![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Is een libertarische partij in Vlaanderen nodig? | |||
JA, ik zou daar mijn medewerking aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
15 | 23,81% |
JA, maar ik zou er mijn medewerking niet aan verlenen |
![]() ![]() ![]() |
17 | 26,98% |
NEEN, dat is niet nodig omdat ik tegen libertarisme ben |
![]() ![]() ![]() |
22 | 34,92% |
NEEN, dat is niet nodig er is voldoende politieke keuze |
![]() ![]() ![]() |
9 | 14,29% |
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vervolgens de slachtoffers van verschillende repressie golven, zoals daar zijn tijdens de buitenlandse inmengingen in de Russische burgeroorlog (1921-1923), de Chinese burgeroorlog (1925-1927), de verkrachting van Nanking (300.000 doden in enkele weken tijd), de repressie tijdens en na de Spaanse Burgeroorlog, de kwasi-genocide in Indonesie (een half miljoen in 1965). Maar bijvoorbeeld ook de liberalisering van het water in Latijns-Amerika, heeft de toegang tot drinkbaar water bemoeilijkt met een onbekende maar gigantische kindersterft tot gevolg. Idem, voor de bescherming van patenten voor medicijnen tegen AIDS, die nog steeds onbetaalbaar zijn in sub-Afrika. Enfin, 't is nog vroeg en ik schud maar wat uit mijn mouw hoor.
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 14 augustus 2006 om 06:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik praat hier wel over leuke en grappige christenen, zoals Bastiat (19de eeuw) Barry Goldwater en P.J. O'Rourke (enfin, dat is eigenlijk enkel meer een conservatief), die voor het legaliseren van drugs, holebivrijheden &c zijn eh
![]() Daar is toch niets mis mee, of wel? Er zijn een heel deel christenen die menen dat moraal (&c) wordt doorbroken als de staat zichzelf voortkweekt (wat zo is). Aangenaam genoeg was het wel in de 19de eeuw van conservatisme (aan de macht) dat de toon voor de hedendaagse staat werd gezet.
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Libertarisme/Laissez-faire kapitalisme = anti-imperialistisch Libertarisme/Laissez-faire kapitalisme = tegen patenten. Wat AIDS in Afrika betreft, ga JIJ praten met de regeringen van die landen die nauwelijks zulke medicijnen toelaten (Zuid-Afrika, ...)?
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() ga dat eens uitleggen aan al die kapitalisten die gewapenderwijs hun belangen verdedigden.
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Russische burgeroorlog liepen er ook zoveel facties rond dat je door de bomen het bos niet meer zag, losjes in een wit, groen, zwart en rood jasje gestoken, maar onder de steun van de regeringen van de landen. Trouwens, de communisten waren toen al even intolerant, zoals ze Oekraïne van Makhnoïsten "zuiverden", en tientallen andere facties. Het komt allemaal neer op staatsagressie, m'n beste, waar wij al eeuwenlang vredevol tegen vechten.
Laatst gewijzigd door lombas : 14 augustus 2006 om 09:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Noteer dat Mark Twain gestorven is in abjecte armoede. Dat zou hem niet overkomen zijn als de maatschappij hem iets verschuldigd was... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Jouw beeldspraak is onterecht. Maar troost je, de Staat schiet gruwelijk tekort in zijn meest primitieve en prioriaire taken van organisatie van de algemene solidariteit, zoals uit het onderstaande tekstje van Eno2, elders gepost, helaas mag blijken. Ik lees in de morgen over de daklozen in Parijs, aan wie een artsenorganisatie 300 tentjes uitgedeeld heeft (op de zesduizend of zo daklozen aldaar) om zo hun zichtbaarheid te verhogen: "Er is een enorm gebrek aan sociale en gewoon betaalbare woningen en dat zet een druk op het opvangsysteem. Bijna een kwart van de daklozen in de noodopvang heeft een job maar kan geen onderdak betalen, waardoor er nog minder plaats is, voor wie hemaal niets heeft" Waar heb ik dat nog ondervonden???? O ja, in België... Laatst gewijzigd door eno2 : 14 augustus 2006 om 09:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Beste driewerf, dit kreeg ik toevallig vandaag in de bus van Lew Rockwell (president van het Mises Institute), ik geef enkele lijnen:
Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#93 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar, wees gerust, een beetje mens die Hazlitt nog maar als introductie heeft gelezen, begrijpt dat al dat protectionisme, subsidarisme &c van de staat uit enkel nadelen heeft. En dan hebben we het nog niet over de monopolies die de staat zelf in de VS heeft: treintjes en de post, en beide zijn zo failliet als mijn overgrootvader rijk is. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Nu je tweede opmerking.... Jij gaat ervan uit dat alle libertariërs kapitalisten zijn? Waarom? Zijn libertarisme en kapitalisme dan synoniemen en leg me dan eens uit waarom ze dat zijn, als je wil? Libertarisme gaat over de individuele vrijheid als hoogste waarde en als je kiest om van die vrijheid gebruik te maken om geld te verdienen dan doe je dat; kies je om niet voor het 'grote geld' te gaan, dan is dat je vrijwillige keuze. Wees gerust, mocht een overheid naar Twain zijn toegestapt met het aanbod hem te voorzien in één of ander overlevingspensioen hij had het geweigerd. Zoiets is principieel gedrag... Maar soit, ik zie hierboven alweer discussies waarin libertarisme en kapitalisme worden gelijkgeschakeld omdat tegenstanders er niet (durven) toe komen de essentie van het libertarisme aan te pakken. Mensen halen voorbeelden aan om te pogen aantonen dat libertarische economie niet werkt. Mijn vraag...Werd voldaan aan de individuele vrijheden binnen de aangehaalde voorbeelden? Want indien dit niet het geval is, zijn de voorbeelden irrelevant. Stel dat ik zeg: De voormalige Sovjet-Unie heeft aangetoond dat communisme niet werkt. De meerderheid van de mensen zal deze stelling beamen. Ik beweer echter dat deze stelling fout is. Waarom? Omdat niet aan alle voorwaarden werd voldaan om tot een communistische maatschappij te komen. Simpel zou ik kunnen vragen: "Was in de voormalige SU in praktijk alles van iedereen? Neen! Is dit een voorwaarde voor een communistisch samenleving? Ja! Is de voormalige SU dus representatief voor een communistische samenleving? Neen. Dus wanneer mensen voorbeelden aanhalen als contra-argument dat libertarisme niet werkt, dan moet eerst worden aangetoond indien aan de basisvoorwaarden is voldaan. In andere gevallen gaan de voorbeelden niet op als argument. Misschien kan deze zin uit de openinspost helpen én misschien kunnen de libertarische tegenstanders contra-argumenten tegen dit elementair principe aanvoeren: Alle mensen zijn vrije en gelijkwaardige individuen die het absoluut recht bezitten vrijwillig en geweldloos te handelen, te denken, te spreken, te publiceren, te bezitten, te verhandelen, zich te verenigen, religie te beleven, onderwijs in te richten en al datgene wat die individuen willen zolang het uitoefenen van dat recht door het ene individu geen belemmering betekent voor een ander individu om datzelfde recht te gebruiken.
Let your sympathies and your compassion be always with the under dog in the fight--this is magnanimity; but bet on the other one--this is business. - Mark Twain Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 augustus 2006 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Waarom o waarom nam Rumsfeld de moeite om te gaan liegen in de VN, en trok de VS ten strijde tegen Irak op basis van leugens? Wat was dan de echte reden? Stelt die man zich die vraag dan echt niet? Waarom zetten de VS het Tonkin-incident op, dat als excuus moest dienen om in Vietnam binnen te vallen? Vormden de Sandinisten een bedreiging voor de VS? Nooit gedacht dat het zulke platbroeken waren. Sorry, die tekst overtuigt dus echt niet.
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Het is een illusie te denken dat wij de ondernemers aan onze zijde hebben.
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]() arme, arme libertariers. door iedereen uitgespuwd: die stoute marxisten moesten als niet van jullie weten, en nu worden jullie in de rug gestoken door een stel laffe kapitalisten. Een mens zou zich voor minder eenzaam voelen. Het is geen partij, wat jullie nodig hebben maar een zelfhulppraatgroep.
![]() |
![]() |
#99 | |||||||
Banneling
|
![]() [quote=La Chunga;1869527]
Citaat:
Alleen zijn de zwaarstdoorwegende libertariërs dat dikwijls, en omgekeerd. Citaat:
Voor mij ook. Geen enkele vrijheid is absoluut. Juliie slaan te hard door naar één kant. Citaat:
Ik voel meer voor Dostojevski, die in elke regel de grondeloze armoede aangeklaagd heeft. Twain was wel een formidabele aforismenschrijver. One of the best... Citaat:
Nog méér chaos waarin de sterksten hun gang kunnen gaan ten koste van de rest. Citaat:
Niettemin is het communistische experiment �* la bolsjewiek daardoor definitief en terecht in discrediet geraakt. Citaat:
Citaat:
Toch doet het me denken aan verschillende golfstroompjes die uit verschillende richtingen tegen elkaar opklotsen, soms met draaikolken als gevolg. Eerlijk gezegd, ik ben niet zeer goed op de hoogte van het doolhof en de achterkamertjes van het libertarisme, ik moet nog heel wat bijwerken. Terwijl het onderwerp me eigenlijk niet erg enthousiasmeert, eufemistisch uitgedrukt, dan. Laatst gewijzigd door eno2 : 14 augustus 2006 om 10:33. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |