Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 augustus 2006, 23:47   #81
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Black Cat Bekijk bericht
Echt fascisme bedient zich van teksten zoals "Discriminatie is een mensenrecht". Dat zijn de echte onverbloemde fascisten die "intellectuele" smeerlapperij verspreiden.
Heeft iemand gezegd dat jij die moet lezen? Kijk eens naar de eerste minuten van deze lezing van Walter Block - een zeer te pruimen professor overigens.
Oud 13 augustus 2006, 23:49   #82
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ja, het is foutu. Arme heftruck. Allez, wacht de almachtige woede van de Führer nu maar af.
Mijn zonnebril beschermt me tegen alles. 8)
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2006, 23:50   #83
Black Cat
Minister-President

Black Cat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft iemand gezegd dat jij die moet lezen? Kijk eens naar de eerste minuten van deze lezing van Walter Block - een zeer te pruimen professor overigens.
Dat maakt niet uit. Teksten worden verspreid om gelezen te worden.
Oud 14 augustus 2006, 00:03   #84
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat maakt niet uit. Teksten worden verspreid om gelezen te worden.
Inderdaad, daarom staat onder meer dit boekje op mijn boekenplant. Zo'n haatwerk zeg

En deze staat drie boeken verder:

In het Duits, in een vooroorlogse versie.
Oud 14 augustus 2006, 00:05   #85
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Inderdaad, daarom staat onder meer dit boekje op mijn boekenplant.
Jij bent wel snel met fotootjes hé? Met zinnige opmerkingen wat minder.
Oud 14 augustus 2006, 00:12   #86
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jij bent wel snel met fotootjes hé? Met zinnige opmerkingen wat minder.
Ken je dit? Het zorgt dat ik niet al te veel tijd aan jouw nulpost van drie boven hoef te besteden door gewoon een nulpost terug te posten.

Laatst gewijzigd door Elo : 14 augustus 2006 om 00:43.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 00:40   #87
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

haha, blackkat weet ni meer wa zegge

Laatst gewijzigd door Duvelke : 14 augustus 2006 om 00:40.
Duvelke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 00:56   #88
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Poeh zeg, nu ben ik echt onder de indruk: mensenrechten zijn "dictatuur" zeker? Jaja, dat liedje klinkt bekend.
ja, ( amai dat wordt botsen ) ....in zekere zin wel
ze zijn destijds misschien wel min of meer 'democratisch' opgesteld maar ze zijn wel verdomd gefixeerd ... het is vrij onmogelijk ze via democratische weg, verre van mijn wens, weer teniet te doen

al wat er wel steeds 'democratisch' blijft van staan is het gelijkheidsbeginsel waarop het gebaseerd is
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 08:08   #89
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ja, ( amai dat wordt botsen ) ....in zekere zin wel
ze zijn destijds misschien wel min of meer 'democratisch' opgesteld maar ze zijn wel verdomd gefixeerd ... het is vrij onmogelijk ze via democratische weg, verre van mijn wens, weer teniet te doen

al wat er wel steeds 'democratisch' blijft van staan is het gelijkheidsbeginsel waarop het gebaseerd is
Aan die redeneringen zie je hoeveel kwaad de misbakken redeneringen over directe democratie gedaan hebben. Hoog tijd om dat recht te zetten: democratie gaat over inhoud, niet over macht.

Waarom zijn de mensenrechten niet anti-democratisch?

1. Je zou ze kunnen zien als een historisch opgebouwde expertise, als een wetenschap van de vredelievende samenleving, op basis van de menselijke behoeften. Is wiskunde anti-democratisch, omdat 95% van de bevolking die niet begrijpt? Neen toch.

2. De mensenrechten zijn democratisch onderschreven door de landen die ze officiëel erkennen

3. De mensenrechten zijn expertise over het welzijn van de mens, "voor het volk" dus, en dat is pas wat democratie waarlijk betekent.

