Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Zijn de huidige "belgen" verwant aan de Belgae?
Nee, natuurlijk niet. Wij stammen af van de Germanen, zoals iedereen weet. 59 76,62%
Ja, natuurlijk. België heeft een duizenden jaren lange geschiedenis, beginnende met onze voorouders, de Belgae. 4 5,19%
Weet het niet. 14 18,18%
Aantal stemmers: 77. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juli 2007, 17:24   #81
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropkeuh Bekijk bericht
Er is een heel interessant boek over die vraag en een objectief historich antwoord.
Het heet: Geel en Zwart van de driekleur.
Schrijver: Maurits van Haegendoren. (1980)

Het is niet meer verkrijgbaar, maar lag in kast bij mijn pa thuis. Ben bezig te copieëren.
Ga morge bij meer tijd een kort stukje mbt die vraag overtypen.
Dat boek heeft al sinds jaar en dag een prominent plaatsje in mijn boekenkast.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 18:58   #82
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Het Nederlands is een Germaanse taal en het Frans is een Romaanse taal.
Het is dus niet zo moeilijk om te bepalen tot wel volk de Vlamingen behoren.
Een aantal Vlamingen zullen blijven beweren dat zij tot een Romaans volk behoren ,zeker de verfransten.
Taal en genetica zijn niet altijd hetzelfde. Het is niet omdat men Nederlands spreekt dat men ook etnisch gezien "Germaan" is. Assimilatie is vaak ook een belangrijk gegeven. Vergeet niet dat Frankrijk ook hte rijk der Franken vormde en dat dat ook een Germaanse stam was.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 19:54   #83
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote Bekijk bericht
Taal en genetica zijn niet altijd hetzelfde. Het is niet omdat men Nederlands spreekt dat men ook etnisch gezien "Germaan" is. Assimilatie is vaak ook een belangrijk gegeven. Vergeet niet dat Frankrijk ook hte rijk der Franken vormde en dat dat ook een Germaanse stam was.
Dus Vlamingen behoren eigenlijk tot een Romaans volk.
En door de overheersing door Nederland van 1815-1830 zijn ze Nederlands gaan spreken
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 20:14   #84
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus Vlamingen behoren eigenlijk tot een Romaans volk.
En door de overheersing door Nederland van 1815-1830 zijn ze Nederlands gaan spreken

Maar hij heeft wel een punt dat het op zich niets zegt he.
Oud 25 juli 2007, 20:17   #85
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

Maar hij heeft wel een punt dat het op zich niets zegt he.
In Belgie zegt het inderdaad niet zo veel.
Oud 25 juli 2007, 20:18   #86
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgie zegt het inderdaad niet zo veel.
Wat ik eigenlijk wel eens zou willen weten : hoe lang zijn Vlamingen en Walen?
Nederlanders hebben de naam erg groot te zijn.
Zijn er eigenlijk binnen Nederland ook verschillen daarin tussen de provincies.

Wel bij de grensstreek (en zeker in Brussel!) misschien, maar ik denk dat voor de rest Vlaanderen en Wallonië overwegend genetisch verschillend zijn. Maar zeker niet zuiver, want heel veel mensen ontmoeten in hun stamboom al heel snel een Franstalige achternaam (en omgekeerd)

Laatst gewijzigd door evilbu : 25 juli 2007 om 20:20.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 20:33   #87
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Wel bij de grensstreek (en zeker in Brussel!) misschien, maar ik denk dat voor de rest Vlaanderen en Wallonië overwegend genetisch verschillend zijn. Maar zeker niet zuiver, want heel veel mensen ontmoeten in hun stamboom al heel snel een Franstalige achternaam (en omgekeerd)
De Noord Nederlanders zijn groter dan de Zuid Nederlanders.
Wij hebben in Nederland zoveel immigranten gehad zoals, Vikkingen ,Vlamingen, Fransen, Duitsers.
Mijn voorouders van mijn moeders kant zijn Duitsers.
Heel veel Hugenoten/Fransen die hier zijn gekomen hebben hun naam vernederlandst.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 25 juli 2007 om 20:34.
Oud 25 juli 2007, 20:38   #88
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:

Je kunt aan de namen zien of ze origineel Nederlands zijn.
Zoals onze achternamen ,zijn duidelijk Nederlands en komen zowel in Vlaanderen als in Nederland voor.
In de voor-napoleontische tijd hadden de meeste mensen geen achternaam.Daarom is het van deze namen moeilijker te bepalen uit welk land ze oorspronkelijk kwamen

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 25 juli 2007 om 20:41.
Oud 25 juli 2007, 20:49   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De kromosomen zijn vree goe gemikst, mannekes. Dat zit in de aard van het beestje.

Maar kijk eens hoe op één generatie de familie Onkeldinges ver-ont-Vlaamst is.
Zoek het dus gauw maar ergens anders.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:51   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PAJOT Bekijk bericht
De Belgae waren overrijnse Kelto-Germanen met een Keltische cultuur. Zij behoorden tot het noordse ras.

Onze bevolking was echter al in de IVe eeuw na christus Frankisch van bloed door de grote volksbewegingen van die tijd.

De afstammelingen van de Belgae moeten eerder in Brittannië en Turkije gezocht worden ...
Bij mijn weten heeft Caesar dermate "grote kuis" gehouden onder de Belgae dat er uiteindelijk niet veel van over is gebleven...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2007, 21:52   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het rijk van Chlodovech (beter bekend onder de verlatijnste/verfranste vorm "Clovis") was de toplaag grotendeels Frankisch, en die zal dus wel een Germaanse taal hebben gesproken. In het zuiden van zijn rijk sprak de bevolking natuurlijk een Romaanse taal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:03   #92
MaGNiFiCaT

MaGNiFiCaT's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij mijn weten heeft Caesar dermate "grote kuis" gehouden onder de Belgae dat er uiteindelijk niet veel van over is gebleven...
De vraag is hoe juist de weinige bronnen uit deze periode zijn. Komt daarbij hoe zij geïnterpreteerd moeten worden. (De geschiedenis is heel vaak de waarheid van de winnaar.)

Je kan je dan ook afvragen hoe we 'grote kuis' moeten bezien. Betekend dit de assimilatie van twee volkeren, de liquidatie van het ene volk door het andere, of beiden?

Ik heb dan ook op 'twee' gestemd, omdat ik ervan overtuigd ben dat onze bevolking toch wat -enigzins weinig- genen van de Kelten in zich dragen, die waarschijnlijk tegenover de Germaanse genen -procentueel gezien- niet veel zal voorstellen.
Ik heb niet op 'een' gestemd omdat ik niet geloof dat onze bevolking enkel van de Germanen afstammen. Misschien had ik beter op 3 gestemd.
MaGNiFiCaT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 00:15   #93
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Eerlijk gezegd ben ik die onzin beu aan het worden. Het is hier al meermaals aangetoond dat de huidige "belgen" niet verwant zijn aan de Kelten die hier tweeduizend jaar geleden leefden.

Toch zijn er blijkbaar nog mensen die belgië een bestaansreden willen geven door deze leugen als de Grote Waarheid te propageren. M.b.v een peiling kunnen we nagaan wie in dit sprookje gelooft.
WTF cares?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 01:03   #94
Paracelsus
Minister

Paracelsus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Nadat de Turken Anatolië veroverden, hebben ze de goede sint zijn lijk naar Bari in Italië gebracht. Dat ligt niet in Sicilië, maar wel in het toenmalige koninkrijk der beide Siciliën, waar de Spanjolen de plak zwaaiden. Daarom komt de goed heilig man uit Spanje, trouwens omringd door Moren alias de zwarte pieten.

Overigens... In Vlaanderen en Nederland komt hij op een wit paard. In Wallonië op een ezel. Maar bovenal is hij een symbool in al de Nederlanden...
Ik heb nog ergens gelezen dat in de vroegere bronnen over de mythevorming rond Sinterklaas zijn compagnon de duivel was, die één dag in het jaar de machteloze slaaf van Nicolaas moest zijn. De duivel zou dan later een Moor geworden zijn.
Paracelsus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 07:12   #95
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
De vraag is hoe juist de weinige bronnen uit deze periode zijn. Komt daarbij hoe zij geïnterpreteerd moeten worden. (De geschiedenis is heel vaak de waarheid van de winnaar.)

Je kan je dan ook afvragen hoe we 'grote kuis' moeten bezien. Betekend dit de assimilatie van twee volkeren, de liquidatie van het ene volk door het andere, of beiden?

