Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2006, 00:27   #81
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Komt is uit u ivoren toren

Enquete VACATURE
Kak ! Wat een schijtelonen ! En ik vind die 2500 brut vr nen ir al zozo....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 00:33   #82
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Simpel he slegie...

Ik ga geen 7 jaar m'n kl*ten afdraaien aan de unief om dan als arts evenveel te verdienen als een vuilnisman die ondertussen al 7 jaar heeft kunnen werken (huis afbetalen etc...), terwijl die studies ook handenvol geld kosten. Bovendien, als die vuilnisman een fout maakt, blijven de gevolgen meestal beperkt tot het opvegen van de inhoud van een vuilzak. Als een dokter een professionele fout maakt... tsjah... Om vijf uur klokt de vuilnisman af en gaat fluitend naar huis; om 9 uur krijgt de dokter nog een telefoontje om dringend een patiënt te helpen.

Ik kan hetzelfde verhaal doen over de bankdirecteur, de ingenieur, en ... de leerkracht.

Als ge dan toch "alles met alles" wil vergelijken zijt ge nog het beste af als stielman: een beetje handige schrijnwerker, loodgieter, elektricien, etc... hoeft niet onder te doen voor wie een resem diploma's achter z'n naam heeft staan. Maar ja, d�*t is ook "kennis", ervaring en finesse en vooral... een beetje zin voor initiatief en ondernemerschap.

Ik heb , en vele anderen met mij, wel geen goesting om iedere dag achter een vuilkar te hangen als ik ook dingen kan doen die een beetje meer creativiteit vragen en uitdaging bieden.
Oud 25 augustus 2006, 00:45   #83
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Duvelke ik weet niet van welke planeet dat jij komt.

Bediende
Receptie -+ 900 euro
Secretaersse +-1000 euro
Verkoper/ verkoopster +-800/900 euro

Arbeider
Bouw( diender) -+11 euro/uur
Operator voeding -+ 10 euro/uur
Poetser -+ 7 a 8 euro/uur

Er zijn uitzonderingen maar 80% verdient 1300 euro pas na 15 a 20 jaar werken
dit klopt echt wel niet hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 00:53   #84
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dit klopt echt wel niet hoor.
Waarom zou dit niet kloppen ?
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 01:00   #85
ingenious

Standaard

Citaat:
Waarom zou dit niet kloppen ?
van waar heb je die cijfers dan? ze lijken me redelijk uit je duim gezogen en niet te kloppen met de realiteit.

Citaat:
Oud 25 augustus 2006, 01:29   #86
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
van waar heb je die cijfers dan? ze lijken me redelijk uit je duim gezogen en niet te kloppen met de realiteit.
Laat ons even terug grijpen naar de Salarisenquête van Vacature. Wat blijkt? Het gemiddelde bruto startloon bedraagt 1.760 euro (cijfer 2004). Starters met een universitair diploma verdienen gemiddeld 2.130 euro bruto per maand. Burgerlijk ingenieurs vangen het hoogste startersloon, 2.520 euro. Bio-ingenieurs doen het met 2.284 euro ook al niet slecht. Psychologen en pedagogen halen een startloon van 2.066 euro, historici stranden op 1.836 euro, germanisten en romanisten sluiten het universitaire peloton met een maandelijks brutoloon van 1.832 euro.

Afgestudeerden uit het korte type hoger onderwijs vangen gemiddeld 1.717 euro. A1 informatici (1.924 euro) en verpleegkundigen (1.893 euro) zijn hier de uitschieters naar boven toe; afgestudeerden in communicatie (1.670 euro) en toerisme en horeca (1.448 euro) de uitschieters naar beneden. De industrieel ingenieurs (2.071 euro) houden het meest over aan hun diploma hoger onderwijs lange type, vertalers en tolken (1.797 euro) zowat het minst. Het gemiddelde bruto maandloon voor deze afgestudeerden bedroeg in 2004 2.003 euro.

Ik heb alle respevt voor onderwijzers maar ik vind het niet kunnen dat zij een algemene opslag (DIRECTIE ZELFS 11 %) terwijl de regering spreekt van besparingen en loonmatiging

Vooral als de Vakbond dan nog leuk komt vertellen dat 1300 euro voor een beginner te weinig is, spreekt van weinig respect tegenover de privé-sector.
Oud 25 augustus 2006, 01:41   #87
ingenious

Standaard

Citaat:
Laat ons even terug grijpen naar de Salarisenquête van Vacature. Wat blijkt? Het gemiddelde bruto startloon bedraagt 1.760 euro (cijfer 2004). Starters met een universitair diploma verdienen gemiddeld 2.130 euro bruto per maand. Burgerlijk ingenieurs vangen het hoogste startersloon, 2.520 euro. Bio-ingenieurs doen het met 2.284 euro ook al niet slecht. Psychologen en pedagogen halen een startloon van 2.066 euro, historici stranden op 1.836 euro, germanisten en romanisten sluiten het universitaire peloton met een maandelijks brutoloon van 1.832 euro.