Wil dat zeggen dat soms met mensenrechten niet verkeerd geargumenteerd wordt? Neen: er bestaat wel degelijk "verlichtingsfundamentalisme", dat meestal neerkomt op ethische arrogantie. Die is gebaseerd op de drogreden "verkeerde contrapositie"

De redenering "Wie voor homorechten is, is progressief, dus wie tegen homorechten is, is conservatief" is logisch vals. Immers de correcte redenering is: "Wie voor homorechten is, is progressief, dus wie conservatief is, is tegen homorechten". Je kan dus best progressief zijn én tegen homorechten.

Dit betekent dat de erkenning van het anti-discriminatieprincipe, geen uitsluitsel geeft over de wenselijkheid van deze of gene anti-discriminatiemaatregel.

Zitten we daar dus geprangd tussen enerzijds het verlichtingsfundamentalisme van de ethische arrogantie (totalitaire democratie) en het mensenrechtennegationisme (bv economisch, etnisch of religieus fundamentalisme) van extreem-rechts.

De erkenning van de mensenrechten is dus de erkenning van basiswaarden die een grote diversiteit aan concrete standpunten mogelijk maken, (itt totalitaire logica die maar één standpunt goedkeurt),maar niet om het even welk standpunt (itt tot extreem-rechts relativisme)

De mensenrechten anti-democratisch noemen is dus hoogst ongepast en een gevolg van de drogreden die de termen "directe democratie" en "democratie" als verwisselbare termen door elkaar gebruikt.
Oud 14 augustus 2006, 09:25   #90
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Kort gezegd ben ik gewoon bang dat, indien je een verbod op besnijdenissen zou doorvoeren, men niet stopt met deze praktijken maar ze gewoon ondergronds verder uitvoert, evenveel maar in minder hygiënische omstandigheden met dus meer negatieve consequenties voor de besneden vrouwen in kwestie.

vrouwelijke besnijdenissen gebeuren nu al bijna altijd in erbarmelijk omstandigheden met een roestig bot mes en zonder verdoving.
Het tolereren van deze gebruiken enkel en alleen omdat ze anders ondergronds gaan is geen geldige reden en onmenselijk.
je gaat toch moord ook niet tolereren omdat je anders schrik hebt dat de moorden ondergronds gaan gebeuren???

besnijdenissen op vrouwen is een onmenselijk en achterlijk barbaars iets en dient uitgeroeit te worden.

Uiteraard niet, en idd, een belangrijk stap voor een ethische manier van handelen ligt bij een goed onderscheidingsvermogen denk ik.
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 09:32   #91
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In een aantal gevallen, zonder medische noodzaak, in elk geval wel: als het om schoonheids/jeugd-dwang gaat.
Met hoeveel vrouwen die een estetische ingreep hebben ondergaan, heb je eigenlijk al gesproken?

Ik heb er 2 in mijn vriendenkring zitten. Beiden hebben een neuscorrectie ondergaan. Hun leven is hierdoor drastisch veranderd. Beiden hebben meer zelfvertrouwen gekregen, voelen zich veel beter in hun vel, en zijn gelukkiger dan voor de ingreep. 1 van hen is zelfs helemaal opengebloeid, van introvert muurbloempje naar een extraverte levensgenietster. Het is hun keuze, betaald door hun geld. Waarom zou je hen dit geluk ontzeggen?
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 10:00   #92
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Met hoeveel vrouwen die een estetische ingreep hebben ondergaan, heb je eigenlijk al gesproken?

Ik heb er 2 in mijn vriendenkring zitten. Beiden hebben een neuscorrectie ondergaan. Hun leven is hierdoor drastisch veranderd. Beiden hebben meer zelfvertrouwen gekregen, voelen zich veel beter in hun vel, en zijn gelukkiger dan voor de ingreep. 1 van hen is zelfs helemaal opengebloeid, van introvert muurbloempje naar een extraverte levensgenietster. Het is hun keuze, betaald door hun geld. Waarom zou je hen dit geluk ontzeggen?
Daar gaat het niet om. Ik heb nergens geschreven dat alle ingrepen onverantwoord zijn. Het gaat erom in te zien dat er ook in plastische chirurgie en schoonheidsindustrie een belangrijke dwangfactor aanwezig is.