Ik heb dan ook op 'twee' gestemd, omdat ik ervan overtuigd ben dat onze bevolking toch wat -enigzins weinig- genen van de Kelten in zich dragen, die waarschijnlijk tegenover de Germaanse genen -procentueel gezien- niet veel zal voorstellen.
Ik heb niet op 'een' gestemd omdat ik niet geloof dat onze bevolking enkel van de Germanen afstammen. Misschien had ik beter op 3 gestemd.
Eigenlijk geldt dat voor iedereen in alle landen.Door migratie zijn in de meeste landen vermengingen ontstaan.
Daarom kun je alleen spreken over dominantie van volk, taal en cultuur.
De taalverschillen in in noord ,zuid en oost Europa zijn natuurlijk niet toevallig.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 juli 2007 om 07:15.
Oud 26 juli 2007, 07:40   #96
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht

Inderdaad, te meer daar de enige oorspronkelijke bron over de Gallische oorlog nu juist De Bello Gallico van Julius Caesar zelf is en dat is nu eenmaal geschreven ter verdediging en verheerlijking van zichzelf en als propaganda.
Oud 26 juli 2007, 07:48   #97
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, te meer daar de enige oorspronkelijke bron over de Gallische oorlog nu juist De Bello Gallico van Julius Caesar zelf is en dat is nu eenmaal geschreven ter verdediging en verheerlijking van zichzelf en als propaganda.
Zo hebben de Nederlanders dat ook in Amerika gedaan.
Alleen is dat nu geen Nederlandse staat en Belgie wel van Belgica.
Hopelijk zullen de Italianen er geen aanspraken op maken

Holland (Michigan)

Van Wikipedia

Holland in Michigan

Holland in de Verenigde Staten (niet compleet)

Holland is een stad in het westen van de staat Michigan (VS), aan de Black River, niet ver van Lake Michigan.
De plaats werd gesticht in 1847, als een nederzetting van Nederlandse Calvinisten onder leiding van de afgescheiden dominee Albertus van Raalte. Holland gaat nog altijd prat op een hoog percentage Nederlands-Amerikaanse inwoners, waarvan velen nog vormen van het Nederlands hervormde christendom aanhouden, dat door de originele inwoners werd meegebracht.
In de stad Holland zijn het Hope College en de Western Theological Seminary gevestigd, beide insituten van de Reformed Church in America. Het merendeel van Holland ligt in Ottawa County, hoewel de grenzen van de stad de grens van Allegan County overschrijden. In de federale volkstelling van 2000 had de stad een bevolking van 35.048.
Elke mei wordt er in Holland het "Tulip Time Festival" gehouden. Het festival gedenkt de Nederlandse afkomst van vele inwoners van de stad. Het wordt meestal gehouden in de tweede week van mei, wanneer de vele tulpen rondom de stad in bloei staan. In 1987 werd het 23 jaar jonge gemeenteraadslid Phil Tanis, die nog maar net was afgestudeerd aan Hope College, verkozen tot burgemeester van Holland. Hij was de jongste burgemeester ooit van de stad.
In Holland is 's werelds grootste augurkenfabriek gevestigd. De fabriek is sinds de oprichting in 1897 op precies dezelfde locatie eigendom van de H.J. Heinz Company.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 26 juli 2007 om 07:50.
Oud 26 juli 2007, 13:35   #98
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Ik vermoed dat Vlamingen vooral Germaanse invloeden hebben, maar in je poll staat "Belgen", dus ook de Walen. Zouden de Walen niet vooral van Gallo-Romeinen afstammen, o.a. vanwege de taal?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 13:51   #99
Wiley E Coyote
Minister

Standaard

Ik denk dat Vlamingen en Walen zowel Keltisch/Germaans (gallo-romeins) als Germaans zijn. Het bloed is door de eeuwen heen zo vermengd geraakt dat een duidelijke etnische tweedeling onmogelijk is. Daarom stem ik weet niet.
Oud 26 juli 2007, 14:08   #100
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik denk dat Vlamingen en Walen zowel Keltisch/Germaans (gallo-romeins) als Germaans zijn. Het bloed is door de eeuwen heen zo vermengd geraakt dat een duidelijke etnische tweedeling onmogelijk is. Daarom stem ik weet niet.
Het zal inmiddels wel een Belgisch ras zijn geworden?
Ik weet niet hoe jullie zoiets noemen.In onze streek noemen ze dat
"vuilnisbakken ras"
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be