Afgestudeerden uit het korte type hoger onderwijs vangen gemiddeld 1.717 euro. A1 informatici (1.924 euro) en verpleegkundigen (1.893 euro) zijn hier de uitschieters naar boven toe; afgestudeerden in communicatie (1.670 euro) en toerisme en horeca (1.448 euro) de uitschieters naar beneden. De industrieel ingenieurs (2.071 euro) houden het meest over aan hun diploma hoger onderwijs lange type, vertalers en tolken (1.797 euro) zowat het minst. Het gemiddelde bruto maandloon voor deze afgestudeerden bedroeg in 2004 2.003 euro.

Ik heb alle respevt voor onderwijzers maar ik vind het niet kunnen dat zij een algemene opslag (DIRECTIE ZELFS 11 %) terwijl de regering spreekt van besparingen en loonmatiging

Vooral als de Vakbond dan nog leuk komt vertellen dat 1300 euro voor een beginner te weinig is, spreekt van weinig respect tegenover de privé-sector.
1300 is significant lager dan alle andere lonen die vacature vermeldt. bovendien gaat deze nieuwe CAO NIET over een loonsopslag, wel over vakantiegeld. 65% van een normaal loon als vakantiegeld is niet bepaald exuberant. de verloning van directeurs komt niet overeen met de job. verder gaat het om administratieve functies, die ook verre van overbetaald zijn. echt, lees eerst eens waar het over gaat voor je met populistisch gezeik afkomt.

en die andere cijfers die je eerder vermeldde zijn zowat de helft van wat je hierboven quote. onderstaande cijfers komen absoluut niet overeen met de realiteit.

Citaat:
Bediende
Receptie -+ 900 euro
Secretaersse +-1000 euro

Arbeider

Citaat:
Oud 25 augustus 2006, 06:05   #88
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik heb , en vele anderen met mij, wel geen goesting om iedere dag achter een vuilkar te hangen als ik ook dingen kan doen die een beetje meer creativiteit vragen en uitdaging bieden.
Juist, maar dan wil je uiteindelijk ook navenant betaald worden. Een hoger opgeleide investeert daar nl. ook voor én m�*�*kt ook meer kosten (loopt ook andere risico's) in de uitvoering van z'n werk. D�*�*r ging het in deze repliek in de eerste plaats om. Je mag voor mijn part vuilnisophaler vervangen door om het even welke laaggeschoolde job. Het vooruitzicht op een bepaald inkomen stuurt de instroom in de verschillende beroepen enorm.

En voor alle duidelijkheid: mijn grootste respect voor de vuilnisophalers, 't is een verdomd zwaar en noodzakelijk karwei.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 08:49   #89
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Whut ?

Ik vraag me af van wat voor planeet gij komt, want dit zijn echt wel lage bedragen!
dit zijn de realistische netto bedragen. bruto heeft iedereen veel maar de staat gaat er allemaal mee lopen om zo de luie beroepen als leerkracht en politici te kunnen blijven betalen
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 09:00   #90
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Bekijk bericht
Simpel he slegie...

Ik ga geen 7 jaar m'n kl*ten afdraaien aan de unief om dan als arts evenveel te verdienen als een vuilnisman die ondertussen al 7 jaar heeft kunnen werken (huis afbetalen etc...), terwijl die studies ook handenvol geld kosten. Bovendien, als die vuilnisman een fout maakt, blijven de gevolgen meestal beperkt tot het opvegen van de inhoud van een vuilzak. Als een dokter een professionele fout maakt... tsjah... Om vijf uur klokt de vuilnisman af en gaat fluitend naar huis; om 9 uur krijgt de dokter nog een telefoontje om dringend een patiënt te helpen.

Ik kan hetzelfde verhaal doen over de bankdirecteur, de ingenieur, en ... de leerkracht.

Als ge dan toch "alles met alles" wil vergelijken zijt ge nog het beste af als stielman: een beetje handige schrijnwerker, loodgieter, elektricien, etc... hoeft niet onder te doen voor wie een resem diploma's achter z'n naam heeft staan. Maar ja, d�*t is ook "kennis", ervaring en finesse en vooral... een beetje zin voor initiatief en ondernemerschap.

