwoners niet altijd even gemakkelijk hun weg naar de EU. De website van de EU is niet bepaald gebruikersvriendelijk, en de nationale media en gevestigde politiek brengen de europese agendapunten ook niet op de nationale agenda... Het probleem in mijn ogen is dat geen van de nationale partijen een duidelijk europees programma uitwerken ( Turkije buiten is geen programma naar mijn mening) . Het is voor hen niet prioritair en dus is europa voor de kiezer een nog verder van mijn bed show dan het al is. Vandaar dat imo eurosceptici meer bijdragen tot het succes van europa dan ze vermoeden. Zij laten europa leven onder de bevolking, wakkeren het debat aan en suggereren alternatieven. Een noodzakelijke spanning voor een succesvol europa denk ik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eén vertegenwoordiger per één, dát is democratisch.
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ook, want die eigendom komen ze toch halen. Mr. officer, meet mr. Colt.
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niemand heeft het recht te bepalen wat mijn kinderen "zeker moeten kennen".
![]() |
![]() |
#85 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, dat is dan erg eh.
![]() |
![]() |
#87 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Daarenboven is het niet de Europese regering die het gebruik van referenda tegenhoudt, maar moet je ook deze kwaal bij de nationale regering plaatsen. De EU stimuleert de actieve participatie, enkel zijn er weinig burgers die erop inspelen. Er zijn tal van enquetes te vinden op de website van de EU, je moet ze enkel vinden en invullen ... Directe consultatie vind ik persoonlijk democratischer dan een eenmalige stemming om de zes jaar waarna de partijbonzen beslissen wie wel en wie niet mag zetelen (ongeacht de verkiezingsuitslag) en waar de standpunten varieren in functie van de coalitiepartner of de oppositie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom stap je niet over naar een andere partij?
![]() |
#90 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat je via de nationale politiek de Europese politiek noemenswaardig kan bijsturen, vind ik dan weer onzin. Als je op nationaal niveau voor of tegen een bepaalde partij stemt, dan gaat die partij er vanuit dat die stem te maken heeft met je al dan niet steun aan hun nationale partijprogramma. In hoeverre je eventuele stem voor of tegen op nationaal niveau te maken heeft met de gevoerde politiek op Europees niveau, daar heeft die partij het raden naar. Bijgevolg kunnen ze er geen rekening mee houden en dat doen ze dus ook niet. Citaat:
Laatst gewijzigd door groene flamingant : 15 september 2006 om 15:58. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet dat ik mij niet interesseer in politiek. Ik heb een duidelijke mening over Europa, over de internationale politiek, het Midden-Oosten, milieu, enzovoort. Ik laat geen gelegenheid onbenut om mijn mening duidelijk te maken maar heeft het enig effect? Nauwelijks. Het is gewoon met je kop tegen de muur. Ik leg mij daar weliswaar niet bij neer maar ik maak mij geen illusies dat aan die situatie zonder slag of stoot iets zal veranderen. Wat er op die Europese website staat, zal mij trouwens worst wezen. Hoeveel mensen weten trouwens hoegenaamd dat zulke website bestaat? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Alleen daarover heeft men interesse. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Er zijn weinig anti-democratische systemen die zich spontaan tranformeren in democratische. De omgekeerde route komt natuurlijk veel meer voor.
Europa is een kaartenhuisje. Maak er een vrijhandelszone van, desnoods zonder euro. En gooi alle ballast overboord. Laatst gewijzigd door born2bewild : 15 september 2006 om 18:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Gouverneur
|
![]() Och, de EU is een project op lange termijn, héél lange termijn. En vergeef me maar een groot deel van de forumlezers heeft de handicap om nooit verder te kijken dan hun neus lang is. Het heeft dus vaak niet veel zin om hier over Europa te praten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() of anders gezegd: 'iedereen is dom behalve ik'?
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() dat moet in stilte gebeuren, want als de bevolking lucht zou krijgen van de opbouw van dit Euroreich zouden de eurocraten in Brussel moeten gaan lopen.
![]() |
![]() |
#100 |
Partijlid
|
![]() Tuurlijk moet er over gesproken worden, hoe kan ik anders mensen als u overtuigen dat uw scepticisme voor een deel ongegrond is. Europa is een holle doos zolang de burgers er geen invulling aan geven.
|
![]() |
![]() |