Vraag is ook of het op lange termijn wel zo nuttig is. Wat op korte termijn tof lijkt, blijkt op lange termijn soms dikke miserie.
Oud 14 augustus 2006, 10:21   #93
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar gaat het niet om. Ik heb nergens geschreven dat alle ingrepen onverantwoord zijn. Het gaat erom in te zien dat er ook in plastische chirurgie en schoonheidsindustrie een belangrijke dwangfactor aanwezig is.

Vraag is ook of het op lange termijn wel zo nuttig is. Wat op korte termijn tof lijkt, blijkt op lange termijn soms dikke miserie.
Al wat meer genuanceerd dan in deze post:

Citaat:
Om medische redenen. Daar gaat het hier niet over. Ook niet over huidtransplantaties na brandwonden of het wegwerken van een hazenlip.
Nogthans waren beide ingrepen geen medische, maar puur estetische ingrepen. Ingrepen die volgens u dus eigenlijk niet mogen en kunnen.

U doet het hier uitschijnen dat de keuze van een eventuele estetische ingreep lichtzinnig gebeurt. Daarom ook mijn vraag hoeveel mensen u persoonlijk kent die zo'n ingreep lieten uitvoeren.
Oud 14 augustus 2006, 10:25   #94
Black Cat
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Nogthans waren beide ingrepen geen medische, maar puur estetische ingrepen. Ingrepen die volgens u dus eigenlijk niet mogen en kunnen.

U doet het hier uitschijnen dat de keuze van een eventuele estetische ingreep lichtzinnig gebeurt. Daarom ook mijn vraag hoeveel mensen u persoonlijk kent die zo'n ingreep lieten uitvoeren.
Niet alleen lichtzinnig, onder dwang: conformistische dwang, trends, mode, en vooral werkgevers. Het is over die ingrepen dat ik de draad begon.
Oud 14 augustus 2006, 11:01   #95
Bhairav

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het komt er allemaal neer op de bemoeienis met elkaar. Mensen moeten elkaar gerustlaten. Zo is bvb tegen homohuwelijk zijn enorm belachelijk, want iemand die er tegen is, die moet dan iemand van het andere geslacht kiezen. Die heeft geen last van homokoppels, enkel van het idee dan. Dat die zijn mening wilt opdringen is bemoeienis. Bemoeienis zal hier door enkelen wel goed gepraat worden wegens tamelijk socio-cohesief.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2006, 11:05   #96
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik heb nog nooit een idee zonder mens gezien, ook een mens zonder ideeën (cultuur) ben ik nog niet tegengekomen.

Mensen zijn geen tabula rasa's hé.
Taaltip: tabulae rasae.
Oud 14 augustus 2006, 11:07   #97
Percalion

Standaard

Citaat:
Inderdaad, er is meer duidelijkheid nodig.

Ja, gelijk heb je, Black Cat. Verhelder ons.
Oud 14 augustus 2006, 11:09   #98
Percalion

Standaard

Citaat:
Niet alleen lichtzinnig, onder dwang: conformistische dwang, trends, mode, en vooral werkgevers. Het is over die ingrepen dat ik de draad begon.
Iemand dwingen om de mode niét te volgen dus.

Wat als iemand uit vrije wil de mode wil volgen? Ha neen, dat kan niet, alleen een drogredenerende libertariër als ikzelf kan zoiets achterlijks veronderstellen natuurlijk. Mode volgen is altijd dwang.

Dank u voor de verheldering, chef.
Oud 14 augustus 2006, 11:26   #99
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En over welk percentage van estetische ingrepen hebben we het dan?

Mijn vraag blijft overigens staan: uw oordeel is gebaseerd op hoeveel gesprekken met mensen die een estetische ingreep hebben ondergaan?
Oud 14 augustus 2006, 17:09   #100
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Plastische chirurgie is (soms) zelfverminking

Ik heb een jeugdkennis die plastisch chirurg geworden is, en bij zijn profiel van befaamd penisverlenger vind ik dat er bij zo'n profiel inderdaad sprake is van zelfverminking
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be