Er zijn andere manieren om kennis te belonen dan enkel een hoger loon te geven.

En dan nog iets, als je 7 jaar lang aan de unief moet studeren voor arts en je weet dat je er niet massa's mee verdient dan krijg je op den duur tenminste mensen die arts willen worden met hun hart en niet om snel rijk te worden. En dit is net hetzelfde met alle andere beroepen zo. nu studeert men enkel sommige beroepen omdat het veel geld opbrengt.
Als ik arts wil worden doe ik dit in de eerste plaats omdat ik het graag doe en mensen wil helpen.

het is een fabeltje dat niemand dan nog zou willen gaan studeren als iedereen evenveel verdiende want je hebt nog zoiets als status.
het oogt toch veel mooier als je kunt zeggen ik ben een bankdirecteur dan als je moet zeggen ik ben een vuilnis man. maar moet je daarom het 3 dubbele verdienen? neen, zoals ik al zei zijn er andere manieren om mensen die verder studeren te belonen.

en met evenveel verdienen wil ik zeggen dat iedere persoon op 65 jaar evenveel moet verdiend kunnen hebben.
dus wie arts word begint later in zijn leven en moet dus een iets hoger loon krijgen om op 65 evenveel gehad te hebben.
het is dicriminerend dat als men op 65 jaar op pensioen gaat dat niet iedereen evenveel pensioen krijgt zelfs dan worden de mensen niet gelijkwaardig behandeld.
en hier kan men verandering in brengen als men wil men kan gerust de lonen gelijkwaardiger houden.
zou voor het bedrijf ook interessanter zijn als ingenieurs minder zouden kosten want nu verzuipt 1 ingenieur meestal in het werk doordat er 2 te duur zijn.
zo ook bij de bedienden en zo meer
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 13:56   #91
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Duvelke ik weet niet van welke planeet dat jij komt.

Bediende
Receptie -+ 900 euro
Secretaersse +-1000 euro

Arbeider

amai, dan wordt jij wel zwaar in het zak gezet hoor. Mijn nicht is begonnen als secretaresse (zonder diploma) en ze verdient 1400 netto per maand.
Oud 25 augustus 2006, 13:57   #92
Duvelke

Duvelke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
dit zijn de realistische netto bedragen. bruto heeft iedereen veel maar de staat gaat er allemaal mee lopen om zo de luie beroepen als leerkracht en politici te kunnen blijven betalen
Luie? ik wil het jou wel eens zien doen
wat is jouw beroep mss?
Oud 25 augustus 2006, 14:01   #93
Stein
Burger

Standaard

Ik heb me ingescreven voor sociaal-agogisch werk, maar als ik zie wat jij daar mee verdient, ga ik toch nog eens goed nadenken...
Stein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 14:11   #94
Desiderius
Minister-President

Desiderius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn andere manieren om kennis te belonen dan enkel een hoger loon te geven.

En dan nog iets, als je 7 jaar lang aan de unief moet studeren voor arts en je weet dat je er niet massa's mee verdient dan krijg je op den duur tenminste mensen die arts willen worden met hun hart en niet om snel rijk te worden. En dit is net hetzelfde met alle andere beroepen zo. nu studeert men enkel sommige beroepen omdat het veel geld opbrengt.
Als ik arts wil worden doe ik dit in de eerste plaats omdat ik het graag doe en mensen wil helpen.
Ik geloof niet in de aangeboren drang tot zelfopoffering van de mens. Je wil wel eens serieus bedrogen uitkomen als je daarop gaat rekenen. Mijn pronostiek: een gruwelijk tekort aan artsen, ingenieurs, ... kortom: hoger opgeleiden.

Wat ga je doen? Hoge muren bouwen met prikkeldraad erop om de massale brain drain tegen te houden? Ik vrees dat je niet veel talent meer binnen de grenzen van je egalitaire heilstaat zal overhouden.

Citaat:
het is een fabeltje dat niemand dan nog zou willen gaan studeren als iedereen evenveel verdiende want je hebt nog zoiets als status.
het oogt toch veel mooier als je kunt zeggen ik ben een bankdirecteur dan als je moet zeggen ik ben een vuilnis man. maar moet je daarom het 3 dubbele verdienen? neen, zoals ik al zei zijn er andere manieren om mensen die verder studeren te belonen.
Zie hoger. Vooral je wensen en idealen niet te snel voor werkelijkheid nemen.

Citaat:
en met evenveel verdienen wil ik zeggen dat iedere persoon op 65 jaar evenveel moet verdiend kunnen hebben.
dus wie arts word begint later in zijn leven en moet dus een iets hoger loon krijgen om op 65 evenveel gehad te hebben.
het is dicriminerend dat als men op 65 jaar op pensioen gaat dat niet iedereen evenveel pensioen krijgt zelfs dan worden de mensen niet gelijkwaardig behandeld.
en hier kan men verandering in brengen als men wil men kan gerust de lonen gelijkwaardiger houden.
zou voor het bedrijf ook interessanter zijn als ingenieurs minder zouden kosten want nu verzuipt 1 ingenieur meestal in het werk doordat er 2 te duur zijn.
zo ook bij de bedienden en zo meer
... en waarom zijn er 2 te duur? Vooral omdat arbeid al volslagen platbelast wordt. Er is bijzonder veel werk, maar helaas weinig werkgelegenheid; zo heeft het systeempje het gewild. Nogmaals, egaliseer het hele boeltje en je zal bedrijven mogen sluiten omdat ze geen ingenieurs meer vinden tout court.

Misschien moet je gewoon maar eens aanvaarden dat "geluk" ook een belangrijke factor is in het leven. Het geluk om een stel hersens te hebben waarmee je tot wonderbaarlijke dingen in staat bent. Of het ongeluk om dat net niet te hebben. De kunst bestaat er in elk geval in om voor jezelf te roeien met de riemen die je hebt en er het beste van te maken. Constant zitten bleiten dat "die andere" meer verdient, een grotere auto heeft, drie keer per jaar op reis kan gaan en weet ik wat nog, bezorgt je op de duur enkel een maagzweer. Afgunst heet dat beestje en een goede dosis zin voor relativeren wil wel eens helpen om je terug op je eigen doelstellingen te focussen.

Desiderius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2006, 14:23   #95
Stein
Burger

Standaard

Ik vind het eigenlijk al schandalig dat iemand die hoger onderwijs of universiteit heeft gevolgd moet rondkomen met zo een dergelijk bedrag!
Oud 25 augustus 2006, 15:29   #96
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stein Bekijk bericht
Ik heb me ingescreven voor sociaal-agogisch werk, maar als ik zie wat jij daar mee verdient, ga ik toch nog eens goed nadenken...
in de socio-culturele sector hangt het nogal af van het barema waar je onder valt, maar meestal zijn die jobs vrij goed betaald. en vooral, het zijn meestal fijne jobs.

Citaat:
Oud 25 augustus 2006, 15:40   #97
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Ik begrijp de hele heisa omtrent het leraarsloon niet.
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als loon en werkomstandigheden in het onderwijs werkelijk zo interessant zijn, dan zou er geen lerarentekort bestaan (2002-1577 niet ingevulde vacatures, 2003-nog steeds 1009 openstaande vacatures, pas in 2007 voorziet men een daling van het tekort!)

Het staat iedereen vrij om binnen 3 jaar tijd een diploma te halen dat lesbevoegdheid geeft en in het onderwijs te stappen.
Mij vooral niet gezien, ik liep er meer dan 20 jaar terug 'gillend' weg wegens klotejob met veel te lage verdienste in verhouding tot het griezelige afstompende werk.
Oud 25 augustus 2006, 15:44   #98
Vorenus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik begrijp de hele heisa omtrent het leraarsloon niet.
Het is een kwestie van vraag en aanbod.
Als loon en werkomstandigheden in het onderwijs werkelijk zo interessant zijn, dan zou er geen lerarentekort bestaan (2002-1577 niet ingevulde vacatures, 2003-nog steeds 1009 openstaande vacatures, pas in 2007 voorziet men een daling van het tekort!)

Het staat iedereen vrij om binnen 3 jaar tijd een diploma te halen dat lesbevoegdheid geeft en in het onderwijs te stappen.
Mij vooral niet gezien, ik liep er meer dan 20 jaar terug 'gillend' weg wegens klotejob met veel te lage verdienste in verhouding tot het griezelige afstompende werk.
Dan toch wel raar dat er veel leerkrachten geen job kunnen bemachtigen en op de reserve-pool staan.
Oud 25 augustus 2006, 16:26   #99
Stein
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
in de socio-culturele sector hangt het nogal af van het barema waar je onder valt, maar meestal zijn die jobs vrij goed betaald. en vooral, het zijn meestal fijne jobs.
Nja, maar je begint wel laag. Hoe werken die barema's precies ? Eventueel via pm.
Oud 25 augustus 2006, 16:40   #100
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan toch wel raar dat er veel leerkrachten geen job kunnen bemachtigen en op de reserve-pool staan.
Verkeerde vakgebied gekozen?
Werkonwillig?
Geen werk in eigen streek?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be